تعداد بازدید: 3455

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 25 بهمن 1390-22:10

به بهشت نمی روم اگر اینترنت آن جا نباشد!

بیشتر سایت ها و وبلاگ هاي نامزدهای انتخابات،محتوای عمیق و حتی بار تبلیغاتی چندانی ندارد و به روز نیست.این نشان می دهد که عقبه دانش دیجیتالی آقایان خالی و کم تر از استاندارد است؛به همین دلیل به همان کارت ویزیت و دیدارهای چهره به چهره و سخنرانی و منبر و مانند این ها دل خوش کرده اند،تا اینترنت.


مازندنومه،سردبیر:اینترنت رسانه ای است که نه فقط برای انتخابات پیش رو،بلکه از چند انتخابات قبلی وارد رقابت ها شده است و هم اکنون عنصری است که فراگرد تبلیغات انتخاباتی را کامل می کند.

تاثیر فوق العاده فناوری و آگاهی یافتن نامزدها به اهمیت پدیده فن آوری اطلاعات به ويژه اینترنت،باعث شده تا در آستانه انتخابات مجلس نهم،شاهد اتفاقات و اقدامات به نسبت بدیعی در قبال فعالیت های اطلاع رسانی و حتی تبلیغی بیشتر کاندیداها باشیم،موضوعی که در انتخابات مجلس هشتم نیز جسته و گریخته سابقه داشت اما نه به این گستردگی.

اینترنت به علت ويژگی های منحصر به فرد خود از جمله قابلیت انتشار اخبار و اطلاعات و داده های دیجیتالی از قبیل فیلم،عکس،انیمیشن وسایر اطلاعات به صورت مولتی مدیا،مورد استقبال کاندیداهاي استان و هواداران آن ها قرار گرفته است.برخی از کاربردهای اینترنت در انتخابات آتی بدین قرار است:

1-راه اندازی سایت اینترنتی توسط کاندیدا

2-راه اندازی سایت اینترنتی توسط هواداران کاندیدا

3-راه اندازی وبلاگ توسط کاندیداها

4-راه اندازی وبلاگ توسط هواداران کاندیداها

5-راه اندازی سایت های خبری توسط احزاب و تشکل های سیاسی(بیشتر متمرکز در تهران همراه با زیر شاخه های استانی آن ها)

6-انتشار بنرها یا آگهی های تبلیغاتی اینترنتی در سایت های پرمخاطب

7-ارسال ایمیل های فله ای توسط ستادها برای مخاطبان

در مازندران در غیاب رسانه های حزبی،اینترنت به مثابه رسانه ای آلترناتیو در مقابل جریان رسمی رسانه ای کشور و استان عمل می کند.

در تحلیل تمامی اتفاقات انتخاباتی،علاوه بر قدرت رسانه ای اینترنت در برابر سایر رسانه های موجود،می توان به وضعیت خاص ایران در زمینه اطلاع رسانی اشاره کرد؛چه صدا و سیما و تمامی خبرگزاری های فعال در کشور ما دولتی است و بسیاری از مخاطبان به دنبال اطلاعات و خبرهایی هستند که از کانال های غیردولتی انتشار می یابند و این پدیده(بهره گیری از قدرت اینترنت در انتخابات ایران و به تبع آن مازندران)تاریخ جدیدی را در عرصه ژورنالیسم تحلیلی-خبری در فضای سایبری رقم زده است.

در سال های اخیر(دهه 80) مقبولیت اینترنت به عنوان رسانه ای بین المللی به حدی زیاد شد که بسیاری از علمای مذهبی و رجال سیاسی کشور به راه اندازی سایت های اینترنتی دست زدند.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که حتی بسیاری از گروه ها که در ابتدای توسعه اینترنت در ایران تاثیرات منفی آن را بسیار خطرناک تر از ماهواره می دانستند،اکنون در صدد بهره برداری هر چه بیشتر از اینترنت برآمده اند.

