تعداد بازدید: 5333

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 25 اسفند 1390-20:48

هرگز نگو جدایی

اگر پیوستن به استان سمنان عمران و آبادی برای خود به همراه دارد چرا مردم فهیم شهمیرزاد با نوشتن طومار های متعدد خواهان پیوستن به استان مازندران هستند،در صورتی که فاصله اندکی با شهر سمنان دارند؟!


مازندنومه؛یادداشت مهمان،حامد خلیلی ازنی: در پی بازدید کواکبیان-نماینده سمنان در مجلس هشتم- از منطقه چهاردانگه و اظهار نظر نماینده منتخب جدید سمنان جهت الحاق بخشی از چهاردانگه به استان سمنان لازم دیدم متن زیر را به نگارش در آورم.

متاسفانه گاهی زمزمه جدایی بخش از روستاهای بخش چهاردانگه به استان سمنان شنیده می شود.در ایجاد این جو دو گروه نقش عمده دارند:از یک طرف زیاده خواهان سمنان هستند که با وعده دروغین عمران و آبادی می خواهند بر منابع طبیعی سرشار منطقه به خصوص منابع عظیم آب دسترسی پیداکنند و از طرف دیگر ساده لوحان خود ممنطقه هستند که نا آگاهانه خود را درگیر این بازی خطرناک می کنند و با همراهی خود تیشه به ریشه فرهنگ و تاریخ کهن و هویت خود و این سرزمین می زنند.

پیرامون این موضوع لازم است به چند نکته جهت آگاهی هرچه بیشتر اشاره شود:1-با نگاهی گذرا به روستاهای جدا شده از منطقه دودانگه و چهاردانگه می بینیم وضعیت این روستاها تغییر چندانی نکرده و به مراتب از وضعیت روستاهای منطقه چهاردانگه و دودانگه بدتر است. به روستاهای کلیم، کاورد، فنیسک و غیره سربزنید و از نزدیک ملاحظه فرمایید. اندک پیشرفت روستای فولاد محله هم به خاطر جمعیت زیاد و قرار گرفتن بر سر جاده مازندران است.

2- اهالی این روستاها اگرچه ازنظر جغرافیایی به سمنان ملحق شده اند،هیچ وقت خود را جدا از فرهنگ و تاریخ مازندران نمی بینند ، چون ریشه در فرهنگ و زبان مازندران دارند نه سمنان!

3- با جدا شدن بخشی از چهاردانگه ، این منطقه هویت تاریخی خود را از دست می دهد و روستاهای جداشده و ملحق شده به استان سمنان همیشه به صورت اقلیت غیر قابل توجه می مانند و در دراز مدت مرعوب زورگویان خواهند شد که این با مرام منطقه چهاردانگه هیچ وقت سازگار نبوده و نیست.

4- اگر پیوستن به استان سمنان عمران و آبادی برای خود به همراه دارد چرا مردم فهیم شهمیرزاد با نوشتن طومار های متعدد خواهان پیوستن به استان مازندران هستند،در صورتی که فاصله اندکی با شهر سمنان دارند.جهت اطلاع متن آخرین تومار مردم شریف شهمیرزاد در ادامه می آید.

۵- بخشی از این دست اندازی ها از نبودمدیریت مسئولان استان است که نتوانسته اند دفاع جانانه ای از حق مردم منطقه داشته باشند.نمایندگان ساری توجه بیشتری به این مناطق داشته باشند تا افراد زیاده خواه فرصت ایجاد التهاب در منطقه را نداشته باشند.

ما اهالی چهاردانگه باید هوشیار باشیم و دل به وعده های دروغین نبندیم و حتی با سختی های کوچک و بزرگ بسازیم تا بتوانیم انسجام و وحدت چهاردانگه تاریخی را احیا کنیم؛چهاردانگه ای که بیش از 45 سال پیش با بیش از 200 روستا و بالغ بر 50000 نفر جمعیت جایگاه ویژه ای داشت.

***

تومار مردم شهمیرزاد جهت پیوستن به مازندران

شماری از مردم شهمیرزاد سمنان در نامه ای به رئیس جمهوری خواستار الحاق این شهر به استان مازندران شده اند.

