تعداد بازدید: 3083

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 25 آبان 1390-12:37

مصوبه هاي نيم بند

مازندنومه در آستانه سفر چهارم هيئت دولت به مازندران بررسي مي کند:سه مصوبه اجرانشده دولت در سوادکوه و قائم شهر؛احياي زغال سنگ وکک سازي تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد/صدايي از ته دل وجدان‌هاي بيدار به گوش مي‌رسد كه مي‌گويد به داد مركز پرنده شناسي برسيد؛ بيت‌المال در حال هدر رفتن است،تجهيزاتي كه از جيب ملت خريداري شد تاريخ ضمانت و انقضايي دارد.


مازندنومه:در جریان سفرهای استانی رئیس‌جمهوری به استان مازندران، مسائل مختلفي مورد بررسی قرار گرفت و به عنوان مصوبه سفر تصويب شد.اينک در آستانه سفر تازه محمود احمدي نژاد به مازندران،هنوز برخي مصوبات مهم و کارگشا اجرايي نشده است.مثلا" احیای معادن البرز مرکزی هنوز در ابتداي گام است و کارگران معدن با حداقل امکانات و خدمات و حقوق مشغول کار در زير زمين اند.

 استاندار مازندران هم در دیدار اخيرش با مردم سوادکوه در حالی که بزرگ ترین مشکل مردم این شهرستان را بیکاری می داند از احیای البرز مرکزی خبر داد و گفت: احياي البرز مركزي از مصوبات مهم سفرهاي هئيت دولت است و ‌با احياي آن شاهد كاهش قابل توجه بيكاري در سوادكوه خواهيم بود و حتي نماينده هاي شهرستان هاي سوادكوه ،قائم شهر و جويبار نيز قول احياي البرز مركزي به مردم داده اند، اما ظاهرا اين وعده ها و مصوبه دولت هم به مانند بسياري از مصوبه هاي ديگر راهي طولاني تا اجرايي شدن دارد!

ربابه حسين پور-خبرنگار مازندنومه-گزارش مفصلي را درباره مشکلات معدن کاران سوادکوه تهيه کرده که در بخشي از اين گزارش آمده:"یکی از کارگران قائم شهری معادن سوادکوه از نماینده های شهرش گله مند است و می گوید:در دفتر جناب اکبری روزنامه ای روي ديوار نصب شده كه با تیتر درشت نوشته است: « 150 میلیارد تومان برای احیای البرز مرکزی اختصاص یافت »؟اما این همه پول کجا رفته و این شعار کی محقق می شود؟!

جناب ادیانی هم در نماز جمعه زیرآب گفته بود:« قصد داریم البرز مرکزی را رونق دهیم و همه کارگران زیر نظر این کارخانه در بیایند! » اما تاکنون چیزی از این وعده و وعید های زیبا اجرایی نشده است !"

در بخش ديگري از اين گزارش چنين آمده:"احداث واحد کک‌سازی توسط وزارت صنایع و معادن با ظرفیت 300 هزار تن در شهرستان سوادکوه، به‌عنوان زیربنای احیای معادن منطقه و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال مناسب و در نهایت توسعه پایدار بخش صنعت و معدن این شهرستان است كه در جریان سفر مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت، اما انگار این مصوبه هم تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد!

یکی از کارگران سخت كوش معادن سوادکوه می گوید:زمانی که کلنگ کارخانه کک سازی زده می شد مسوولان از جذب 5 هزار نیرو خبر داده بودند و مي گفتند با راه اندازی این کارخانه وضعیت معادن زغال سنگ که خوراک اصلی کارخانه کک سازی است بهتر خواهد شد و شركت زغال سنگ البرز مركزي دوباره احيا مي شود، اما نماینده های شهر حتي در جريان وضعیت این کارخانه نيستند و نيامدند ، ببينند تا چه مرحله ای پیش رفته است؟"

 گزارش کامل معدن و اجرانشدن مصوبه سفر دولت را در اين نشاني بخوانيد:http://www.mazandnume.com/?PNID=V12875

