تعداد بازدید: 5282

توصیه به دیگران 2

جمعه 25 فروردين 1391-17:40

مردم کلاردشت آب آلوده می نوشند؟

یک پزشک عمومی:50درصد ازمراجعان به مراکزدرمانی آب آلوده مصرف کرده اند/رئیس آب و فاضلاب شهری:کدورت آب بالاست ولی سالم است/رئیس آب و فاضلاب روستایی:با کم شدن دبی آب ورودی به تصفیه خانه،باکمبود و قطعی آب روبه رو خواهیم شد/رییس شورای اسلامی شهرستان چالوس:بیشتر از 8 ماه است که آب آشامیدنی مردم آلوده است.


مازندنومه،ارسلان رسولی عمارلویی:آب یکی از مهم ترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است ، از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه می‌باشد.

 مدت هاست که آلودگی آب کلاردشت نقل محافل و رسانه های منطقه است.هم اکنون بیش از14 هزارمشترک آب شهری وروستایی درکلاردشت وجود دارد.

در همین زمینه محمد سنایی-بخشدارکلاردشت- با تأیید گلایه های مردم منطقه درخصوص گل آلود بودن آب آشامیدنی منطقه گفت: با پی گیری انجام شده و تلاش آبفاهای شهری و روستایی نابسامانی آب شرب منطقه حل شده است.

* 8 ماه است آب آلوده مصرف می کنیم

جعفر رستمی فر-رئیس شورای اسلامی شهرستان چالوس و عضوشورای شهرکلاردشت- با انتقاد از بی توجهی مسئولان درحفظ سلامت مردم گفت: متأسفانه بیشتر از 8 ماه است که آب آشامیدنی مردم آلوده است و در بسیاری از مواقع حتی برای استحمام و شستن لباس مناسب نیست.

رستمی فر در ادامه افزود: آب آلوده باعث شیوع بیماری های پوستی و گوارشی مردم روستایی و شهری منطقه شده است.

وی تاکید کرد:بارها به صورت تلفنی و یا درجلسات متعدد و حتی در نامه های مختلف مسئولان را درجریان آب آلوده کلاردشت قرارداده ایم و هربارمسئولان قول داده اند که به مشکل آلودگی آب منطقه رسیگی می کنند، ولی به قولی که داده اند عمل نکرده اند.

عضو شورای شهرکلاردشت با بیان این که مشکل آلودگی آب آشامیدنی کلاردشت پس از سیل تیر سال 90 کلاردشت حادتر شده است،تصریح کرد:امیدواریم مسئولان شهرستانی و استانی به جای توجیه،به وعده های شان عمل کنند یا شاید بهتر باشد ما از سازمان بهداشت جهانی کمک بگیریم!    

*مدیریت دو آبفای شهری و روستایی درهم ادغام شود

 علی دراسرایی -رئیس شورای شهرکلاردشت- درخصوص آلودگی آب شرب منطقه گفت: متأسفانه بعد ازسیل تیر ماه سال 90 تا به امروز در این منطقه گردشگرپذیر با مشکل خرابی ناشی ازسیل روبه رو هستیم که علی رغم تصویب برآورد 55 میلیاردتومانی خسارت سیل در ستاد بحران ، هیچ حرکتی درجهت بازسازی خرابی ها تا این لحظه که با بحران گل آلود بودن آب آشامیدنی مردم مواجه هستیم ، انجام نشده است.

دراسرایی گفت:برای برون رفت از بحران آب روستایی و شهری که چندسالی است با افت و قطع طولانی آن رو به رو هستیم دو راهکار وجود دارد،یکی اینکه مدیریت دو آبفای شهری و روستایی درهم ادغام شود. یعنی یک مدیریت،مسئولیت امور آب شرب منطقه را به عهده بگیرد و راه کار دوم این که تصفیه خانه ای پیشرفته باحوضچه های بزرگ ورودی آب رودخانه در بالادست محل تصفیه خانه فعلی ایجاد شود.

*نیمی از بیماران عوارض پوستی و اسهال و استفراغ دارند

*دکترجواد مهرآرا -مدیردرمانگاه ولی عصر(عج) کلاردشت- باتأیید آلودگی آب آشامیدنی منطقه کلاردشت گفت: با توجه به سیل سال 90 کلاردشت که نزدیک به یکسال ازآن می گذرد آب شرب منطقه با مشکل آلودگی روبه روشده است،طوری که دربسیاری مواقع این آب حتی برای استحمام هم مناسب نیست.

 مهرآرا افزود: میکروب، قارچ و دیگر ویروس های موجود در آب موجب شده تا 50%بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی ازنوع بیمارانی باشند که باعوارض پوستی و اسهال واستفراغ روبه رو هستند.

رئیس درمانگاه ولی عصر(عج)گفت:متأسفانه آلودگی در منطقه کلاردشت تنها به آب آشامیدنی برنمی گردد، بلکه ضعف مدیریت شهری درنادیده گرفتن هدایت فاضلاب های خانگی به رودخانه حفاظت شده سردآبرود و انباشت زباله درسطح شهر و روستا، دست به دست هم داده اند تابه طورکلی منطقه کلاردشت بامشکل زیست محیطی و آلودگی روبه رو شود.