مردم شهر شهمیرزاد استان سمنان در نامه ای به رئیس جمهور که در قالب تومار امضا شده، از وی خواستار الحاق شهمیرزاد سمنان به مازندران شدند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است.:

محضر مبارک رئیس محترم جمهور، جناب آقای دکتر احمدی نژاد

همانگونه که مستحضرید، شهمیرزاد با اهداء بیش از 84 شهید سرافراز در جبهه های حق علیه باطل و با حضور همه اقشار در تمامی صحنه های انقلاب و جنگ و داشتن فرزندان مثمر در صحنه های سازندگی و پرورش عالمان بزرگی همچون مرحوم آیت الله العظمی شیخ کبیر شهمیرزادی و مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد مومنی شهمیرزادی و استاد تاریخ ادبیات ایران مرحوم دکتر ذبیح الله صفا و بیش از 300 پزشک و دانشمند به ندای عدالت حضرتعالی لبیگ گفته و منتظر تحولات و تحقق آنچه که حق مسلم این شهر بوده که متاسفانه در سالیان گذشته مورد بی مهری و کم لطفی مسئولان استان و شهرستان و بخش قرار گرفته در این دوره تحقق یابد که این امر میسر نشد.

در این نامه افزوده شد: از آنجائی که واقعا صداقت گفتار و کردار شما اعتقاد و ایمان داریم و بار دیگر پیرو تظلم و شکوائیه های که با امضای خانواده معظم شهدا و جمع کثیری از مردم خداجو و خسته از جور و ستم و تشنه عدالت شهمیرزاد در سال 85 مبنی بر نارسایی ها و کاستی های موجود از شما می خواهیم همان طوری که شما بارها فرمودید که حق گرفتنی است بار دیگر به گوشه ای از مشکلات و خواسته های این شهر عقب نگهداشته شده اشاره نموده و منتظر صدور اوامراتان می مانیم و عاجزانه درخواست می نماییم. ما خواستار الحاق به استان مازندران هستیم.

(...)

جناب آقای رئیس جمهور، مسئولین شهرستان مهدیشهر و مردم آن در صدد حذف نام شهمیرزاد از صفحه جغرافیای سیاسی استان سمنان هستند، شهری که بیش از سه هزار سال قدمت داشته و در گذشته ای نه چندان دور مرکز تجارت حکومت طبرستان بوده و با نامهای شهمار فریمف شهمار طبرستان، شاهمیرزا همانند نگینی در منطقه البرز شرقی می درخشد ولی اکنون با کم لطفی و بی مهری مسئولین شهرستان که حتی از گفتن نام شهر نمونه گردشگری بین المللی کراهت دارند باعث انزوا و رکود در این شهر شده اند.

آقای رئیس جمهور، نوشتار فوق گوشه ای از نارسایی ها و مشکلات و تظلم هایی است که همه به جهت وجود مسئولین ضعیف که با اعمال فشار و خشونت برخی صاحبان نفوذ قومیت گرا در سیستم اداری استان و شهرستان و بی عدالتی آنان مردم شهید پرور و دلسوخته را به ستوه درآورده و بار دیگر تقاضای الحاق شهر عزیزمان شهمیرزاد به استان سرسبز مازندران داریم تا دلسوخته از به یغما بردن آب و آبخانه های شهرمان و محرومیت های موجود بانضمام به فضای سبز و جنگل انبوه و آب نیلگون دریای خزر آرام گیرد و از حضرتعالی عاجزانه می خواهیم که خواسته به حق ما را جامه عمل بپوشانید.

به گزارش مهر، رونوشت این نامه که چهار صفحه طومار و46 صفحه امضاء می باشد خطاب به مقام معظم رهبری، امامان جمعه ساری، قائم شهر و شهمیرزاد، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، استانداران سمنان و مازندران، نمایندگان مردم سمنان، ساری، قائم شهر، بابل، بهشهر، نکاء و گلوگاه و مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران، روسای شوراهای اسلامی شهر ساری، پل سفید، فولادمحله، شهمیرزاد و بخشداران کیاسر و شهمیرزاد ارسال شده است.

ایمیل نویسنده: (hamed.khaliliazni@yahoo.com)


  • ونداهرمزپاسخ به این دیدگاه 1 2
    دوشنبه 13 ارديبهشت 1400-18:54

    خواهشاً اسم این منطقه را جعل نکنید، شهمیرزاد نه، شامرزا درست است. اسم اصلی و بومی و البته طبری این منطقه "شامرزا" بوده‌است و شهمیرزاد اسمی جدید و ساختگی و جعلی‌ست.

    • ادریس مازنیپاسخ به این دیدگاه 2 3
      پنجشنبه 20 دی 1397-20:15

      من اصالتا شهسواری مادرم اهل رامسر و ساکن بابل هستیم و همه مون مازندرانی هستیم و افتخار میکنیم مازنی هستیم و مازنی زبان اصل هستیم نه مثل بعضی سو سول که یا فارسی حرف میزنن یا مازن7 فارسی قاطی ما به بالا میگیم جور و پایین جر به قاشق میگیم که چه و بشقاب دوری مازنی خواهش میکنم باوجود و با ناموس باشید و از کتول استراباد کردکوی بندرگز تا و شهمیرزاد شامرزا فیروزکوه دماوند دو باره هرچی مازنی با هم باشیم بارای مردم هم فبول مازندرانی ها غیرت ناموس داریم خدایی مازندران پرچم داره چون سیصد سال جدا از ایران حکومت میکره نزارین ترک ها ترکمن یا بلوچ سیستانی ها صاحب ملکتون بشن جسارت نشه هرکی شهر و اصالت داره مخصوصا حالا شهمیرزاد خواهش میکنم هیوو دار چله دبونه انجه انجه دادا مازینیمه و مازنی دیر پشتنه مازرون درفش جور دره های گر بیت0مازرون بمی شه پلی ور خار هارش که اتی کمی تره انجرخصین