اما همکار ديگر ما رضا اصغري به يکي ديگر از مصوبات اجرا نشده سفر در قائم شهر اشاره کرده که اصل مطلب در زير آمده است.بر اساس شنيده هاي ما يکي از نمايندگان مردم قام شهر در مجلس که ادعاي اشتغال و احيا و رفع مشکلات توليد را شعار اصلي اش است،همانند قضيه سايپا شمال که نشست تا آن را از قائم شهر به ساري انتقال دادند،در جايي گفت که اين مرکز بين المللي پزشکي پرندگان چيز به دردبخوري نيست و راه‌اندازي اين مركز اشتباه بود!

به هرحال در آستانه سفر چهارم رييس جمهوري قرار داريم و دو مصوبه اجرانشده در قائم شهر  وسوادکوه.مطلب را بخوانيد.

----------------------------------

مي گويند ايتاليايي‌ها، نخستين مركز تخصصي بين‌المللي درمان پرندگان را راه‌اندازي کردند و با پيگيري ايراني‌ها و همكاري سازمان ملل، در سال 1376، سنگ بناي دومين مركز مشابه در روستاي دوك استان مازندران،شهرستان قائم شهر در نظر گرفته شد.

در آن زمان، نمايندگان مجلس، نقش خوبي براي توسعه آن ايفاکردند، ولي نمايندگان اين دوره، تاكنون گزارشي از مشكل‌ها و پيشرفت‌هاي آن ارائه ندادند.

خوشبختانه بيش از 60% تجهيزاتي كه آمريكايي بوده، پيش از تحريم، وارد مركز شد؛ ولي متأسفانه به دلايلي از صد در صد ظرفيت آن بهره‌گيري نمي‌شود.

 وقتي دولت و نمايندگان مجلس تغيير كردند انگار كه بهره‌گيري از ظرفيت اين مركز ضرر داشته و بايد تعطيل شود.

 حتي شنيده شده يک نماينده مجلس مي‌گويد: راه‌اندازي اين مركز اشتباه بود.

 كاستي‌ها

 اين مركز وابسته به سازمان دامپزشكي يا به عبارتي وزارت جهاد كشاورزي است. بعد از اينكه در سال 1379 وزارتخانه‌هاي كشاورزي و جهاد سازندگي ادغام شدند مردم منتظر تحول بنيادين در ساختار اداري اين وزارتخانه جديد بودند.

شايد اين اقدام منجر به انسجام مديريتي يا كاهش هزينه‌هاي دولت شده باشد؛ ولي نگراني‌اي كه اكنون در افكار عمومي مشهود است اين است كه روحيه جهادي نتوانست بر روحيه كاركنان سابق وزارت كشاورزي كه با نگرش آموزشي و تربيتي پيش از انقلاب شكل گرفته بود مشرف شود و احتمال مي‌دهند استمرار اين روحيه بعد از يك دهه فرصت‌سوزي، امكان اصلاح رفتار اداري را با مانع مواجه نموده و سرعت چرخ مملكت را همچنان كاهش دهد.

صداي نحيف ياري

 صدايي از ته دل وجدان‌هاي بيدار به گوش مي‌رسد كه مي‌گويد به داد اين مركز برسيد؛ بيت‌المال در حال هدر رفتن است. تجهيزاتي كه از جيب ملت خريداري شد تاريخ ضمانت و انقضايي دارد. دنيا هم كه هر روزه در حال پيشرفت است ممكن است تجهيزات جديدي را اختراع كند كه اين تجهيزات را از دور خارج سازد.

 همه دوستداران انقلاب كه از قضيه مطلع بودند مانند گل شكفتند كه اين دولت هم، صداي ضعيف كمك‌خواهي را در استان مازندران شنيد و در نخستين مصوبه بند "ح" شماره‎‎‎ 124671/36371 مورخ 02/10/1385 هيئت وزيران در مركز استان مازندران، وزارت جهاد كشاورزي را موظف كرد با هماهنگي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و با رعايت مقررات قانوني نسبت به بررسي مركز درماني طيور كياكلا در شهرستان قائم شهر و تكميل درصورت نياز اقدام کند.

