تعداد بازدید: 17699

توصیه به دیگران 4

يکشنبه 23 بهمن 1390-16:57

بگوييد پروانه نمي دهيم،چرا سر كار می گذارید؟!

در انتقاد از آزمون سازمان نظام مهندسي؛در كلام مسئولان،دانستن حداقل ضوابط آيين نامه هاي نظام مهندسي از الزامات مهندسان محترم فني است اما آن چيزي كه در سئوالات نمود پيدا مي كند طرح مسايلي است كه خود آقاي وزير هم براي حل آن نياز به مطالعه چند ساعته دارد چه برسد به مهندسان فني!/هر بار كه آزمون برگزار مي شود حق عضويت سالانه نظام مهندسي و مبلغ ناقابل 25 هزار تومان از هر فرد دريافت مي شود و در قبال اين دريافتي خدمات در خور شاني هم ارايه نمي شود/ به نظر مي رسد آقايان از زياد شدن تعداد مهندسان هراس دارند.


مازندنومه،محمد اسماعيل بخشي سوركي:در سال هاي نه چندان دور مهندسان فارغ التحصيل دانشگاه ها بعد از گذشت سه سال در آزمون نظارت و محاسبات سازمان نظام مهندسي شركت مي كردند تا براي اشتغال به كار ، پروانه نظام مهندسي پايه سه دريافت كنند.

در سال هاي اخير به علت هاي مختلف سئوالات به گونه اي طرح مي شود كه به حداقل خروجي قبول شدگان در اين آزمون ها منجر مي شود تا جايي كه تاكنون بسياري به دفعات در اين آزمون شركت كرده و به علت قبول نشدن از ادامه راه باز مانده اند.

در كلام مسئولان دانستن حداقل ضوابط آيين نامه هاي نظام مهندسي از الزامات مهندسان محترم فني است اما آن چيزي كه در سوالات نمود پيدا مي كند طرح مسايلي است كه خود آقاي وزير هم براي حل آن نياز به مطالعه چند ساعته دارد چه برسد به مهندسان فني!

متاسفانه در آزمون اخير به علت پيشگیری از تقلب(!) چهار نوع دفترچه سئوال متفاوت طراحي شد كه نكند خداي نكرده عدد سوال شخصي با نفرجلو،كنار و عقب او مشترك باشد و حقي از مهندسان ضايع شود!

جمع كردن دفترچه سوالات در همان روز آزمون و انتشار ندادن اين سئوالات و همچنين پاسخگو نبودن مسئولان مسكن و شهرسازي در راستاي انتشار جواب سوالات مذكور باعث سردرگمي مهندسان عمران ،معماري، برق و مكانيك شده است.

داوطلب بعضا"نمي داند كدام سئوال از كدام كتاب آيين نامه طرح شده و همچنين جواب آن نيز مشخص نشده است و براي او در برگه آزمون هم غلط لحاظ شده است!

از تعداد 60 سوال مطرح شده شما مجبور هستيد كه 50 درصد درست بزنيد. هر بار كه آزمون برگزار مي شود حق عضويت سالانه نظام مهندسي و مبلغ ناقابل 25 هزار تومان از هر فرد دريافت مي شود و در قبال اين دريافتي خدمات در خور شاني هم ارايه نمي شود.

براي مثال نظام مهندسي مازندران سالانه 45 هزار تومان حق عضويت از هر فرد دريافت كرده و تازه شما به عنوان عضو غير رسمي سازمان تلقي مي شويد كه تنها با قبولي در آزمون و دريافت پروانه اشتغال عضو رسمي سازمان خواهيد شد!

به نظر مي رسد آقايان از زياد شدن تعداد مهندسان هراس دارند چرا كه اين مهندسان با قبولي در آزمون و با دريافت پروانه اشتغال پايه سه بايد به آنها نيز نوبت نظارت تعلق گيرد و از قضا دريافتي ساير مهندسان و صد البته مهندسان پرسابقه تر كمتر خواهد شد.

علاوه بر اين ارائه ندادن جواب سئوالات توسط وزارتخانه مذكور و سازمان نظام مهندسي استان شائبه هاي زيادي را به وجود آورده است،چرا كه هيچ كس نمي داند چه سئوالي را اشتباه زده است .

حداقل فايده تدوين جواب سوالات و انتشار دفترچه سوالات اين است كه مهندس آزمون داده ، سراغ جواب صحيح سئوالات مي رود و در آزمون هاي بعد دچار اين اشتباه نمي شود و يا مجبور نيست بين اين همه كتاب بگردد و اگر سئوال مطرح شده در كتاب باشد آن را جستجو كند.

به نظر مي رسد آقايان مسئولان و حتي مهندسان پايه يك كه قبلا پروانه اشتغال دريافت كرده اند خود هم اگر در جلسه آزمون حضور پيدا كنند نتوانند به 50 درصد سوالات پاسخ صحيح بدهند، چرا كه هم سطح سئوالات سنگين شده است و هم اينكه ترتيب سئوالات به نحوي بسيارمشكل چيدمان شده است.

براي مثال اگر سئوال اول در مبحث 5 باشد ، سئوال دوم در مبحث 19 و سئوال سوم در مبحث 10 است و اصلا نحوه تنظيم سوالات هم بر قاعده خاصي نيست.

لازم به ذكر است در آزمون هاي چند سال قبل مثلا اگر قرار بود 5 سوال از مبحث 9 مطرح شود سئوال ها پشت سر هم مي آمد اما اكنون اين 5 سئوال در بين 60 سوال پخش شده است كه واقعا كار را براي مهندسان بسيار سخت كرده است.

