تعداد بازدید: 5240

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 22 دی 1390-0:39

محمد حسن خان خسته است

سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري در جلوگيري از تخريب ميراث باستاني ما بسيار آسيب پذير و ضعيف عمل كرده است.اين ضعف در بيشتر مواقع به جايي رسيده كه حتا توان رويارويي با شهرداري ها را نيز از دست داده است!/شهرداري بابل نه تنها حافظ منافع تاريخي شهر نبوده،تخريب كننده چهره آن نيز بوده است.


مازندنومه؛يادداشت ارسالي کاربران،عليرضا صادقي اميري:چندي است كه نام مازندران و شهرستان بابل در مباحث آثار ميراث فرهنگي داغ شده است، به ويژه كه همين چندي پيش 11 اثر تاريخي از مازندران كه 4 اثر آن از شهرستان بابل بود، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

متاسفانه، اين بر سر زبان بودن نام مازندران و بابل نه براي پيشينه شكوه مند و كهن آن، بلكه به فرنود تخريب ها و ويراني هايي است كه بر سر آثار تاريخي و فرهنگي آن هميشه سايه افكنده است.

 همين چندي پيش بود كه گزارش هاي ويراني يك گرمابه تاريخي از سوي شهرداري بابل را شنيده ايم و يا گزارشي از وضعيت نگران كننده غار قلعه اسپهبد خورشيد را در سوادکوه كه بزرگ ترين تاق آهكي جهان و يكي از نمادهاي مقاومت و ملي خواهي اين سرزمين نيزبه شمار مي آيد، خوانده ايم.

 مازندران به فرنود نوع آب و هواي آن كه باراني و هميشه نمناك است، آثار سنگي و تاريخي كمتري را در خود نگاه داشته است، اين وضعيت اسفناك، زماني وخيم تر مي شود كه ما آگاهانه و يا ناخودآگاه به دست خويش براي ويراني و نابودي يادمان هاي گذشته مان اقدام كنيم.

در جلوگيري از اين روند خوسرانه، متاسفانه به دليل برخي مسائل، سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري بسيار آسيب پذير و ضعيف عمل كرده است.

 اين ضعف در بيشتر مواقع به جايي رسيده كه حتا توان رويارويي با شهرداري ها را نيز از دست داده است!

شهرداري نهادي است كه هميشه در پيوند با مردم ، كوشا،زحمتكش و خدمتگزار شهروندان است،اما در برخي موارد نه تنها نگاهبان حقوق شهروندان شهر خود نيست، نقص كننده حقوق ملتي و  نسلي هم است.

 با نگاهي گذرا به كارنامه چند سال گذشته شهرداري بابل، پي به اين موضوع مي بريم كه اين ارگان خدمتگزار نه تنها حافظ منافع تاريخي شهر نبوده،تخريب كننده چهره آن نيز بوده است.

 تخريب بخشي از بافت تاريخي شهرستان به بهانه بافت فرسوده بودن، تخريب گرمابه تاريخي ميرزا يوسف ملكي به بهانه ساخت پاركينگ عمومي و تخريب منظر و صدمه زدن به پل تاريخي محمد حسن خان!


اين پل تاريخي در اواخر دوره ي زنديه و اوايل قاجاري به دست والي بارفروش(بابل) "محمد حسن خان"،( كه برخي او را منصوب به ايل قاجار نيز مي دانند) به گونه امروزي ساخته شده است.

 يكي از موارد شاخص اين بنا كه به گونه معماري صفوي است، استفاده از سفيده ي تخم مرغ (به گفته بوميان زرده تخم مرغ و ساروج) در ساخت آن است.

 اين اثر تاريخي6 متر پهنا و 140 متر درازا و داراي 8 تاق چشمه است كه پهناي 6چشمه ي بزرگ تر آن هركدام 755 سانتي متر و بلنداي اين پل تا رودخانه (بابلرورد)11متر است.

