تعداد بازدید: 3443

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 18 اسفند 1390-22:56

نگاه حقوقی به ضعف های انتخابات/دولت رو راست تر باشد

وقتی دولت می‌خواهد نیروی انسانی جذب نماید کلی اطلاعات از داوطلب می‌گیرد و بررسی و پرسش می‌کند تا اولویت‌بندی کند،ولی بدون اینکه اطلاعات کافی نامزدها را در دسترس عموم قرار دهند به مردم می‌گویند رأی بده/عده‌ای می‌گویند وقتی نماینده مجلس از ما رأی گرفت ارتباطش را با ما قطع می کند تا زمان رأی‌گیری بعدی؛ به همین منظور ما نمی‌دانیم او چه کرد که عملکردش را مورد ارزیابی کافی قرار دهیم.


مازندنومه،رضا اصغری،کارشناس ارشد حقوق عمومی: مردم، هوشمندانه به نامزد کسانی که کاروان تبلیغاتی غیرمجاز راه انداختند رأی ندادند.آن ها به اشخاصي که برای حمایت از داوطلبشان رقص به راه انداخته بودند رأی ندادند. هموطنان، به طرفدارانی که خواستند با عبور از خط قرمز قانون، رأی جمع کنند، روی نیاوردند.

 عموم مردم طرفدار اجرای صحیح قانون هستند،پس بیاییم قانون را نهادینه سازیم.

* حق دسترسي آزاد به اطلاعات

 عاشقان کشور، از دولتمردان انتظار دارند با آنان رو راست‌تر برخورد نموده و خود را از آنها جدا نکنند؛ شاید بپرسید چگونه؟

 انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 را یادمان هست. با توجه به اینکه طبق مواد 2 و 5 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مصوب 1387، هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد، مگر آن كه قانون منع‌ كرده‌ باشد و مؤسسات عمومي (شامل سازمان ها و نهادهاي وابسته به حكومت به معناي عام كلمه شامل تمام اركان و اجزاء آن كه در مجموعه قوانين جمهوري اسلامي ايران آمده) مكلف شدند اطلاعات موضوع اين قانون را در حداقل زمان ممكن و بدون تبعيض در دسترسي مردم قرار دهند ،اما دولت از انتشار نتیجه جزییات آرای انتخابات خودداری نمود.

در نتیجه دشمن پی‌برد دولت به مردم اعتماد نکرده و جزییات نتایج آراء را در اختیارشان قرار نمی‌دهد،بنابراین از خلأ اطلاعاتی سوء استفاده نمود و شبهه تقلب را وارد میدان کرد.

 وقتی ضعف شفاف‌سازی، خسارت فراوان بر کشور وارد ساخت، وزارت کشور آمار صندوق‌هاي آراي سطح کشور را منتشر نمود. 

 انتشار گزارش‌های عملکردی دولت، منجر به کمک محققان برای شناسایی و پیشگیری نقاط آسیب زا و اصلاح روش‌های ناکارآمد خواهد شد.همچنین از ایجاد رانت قدرت اطلاعاتی توسط افراد خاص جلوگیری می نماید.

*نتيجه تبليغ نامناسب

 برخی مردم می‌خواستند در صحنه انتخابات شرکت کنند ولی روی افراد شناخت کافی نداشتند تا انتخاب درستی داشته باشند. با اين فضاي موجود انتخاب كنندگان برای پاسخگویی به لبیک ولایت مطلقه فقیه، در صندوق حاضر شدند؛ ولی رأی سفید اندختند.

 بعضی هم می‌گویند ما در گذشته به افرادی رأی دادیم که به دلیل ناکارآمدی شخص، پشیمان گشتیم. یکی می‌گفت: من می‌خواستم به فلان نامزد رأی دهم ولی وقتی دیدم که او در کار اجرایی دخالت کرده و اقدام به عزل و نصب نموده و کار را به جایی می‌رساند که نحوه مدیریت آن مدیر به گونه‌ای انجام می‌شود که خیلی‌ها متوجه گرایش وی به نماینده خاص مجلس می‌شوند منصرف شدم.

 نامزدهاي شايسته هم مي‌گويند برخي داوطلبان معلوم نيست وجوه كلان هزينه‌هاي انتخابات را از كجا مي‌آورند؟ آنچه مشخص است به دليل ضعف موجود پولشويي، نظارت كافي هم بر نحوه خرج‌كرد صورت نمي‌گيرد.

 به ما گفتند پول هر چه پول بيشتري خرج كنيد محصول بيشتري درو مي‌نماييد. ولي نمي‌دانيم از كجا بياوريم. اگر مديون ديگران شويم تا پايان عمر بايد در اختيار آنان قرار گيريم.

 تعدادی می‌گویند زمانی که سازمان صدا و سیما برنامه مناظره‌ای میان نامزدها می‌گذارد ما را در انتخاب مان راهنمایی می‌نماید.

 یکی از طرفداران احزاب می‌گفت: وقتی دولت می‌خواهد نیروی انسانی جذب نماید کلی اطلاعات از داوطلب می‌گیرد و بررسی و پرسش می‌کند تا اولویت‌بندی نماید. ولی بدون اینکه اطلاعات کافی نامزدها را در دسترس عموم قرار دهند به مردم می‌گویند رأی بده.

 حداقل روش یاری گرفتن از احزاب است که نقاط قوت و ضعف داوطلبان در معرض دید عموم قرار گیرد تا در رأی‌دهندگان در انجام گزینش گمراه نشوند.

