تعداد بازدید: 6482

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 24 ارديبهشت 1391-23:47

ما بلاتکلیف ها

برخی رییسان برای حفظ میز خود حاضرند کوتاه بیایند و حق کشی کنند و این وسط فقط شرکتی ها هستند که کاری نمی توانند بکنند/به دلایل باند بازی و سهمیه قرارداد کار معین و امتیاز استخدامی،کسانی که سفارشی هستند،جذب می شوند؛حالا کار بلد باشند یا نباشند اصلا برای دستگاه مهم نیست.(یادداشتی در انتقاد از بلاتکلیفی نیروهای شرکتی ادارت استان)


مازندنومه،سردبیر:تبديل وضعيت استخدامي نيروهاي شركتي به قرار داد كار معين،بخشنامه ای بود که دولت دهم صادر کرد و قرار بود طی ضرب الاجلی تا آخر سال گذشته اجرایی شود.

گفته شده شركت هاي طرف قرار داد بخش قابل توجهي(گاه تا 50 درصد) از حقوق و دستمزد كاركنان را به عنوان حق العمل و كميسيون و... برداشت مي كردند و اين امر موجب بروز نارضايتي كاركنان می شد ؛به همین دلیل دولت برای اصلاح وضعيت موجود،حذف واسطه ها،افزايش انگيزه و رضايتمندي این طرح را ابلاغ و رسانه ای کرد.

دولت اعلام کرده ايجاد سيستم‌هاي چندگانه حقوق و دستمزد براي نيروهاي رسمي، پيماني، قراردادي و كار معين و شركتي در دستگاه دولتي نوعي بي‌انگيزگي و بي عدالتي را دامن می زد كه حاصل آن ناكارآمدي سيستم اداري و نارضايتي افراد بود.

باید اذعان داشت که وضعيت قراردادهاي كارکنان كه گاهي منجر به تمديد و گاهي منجر به اخراج آنان مي‌شود،سبب بی انگیزگی و استرس در آن هامی شود.

بر اساس طرح دولت که بهمن ماه سال گذشته ابلاغ شد،كاركنان شركتی دارای حداقل یك سال سابقه كار مستمر با پرداخت حق بیمه مشمول این طرح می شوند.

كاركنان شاغل در مشاغل خدماتی نظیر پیشخدمت، آبدارچی، نظافت چی، آشپز، نامه رسان، نگهبان و نظایر آن به عنوان شغل كارگری اعلام شده كه با رعایت ماده 124 و رعایت سقف اعتبارهای مصوب بر اساس قانون كار قرارداد كار موقت یكساله منعقد كنند.

هم چنین با كاركنان در مشاغل پشتیبانی نظیر مسوول دفتر، متصدی امور دفتری، بایگانی، ماشین نویس و نظایر آن كه شرایط احراز آن توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه رییس جمهوری به صورت قرارداد كار مشخص تمدید قرار داد می شود.

در اوایل سال جاری اعلام شد که مصوبه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی لغو شده و هیئت تطبیق مصوبات، 7 ایراد از آن گرفته است،ولی دولت این موضوع را تکذیب کرد.

به هر حال بسیاری از نیروهای شرکتی در استان بلاتکلیفند و نسبت به آینده شغلی خود آگاهی ندارند.از سویی برخی بانفوذان و صاحبان قدرت و مدیران و نمایندگان مجلس ، نورچشمی های خود را به در دستگاه های مختلف،با وضعیت شغلی مناسب به کار می گمارند،در حالی که خانواده های معمولی یا نیروهایی که سابقه کاری بالایی دارند و در دستگاه های مختلف به صورت شرکتی مشغول کارند،دورنمای شغلی روشنی برای خود متصور نیستند.

آن چه در پی آمده،مصایب یکی از نیروهای شرکتی شاغل در یکی از سازمان های استان است که به دلیل واهمه از بازتاب انتشار مطلب بین مدیران محل کارش، از ذکر نام و محل کار خود خودداری کرده است.نوشته او را به عنوان مشت نمونه خروار تقدیم می کنیم.

---------------------------------------

وضعیت نیروهای شرکتی که مقرر شد از سوی دولت تبدیل وضعیت شوند ، با درگیری دولت و مجلس و اختلاف نظر در اینکه آیا نیروهای شرکتی باید تبدیل وضعیت شوند یا نه،در هاله ای از ابهام است و همچنان نیروهای شرکتی- چه خدماتی و چه آنهایی که در بخش اداری مشغول به فعالیتند- بلاتکلیف اند.