 انگار اين مصوبه دولت هم، پشتوانه اجرايي نداشته و موتور محرك جهاد كشاورزي، با هول دادن هم قرار نيست روشن شود.

 هيأت‌وزيران بدون اينكه متوجه شود نتيجه آن بررسي چه شده و گير كار كجاست در دور دوم سفرهاي استاني طي رديف 7 مصوبه شماره 157425/41325 تاريخ 5-/9/1387، مجدد وزارت جهاد كشاورزي را موظف نمود با هماهنگي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و همكاري استانداري و با رعايت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به اجراي تصميم خريد سه (3) دستگاه خودروي كمك دار براي مركز بین المللي مبارزه با بيماري طيور اقدام کند.

 نقل قول‌هايي شده كه سه دستگاه خودرو، خريده شده و به جاي انجام كار در آن مركز، در اداره كل دامپزشكي استان مازندران فعال است.

 تازه مردم فهميدند گرفتاري ما كجاست! مديران آن قدر استقلال عمل دارند كه گاهي ايده‌اي را براي رسيدن به منافع شان، طرح و پيگيري مي‌كنند.

به ظاهر آقاي مدير كل دامپزشكي، كمبود امكانات خود را مي‌خواهد با نام‌هاي ديگر جبران نمايد؛ حال چه رسد به اينكه دلسوزي وجود داشته تا فكري به حال پيشرفت آن مركز کند.

 در رديف 17 همان مصوبه آمده ايجاد موسسه سرم‌سازي دامي در سطح استان را هم وزارت جهاد كشاورزي بررسي نمايد.

همگان فكر مي‌كردند نتيجه اين بررسي كه حداقل مي‌شد در زمين 10 هكتاري همين مركز كه قابليت اجراي آن را دارد بررسي و در دور سوم سفر تصميم‌گيري مي‌شد، ولي در كمال ناباوري در سال 1389 مردم، اثري از حمايت هيأت‌وزيران در مركز استان مازندران براي اين مركز بين‌المللي يا آن موسسه نديدند!

در همين وادي، شنيده شد دفتر اصلي مركز به تهران منتقل شد و سازمان دامپزشكي نيز براي دل خوش‌كني، مديريت اين مرجع را به اداره كل استان واگذار كرد و سازمان ملل هم بحث انتقال به كشور ديگر (قطر) را در دستور بررسي دارد.

 مازندران كارآمد يا ناكارآمد

 رشادت مازني ها در جنگ يادمان نمي‌رود. وقتي سردار شفقت استاندار ما شد همه فكر كردند اين فرمانده دستور حمله براي مديران صادر مي‌نمايد يا به قول آقاي رييس جمهوري، مديران غير رزمنده را به پاركينگ مي‌فرستد؛ ولي به دلايلي از جمله ضعف در پشتيباني، نشد.

نمي دانيم اكنون چه شده زماني كه مديراني دارند تحت نظر فرماندهي آقاي طاهايي كه قدر جدش را دانسته و خود را وامدار ايثارگران مي‌داند و در بدنه‌اش هم روحيه رزمندگي افرادي (مانند مهندس هاشمي به عنوان سكان‌دار معاون عمراني) وجود دارد رفع تجاوز در خواب‌آلودگي براي پيشرفت استان، راضي‌كننده نيست و در سال جهاد اقتصادي هم تحول بنيادين به چشم نمي‌آيد؟

آقاي مهندس هاشمي؛ يادمان نمي‌رود آقاي مجيدي، معاون عمراني استاندار، براي نظارت بر حسن اجراي پروژه‌هاي عمراني استان، واحدي از استانداري را فعال نمود و مستمر به وي گزارش كارها را تا تحقق نتيجه مي‌دادند، ولي حالا فقدان چنين روحيه انقلابي در راه‌اندازي و استفاده از 100% ظرفيت چنين مراكزي به يكي از ضعف‌هاي موجود بدل گرديد.