بهتر است آقايان بگويند پروانه نمي دهيم ديگر چه نيازي به سر كار گذاشتن عده اي داريد؟!شايد هم در آمد خوبي از برگزاري آزمون نصيب وزارت مذكور و نظام مهندسي هاي استان ها خواهد شد كه اين گونه پافشاري مي كنند.

خلاصه به داد مهندساني برسيد كه حتي با ماهي 250 هزار تومان هم حاضرند سر كار بروند چرا كه استثمار دوره ما استثمار مدرن است و عده اي سرمايه دار علم آقايان را با ثروت خود در بند كرده اند و اگر كسي هم اعتراض كند مي گويند مهندس بيكار زياد است بفرماييد.اخراجيد!

بهتر است بدانيد حتي بعد از پذيرفته شدن در آزموني كه حتي نمره منفي هم در چند سال اخير در آن لحاظ شده است حداقل شش ماه طول مي كشد تا پروانه اشتغال شما در مسكن و شهرسازي مورد تاييد آقايان مسئول قرار گيرد و تازه بعد از حداقل شش ماه بايد به نوبت بنشينيد كه در نظام مهندسي استان خود،چه زماني نوبت به نظارت شما مي رسد؟!

آقاي وزير آيا تنها گير شما در مهندسان فني است كه در سال هاي اخير اين همه عرصه را برآنها تنگ كرده ايد؟ آيا فقط در بخش فني بايد دلسوزي كرد و قانون تنها در همين برگزاري آزمون نظام مهندسي بايد رعايت شود يا جاهاي ديگري هم هست كه شما عين آب خوردن قانون مملكت را لگد مال مي كنيد و عين خيال تان هم نيست؟


  • پنجشنبه 4 شهريور 1400-14:27

    سلام دوستانی که دوست دارن آزمون محاسبات و البته نظارت چه عمران وچه معماری رو قبول بشن و هزینه کلاس رفتن رو هم ندارن یا اینکه وقتش رو ندارن ما اینجا یه کانال کاملا رایگان آموزشی داریم با آزمون های آزمایشی کاملا رایگان برای آزمون اسفند ماه این کانال سرنوشتت رو عوض میکنه https://t.me/joinchat/npCGyE0pXZZmMjk0

    • نظام مهنذسی-فکر جدیدپاسخ به این دیدگاه
      پنجشنبه 4 شهريور 1400-8:13

      احتراما کبار برای همیشه به مسائل منطقی تر برخورد کنیم برگزازی آزمونی صرفا نظری در محیط شبه کنکور ی چه خلاقیتی و نواوری به مهندسی که فردا ناظر پروژه های مسکونی و تجاری شهرهایمان است ایجاد میکند ازمون بایستی به دورهای علمی-کاربردی تقسیم و از لحاظ اجرایی زیر نظر اساتید اجرا برگزار گردد و این ارزیابی بصورت مداوم در جهت بروز نمودن بار علمی مهندسین صورت پذیرد

      • دوشنبه 13 بهمن 1399-17:47

        اتفاقا خوب هست که سخت بگیرند. این شغل بسیار حساس است و باید تعداد محدودی در هر سال پروانه صادر شود.
        به جای شرط ۵۰ درصد، باید سقف تعداد در هر استان تعیین شود.

        • شنبه 17 آبان 1399-22:51

          هر کس روزی را از خدا میگرد ولی هرکس نان رسانی کرد نشانه مردانگی و انسانیت است کسانی ب دنبال نان رسانی نیستند ن نشانه ای از انسانیت ن مردانگی دارد پیشوا ما حضرت علی است باید بیاموریم از علی

          • جمعه 4 مهر 1399-23:56

            من چند روز پیش امتحان دادم و مطمئنم رد میشم چون کلا آشنایی نداشتم با نحوه برگزاری... ولی ناموسا اگه 150 دقیقه بود خوب بود لامصبا نیم ساعت دیر برگزار کردن از آخر سر هم 15 دقیقه زود گرفتن ورقه هارو... یه چیزی خیلی مهمه سرعت! سعی کنین کاملا مسلط بشین به کتاب ها تا لااقل 15 تا از سوالهارو بدون کتاب باز کردن بزنین... به نظرم سخت گیری تو این امتحان کاملا منطقیه کسی میبره که سرعت عملش بالا باشه.

            • يکشنبه 25 اسفند 1398-21:32

              تو این مملکت همه عادت کردند به مفت خوری! اتفاقآ سخت گیری بیشتر و خروجی کمتر کار بسیار درستیه! هر کی از راه رسیده یه مدرک پیام نور یا آزاد گرفته..میخواید در نظامم مثل دانشگاه باز بزارن!

              • دوشنبه 1 شهريور 1400-7:13

                با سلام مهندس عزیز اگر مبنا برسخت گیری و ازمونهای صرفا تئوری صرف میشه برای رعایت عدالت از تمام کسانیکه پروانه گرفته اند ازمون مجدد برگزار شودببنید چند درصد حداقل حدنصاب اخذ میکننذ عدالت یعنی اینکه همه در شرایط مساوی قرار بگیرند .ازمون با شیوه فعلی نه تنها خلا اموزشی را پر نمیکند بلکه شان مهندسان را زیر سوال میبره.برگزاری دوره ای اموزشی کوتاه مدت و بلند مدت زیر نظر اساتید اهل فن چاره ارتقا کمی و کیفی مهندسی کشور است

              • چهارشنبه 20 آذر 1398-1:16

                اتفاقا خوب کاری میکنند سخت میگیرند . در کشوری که بدون در نظر گرفتن قدرت ذهنی ، توانایی و لیاقت دانشجو جذب میشه و مدرک رو در عمل بهش میفروشند ساخت گیری در دادن نظام مهندسی الزامی هست . ما بیشتر از اینکه مهندس داشته باشیم تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته مهندسی داریم که بسیاری از انها استطاعت و لیاقت این جایگاه رو ندارند .بنده خودم استاد دانشگاه هستم و سیستم اموزشی این کشور رو به خوبی میدانم . به اندازه کافی در این کشور خرابی به بار امده ، بگزارید اگر یک جا هم طبق اصول و قاعده هم کار میکنند خراب نشده و اصول درست رعایت شود . لطفا به جای اه و ناله سعی و کوشش و مطالعتون رو بیشتر کنید و بیشتر به مسائل فنی حوزه تخصصیتون بپردازید تا مثل همه در ازمون موفق بشید .

