تعداد بازدید: 3207

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 22 دی 1390-0:39

تا برنامه نباشد،وضع به همین منوال است

نه تنها شهردار و شورا،مسوولان ارشد استان و حتی نمایندگان ساري را نیز باید استیضاح کرد،چرا که در پیگیری مطالبات شهروندان و همکاری با شورا و شهرداری ضعیف عمل کرده اند/شهردار ساری که شهردار نمونه در بخش گردشگری معرفی شد و بنر بزرگ خود را در شهر نصب کرد زمانی نمونه است که از محل گردشگری بتواند درآمد برای شهروندان کسب کند؛آن موقع باید بنر خود را بزرگ نصب کند.(يادداشت+يک پيشنهاد)


يادداشت ارسالي کاربران؛محمد تیموری،روزنامه نگار،ساري:جلسات پرسش و پاسخ یکی از اعضای شورای ساری از شهردار حداقل این نتیجه را داشت که ضعف های مدیریت شهری را آشکار ساخت.

هم اکنون مدیریت شهری ساری یعنی هم شورا و هم شهرداری علی رغم تلاش های صورت گرفته در دوره سوم شورای اسلامی از نظر افکار عمومی در مرحله استیضاح هستند.

البته مسوولان ارشد استان و حتی نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی را نیز باید استیضاح کرد چرا که  در پیگیری مطالبات شهروندان و همکاری با شورا و شهرداری ضعیف عمل کرده اند؛مسوولانی که برای توسعه شهر ساری قول هایی دادند اما به قول هایشان عمل نکردند.

جای بسی تاسف است که چرا نمایندگان ساری،اعضای شورا و شهردار را در گرفتن مطالبات و پیگیری مصوبات سفر هیات دولت همراهی نکرده اند!

اما نکته ای که باید بدان در این مقطع توجه داشت این است که افکار عمومی متوجه شده اند شورا و شهرداری فاقد یک برنامه مدون برای توسعه شهر ساری هستند.

 یکی از آخرین پرسش های عضو شورا-محمد آقامیری-از شهردار این بود که آیا او برنامه چهار ساله یا پنج ساله دارد که شهردار صراحتا اعلام کرد هیچ برنامه ای ندارد.در واقع توپ بی برنامگی را شهرداری و شورا در زمین یکدیگر می اندازند.

رشد سريع شهر ساری از نظر جمعیتی و الحاق محلات جدید به شهر طی سالیان اخیر موجب شده كه نياز به تدوين چشم انداز راهبردي در ابعاد مختلف مديريتي، اجتماعي، اقتصادي، كالبدي و ... براي شهر به يك ضرورت بدل شود.

به علاوه شهر در حال حاضر مواجه با مسائلي است كه پيشتر وجود نداشته و يا بسيار كم اهميت بوده است. همچنین انتظارات شهروندان اکنون متفاوت از چند سال گذشته است.


فقدان هماهنگي كافي ميان سازمان های تابعه شهرداری كه تعدادشان زیاد شده و فقدان مدیریت هماهنگ ، موجبات اسراف در هزينه هاي شهري را فراهم مي كند. از اين رو وجود يك طرح راهبردي براي مديريت توسعه شهري و حركت در مسير تعالي ضروري به نظر مي رسد.


تدوين سند استراتژي توسعه شهر به عنوان ابزار موثري براي کمک به ايجاد فرآيندهاي تصميم سازي مشارکتي به منظور تامين توسعه پايدار و افزایش رفاه شهروندان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.این سند حتی برای شوراها و شهرداران بعد هم باید الگوی کار باشد.

مديراني كه در شهرداري ها نیز منصوب مي شوند بايد با این سند آشنایی کامل داشته و بصيرت استراتژيكي، مالي، محيطي و مديريت شهري داشته باشند.اگر نظرات نخبگان و کارشناسان در تدوین این سند گنجانده شود با تغییر مدیران شهری در اجرای آن خللی ایجاد نخواهد شد.


هم اکنون بسياري از شهرهای مازندران به استراتژي هاي گسترش توريسم نیاز دارند. باید اين استراتژي ها بايد به نحوي طراحي شده و مشخص باشند که رشد و تجديدساختار شهرها را شتاب دهند و علاوه بر آن بايد بخش خدمات را تنوع بخشيده و باعث ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری شوند و فرصت هاي شغلي را براي جوانان و كارگران بيكار ايجاد كنند.

شهردار ساری که شهردار نمونه در بخش گردشگری معرفی شد و بنر بزرگ خود را در شهر نصب کرد زمانی نمونه است که از محل گردشگری بتواند درآمد برای شهروندان کسب کند؛آن موقع باید بنر خود را بزرگ نصب کند.


مشاهدات عینی در نقاط مختلف جهان نشان داده است که تغييرات اقتصادي شهرها در مدت زماني بين 10 تا 20 سال حادث مي شود. اگر سياست هاي تکميلي که اتخاذ مي شود نيز همراه و همسو با استراتژي هاي توسعه شهر باشد ، مسير توسعه سريع تر طي شده و ميزان آن نیز بيشتر خواهد بود.


اما متاسفانه مدیران شهری ساری از نگاه مهندس عمران شهر را می بینند.ضرورت به کارگیری مشاوران مجرب و کارشناسان دارای دانش مدیریتی و استفاده از نظرات برنامه ریزان شهری کاملا برای توسعه شهر ساری مشهود است.