 با وجود قدمت و كهنگي اين اثر ملي، متاسفانه همچنان ماشين هاي سنگين و سبك از روي آن گذر كرده و هر روز به آن صدماتي را وارد مي كنند، علاوه بر اين مشكل، تاق چشمه هاي اين پل به جاي آنكه ميزبان گردشگران و آرامش دهنده روان آنان باشد، ميزبان زباله  و نخاله هاي شهري شده است، در حالي كه اين اثر پتانسيل بالايي براي جذب گردشگران بومي و داخلي را دارا است، اگر به آن رسيدگي شود.

 با وجود اين همه مشكلات كه پل محمد حسن خان به دوش خود مي كشد، شهرداري و شوراي شهر بابل در يك اقدام غير اصولي كه بسيار به آن مفتخر نيز بودند و تبليغات و هزينه ي زيادي نيز  از براي آن انجام داده اند، بدون اجازه و هماهنگي ميراث،جاده اي به نام جاده ي ساحلي را در حاشيه رودخانه بابلرود احداث نمودند كه از زير يكي از تاق چشمه هاي  پل گذر مي كرد.

 اين بخش از جاده كه ابتدا به بهانه مرمت و رهگذر پياده ساخته شد، به محلي براي گذر خودرور هاي سنگين و سبك بدل شده كه متاسفانه چندي پيش با عبور يك خودرو سنگين از زير آن و برخورد به تاق چشمه ي اين پل تاريخي؛ صدماتي را بدان وارد كرد؛ حال آنكه به دليل عبور خودروها، اين مكان، به محلي پر خطر براي عابرين پياده بدل شده است!

 پرسش اينجاست كه با اين روند خودسرانه و ضعف سازمان ميراث فرهنگي در صيانت از آثار تاريخي، آينده اين يادمان هاي تاريخي-فرهنگي كه شناسنامه ي ملت ما محسوب مي شود چگونه خواهد بود؟

 البته از حق اين گفتار نبايد گذشت كه سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري نمي تواند و نخواهد توانست بدون ياري و همدلي دگر دستگاه ها و مردم، به تنهايي از آثار تاريخي و فرهنگي نگهداري كند، چراكه پاسداشت اين يادمان ها بر گـُرده ي تك تك مردمان اين سرزمين، مسئولان و دستگاه ها است.


  • نادرپور مقیم پاکدشت پاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 22 مهر 1392-0:0

    شهرداری نمک است وای که روزی بگنددنمک!!!

    • حامد رهیrahi_hamed@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 1 0
      يکشنبه 2 بهمن 1390-0:0

      با درود بر مازند نومه ی عزیز
      از اینکه نقد پذیری رو از اصول خود قرار دادید فراوان متشکرم.
      خیلی خوشحال شدم که پاسخگو هستید
      آرزوی سلامتی و سعادت برای یکایک در مازند نومه.

      • دوشنبه 26 دی 1390-0:0

        بهارنارنج دوست داشتنی ما ، به کدامین گناه این چنین شد ؟؟؟

        • دوشنبه 26 دی 1390-0:0

          چرا باید اینگونه باشد ؟ انصافا چرا ؟ دلیل این همه بی هرمتی و ندانم کاری ها چیست و چه کسانی باید پاسخگو باشند ؟ بنده هم با نظر " مامطیر دوست داشتنی من " کاملا موافقم . وقتی مسئولان و نماینده ها فقط به فکر خود و اطرافیان خود باشند اوضاع و احوال بهتر از این نخواهد شد .

          • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 1
            يکشنبه 25 دی 1390-0:0

            ايميل نويسنده:jsp_ir@yahoo.com

            • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 25 دی 1390-0:0

              آقای صادقی ممنون از مطلبتون اگه ایمیلی دارید بنویسید

              • مامطیر دوست داشتنی منپاسخ به این دیدگاه 1 0
                يکشنبه 25 دی 1390-0:0

                بخدا حیف است . . حیف است که با ماطیـر کبیر ، این دیار همیشه جاویدان بهارنارنج اینگونه رفتار میکنید . آنانی که با بابـل مشکل دارند بدانند ، کلانشهر بابـل ما با حومه ( بابلسر ، امیرکلا ، فریدونکنار ، بندپی ) خود له تنهایی پرستیژ و فاکتورهای یک استان مستقل را دارد ، نباید با آن مانند یک شهرستان معمولی رفتار کرد . بخدا اگر دیگر شهرستان های کشورمان ویژگی و قابلیت های بابـل بزرگ ما را داشت از آن یک شهرستان نمونه و پر افتخار بدل میکردند . کاری که ما مازنی زبان ها فاقد آن هستیم و با دستان خود تیشه به ریشه اعتبار ، تاریخ و تمدن خود میزنیم . بابا چرا مسئولین شهرستانی و استانی کماکان در خوابند ؟ چرا تکانی به خود نمیدهند ؟ دیرو اداره پست بابـل که از آثار تاریخی و کهن مازندران بود ، تخریب کردند . . امروز حمام تاریخی شهرستان بابـل و مسجد تاریخی و کهن سال این شهرستان و فردا پل محمد حسن خان و . . واقعا چه کسانی باید پاسخگوی این رفتار و اهانت به اماکن مقدس و باستانی و مردمان شریف و با شخصیت بابـل و مازندران باشد ؟ چرا کسی پاسخگو نیست ؟ طاقت مردم در حال اتمام است . چرا دیگ کسی مانند " مرحوم نوشیروانی کبیر " در این شهر و دیار و استان جوانه نمیزند ؟ چرا کسی پیدا نمیشود تا راه آن بزرگ مرد تاریخ دیار بهارنارنج را ادامه دهد ؟ مشکل کار کجاست ؟ مشکل کار اینجاست که تمامی مسئولان فقط به فکر خود و اطرافیان خود هستند . مشکل کار اینجاست که جناب نماینده محترم فقط به فکر خود و اطرافیان خود و عذل و نصب مسئولین و جایگزین کردن نیروهای خودی در ادارات و ارگان ها میباشد و به هیچ عنوان دلش برای مردمانی که به او رای داده اند نمیسوزد و جمعیت 600 _ 700 هزار نفری بابـل را در 30 _ 40 نفر از آشنایان خود خلاصه کرده است . دیگری که از ترس ریختن آبرو از ادامه نمنایندگی خود انصراف داد . بابلی ها بیایید در انتخابات پیش رو _ 12 اسفند ماه 1390 _ از کسانی حمایت کنیم و به کسانی رای دهیم که واقعا دلشان برای شهرستان بزرگ ، مرکزی و محوری استان و مردمانش بسوزد ، نه کسی که بعد از انتخاب شدن برود و پشت سرش را هم نگاه نکند . مامطیری ها ؛ بابـل بزرگ . . نماینده ایی بزرگ میخواهد

                • دلسوز تاریخ شهرپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  يکشنبه 25 دی 1390-0:0

                  وا مصیبتا به وقتی که به شهرداری تلفن بزنی و شهرداری به توجیه عملکرد ضد فرهنگی خود بکند و تقصیر به گردن میراث فرهنگی بیندازد. شهرداری شما چقدر از اثار تاریخی این شهر حفاظت کردی مثل شهرداری شهر رم ایتالیا اول مسولیت خودمان را انجام بدهیم بعد دنبال مقصر باشیم همین طور ادامه پیدا بکنه چیزی از تاریخ و فرهنگ این شهر باقی نمی ماند

                  • اکبرپور_بهارنارنج سبزپاسخ به این دیدگاه 1 1
                    يکشنبه 25 دی 1390-0:0

                    چرا باید اینگونه باشد ؟ چرا باید با آثار تاریخی و باستانی اینگونه برخورد کرد ؟ مسئولین اوقاف کجا هستند ؟ چرا کاری نمیکنند ؟ چرا جلوی این خیانت ها و تخریب های ناجوانمردانه را نمیگیرند ؟

                    • ابراهیمیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
                      يکشنبه 25 دی 1390-0:0