                • دوشنبه 8 مهر 1398-16:1

                  من یک بار امتحان دادم و همان یکبار را هم قبول شدم. دو روز برای خواندن وقت گذاشتم. از پاسخنامه تعداد 7 سوال هم پارسش اشتباه داشت. ببینید پرسش ها بیشتر از کدام مبحث هست از همان بیشتر مطالعه کنید. مابقی را قدری بخوانید که بدانید پرسش مربوط به کدام مبحث است. کلید واژه هم ببرید. درآمد اما تقریبا وجود ندارد. با سیستم جدید ارجاع که به یک نفر همزمان دو پروژه داده می شود و به بقیه هیچ نمی توانید حتی یک نظارت داشته باشید.

                  • جمعه 12 شهريور 1395-18:8

                    سلام
                    دوستان مستحضر باشید که در سالهای قبل از 85 تعداد سوالات 65 بود و زمان پاسخگویی 210 دقیقه بود .چرا الان برای 5 سوال که کم کرده اند یکدفعه زمان را 60 دقیقه کم کرده اند . چه کسی جوابگوست ؟ مسئولین به فکر نیستند پس سفها و مجنونین را بیاورند تا مشکل ما را حل کنند.والله

                    • سه شنبه 10 آذر 1394-10:55

                      این آقایان به هیچ وجه دغدغه سامان دهی به کار مهندسین رو ندارن از تعرفه های مهندسی گرفته تا اجرای قوانین بنده مطلعم که مسئله ارجاع کار به صورت رندوم چن دوره در هیات مدیره استان مطرح و به دلیل مخالفت اعضا از دستور کار خارج شد چراکه به زیان آقایان است انتخابات این دوره هم کاملا غیر قانونی برگزار شده حضور کاندیداها به هر شکلی در روز انتخابات خلاف قانون بوده که متاسفانه اکثر غریب به اتفاق این آقایان تا پایان ساعات انتخابات در محل حضور و اقدام به تبلیغ و اخذ رای می کردند و بازرسی سازمان هم هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده .در واقع ما به افرادی مسئولیت واگذار میکنیم که به طور واضح خلاف قانون عمل میکنند.اگر مهندسین یک صدا نباشند و اعتراضی به این روند نکنند وضع از شرایط حاضر هم بدتر خواهد شد .مسئله امتحانات هم جای شبه زیادی دارد از جمله اینکه وقتی کسی صرفا با خواندن چند کتاب در امتحان بر فرض نظارت قبول می شود چه تضمینی برای آقایان دارد که فرد تجربه فنی هم داشته باشد این کوچکترین ایراد وارده هست ضمن اینکه برگزاری امتحانات و وارد کردن سازمان سنجش که هیچ صلاحیتی در امور مهندسی ندارد مگر غیر این است که به فکر چرخندان چرخ درآمدی خود و خالی کردن جیب مهندسین محترم است.دوستان این سازمان از قبل زحمات ما فربه شده نباید به کسانی که روزیشان از زحمت امسال ما تامین میشه اجازه داد خلاف خواسته ما و خلاف قوانین قدم بردارند.

                      • دوشنبه 9 آذر 1394-23:56

                        گاو ما شیر نمیده ماشالا به...

                        • پنجشنبه 1 مرداد 1394-9:44

                          باسلام من هم فکر می مردم آزمون بدرد نخوری واحتمال قبول شدن صفر هستش ولی باتمرین وشرکت کردن متمتدی قبول شدم ولی الان مشکل کار هستش که اوضاع کار خیلی خراب هستشموید باشید

                          • يکشنبه 6 ارديبهشت 1394-19:29

                            از این جمله خیلی خوشم اومد چون حرف دل همه مهنس های عمران هست و من خودم بارها تجربه کردم این قضیه رو
                            خلاصه به داد مهندساني برسيد كه حتي با ماهي 250 هزار تومان هم حاضرند سر كار بروند چرا كه استثمار دوره ما استثمار مدرن است و عده اي سرمايه دار علم آقايان را با ثروت خود در بند كرده اند و اگر كسي هم اعتراض كند مي گويند مهندس بيكار زياد است بفرماييد.اخراجيد!

                            • جمعه 21 آذر 1393-9:22

                              لینک تبادل نظر در مورد آزمون محاسبات آبان 93
                              http://azmoonengineering93.blogfa.com/

                              • پنجشنبه 29 آبان 1393-12:7

                                من دانشجوی دکتری معماری هستم از کاردانیم شروع کردم، همه مقاطع رو هم پشت سر هم قبول شدم. باید بگم که ازمون نظام مهندسی واقعا بدرد نخورترین آزمونی که تا حالا شرکت کردم و هیچ هدف خاصی رو دنبال نمیکنه (به غیر از آزمون طراحی) فقط طوری سختش کردن که حتی اگه خود عزیزان مولف مباحث هم در این آزمون شرکت کنن قبول نمیشن.