 مدیران شهری ساری باید بدانند تا برنامه نداشته باشند وضع به همین منوال است.به جای استیضاح شهردار و جبهه گرفتن در مقابل یکدیگر به فکر تدوین یک برنامه توسعه برای شهر ساری باشيد.

نگارنده مطلب پیشنهاد می کند شورا و شهرداری همایشی تحت عنوان توسعه شهر ساری برگزار کنند تا این همایش پیش نیازی برای برنامه توسعه شهری  و خروجی این همایش تدوین سند راهبردی  توسعه شهر ساری باشد.

لازم به ذکر است بهتر است این همایش را یکی از دانشگاه های ساری با حمایت شورا و شهرداری برگزار کند تا وجاهت علمی لازم را داشته باشد.


  • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

    شهردار چي كاره است؟ اعضاي شورايي كه ما راي مي ديم اونو انتخاب مي كنن. اونا به او خط مي دن. ما مردم بايد بر كار شورا نظارت كنيم تا درست بشن.

    • يکشنبه 25 دی 1390-0:0

      غلط انداز افرین خوب قلمی داری فقط جو گیر نشو که....

      • پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

        برادر تیموری،برای کی می نویسی؟کی گوش میده؟مگه خودشون نمی دونند اوضاع خوب نیست؟می دونند اما دارند به روزمرگی سپری میکنند تا شاید از شورا به نمایندگی و از نمایندگی به وزارت و بالاتر بروند.پست و میز چشم ها را کور کرده!

        • پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

          شهردا اگر برنامه داشت شهر اين طور نبود

          • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

            آقای تیموری عزیز اینقدر حال نگیر. چرا جو سازی می کنی؟ غلط انداز مگر مرده باشه که بذاره از این ور و اونور افراد همینطوری بیایند و واسه شهردار و شورای عزیز راه و چاه نشون بدهند.
            دیدهای مختلف گاهی در تعارض باهم قرار می گیرند و خیلی کم پیش می آید که در تعامل با هم قرار بگیرند.
            شما صحبت از برنامه گفتید که در شهر ساری نیست خوب اون جاهایی که هست خودشون چکار کردند؟ شما تعمداً خودتون رو به تغافل زدید که در شهر مرکز استان باید سهم قابل توجهی از مدیریت شهری توسط اعتبارات دولتی تامین اعتبار شود. شما تهران را به عنوان مرکز کشور نگاه کنید که دولت برای مترو و بسیاری از مسائل دیگرش چه بودجه های کلانی رو باید بدهد. مرکز استانی مثل مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان، ... همه از این بودجه های کلان دولتی برخوردارند و تنها ساری است که به دلیل مقابله های درون استانی از این اعتبارات کلان برخوردار نمی شود. حتی راحت تر به شما بگویم که استاندار هم نه تنها در عمل برای مرکز استان مایه نمی گذارد بلکه در عمل از آن مایه هم بر می دارد.
            توی همین بدهی فروشگاه رفاه به شهرداری استاندار از بدهکار حمایت می کند و هنوز این مشکل را حل نکرده و بیش از 12 میلیارد تومن بدهی رو نگذاشته شهرداری بگیره.
            حال اصل مسئله اینه که شهردار ساری غلط انداز را چون ساروی نیست قبول نداره و شورای شهر هم اون رو به داخل راه نمی ده ولی غلط انداز کار خودش رو می کنه و اونقدر اطلاعات از این شهر رو به رخ این ها خواهد کشانید که خودشون مجبور بشوند از نظرات سوپر کارشناسانه غلط انداز استفاده ها ببرند.
            غلط انداز با تجربه ای که دارد می گوید که برنامه ها استراتژیک و راهبردی برای شهر خوب هستش که تدوین شود ولی قبلش باید به صورت ترک تشریفات قانونی غلط انداز را برنده این مناقصه اعلام بکنند و بعد پیشنهاد اولیه این سند راهبردی را فی المجلس تحویل مقامات شهرداری خواهد داد و آنگاه از محتوای آن در شورا دفاع خواهد کرد. خاطر جمع باشید شورائیان با دیدگاه صرفاً عمرانی قادر به نقد جدی از محتوای این سند نخواهند بود و غلط انداز با تسلطی که به همه علوم ارضی و سمائی دارد و اصولاً با ارز و عرض سر و کاری مدام دارد و مشام او حسگر قابلی برای این موارد است، در امی ثانیه قادر است با چرخش های محوری که در برنامه ایجاد می کند نظرات آنها را تامین کند. گور پدر شهر و شهروند که منافعشان تامین بشود یا نشود مهم اینه که منافع غلط انداز تامین می شود یا نه.
            شورا جون الهی غلط انداز فدای اون قد و بالای شما بره یه لطفی در حق این غلط انداز بکنید. این پروژه خیلی براش مهمه و میتونه هر اراجیفی رو هم توش قالب بکنه. در نهایت اون رو طوری در بیاره که هر چی شما بگین همانها رو می نویسه. غلط انداز کیه که با اراده شهردار و شورا مخالفت بکنه. شما رو به خدا کمی این دعواها رو کنار بگذارید تا غلط انداز بفهمه راستی راستی شما چی می خواهید؟


            ©2013 APG.ir