تعداد بازدید: 2962

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 25 دی 1390-20:47

ميراث فرهنگي با اوقاف همکاري نمي کند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران در نشست خبري خود گفت: جلسه ای فوری در استانداری پيش آمده و تنها 20 دقیقه در خدمت خبرنگاران هستم/سال جاری 35 موقوفه جدید داشتيم/عملیات احداث 97 امامزاده آغاز شد/موقوفه ای 25 هکتاری به ارزش 5 میلیارد تومان در چمستان در اختیار منابع طبیعی بود که به نفع موقوفه به پایان رسید.


مازندنومه،اعظم کردان:مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران پيش از ظهر يک شنبه به مناسبت هفته وقف (1 تا 7 بهمن ماه) نشستی 20 دقیقه ای با خبرنگاران داشت.

حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه جلسه ای فوری در استانداری پيش آمده و تنها 20 دقیقه می توانم در خدمت خبرنگاران باشم،گفت:معاونینم در خدمت شما هستند و ادامه جلسه را به آنها می سپارم.

وی افزود:در چند سال اخیر با نگاه و حمایت ویژه خبرنگاران،موقوفات در حال افزایش است.

مدیرکل اوقاف با تاکید بر اینکه عمل به وقف منفعت های فراوانی در جامعه بر جای می گذارد،تصریح کرد: اگر به تمامی موقوفات در مازندران عمل کنیم درصد زیادی از مشکلات اقتصادی برطرف می شود.

سيف الله سهرابی نگهداری و عمل به موقوفات را بسیار سنگین دانست و گفت: در سال جاری 35 موقوفه جدید در قسمت های مختلف از جمله مسجد،تجاری، مسکونی،اراضی و.. داشتیم که نسبت به سال های گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: امسال عملیات احداث 97 امامزاده را آغاز کردیم که 10 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل اوقاف مازندران مجموع اعتبار دریافتی برای ساخت و ساز در اماکن متبرکه را بیش از 3 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: در بخش فرهنگی کنگره امام سجاد و سوگواره یاس نبوی در سطح امامزادگان و... برگزار شد.

سهرابی با اشاره به اینکه پرونده های زیادی در 9 ماهه امسال مختومه شده،به نتیجه رسیدند،گفت: موقوفه ای 25 هکتاری به ارزش 5 میلیارد تومان در چمستان شهرستان نور در اختیار منابع طبیعی بوده که با پیگیری های انجام شده به نفع موقوفه به پایان رسید.

وی در پایان سخنانش ،دیدار با ائمه جمعه،افتتاح و کلنگ زنی همزمان 15 پروژه اقتصادی که به صورت نمادین در امامزاده جعفر دارابکلای شهرستان ساری اجرامی شود را از برنامه های اولین روز هفته وقف دانست و گفت: قرایت زیارت حضرت رسول در 75 امامزاده شاخص ، برپایی محفل انسی با قرآن در 32 امامزاده ،تجلیل از خادمان بقاع شاخص، تجلیل از برترین های مسابقات قرآنی، برگزاری مراسم عزاداری امام رضا(ع) در 180 امامزاده استان،باز نمودن پارچه های مشکی در امامزاده ها، ایجاد ایستگاه هایي با عنوان وقف، احسان ماندگار و پاسخگویی و مشاوره در خصوص موضوعات وقف، برپایی همایش بزرگ وقف، احسان ماندگار و... از جمله برنامه های شاخص این هفته است.

*در نه ماهه امسال 117 مسجد احداثی در استان داشتیم

 رضاعلی زارع معاون بقاع متبرکه بعد از خداحافظی سهرابی به سخنرانی پرداخت.او به 4 اولویت اصلی عمران و آبادانی بقاع و مساجد، بقعه محوری و هزینه نمودن در این اماکن، سطوح بقاع در 3 محور ملی-استانی و شهرستانی و سامانه جامع بقاع اشاره کرد و گفت: در اولویت اول امسال 97 بقعه را برای ما در نظر گرفتند که 5 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عملیات عمرانی 280 بقاع و امامزاده انجام گرفته است.

 وی ادامه داد: در اولویت دوم، 10 در صد از صد در صد عواید بقاع به عنوان حق تصدی به حساب خزانه کل کشور واریز می شود،همچنین 40 درصد از این درامدها صرف هزینه های عمرانی و 30 درصد نیز صرف هزینه های مدیریتی و 20 درصد صرف برنامه های فرهنگی در همان بقعه می شود.

زارع با بیان اینکه در نه ماهه امسال 117 مسجد احداثی در استان داشتیم اظهار داشت: قرار شد سازمان اوقاف به ازای هر یک از 117 مسجد و 97 بقعه ، مبلغ 30 میلیون تومان اختصاص دهد که برای مساجد تنها 10 میلیون تومان و برای هریک از بقاع و امامزادگان تنها 3 میلیون تومان پرداخت شد.

معاون بقاع متبرکه، با اشاره به اینکه 87 امامزاده به ثبت میراث فرهنگی رسیدند،ادامه داد: میراث فرهنگی همکاری خوبی در بخش ساخت و ساز با اوقاف ندارد.

 وی با بیان اینکه اکثر شهرهای استان از جمله ساری،بابل،آمل،بهشهر و قائم شهر بیشترین زمین های وقفی را داراست.

زارع افزود: در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق امامزاده های ما فاقد شجره نامه هستند به طوری که شجره نامه ها به دلیل گذشت زمان از بین رفته و یا در اختیار متولیان بومی بوده که خراب شده و یا از بین رفته است.