                                • چهارشنبه 28 آبان 1393-11:34

                                  امتحانات نظام مهندسی کاملا به جا هست
                                  پس توقع دارین هر کی از هر دانشگاه در پیتی فارغ التحصیل شد از فرداش بشینه سازه محاسبه کنه؟ با جون مردم بازی کنه؟
                                  من ازمون سال ۹۲ رو با نمره ۷۹ قبول شدم
                                  اون کسایی که قبول نمیشن وقت کافی برای مطالعه و مسلط شدن به مباحث نمیذارن همین

                                  • جمعه 20 خرداد 1401-17:9

                                    زحمت کشیدین واقعا آزمون ۹۲ تازه کمم زدی الان برو آزمایشی سال های بالاتر رو بزن بیست هم نمیشی

                                  • مهندس ابراهیم کاظمیپاسخ به این دیدگاه 11 5
                                    يکشنبه 19 آبان 1392-0:0

                                    ضمن تشکر از تمامی عزیزان باید بگم متآسفانه صدای ما به جایی نمیرسه.
                                    ...البته کاملا طبیعی است مسولیین این مسایل را یگیری نکنند می دانید چرا؟چون از بالا وقتی که 3000ملیلرد دزدی میشه آقایان ککشان نمی گزد.
                                    آقایان وام ازدواج کجاست؟آقایا پراید تولید داخل چرا 20میلیون؟
                                    به خدا امام حسین به دنبال زنده کردن اسلام ومطالبه حقوق مردم بود.
                                    ...به خدا تمام جوانان این کشور حق دارند .
                                    السلام علیک یا ابا عبدالله

                                    • چهارشنبه 22 آبان 1398-19:47

                                      تو خودت الان امتحان بدی اصلا قبول نمیشی پس بیخودی...

                                      • شنبه 1 آذر 1393-23:8

                                        بابا چه ربطی به آزمون ورود به حرفه داره خب من که رفتم نشستم مباحث رو خوندم هم میتونم از این حرفها بزنم بگم چرا نباید بین آدم با سواد و بی سواد تفاوتی باشه امام حسین هم دنبال احقاق حق بودند

                                      • دوشنبه 13 آبان 1392-0:0

                                        باسلام من تا حدودی با نظرات شما موافقم. ولی مشکل ما مشکل زمان است نه سختی سوالات. نظام مهندسی را باید قانع کنیم تعداد سوالات را کم و زمان پاسخگویی را بیشتر کند تا سوءتفاهم ها برطرف شود.باتشکر

                                        • دوشنبه 22 مهر 1392-0:0

                                          من متاسفم برای اینجور حرف زدن و قضاوت کردن هامون. من مطمئنم اگر دوستانی که الان اعتراض دارند به این دلیل که قبول نشدند، نمره قبولی رو در امتحان بعدی بگیرند یا اینکه قبلا گرفته بودند، الان میگفتند نباید امتحان رو آسان کنند که همه قبول بشند و ارزش پروانه داشتن از بین بره. اون موقع مینوشتند: همه چیز رو بی ارزش کردند اینا. مثل خیلی ها که قبلا مدارک دانشگاهی گرفتند و الان که کسایی قبول میشند، معترضند که چرا به همه دارند مدرک میدند. مطمئنا سیستم نظام مهندسی مشکل داره ولی باید طوری باشه که تعداد مهندس و کار باهم متناسب باشه. چه فایده داره همه پروانه بگیرند و اون موقع انقدر دست زیاد بشه که سهمیه ها پر نشه. مگه تنها راه پول درآوردن گرفتن پروانه مهندسیه!؟ من سال 91 تو امتحان شرکت کردم و باورم نمیشد بتونم قبول بشم به خاطر همین حرفهایی که شنیده بودم. امتحان رو خوب دادم ولی باورم نمیشد 75 درصد زده باشم. به نظر خیلی خوب تصحیح شده بود. تمام دوستانم که دانشگاه سراسری درس خونده بودند قبول شدند و میشند. الان هم که میرم نظام مهندسی میبینم خیلی از کسانی که پروانه مهندسی دارند، بچه های دانشگاه های آزاد هستند و این نشان میده واقعا کار خفنی نیست. امیدوارم بذارید تو سایت چون فکر میکنم خواندنش بد نباشه

                                          • چهارشنبه 9 مرداد 1392-0:0

                                            واقعا دمت گرم خداییش این حرفا رو دل منم مونده بود/ من دو دورس که نظارت معماری امتحان میدم یه بار 47 شدم که 7 سوالشون اشتباه بود ولی اعتراضم نگرفت دوره قبل هم 49 شدم الان 2 ماهه نشستم میخونم میگن افتاده اذر تازه کتابهاشم عوض شده /درامدی ندارم دار وندارم مادری پیر است که دعاهیش مستجاب نمیشود / وجدان چیز خوبی است .../

                                            • دوشنبه 7 بهمن 1392-10:1

                                              سلام خودتم ميگي باورم نميشد ك قبول بشم پس چرا قبول شدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟يا درست صحيح نميشه يا...؟؟؟؟؟؟؟ي جاي كار ميلنگه عزيز

                                            • يکشنبه 29 بهمن 1391-0:0

                                              كاملا موافقم.يه آزمون بدون رعايت هيچ استانداردي فقط براي تلكه كردن مردم

                                              • دوشنبه 13 آذر 1391-0:0

                                                دورود بر شما
                                                من نمره ازمون نظارتم 49 شده چه کار بلید بکنم