وی گفت: برای رفع بحران این آلودگی ضمن حفظ محیط زندگی فردی و اجتماعی از سوی مردم،بهینه سازی سیستم آب آشامیدنی و احداث تصفیه خانه مکانیزه و مدرن ویک پارچه سازی سیستم لوله کشی آب روستایی و شهری ازسوی مسئولان ضرورت دارد.

*4 روستا قطعی آب دارند 

آقاجان همتی ازمعلمان بازنشسته روستای کردمحله با اشاره به مشکل بی آبی و آلودگی آن در روستاهای کردمحله و تلوچال با حدود چند صد خانوار جمعیت گفت: ما دربسیاری از فصل های سال باکم آبی مواجه هستیم وکسی هم جوابگو نیست.

 خشایارگل کوهی -رئیس شورای بخش کلاردشت- هم با اشاره به این که طبق معمول مشکل کم آبی را در بسیاری از روستاها به صورت ماهانه داریم و  درحال حاضر نیز 4 روستا بابیش از1000 خانوارقطعی آب دارند،بیان داشت:آنچه که درحال حاضرموجب نگرانی مردم شده آلودگی و گل آلود بودن آب شرب منطقه است که این آلودگی موجب بیماری درمنطقه شده است.

*آلودگی فقط آب نیست

محمد معیری -رئیس انجمن حفاظت ازمحیط زیست کلاردشت-درخصوص آلودگی محیط زیست منطقه گفت: کلاردشت در20 ساله اخیر یکی ازنادر مناطق زیبای مازندران بود که به سبب همین زیبایی موردتوجه گردشگران قرارگرفت.

وی با بیان این که باگذشت زمان این منطقه زیبا با تخریب و تجاوزبه منابع ملی و جنگل ، به یکی ازمناطق آلوده شمال تبدیل شده است،گفت: آلودگی کلاردشت تنها به آب شرب برنمی گردد، بلکه ورود فاضلاب های خانگی به رودخانه حفاظت شده سردآبرود، برای سلامت مردم منطقه یک تهدید است.

*آب ، آلوده نیست

 کمال الدین گودرزی- مدیرآب وفاضلاب شهری شهرستانهای چالوس و نوشهر- گفت: یکی از دلایل گل آلود بودن آب شهری و روستایی کلاردشت در هفته های اخیر، کدورت بیش ازحد آب رودخانه سردآبرود بود که این کدورت بی سابقه آب رودخانه موجب شد تصفیه خانه ازمدارخارج شود. 

وی افزود: با شست و شوی تصفیه خانه و کم کردن دبی ، آب ورودی برای تصفیه را از150 لیتر به 50 لیتر درثانیه کاهش دادیم اما تلاش کردیم ازقطعی آب جلوگیری کنیم.

این مسئول گفت: برای جبران ازکم شدن دبی آب ورودی به تصفیه خانه ازچشمه شیلات رودبارک به مقدار10 لیتربرثانیه وارد شبکه شده است .

 گودرزی درخصوص آلودگی آب شهری گفت: از زمان بروز مشکل آب درمنطقه واحد آزمایشگاهی این اداره به صورت مستمر همه روزه نمونه برداری می کند که نتایج آزمایش های به عمل آمده نشان می دهد با توجه به میزان کدورت آب شهری درحد 1 و16 صدم حد مجاز NTU است و آب شرب شهری کلاردشت سالم بوده و هیچگونه نگرانی از بابت آن نیست.

رئیس آبفای شهری گفت: جهت بالا بردن راندمان تصفیه درطرح گسترش شبکه آبرسانی منطقه ، تصفیه خانه دیگری باظرفیت 100 لیتربرثانیه و با اعتبار ی بالغ بر 2 میلیارد و200 میلیون تومان درحال احداث است که با شروع به کار این تصفیه خانه مشکل آب شرب منطقه کلاردشت حل خواهد شد.

*مشکل آلودگی نداریم

 خلیل اسماعیلی -مدیرآبفای روستایی شهرستان چالوس-نیز با اشاره به مشکل آب شرب منطقه گفت: یکی ازدلایل مشکل آّب منطقه کدورت بالایNTU 500 آب رودخانه سردآبرود بود که براثر آب شدن برف دامنه های بالادست علم کوه به وجود آمد و آب با کدورت بالا وارد مدارتصفیه می شد که موجب از کارافتادن تصفیه خانه شد.

وی گفت: باتدابیر اتخاذشده آب ورودی به تصفیه خانه را پس ازشست و شو از150 لیتربرثانیه به 50 لیتر برثانیه کاهش دادیم و درحال حاضر مشکل آلودگی آب نداریم ،اما احتمالاً با کمبود و قطع آب روبه رو خواهیم شد.


  • چهارشنبه 13 شهريور 1392-0:0

    دستوردهیداب را به خاطربچه هادرست کنن

    • يکشنبه 27 فروردين 1391-0:0

      حاجی قاسم عزیز تو رو به مولا این ...رو تعویض کنید رئیس در حد چالوس ما نیستش


      ©2013 APG.ir