تعداد بازدید: 4450

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 21 اسفند 1390-9:35

کتاب تاریخ احزاب سیاسی در مازندران منتشر شد

کتاب تاریخ احزاب سیاسی در مازندران(1332 تا 1320) تالیف دکتر سیف الرضا شهابی منتشر شد/مراسم رونمایی این کتاب به همت پایگاه مازندنومه و با حضور تعدادی از استادان و فرهیختگان و اهل قلم مازندرانی شامگاه دوشنبه در ساری برگزار می شود.


مازندنومه،سردبیر:به تازگی کتاب "تاریخ احزاب سیاسی درمازندران درسال های 1332-1320" نوشته دکتر سیف الرضا شهابی-کارشناس مسایل سیاسی و دوست و همکار مازندنومه-چاپ و پخش شده است.

برای نخستین بار است که چنین کتابی در حوزه پژوهش های سیاسی و با موضوع احزاب مازندران منتشر می شود و پیش تر ، هرآن چه خوانده بودیم، به تاریخچه احزاب در کشور مربوط می شد که شاید برگ هایی را به مازندران اختصاص داده بود.

    اين كتاب که در 480 صفحه و به وسیله نشر رسانش به بازار کتاب عرضه شده، به فعاليت احزاب سياسي دراستان مازندران بین سال های 1320 تا 1332 پرداخته است.

 در تاريخ سياسي ايران در هيچ مقطعي به اندازه اين 12 سال،احزاب آزاد و فعال نبودند.پيش از1320 ودر دوران حكومت پهلوي اول حزبي وجود نداشت و بعد از28 مرداد1332 هم فعاليت همه احزاب سياسي تعطيل شد.

فعاليت احزاب در مازندرانِ آن سال ها پرشور و واقعی بود.این فعالیت های حزبی چیزی کم تر از فعالیت های سیاسی پایتخت نداشت و به همین دلیل كتاب"تاریخ احزاب سیاسی درمازندران" براي ما مازنی ها خواندنیست و می تواند به عنوان یک اثر مرجع در این زمینه قلمداد شود.

  در این کتاب فعاليت احزاب سیاسی به تفکیک شهرها ازگنبدكاوس تا تنكابن به طور جداگانه مورد بررسي قرارگرفته است.

علاوه بر اين ها به موضوعاتي چون افسران خراسان و تهران در مازندران درسال 1324 ، جنگ مسلحانه در زيراب درسال 1325 ، انتخابات هاي دوره هاي چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم و هفدهم مجلس شوراي ملي،فعاليت انجمن فرهنگي ايران و شوروي و...به طور مشروح پرداخته شده است.

    دکتر شهابی-نویسنده کتاب-مصاحبه هایي را با محمدعلي عموئي ، انورخامه اي، علي اكبرشهاب الدين و... که از فعالان سياسي دهه 1320 شمسي بودند،نیز انجام داده كه به طور مستقل و يا در ميان مطالب از این گفت و گوها بهره برده است.در انتهای کتاب نیز چندین سند و عکس در معرض دید قرارگرفته است.

خاطرنشان می کنیم دکتر شهابی پیش تر سه کتاب دیگر را نیز به رشته تحریر درآورده بود:کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی(نشر رسانش) ،دیدگاه های شورای همکاری خلیج فارس (انتشارات روزنامه اطلاعات) و دولت مستقل فلسطين خدمت يا خيانت؟(نشر رسانش )

گفتنی است مراسم رونمایی کتاب "تاریخ احزاب سیاسی مازندران" به همت پایگاه مازندنومه و با حضور تعدادی از استادان و فرهیختگان و اهل قلم مازندرانی شامگاه دوشنبه در ساری برگزار می شود.


  • دوشنبه 22 اسفند 1390-0:0

    دكترشهابي راازدورميشناسم شخص محققي است ومهمتراينكه منصفانه مي نويسدودربيان مطالب تعصب جاهلانه بخرج نمي دهد

    • دوشنبه 22 اسفند 1390-0:0

      چندروزقبل این کتاب را از کتابفروشی چیستا دربابل تهیه کردم ومطالعه نمودم وبه همه توصیه می کنم حتما مطالعه بکنند کتاب فوق العاده جالب است وبخشی از تاریخ سیاسی مازندران درآن سال ها را بیان می کنند

      • يکشنبه 21 اسفند 1390-0:0

        مبارک است آقای دکتر


        ©2013 APG.ir