                                                • پنجشنبه 9 آذر 1391-0:0

                                                  آفرین بر شما که تمامی کلماتتون زخم های دل مهندسان بیکار است

                                                  • چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                                                    سلام با عرض خسته نباشید. من سوالاتی داشتم.
                                                    چرا همه چیز در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گنجانده شده ولی در مورد نحوی طرح سوالات و تعداد آن، درجه آسانی و دشواری آن، زمان پاسخگویی و ... ماده ای یا تبصره ایی نیست؟
                                                    آیا یک مهندس بر فرض مثال ناظر عمرانی یک واحد ابنیه در عمل برای ارزیابی و پذیرش بتن در یک کارگاه فقط دو و نیم دقیقه مهلت پاسخگویی دارد؟
                                                    آیا بر فرض مثال یک مهندس عمران در بخش نظارت در عمل باید برای پیاده کردن ضوابط لازم الاجرای مقررات ملی ساختمان باید توانایی پاسخگویی به سوالات تست هوش و نامربوط و محاسباتی در مدت دو و نیم دقیقه برای هر سوال را داشته باشد؟
                                                    آیا در عمل یک مهندس نباید مباحث آیین نامه ایی را به اصطلاح هندبوت نزد خود در کارگاه یا دفاتر فنی داشته باشد؟ پس چه لزومی بر زمان کم و تست های هوش و نامربوط در آزمون اخذ پروانه هست؟
                                                    آیا سطح آزمونهای اخذ پروانه در این دو سال با سالهای قبل تغییرات زیادی نکرده است؟
                                                    آیا تعداد پذیرفته شدگان دارای اهمیت میباشد؟ آیا اگر همه این هشتاد و چهار هزار نفر داوطلب، پذیرفته شوند مشکلی در سازمان نظام مهندسی رخ میدهد؟ یا منابع مالی کم یا زیاد میشود؟ یا سود و زیانی برای دلالان رخ میدهد؟
                                                    آیا میشود گفت که قبلاً کمتر مهندس داشیم ولی الان زیادی مهندس شده اند، پس نحوی طرح سوالات و دشواری و ... آن نسبت به چند سال گذشته باید تفاوت قابل ملاحظه-ای داشته باشد؟
                                                    آیا از بابت اینکه خیلی¬ها به اصطلاح از پشت کنکور ماندن این آزمون، که محدودیت ظرفیت پذیرش ندارد، سودی، معامله¬ایی برای برخی انتشارات و موسسات بخش خصوصی نصیبشان نمیشود؟
                                                    آیا این منطق که پذیرفته شدن در دانشگاه¬ها هر ساله آسان و آسانتر میشود باید در مقابله با آن، آزمون اخذ پروانه دشوارتر برگزار شود، صحت دارد؟ چونکه برای تحصیل در دانشگاه شهریه¬ایی از دانشجو اخذ میشود و چرخ دانشگاه میچرخد ولی در آزمون پروانه شاید به خاطر علم و دانشی که از همان دانشگاه کسب کرده، درآمدی اخذ میکند؟ ( قابل توجه است که فقط کمتر از 12 درصد از کل دانشجویان در تمامی رشته¬ها و مقاطع در کشور بدون شهریه و به اصطلاح روزانه، در حال تحصیل هستند)
                                                    آیا در این سالهای اخیر این آزمون لیاقت واقعی یک دانش آموخته دارای تجربه کاری را واقعاً آشکار میکند؟
                                                    آیا به داوطلب آزمون اخذ پروانه هم مانند سایر آزمونهای سراسری باید القا شود که از کتابها و کلاسهای فلان موسسه خصوصی استفاده کند تا شانس خود را بیشتر بالا ببرد؟ آیا هدف مالی در پشت قضیه نهفته است؟
                                                    آیا شبهه¬ای که بر علم و تجربه دانش آموختگان دانشگاهی برای اجرای مقررات ملی ساختمان وجود دارد با این آزمون حتماً برطرف میشود؟
                                                    آیا میشود گفت که آموزش عالی در تربیت نیروی فنی کشور تاثیر کمتری داشته و با این آزمون ارزیابی میشود که کدام داوطلب لیاقت اخذ پروانه را بیشتر از دیگری دارد؟
                                                    آیا واقعا با این چند سوال محدود شرایط داوطلب دانش آموخته دانشگاهی با تجربه سه سال کار محرز میگردد؟
                                                    آیا برای اخذ پروانه صلاحیت در تمامی سازمانهای صنفی موجود در کشور آزمونی با این مشخصات و کیفیت برگزار میگردد؟
                                                    آیا دوطلب دانش آموخته دانشگاهی با تجربه سه سال کار فدایی سلیقه طراحان اینگونه آزمونها نمیشوند؟
                                                    آیا رقابت در این آزمون معنایی دارد که محدودیت ظرفیت پذیرش ندارد ولی هدف طراحان با طرح سوالات پیچیده و دشوار و زمان کم، ظرفیت را محدود میکنند نه لیاقت را؟
                                                    آیا رقابت در این آزمون معنایی دارد که محدودیت ظرفیت پذیرش ندارد زمان پاسخگویی به سوالات علی¬الاظاهر فنی که باید در زمان اجرای مقررات ملی ساختمان که منافع ملی را حفظ میکند لزومی دارد؟
                                                    آیا روش و راه دیگری که خلاقیت و استعداد و لیاقت و صلاحیت واقعی داوطلب اخذ پروانه را هرچه بهتر آشکار و محرز میکند بغیر از این شصت سوال (نامربوط و غیره کارشناسی) محدود شده به مهلت پاسخگویی در دو و نیم ساعت، وجود ندارد؟
                                                    آیا این روش فعلی اخذ پروانه نظام مهندسی که تعداد داوطلبان اخذ پروانه هر ساله بطور تصاعدی در حال افزایش میباشد و این باعث بوجود آمدن بازار مخصوص برای بعضی از فرصت طلبان سود جو میشود، وسوسه انگیز نیست؟
                                                    آیا طرح سوالات خارج از منابع اعلامی گفته های بالا را تصدیق نمیکند؟ آیا اصلاحیه پاسخنامه¬ها چطور؟ آیا میتوان زمان هدر شده به سوالات اصلاح شده را هم جبران کرد؟ آیا هدف دیگری را دنبال میکنم؟
                                                    آیا اضافه شدن مهندسان جدید، جای مهندسان قدیمی را تنگ نمیکند؟ آیا این موضوع در این چند سال مد نظر نبوده است؟
                                                    آیا فرقی بین 49 نمره درصد یا 47 درصد با 25 درصد در این آزمون که محدودیت ظرفیت پذیرش ندارد، وجود دارد؟ (نمره 47 درصد که مردود محسوب میشود با 50 درصد که قبولی محسوب میشود، عدالت در تمییز لیاقت مهندسان را مشخص میکند؟)