در همین حین اما نیروهایی که اصلا با آن دستگاه کار نکرده اند با سفارش حراست، فلان نماینده مجلس ، فلان مسئول و دایی و خاله و...به راحتی وارد دستگاه می شوند و حتی با قرارداد کار معین بدون هیچ گونه سابقه ای کار خود را آغاز می کنند.

شیوه کار این گونه است که تازه واردان را ابتدا نه در سمت مهم ، بلکه در گوشه و کناری به کار می گمارند و کم کم او وارد عرصه می شود.

در برخی سازمان ها بعد از مدت ها متوجه این قضیه می شوید که چند سال آن جا صادقانه کار کردید،ولی این آقا یا خانم پارتی دار از زیر بوته سر درآورده و شرایط کاری بهتری نسبت به شما دارد.

خودم یکی از این نیروهای نورچشمی را سراغ دارم که چند سال بعد از من جذب ولی قراردادی شده است،در حالی که من هنوز شرکتی هستم.تازه کار خاصی نیز به او نسپرده اند و در اتاقی مشغول درس خواندن و آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد است!

به دلایل باند بازی و سهمیه قرار داد کار معین و امتیاز استخدامی، کسانی که سفارشی هستند جذب می شوند؛ حالا کار بلد باشند یا نباشند اصلا برای دستگاه مهم نیست.

برخی رییسان برای حفظ جایگاه و میز خود حاضرند در بسیاری از موارد کوتاه بیایند و حق کشی کنند و این وسط فقط شرکتی ها هستند که کاری نمی توانند بکنند و مرتب از سوی مسئولان خود تهدید می شوند.

در محل کار من این گونه اتفاقات افتاده است و وقتی خودم شکایت و گله نزد مدیر دستگاه بردم که چرا نیروهای شرکتی که با شرکت های خارج از دستگاه قرار داد دارند، هنوز جذب نشده اند،پاسخ داد:ما منتظر نظر مجلس هستیم!

در بسیاری از سازمان ها حساس ترین و پرمشغله ترین و سخت ترین کارها را برعهده نیروهای شرکتی -چه اداری و چه غیر اداری- قرار می دهند اما این گروه از دریافت اضافه کاری محرومند ولی کارمندانی که نه اضافه ساعت می مانند و نه تولید کار دارند اضافه کار دریافت می کنند!

در برخی دستگاه ها هم عده ای با مدرک جعلی لیسانس قرار داد کار معین شده اند و برخی نیز با مدرک سیکل استخدام یا قرار داد کار معین شده اند اما گروهی از نیروهای شرکتی سال هاست که با داشتن زن و بچه با حقوق 300 هزار تومان منتظر نگاه محبت آمیز دولت و مجلسند.


  • خسته از وضعیتپاسخ به این دیدگاه 1 0
    جمعه 26 دی 1393-22:25

    امیدوارم دانشگاه علم وصنعت هم دست به کار شده و نسبت به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی کارشناسش اقدامی بکنه.
    به خدا خسته شدیم از این همه اختلاف حقوق و تفاوت میزان مسئولیت که هرچی کاره میریزن سر نیروهای شرکتی و نیروهای خودشون دارند به برنامه ریزی مسافرت تعطیلاتشون می پردازند که با مدرک دیپلم و یک میلیون و هشتصد هزار تومان حقوقشون چیکار کنن. مابا 700 تومن چشم امید به مسئولین دوختیم.

    • چهارشنبه 9 بهمن 1392-11:32

      دقیقاً با حرف شما موافقم سال گذشته 80%نیروهایی که قراردادی شدند خدماتی بودند و ما که کارشناس بودیم و درس خونده بودیمو به خاطره اینکه وقتمونو واسه درس خوندن تلف کرده بودیم و نتونسته بودیم سابقه بالایی جمع کنیم به صورت بلاتکلیف رها کردن آخه من نمی دونم یه سارمان به چند نفر خدماتی احتیاج داره . ما28 نفرکارشناس هستیم در یک ارگان دولتی به اسم شیلات که 1 سال ما رو بدون حقوق بدون بیمه رها کردن البته می دونم که تقصر خیلیا نیست ولی ای کاش آقای رئیس جمهورمون که بهشون رای دادیم و واقعاً واسمون یه نور امید بودن از ما به همین راحتی رد نمیشدن چون ما به خاطر اینکه بیرونمون نکنن داریم تمومه تلاشمونو میکنیم که فقط یه جواب مساعد از کسانی که زیر پامونو خالی می کنن بگیریم.