      • مهدوی کلیمیپاسخ به این دیدگاه 4 5
        دوشنبه 8 آذر 1395-11:18

        بد نیست یه سربه روستاهای منطقه پرور بزنی.اب برق تلفن انتن مرکزی تلویزیون جاده تماما اسفالت پیاده روهای سنگفذش به خاطر طرح هادی و دیوارهای کاهگل شده از طرف همون طرح هادی و گازذسانی تا انتهای سال 96.این ها امکاناتیه که هیچ کومش رو ندیدین..کجارو نگاه کردین نمیدونم.همه روستاهای مازندران به خاطر عدم پیشرفت و ابادانی خاستار پیوستن به سمنان رهستند.

        • يکشنبه 28 اسفند 1390-0:0

          بچه که بودم در نقشه جغرافیای ما نوشته بود « استان مازندران وفرمانداری کل سمنان»

          • شنبه 27 اسفند 1390-0:0

            براستی کاش یک نفر این همه بی عدالتی را در استان سمنان پایان می داد تمام فعالیت های عمرانی در و صنعت در مرکز استان متمرکز شده و میزان بیکاری صفر است اما در شهرستانهای دامغان و شاهرود جوانان در حسرت اشتغال

            • شهميرزاديپاسخ به این دیدگاه 9 9
              جمعه 26 اسفند 1390-0:0

              اگرخواستيم به مازندران محلق شويم بايد يادآوري كنم شهرشهميرزاد تا سال 1331جزء مازندران (دارالمومنين) بوده است .اگردراستان مازندران امكاناتي به شهميرزاد نرسد لااقل امكانات موجود دراين شهر خارج نمی شود.

              • جمعه 26 اسفند 1390-0:0

                از مطالب ارزنده آقاي خليلي ممنون هستم. در پاسخ جناب آقاي غلامي بايد گفت خوشبختانه همه روستاهاي مازندران به خصوص چهاردانگه داراي آب، برق ، تلفن ثابيت يا سيار روستايي مي باشند و ساخت جاده هم به سرعت در حال انجام است.

                • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 6 11
                  جمعه 26 اسفند 1390-0:0

                  به نظر میرسد ضعف شدید نمایندگان ساری وفرماندار ساری ومعاونت سیاسی امنیتی استانداری دست به دست هم داده تابدخواهان ساری تیشه به ریشه ساری بزنند از جدایی میاندرود ساری ازساری گرفته تا حالا که چهاردانگه که از هویت ساری است .سوال اینجاست زمانی که مردم شریف شهمیرزاد درخواست الحاق به مازندران را داشتندوبه نمایندگان مازندران ومعاونت سیاسی امنیتی استانداری نامه وطومار دادند اقایان نماینده و معاونت سیاسی امنیتی استانداری چه اقدام مفیدی انجام دادند ؟اگر شهمیرزاد به مازندران الحاق شود دیگر اقایان سمنانی هوس تصرف ملک مازندران را نخواهند داشت.گواینکه چند دهه پیش سمنان ملک مازندران بود.اندکی غیرت وذره ای همت از سارویان لازم است جهت اقتدار مرکز استان برای مازندران دیار کهن.

                  • جمعه 26 اسفند 1390-0:0

                    اینطور مشخصه نویسنده به روستاهای سمنان سرنزده یا رفته فقط به کوه نگاه میکرده .
                    تو هر روستایی که حتی 2 خانوار سکنه هستند کلیه امکانات برایشان مهیاست .برق،آب ،مخابرات،معابرو...
                    مخصوصا حمایت ازکشاورزی و دامداری .باغداری .راه و ترابری هم تو ده کوره ها هم سرک میکشه و جاده هاشونو رسیدگی می کنه .حالا تو مازندران خود شهرهامونم آسفالت نداره و همه چاله چولست چه برسه به روستاهامون.
                    ولی در مورد جدایی فرهنگ ما این یه اصل کتمان ناپذیره.

                    • جمعه 26 اسفند 1390-0:0

                      شهمیرزادیهای عزیز هم مازندرانی هستند و نه سمنانی


                      ©2013 APG.ir