                                                    • چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                                                      لينك اعتراض به نتايج آزمون نظام مهندسي 91

                                                      http://azmoonengineering.blogfa.com/

                                                      • چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                                                        لينك اعتراض به نتايج آزمون:

                                                        http://azmoonengineering.blogfa.com/

                                                        • سید صابر زمانیپاسخ به این دیدگاه 4 3
                                                          يکشنبه 5 آذر 1391-0:0

                                                          با سلام و صلوات بر سرور و سالار شهیدان
                                                          جناب اقای وزیر ضمن عرض ادب و احترام
                                                          آزمون نظام مهندسی 1391شهریور ماه با کلی سوالات حذفی نظارت معماری و عمران انجام پذیرفت .که بنده با 49 امتیاز متاسفانه بعلت فکرمشغولی به 5 سوال غیراستانداردو اتلاف وقت بسیارحقم پایمال گردید. و اعتراض شدید نسبت به تظلم حقمرا دارم و از حضرتعالی تقاضامندم با داوطلبانی که فقط با اختلاف 1 امتیاز ویا کمتر مردود شده اند تجدید نظری بفرمائید . با احترام جمعی از داوطلبان عمران و معماری

                                                          • يکشنبه 5 آذر 1391-0:0

                                                            واقعا متاسفم برای مملکتم

                                                            • يکشنبه 30 مهر 1391-0:0

                                                              با سلام خدمت مهندسان عزیز من هم با نظر دوستان کاملا موافقم که دستهای پشت پردهای هستند که نمیزارن کسی از این سد رد بشه من خواستار اینم اگه موافق باشین یه کمپین راه بندازین که از حقوقمان دفاع کنیم

                                                              • يکشنبه 9 مهر 1391-0:0

                                                                سلاممهندس خسته نباشید من ازسال 83 درازمون محاسبات شرکت میکنم هرسال با اوردن نمره 35 45 38 46 42 43 36 از گرفتن پروانه محاسبات منصرف شدم نزدیک به از هم پاشیدگی زندگی خانوادگیمان شده است خواهشمندمیم یا زمان سوالات زیاد کنید یا حد نصاب نمره قبولی پایین بیاورید

                                                                • حیف نبود پزشکی-اشتباه کردیمپاسخ به این دیدگاه 12 0
                                                                  جمعه 7 مهر 1391-0:0

                                                                  احتمالا همین روزها رو بیلبردهای تبلیغاتی باید منتظر دیدن بانکی بنام بانک نظام مهندسی باشیم !

                                                                  • اعتراض به آزمون نظام مهندسیپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                                                    چهارشنبه 5 مهر 1391-0:0

                                                                    من همین الان اعتراض خودم رو مبنی بر سخت بودن و غیر استاندارد بودن سوالات نظارت و محاسبات عمران که نیاز به زمان بیشتری داشت و همچنین اشتباهاتی که برخی از سوالات داشت رو نوشتم و به شماره 02188922240 فکس کردم و خواستار بررسی و برگزاری مجدد آزمون و یا پایین آوردن حد نصاب نمره قبولی شدم .
                                                                    از دوستانی که در این آزمون شرکت کرده اند خواهش میکنم اعتراض خود را به سازمان سنجش حتما ارسال کنند تا بلکه بتونیم جلوی پایمال شدن حق خودمون رو بگیریم .

                                                                    • سه شنبه 4 مهر 1391-0:0

                                                                      همه حرفايي كه گفته شد واقعيت بود چرا بر سر مهندساني كه از درد بيكاري تمام موهايشان سفيد شده اين بلا ها را مي اورند وجدان هم چيز خوبيه

                                                                      • يکشنبه 2 مهر 1391-0:0

                                                                        سلام احسنت گل گفتی

                                                                        • پنجشنبه 30 شهريور 1391-0:0

                                                                          دعوت می کنم با تشکیل گروه هایی اعتراض خود را منعکس کنیم تا بعضی ها فکر نکنند که نفهمیدیم واقعا جریان از چه قراره
                                                                          با اجازه از نویسنده از دوستان می خواهم تا این لینک را در هر جائی که می توانند پخش کنند تا بلکه منجر به تشکیل یک گروه تاثیر گذار شود
                                                                          مثل اینکه صنف مهندسی باید به فکر ایجاد یک اتحادیه و سازمان دیگری برای دفاع از حقوق خود باشد