                      هنوز داغی تخریب ساختمان تاریخی اداره پست شهرستان بزرگ بابـل بر دامان سرد نشد که خبر از تخریب یک بنای تاریخی و ملی دیگر ( حمام تاریخی میرزا یوسف ) داغ تازه ایی بر دل تمامی مردمان دیار بهارنارنج تازه کرد . مسئولان کجا هستند که مسجد جامع بابـل که از قدیمی ترین و بزرگ ترین مساجد جامع کشور میباشد در حال نابودی هستند ؟ چرا باید با آثار تاریخی و باستانی خود این طور رفتار کنیم ؟ بنده از شهردار محترم ، دلسوز ، پرتلاش و جوان بابـل جناب مهندس عسگری که در دوره حضور خود پیشرفت پشمگیری دیده شده و اعضای محترم شورای شهر که با توجه به کارهایی که انجام داده اند ، نمیشود از اینگونه کارها و ندانم کاری هایشان چشم پوشی کرد . امید است با همت تمامی مسئولین شهرستانی و استانی بابـل بـزرگ روز به روز به جایگاه واقعی خود نزدیک تر شود .

                      • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        شنبه 24 دی 1390-0:0

                        غلط انداز هم دوست دارد فقط برای پل محمدحسن خان گریه کند. قبلش یه چند سال پیش هم که یک پلی توی یک روستا در ساری دیدن کردم که می گفتند مال دوره شاه عباس هستش و روس ها اون رو خراب کردن براش گریه کردم. چرا باید اینقدر بیرحم باشند که به پل تاریخی هم رحم نکنند. برای برگزاری جشنواره ها تا دلتان بخواهد پول خرج می کنن ولی برای مرمت این اماکن تاریخی نوچ.
                        ای کوفت بزنه به هیکل این مسئولین استانی و غیر استانی که عرضه حفاظت و مرمت از چندتا پل رو هم ندارند و اسمشون رو گذاشتند مدیر و مسئول. از این بی عرضه ها بی عرضه تر پیدا نمی شه. توی اینهمه پول که 3000 میلیارد 3000 میلیارد می دهند تا عده ای اختلاس چی کوفت بکنند و بعدش نظام کلی توی دردسر بیفته تا اگه بتونه بخش هایی از اون رو پس بگیره عرضه خرج کردن چند میلیارد تومن برای مرمت این پل ها رو هم ندارند. باور کنید اگه توی همین بابل یک شماره حساب باز بشه برای کمک به پل همین بازاری های خسیس بابل که توی ورد زبانها هستش همه رو می چاپند نه تنها برای این پل بلکه برای همه اماکن تاریخی کمک می دهند. مردم می دونند اینها چه ارزشی دارند ولی مسئولان بعید است بدونند.

                        • جمعه 23 دی 1390-0:0

                          pole besiar zibaye vali shoma be pole davazdah pelleh negah kon ghadimitar hastesho zibtara vali hanoz dare rosh mashin rad mishe amol bishtar asar tarikhio dare vali kasi javab go khastegi asar tarikhie amolam nist nemonash naser al hagh ke ghashang mesl borj piza kaj shode hichkiam javabgo nist