همان طور که گفتیم اهمیت انتخابات و تاثیرات اینترنت به مثابه رسانه به حدی است که برای انتخابات پیش رو بسیاری از کاندیداها و هواداران آن ها در استان به راه اندازی سایت و وبلاگ دست زده اند،هر چند از نظر گرافیک و طراحي و محتوا قابل نقد و نظر هستند.

در زیر نشانی برخی از سایت های نامزدهای انتخابات آتی استان ردیف شده است:

-مومنی http://drmomeni.org/

-نیازآذری http://www.niazazari.com/

- حجتی نیا http://www.hojatinia.ir/fa/

-تورنگ http://tourang.ir/post/4

- رمضان پور http://www.ramzanpour.com/

-یوسف نژاد http://pasaat.ir/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

-ادیانی http://www.aliadyani.com/content/home/default3.asp

-شجاعی http://sari87.com/

-نعمت زاده http://nemat.net/

-مقیمی http://www.moghimy.com/public.php?cat=ME&id=R8&sub=MA

-نانوا کناری http://nanvakenari.com/fa/

- احمدی http://www.vesal90.com/

هواداران ناطق نوری http://hamianenategh.persianblog.ir/

هواداران فیاضی http://fayazi-vahid.blogfa.com/

و...

البته هنوز در مورد استفاده از امکانات اینترنت برای تبلیغات و اطلاع رسانی در فرایند انتخابات،ضعف ها و خلاهایی وجود دارد،مثلا" باید به این نکته اذعان داشت که کاربران اینترنت دارای ویژگی های خاص از نظر طبقه اجتماعی،سطح تحصیلات،سطح رفاه اقتصادی و سطح سواد و آموزش هستند و لزوما" نمی توان این گروه را به همه جامعه تعمیم داد؛اما با توجه به رشد آمار کاربران اینترنت در ایران می توان گفت بخشی از طبقه نخبه که در علوم اجتماعی گروه مرجع نامیده می شود،از طریق اینترنت تغذیه فکری و اطلاعاتی می شوند و به صورت زنجیره ای بر سایر طبقات تاثیر می گذارند.

به باور نگارنده هنوز نامزدهاي استان از قدرت اینترنت آگاهی ندارند و بسیاری از آن ها حتی کم تر از يک کاربر ساده سواد اینترنتی دارند،اما به هر دلیل ضروری دانسته اند برای خالی نبودن عریضه سایت و وبلاگ هم داشته باشند.

شاهد ادعا هم این است که بیشتر سایت ها و وبلاگ هاي نامزدان محتوای عمیق و حتی بار تبلیغاتی چندانی ندارند و به روز نیستند.این نشان می دهد که عقبه دانش دیجیتالی آقایان پایین تر از حد استاندارد است و به همان کارت ویزیت و دیدارهای چهره به چهره و سخنرانی و منبر و مانند این ها دل خوش کرده اند،تا اینترنت.

بعد از اینترنت پیام های کوتاه تلفن همراه-اس ام اس-دیگر فن آوری مدرنی است که به کمک ستادها و هواداران نامزدها آمده است وکه البته موضوع سخن ما در این نوشتار نیست.

*تیتر یادداشت ، وامی است از شعر معروف زنده یاد حسین پناهی:"به بهشت نمی روم اگر مادرم آن جا نباشد!"


  • چهارشنبه 26 بهمن 1390-0:0

    به بهشت نمی روم اگر مازندنومه آن جا نباشد!دمتون گرم

    • محمدرضا یوسفیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 26 بهمن 1390-0:0

      من موافقم با شما که کاندیداها فقط سایت درست کردند اما توش محتوا دارد.حتی توان کپی پیست را هم بعضیها ندارند و هفته هاست سایت شان بروز نمیشود.

      • چهارشنبه 26 بهمن 1390-0:0

        تیترهای تان معرکه است به خصوص تیتر این مطلب.لذت بردم جناب سردبیر.موفق باشید

        • تحسین برانگیز !پاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 26 بهمن 1390-0:0

          این مطلب که اینجا آمده است انعکاس واقعیتی بسیار مهم است . محتوای مطلب و بویژه انتخاب عنوان واقعاً تحسین برانگیز است .


          ©2013 APG.ir