                                                                          • پنجشنبه 30 شهريور 1391-0:0

                                                                            آزمون نظام مهندسی فقط وسیله ای است تا بهانه ای شود برای جلو گیری از ورود مهندسان جوان به بازار کار
                                                                            این سیاست قسمتی از یک معامله بزرگ مافیایی است این مسئله از چند لحاظ قابل بررسی است
                                                                            1- عدم سخت گیری در ورود به دانشگاه و استفاده از حداکثر ظرفیت برای جذب دانشجوی فنی چرا که به بهانه فنی بودن شهریه های سرسام آور و نجومی از دانشجویان اخذ می شود که به کیسه همین گروه می رود
                                                                            2-جلو گیری از امکان شرکت مستقیم در آزمون نیز کمک می کند تا امکان قبولی در آزمون برای افراد سخت تر گردد
                                                                            3-در هر نوبت بر گذاری آزمون با توجه به حجم شرکت کنندگان مطمئنا سود سرشار و نجومی عاید این پروژه می شود
                                                                            4-بسیاری از افرادی که در سالهای بسیار قبل پروانه را کسب کرده اند هیچکدام عملا خود کار مهندسی نمی کنند بلکه همین مهندسان بدون پروانه هستند که بر اشان کار می کنند انهم در قبال 250 هزار تومن و آنها با یک امضا سود کاررا می برند
                                                                            در مورد خود آزمون قبلا اگه امتیازتان 47 درصد بودید بسادگی قابل جبران بود ولی الان این مسئله ممکن نیست بنده سال 87 48درصد زده بودم سال 89 نیز 49 درصد.در آزمون امسال (91) بنده 6 ماه است که کار و زندگیم را تعطیل کرده بودم خانواده ام در حال پاشیدن است کلی هزینه و وقت صرف کلاس و درس گذاشتم
                                                                            و واقعا می گویم که سوالات آزمون زیاد هم سخت نیست ولی مسئله بلد بودن یا نبودن نیست مسئله مسئله وقت هست در زمان کوتاهی که وجود دارد امکان جواب دادن به این حجم از سوالات صفر است
                                                                            ما مهندس هستیم در مخاسبات اغلب دقت محاسبات در حد دو رقم اعشار می باشد
                                                                            در این آزمون درصد قبولی آن 0.005 درصد در سال 89 بود !!!یعنی می توان برای چنین آزمونی ارزشی قائل شد؟!!
                                                                            چنین آزمونی می تواند مبنای حقوقی داشته باشد؟!!
                                                                            ما در اینجا برغم ادعاهایمان که می گوییم مهندس هستیم کلاه بزرگی بر سرمان رفته و مثل ... باهامون رفتار می شود
                                                                            این رسم آزمون برگزار کردن نیست
                                                                            باید برای شناسائی و رفع کردن ایم گروه مافیایی متحد شویم

                                                                            • سه شنبه 20 تير 1391-0:0

                                                                              با انتقاد تنها ، زمان و زمین را مقصر دانستن و فریاد بر سر همه کشیدن کاری پیش نمی رود. خود من هم هنوز نفهمیدم اشکال کار در مدیریت مسئولین است یا نه!!!! اینها که خودشان مردم هستند . مگر مدیر و مسئول چیزی غیر از خود ما هستیم . که دست بر قضا روزی صندلی نصیب مان میشود و روز دیگر تحویل کس دیگر. و همچنان بدبختی و بی عدالتی راه خودش را ادامه می دهد. برادر عزیزم راه ساختن جانعه ساخته شدن خود ماست. من تجربه کردم این صدا و فریاد میرا است و عایدش برای تو توقف است. هر چند خصلت جوانی تو فریاد را می طلبد.نمیدونم میخونیدش یا خیر ولی دوست دارم نظر نویسنده را بدانم.

                                                                              • سه شنبه 25 بهمن 1390-0:0

                                                                                اطلاع یافتم رشته معماری جزییات اجرایی ساختمان انقدر سخت وبدون منبع خاص طراحی شد که اگر کلیه مهندسان وزارتخانه از وزیر تا بقیه در ازمون شرکت میکردند کمتراز15درصد امتیاز از 100درصد می اورد ند تنها راهش حذف حق نظارت وطراحی برای کارمندان دولت است که سهمیه زیادی به جوانان بیکار خواهد رسید وخیلی از دوشغله ها حذف خواهند شد

                                                                                • محمد اسماعيل بخشي سوركيپاسخ به این دیدگاه 9 0
                                                                                  دوشنبه 24 بهمن 1390-0:0