 نياز به تمركززدايي در مركز بين‌المللي

 يكي از مشكل‌هاي كنوني دولت، وابستگي مطلق به بالادست و فرايند بي‌توجهي به پاسخگويي سريع به نمايندگي‌هاي پايين‌دست است.

 مهمترين عوامل شكوفايي هر سازماني، به درآمد و هزينه آن بر مي‌گردد. يكي از دلايل موفقيت غيردولتي‌ها بحث فوريت در تصميم‌سازي گردش مالي آن است. سياستي كه از سوي مديريت مركز مشابه كه در كشور ايتاليا مستقر است اعمال شده و باعث شكوفايي آن كشور شد.

ممكن است احساس شود حساب‌هاي دولتي از نگاه نظارتي قوي‌تر است؛ اما درآمدي كه به خزانه مي‌رود تا مي‌خواهد براي سال بعد يا طي تشريفات اداري زمان‌بر برگشت كند فرصت‌ها به فوريت هدر مي‌رود؛ به همين منظور تا ساز و كار اداري و نظارتي مستقل حكومتي در مركز با نظارت صحيح، ايجاد نشود امكان پيشرفت منطقي در حد متعارف،‌ متصور نيست.

 در كنار مراجع عمومي غيردولتي قانوني مانند شهرداري‌ها و دهياري‌ها، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، موسسه‌ها يا مراكز مختلف آموزشي و پژوهشي را در سطح كشور تأسيس مي‌كند؛ ولي دريغ از تأسيس اين‌ها در استان مازندران! مازندراني كه كلي مديران كشوري داشته و اگر از هر مديري يك استفاده زيرساختي ببرد تاكنون استان‌مان تبديل به گل و بلبل و عاري از بيكاري مي‌شد؛ نه اينكه همچنان چوب غرور و احساس بي‌نيازي و كار بدون پيگيري در برنامه‌ها را بخوريم.

 پيشنهاد

 اكنون پيشنهاد قابل طرح اين است كه به فوريت اساسنامه پيشنهادي اين مركز تهيه و به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده تا مانند دانشگاه‌ها، بتواند مستقل بوده و با نظارت وزارت جهاد كشاورزي يا سازمان دامپزشكي بدون اجراي سلسله‌مراتب اداري در تصميم‌گيري‌ها با مراكز بين‌المللي ارتباط برقرار كرده و علاوه بر تكميل خود و رفع نيازهاي داخل، نيازهاي كشورهاي هدف را پاسخ گفته و با درآمد كلاني كه نصيب كشورمان مي‌نمايد بتواند به حد متعالي برسد.

ايميل نويسنده:- (rezapost@yahoo.com)


  • پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

    يعني با اين وضع، رضايت عمومي جلب مي گردد؟

    • پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

      بيچاره مديران مي خواستند كه تا اينجا پيش رفت. مشكل ما همراهي ضعيف كارشناسي براي ارائه ايده و سماجت در اجرا است.

      • پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

        چه مي شود اين ها هم مانند نظام دانشگاهي يا شركت هاي زنجيره اي بين المللي مستقل شوند تا با نظارت كافي به قدرت مطلق اقتصادي جهاني برسند؟

        • پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

          اميدواريم در سفر چهارم به نتيجه مطلوب در استقلال و كسب اعتبار كافي مديريت دوك و كك سازي دست يابيم.

          • پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

            نویسنده به مطلب خوبی اشاره کرد.واقعا چرا مااز داشته های مان استفاده نمیکنیم!مسئولانی که این گزارش را میخوانند چه جوابی دارند که بدهند؟چقدر اهمال؟

            • به نویسندهپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 26 آبان 1390-0:0

              خدا پدرت را بیامرزد.ما در زمین گرفتاریم شما می خواهید آقایان به داد پرنده های آسمانی برسند!!؟؟


              ©2013 APG.ir