*هزينه انتخابات

 دولت برای کاهش خلأ ناشی از کسری بودجه و امکانات انتخابات، قدم‌های خوبی برداشت؛ برای مثال بحث تجمیع انتخابات را مطرح کرد. ولی هنوز حوزه‌های انتخابیه با اعتبار کافی مواجه نبوده و دست خود را به سوی مراجعی مانند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دراز می‌نمایند.

 از بهترین راهکارها می‌توان به فرایندسازی تشریفات انتخابات (مستفاد از دستورالعمل نحوه تشويق و تنبيه كاركنان موضوع مواد 8 و 12 طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري مصوب 1382) اشاره نمود.

اگر دولت روند فعالیت از شروع تا خاتمه را رصد نموده و نحوه جبران تمامی هزینه‌ها را پیش‌بینی نماید با موانع کمتری مواجه خواهند بود.

* ارتباط انتخاب‌كنندگان با انتخاب‌شوندگان

عده‌ای می‌گویند وقتی نماینده مجلس از ما رأی گرفت ارتباطش را با ما قطع می کند تا زمان رأی‌گیری بعدی؛ به همین منظور ما نمی‌دانیم او چه کرد که عملکردش را مورد ارزیابی کافی قرار دهیم.

چرا همه نماینده‌ها هنگام تصمیم‌گیری برای کل مردم کشور از متخصصان حوزه انتخابیه خود نظرخواهی نمی‌نمایند؟

به عبارتی برخی نمایندگان مجلس، برای توزیع فرصت خود که از آن مردم است برنامه‌ریزی مناسب و اولویت‌بندی نمی کنند.

 ایجاد فراکسیون‌ها یا تشکیل مجمع نمایندگان یا راه‌اندازی دفاتر ارتباط مردمی (جدای از دبیرخانه شوراها) توسط نمایندگان مجلس یکی از اتاق خلوت های فراقانونی‌شان هست ؛ به جای اینکه شورای عالی استان‌ها را به عنوان نهادهای زیرمجموعه خود زیر بال و پر گذاشته و به عنوان سلسله مراتب شوراها نظارت نموده تا کارآمد گردند.

ایمیل نویسنده (rezapost@yahoo.com)


  • يکشنبه 21 اسفند 1390-0:0

    مطلب متینی بود.کو گوش شنوا؟!دست مریزاد جناب دکتر

    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 19 اسفند 1390-0:0

      نگاه حقوقی سیری چند؟
      ghalat-andaz.blogfa.com
      ghalatandaz@ymail.com

      ای بابا چقدر این غلط انداز بدبخت اذیت می شود تا با زور هم که شده این مطلب را در اذهان نهادینه بکند که:

      نگاه حقوقی به درد کار دولت نمی خورد
      دولت باید به دنبال منافع گروهی خودش باشد
      تصمیمات دولت باید به نفع گروه خاص باشد
      تعریف ها باید عمومی باشد ولی تخصیص ها خصوصی
      بانک ها باید در اختیار افرادی باشند که دولت نظر خوبی به آنها دارد
      اختلاس های ۳۰۰۰ میلیاردی اصلاْ مهم نیست و مشکل با لابی گری حل خواهد شد
      انتخابات باید نظر دولت را تامین کند و شفاف سازی خیلی ضرر دارد
      فضای متشنج گاهی لازم است و مهم این است که برآیند این فضا به نفع دولت باشد
      مردم به هیچ وجه نباید متوجه کسری بودجه دولت بشوند
      مردم به هیچ وجه نباید سر از میزان تورم در بیاورند
      بحث میزان فلاکت و مانور بر روی منحنی فلاکت خیلی بحث بیخودی است
      بحث ضرییب جینی خیلی خوب است و باید مورد تبلیغ قرار بگیرد
      دولت از عنوان گروه انجرافی به یاران خود به شدت ناراحت است
      دولت از پروژه مکتب ایرانی حمایت جانانه می کند
      دولت در نظر ندارد مخارج برگزاری جشن نوروز در شیراز توسط سازمان بازرسی مورد تعقیب قرار گیرد
      آنچه دولت می کند حق است و هم باید برای تقویت دولت از آن پشتیبانی عملی بکنند.
      باید در قیودات برای تعیین صلاحیت افراد در تمام زمینه ها قید التزام عملی به دولت هم مد نظر قرار داده شود.
      این قید از قید الترام عملی به قانون اساسی هم مهمتر است
      دولت از ابراز دوستی جبهه پایداری به شدت خوشحال است و همه گروهها را به قرار گرفتن در ذیل آنها تشویق می کند.
      دولت از اقدامات دشمن شادکن گروههای خودی و مورد حمایت خود اصلاْ ناراحت نمی شود.
      ابراز دوستی با مردم اسرائیل از نظر دولت اصلاْ اشکالی ندارد
      پروژه های بزرگی همانند هتل سازی در کیش به هر نحوی که باشد مورد حمایت دولت می باشد
      نتیجه انتخابات مجلس اگر رضایت دولت را تامین کند مقبول و الا مجلس در راس امور نمی باشد
      طرح سوال از رئیس جمهور بزرگترین جنایت تاریخ مجلس نشینان می باشد
      طرح سوال از رئیس جمهور نشان دهنده کفر و الحاد و نفاق و ضدیت با مقدسات سوال کنندگان می باشد
      بسه دیگه بابا خطر داره ها. غلط انداز اگه جلوتو نگیرند همینجوری می خواهی از دولت طرفداری بکنی که چه بشه؟ لازم نیست حالا بروید در مورد یارانه ها و غیره هم صحبت کنید.


      ©2013 APG.ir