                          • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

                            درود بر حامد رهي؛
                            1-زير مطلب مربوط به پل محمد حسن خان جاي سئوال و جواب سياسي نيست.کاش جاي ديگري-حداقل زير يادداشت هاي مربوط به انتخابات بابل ، قائم شهر و يا ساري- کامنت مي گذاشتيد تا همان جا پاسخ دهيم.
                            2-در هر انتخاباتي بخش قابل توجهي از مردم ،بنا به دلايل مختلف شرکت نمي کنند که به خاموشان انتخاباتي معروفند.اين جماعت ممکن است مخالف يا منتقد سيستم باشند و يا دلايل شخصي داشته باشند.بسياري از نامزدها در تبليغات خود تلاش دارند راي خاموشان را به نفع خود مصادره کنند و در صندوق خود بيندازند.نظام هم مي کوشد اين گروه 30تا 40 درصدي(بسته به نوع انتخابات فراز و نشيب دارد)را وارد عرصه انتخابات کند.
                            3-در پرسش نظرسنجي،هدف مان اين بود که راي دهندگان حداکثري و 60-70 درصدي که در انتخابات شرکت مي کنند به دو گزينه موردنظر پاسخ دهند و گزينه اي براي آن ها قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند،متصور نشديم؛چه در اين صورت بايد براي گروه خاموشان گزينه سومي هم لحاظ مي کرديم.
                            4-نظرسنجي با تحليل متفاوت است.نظرسنجي بايد جامع و بي طرفانه و بدون لحاظ کردن نيت ها و علايق شخصي مطرح تا پاسخ صحيح استخراج شود.دعوت مردم را به انتخابات،در تحليل هاي ما بخوانيد،بگذاريد نظرسنجي کار خودش را بکند،حتي اگر نتيجه ان مطمح نظر ما نباشد.

                            • حامد رهیrahi_hamed@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

                              همه موظف به شرکت در انتخابات 12اسفند هستیم.
                              چه به لحاظ دینی و شرعی و چه به لحاظ قانونی.
                              حضزت آقا فرمودند حضور مردم دشمن شکن خواهد بود.
                              با این توصیفات شما نباید در نظر سنجی تان مینوشتی که "اگر تصمیم دارید"
                              علت اینکه نوشتین اگر تصمیم به حضور دارین چه می تواند باشد.
                              لطفا پاسخ دهید
                              آیا بدون آوردن این جمله مفهوم را نمیرساندید.
                              باتشکر از ماند نومه ی عزیز که انصافش زبانزد و نقد پذیریش قابل ستایش است.
                              حامد رهی دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه مازندران.

                              • حامد رهیrahi_hamed@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

                                مازند نومه ی عزیز سلام بر تو
                                مطلبی که با عنوان نظر سنجی گذاشتی ("اگر تصميم به حضور در انتخابات 12 اسفندماه داريد:")
                                بوی اینو میده که علاقه مندی، مردم در انتخابات شرکت نکنن.درسته

                                • پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

                                  سلام، رييس گردشگري بابل و آقاي كريمي نماينده را عشق است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                  • شهروند دلسوز بابلی پاسخ به این دیدگاه 2 0
                                    پنجشنبه 22 دی 1390-0:0

                                    با عرض سلام وخسته نباشید . چه خوب شد که مطلبی درباره اثر ملی وتاریخی پل محمد حسن خان نوشتید. هرسال ما شاهد تخریب دیواره بالای پل زیبا توسط ماشینهای عبوری از روی پل می باشیم . گذشته از اینکه اشغال و نخاله در کنار پل خالی میکنند .چون مسیر بنده هر روزه از روی همین پل زیبا است وشاهد این ماجرا هستیم . چند سال جلوتر بالای پل که خراب شده خودم شخصا به میراث فرهنگی بابل زنگ زدم وانها را از این جریان با خبر کردم ولی متاسفانه بعد از چندین ماه امدند ومرمت کردند . یک بنده خدا تعریف میکرد که در اصفهان برای یک درخت شهرداری حدود یک میلیون تومان هزینه می کنند تا سبز بماند .ولی درشهر بابل متاسفانه برعکس. اصفهانیها به چه چیز خود می نازند. مگر به جز چند اثار تاریخی که باعث جذب توریست و در امد هنگفت شده .در صورتیکه ما در مازندران صدها یا بیشتر اثار تاریخی داریم که در حال نابود شدن هست که میرا ث فرهنگی هیچ هزینه ای بابت ان نمی کند .من امیدوارم که مسئولین امر به خود بیایند و این میراث گرانبها را حفظ و مرمت نمایند و یا حداقل بروند از دیگر شهرها الگو برداری بکنند . که باعث حذب توریست و درامد درشهر و استان شوند .


                                    ©2013 APG.ir