                                                                                  آقاي عزيزي كه ميايي اينجا نظر مي ذاري و ميري من نمي دونم تو اين مملكت يه عده كه دارن به نوايي مي رسن يه عده ديگه ميشن كاسه داغ تر از آش. اول اينكه 25 هزار تومن يا 45 هزار تومن هيچ فرقي نميكنه براي دوستاني كه تازه عضو شدن هيچ خدمتي ارايه نمي شه و اين پول به عنوان حق عضويت بسيار زياده، در ثاني فقط نظام مهندسي مازندران نيست نظام مهندسي شهراي ديگه مثلا قم كه خود من عضوم 75 هزارتومان ميگيرن ساليانه پس بهتره اول تحقيق كني و بعد حرف بزني . دوم : من حرفي از نمونه سوال نزدم حرفم اين بود بعد از آزمون سوالات منتشر نميشه متولي برگزاري مسكن و شهرسازي به نظام مهندسي هم ارتباطي نداره چون نوكر مسكن و شهرسازيه و عامل اجرايي اين طرحه . خود وزارت بايد اينقدر بفهمه كه بعد آزمون بايد سوالات به همراه پاسخ تشريحي اون كه مثلا كدوم سوال از كدوم مبحث انتخاب شده بايد بياد و بايد كسي كه امتحان ميده تو دوره زماني بين ازمون و تاريخ اعلام نتايج بتونه ببينه چي كار كرده و آيا واقعا نتايج درسته يا نه. مطلب بعد اينكه آقاي محترم تو سايتا نمونه سوالات هست حتي تو سايت خود وزارت هم هست اما چه فايده وقتي بعد از اعلام نتايج و در آستانه ازمون بعد تنها سوالات و جواب اون به صورت كليدي و نه تشريحي مي زنن تو سايت تازه خيلياشم فرق داره با عين مطلب درج شده تو آيين نامه .سايتايي هم كه مي بيني سوالا رو منتشر كردن و تازه يه دونه سايت رساي شريف هست زده كه اونم نصف سوالارم جواب نداده اوناييم كه علامت زده مثلا كدوم گزينه درسته يا غلط با عين مطلب آيين نامه فرق داره. ازمون سطح پايین نيست آقاي محترم خود تو هم اگر شركت كني همين الان من حاضرم با مطالعه آيین نامه هم نتوني 50 درصد بزني براي اثبات اين مطلب شما از همين الان بشين بخون تا خزداد ماه سال بعد ببينم تو آزمون خرداد تو مي توني قبول شي؟ كاسه داغتر از آش نشو برادر عزيز وقتي يه مطلبي رو همه بهش معترف اند قبول كن و بپذير در ثاني بنده تو گزارش اوردم كه عده اي هراس دارن از قبولي مهندسا چون نونشون اجر ميشه شما اگر دل و جرات داري و به قول خودت مطلب خلاف واقع عنوان نميكني حرف منو تاييد كردي. در ثاني ما از چيزي هراس نداريم حرف حق بايد گفته شه اما اينكه بعضيا عين شما بشن كاسه داغتر از آش و بخوان از ساختمون مردم دفاع كنن اين واقعا غير قابل پذيرشه .....در ضمن لازم نيست شما سوژه به كسي معرفي كني خودت خيلي دلت مي سوزه و بهت ظلم شده بشين بنويس بفرست اگر به درد بخوره حتما مدير محترم سايت مطلبتو انعكاس ميده... امان از اين انسان هاي دور قاب چين كه ما تو مازندران هر چي بدبختي داريم زير سر امثال اینهاست

                                                                                  • دوشنبه 24 بهمن 1390-0:0

                                                                                    خدمت این عزیز باید عرض کنم که عدم وجود سوال نمونه مطلب خلاف واقع می باشد با یک گشت کوچک در اینترنت تمامی سوال وجواب آزمون های گذشته را می توان دریافت نمود-نمره منفی در تمامی ادوار وجود داشته-باررشد بی سابقه مراکز آموزشی با کیفیت نه چندان مطلوب آیا صحیح می باشد با برگزاری یک آزمون سطح پایین امر مهم ساختمان را به این دسته از فارغ التحصیلان سپرد؟روال تعداد قبولی در آزمون های مختلف نیز همیشه در سطح پایین بوده (حدالاقل از سال 79 که بنده اطلاع دارم)-آز بسیار کسانی که بنده سوال کرده ام ویا همکاران محل کار،عمدتا وقت برای مطالعه نمی گذارند-آیا شما واقعا تصور دارید دریافت پروانه اشتغال به منزله ایجاد کار می باشد.انتظار دارم در یک نگارش دیگر به مافیا نقشه در نظام مهندسی بپردازید که بالغ 80 در صد طراحی ونظارت در اختیار دفاتر خاص می باشد بپردازید

                                                                                    • دوشنبه 24 بهمن 1390-0:0

                                                                                      حالا 25 تومن یا 45 تومن.25 تومن هم زیاده.مگه چیکار میکنن؟!

                                                                                      • دوشنبه 24 بهمن 1390-0:0

                                                                                        جانا سخن از زبان ما می گویی

                                                                                        • يکشنبه 23 بهمن 1390-0:0

                                                                                          خوب بود.یکی پیدا شد که بگه چه خبره اونجا

                                                                                          • يکشنبه 23 بهمن 1390-0:0

                                                                                            آقا دمت گرم..ايواله.. ناز نفست برادر... آقا بنده حقير دو سه ماه است كه مفتخر به اخذ مدرك دكتري ‍ژئوتكنيك از تورنتو كانادا شدم و متاسفانه به كشور عزيزم برگشتم (جهت خدمتگذاري !) ، آقا يكي به من جواب بده كه يعني اينقدر سطح علمي ايران و آزمونهاش بالا رفته كه بنده حقير و رفيق شفيقم كه ايشان نيز دكتراي سازه از سيدني استراليا و دارنده چندين ISI ميباشد، نتوانيم از پس چند تا سؤال پفكي غيراستاندارد بر بيايم؟؟! اي آقا همين كارها رو ميكنيم كه از جهان سوم به جهان دو و نيم هم ارتقاء پيدا نكرديم ديگه، اي آقا من اصلا فكرشم نميكردم كه قبول نشم...آقا من برم به كي بگم الان؟! آقا بگو نميخوام پروانه بدم ديگه، آقا خداييش آقايون يه شماره حساب بدن كه دوستان پولهاشونو حساب آقايون واريز كنن، باشد كه به رنج فربگي آقايون بيفزايد... و من اله توفيق

                                                                                            • شنبه 5 مهر 1399-0:9

                                                                                              مطمئنی خارج درس خوندی؟ اینقدر آقا آقا کردی معلوم نیست اصلا چی میگی!

                                                                                            • يکشنبه 23 بهمن 1390-0:0

                                                                                              با سلام
                                                                                              حق عضویت نظام استان مازندران 25000 تومان است نه 45000 تومان . اطلاعات درست در اختیار مردم قرار دهید.


                                                                                              ©2013 APG.ir