*راه اندازی 150 مرکز قرآنی و نمایشگاه کتاب

در ادامه معاون فرهنگی داره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: در راستای تبدیل شدن امامزادگان به قطب فرهنگی،برنامه های فرهنگی در 30 شناسه فرهنگی پیش بینی شده که عمده ترین آنان برگزاری مسابقات قرآنی در سنین مختلف، مسابقات مدیحه سرایی و اذان، کنگره ملی حضرت سجاد و نیز برپایی جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه است.

حیدری ادامه داد: راه اندازی 150 مرکز قرآنی و نمایشگاه کتاب، اجرای طرح نشاط معنوی در تابستان و برگزاری 8 دوره بصیرت و... از دیگر فعالیت های فرهنگی برای کارکنان این سازمان می باشد.


  • چهارشنبه 28 دی 1390-0:0

    مردم فردی را که مشغول کندن امکام زاده دئای بود با دشواهد لازم به اوقاف نوشهر معرفی کردند .تحت فشار های اولیه ی مردم پر ونده ای برایش در داد گاه کلار دشت درست شد ام چندی بعد اوقاف پرونده را به بهانه یدروغین مردن مجرم بست .راستی چرا چنین شد ؟شما چه فکر می کنید ؟آفرین بر میراث فرهنگی که با چنین اداره ای همکاری نمی کند.

    • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

      ... اون روز حاج آقا استانداری نرفته بود اومده بود مسجد محل ما تا برای ختم یکی از آشنا هامون سخنرانی کنه. وقتی این خبر رو خوندم کلی خندیدم چون... خدایا مسئولین بی لیاقت را لیاقت عطا کن

      • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

        اوقاف و ارشاد از گذشته يه وزارت خونه بودن. برا همين اختلافا بود كه از هم جدا شدن. حالا مديران ارشد و ناظرين بايد دقت كنن تا به مردم ضرر نزنن.

        • دوشنبه 26 دی 1390-0:0

          میراث با هیچکی همکاری نمیکنه.اونا هر 6 ماه دارند رییس عوض میکنند الان هم رییس ندارند

          • فرح آبادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            دوشنبه 26 دی 1390-0:0

            هیات امنای امامزاده سیدمحمد و گلزار شهدای فرح آباد در یک اقدام خداپسندانه در حال مرمت و بازسازی مرقد و بارگاه این امامزاده و شهدای اطراف آن را با نقشه جدید می باشند.
            در مسیر دریا با توجه به حجم بالای مسافران وجود یک امامزاده قابل دسترس برای خانواده ها که تفریحات دریایی را با زیارت امامزاده و قبور مطهر شهدا همراه سازد نعمت بزرگی است که با مرمت و بازسازی این امامزاده عزیز حاصل خواهد شد.
            نظر به اهمیت فرهنگی این موضوع و طرح گسترش این مرقد به ساخت زائرسرا و حوزه علمیه تاثیرات فرهنگی و مذهبی قابل توجهی در منطقه از خود بر جای خواهد گذاشت. لذا شایسته است حال که مدیرکل محترم اوقاف در مصاحبه کمک به مرمت و ساخت امامزاده ها را جزء برنامه های آن اداره کل معرفی نموده اند این مسئله در حد مصاحبه باقی نماند و کمک های جدی را به هیات امناء این مکان شریف ارائه فرمایند. لازم به ذکر است تاکنون مردم شریف فرح آباد از محل هدایای مردمی و ثلث درگذشتگان و کمک های سایر نهادهای مرتبط محلی سفت کاری مرقد و نصب گنبد را به پیش برده و یک ساختمان سرایداری و دیوارکشی اطراف مزار و نیز یک باب غسالخانه و سرویس های بهداشتی مجزا برای آقایان و بانوان را در حال اجرا و تکمیل می باشند.

            • دوشنبه 26 دی 1390-0:0

              ضمن تبريك به مناسبت هفته وقف بايد گفت كه متاسفانه اين سازمان بيشترين صدمه را بر مساجد و آثار كهنسال ديني مازندران وارد كرده است. عدم همكاري اين سازمان با سازمان ميراث فرهنگي با نگاهي ساده اظهرمن الشمس است. تخريب ابنيه هاي تاريخي به بهانه هايي همچون توسعه مكان ها و استفاده از سازه هاي بتني، نمادهاي ديني و هويت بومي مازندران را برباد داده است. مشخص نيست درآمد حاصله از موقوفه هاي استان در كجا هزينه مي شود. سازمان اوقاف بدون كارشناسي اقدام به افزايش بهاي موقوفه ها و اراضي در اختيار واقفين نموده است و اجاره بهاي تعيين شده از هيچ اصولي پيروي نمي كند و متاسفانه نظارتي انجام نمي شود. با توجه به اسناد موجود و وقف نامه ها، سازمان اوقاف به متن وقف نامه ها توجه نمي كندو با تغيير كاربري، اصل وقف را مخدوش كرده است. بطور مثال در اسناد آمده است كه درآمد حاصله از زميني تنها براي اطعام در شب تاسوعا هزينه شود اما ديده شده است كه اين مكان تبديل به پاركينگ مي شود. آيا واقف به انجام اين عمل راضي بوده و از نظر شرعي صحيح مي باشد. برخورد مدير كل اوقاف نيز با پرسشگران و پژوهشگران نيز قابل تامل مي باشد و جواب شايسته اي داده نمي شود. تعميرات در ابنيه هاي تاريخي بدون درخواست كارشناس مرمت از ميراث فرهنگي انجام شده و از مصالح مرتبط استفاده نمي شود. اوقاف و وقف با پيشينه اي كهن از مديريت شايسته برخوردار نيست.


              ©2013 APG.ir