      • يکشنبه 24 دی 1391-0:0

        اگه این مصوبه مورد تصویب هیت وزیران رسیده پس چرا اجراء نمیشه :اگه قدرت اجراش را ندارید پس تصویب نکنید /با این کارهاتون عده ای را همیشه سرگردان میکنید

        • شرکتی های دستگاه های اجراییپاسخ به این دیدگاه 2 0
          سه شنبه 5 دی 1391-0:0

          اگه مصوبه به همه دستگاه های دولتی فرستاده شده و همه موظف به اجرا هستند پس چرا همه نیروهای شرکتی هنوز از شرکتی بودن خود ناله دارند و میگویند هیچ تبدیل وضعی صورت نگرفته است؟! ما چه گناهی کردیم که شرکتی بکار گرفته شدیم باید تا اخر عمر حسرت بخوریم؟؟؟؟؟؟؟؟

          • بلاتكليف پيام نورپاسخ به این دیدگاه 1 0
            سه شنبه 7 آذر 1391-0:0

            با سلام.تورا به خدا فكري براي ما نيروهاي باتكليف هم بكنيد الان نزديك 3 سال است بدون حقوق داريم كار مي كنيم.مصاحبه و گزينش هم شده ايم ولي هيچ خبري از قراردادمان نيست.تورا به جان فاطمه الزهرا دستور دهيد كارمان درست شود...

            • شرکتی پیام نورپاسخ به این دیدگاه 3 0
              دوشنبه 29 آبان 1391-0:0

              با سلام امیدوارم این دفعه دیگه دانشگاه پیام نور خبر رفع موانع از پیش روی تبدیل وضع نیروهای شرکتی را شنیده باشد و دست به کار شود!

              • شرکتی پیام نورپاسخ به این دیدگاه 2 0
                شنبه 27 آبان 1391-0:0

                با سلام ما نیروهای شرکتی پیام نور از خدا خواهان رسید به فریادمان هستیم ما خدایا عدالت میخواهیم دیگه خسته شدیم به داد ما برس.

                • شرکتی پیام نورپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  سه شنبه 16 آبان 1391-0:0

                  با سلام. در دانشگاه پیام نور هیچ خبری از تبدیل وضع نیروهای شرکتی نیست . هر روز جمعی از هیأت علمی ها بدون انجام مصاحبه ای تبدیل وضع میشوند و حقوق میلیونی می گیرند و در هفته موظفی خود را هم پر نمی کنند!!!!!!!!! و نیروهای شرکتی روزی 9ساعت کار می کنند و با انجام مصاحبه هم کسی به دادشان نمیرسد!؟ و این ماجرا ادامه دارد... خبرها حاکی از آن است که حقوق نیروهای قراردادی هم رو به افزایش است! پس سران مملکت و دانشگاه چه کاره اند؟

                  • مجتمع ورزشی آموزشی نفت محمودآبادپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 7 تير 1391-0:0

                    ما بچه های مجتمع نفت محمودآباد نیز هنوز در حسرت قراردادمستقیم هستیم .به داد ما برسید

                    • چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391-0:0

                      همون بارتي كه شمارو اورد داخل استخدامتونم بكنه

                      • چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391-0:0

                        رییس ... بابل برای ...و برای حفظ پست و سمت خود و ترس از ... با پول ...خریده ولی ما ... هنوز پول خودمان را نگرفتیم تا چه برسد به نیروهای شرکتی زحمت کش و بیچاره. بازرسی ... آیا این موضوع را نمی داند یا آنها هم دارن یه جورایی ...

                        • لیسانسیهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          سه شنبه 26 ارديبهشت 1391-0:0

                          دلتان خوش است بابا.ما بیکاریم باز شما شرکتی هستید!

                          • دوشنبه 25 ارديبهشت 1391-0:0

                            این مورد ها به وفور در تمام ادارات هستند در اداره ما از تعداد 25 نفر که در اداره کل مشغول هستند 22 نفر با پارتی سر کار آماده اند و به نعمت پارتی بهترین حقوق و مزایا رو هم دارند چون نفوذ دارند وقتی مدیر کل با پارتی جذب شد دیگر خود حدیث مفصل بخوان ... و صدایی که به جایی نرسد فریاد هست

                            • علي مازنيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              دوشنبه 25 ارديبهشت 1391-0:0

                              شركتيهاي عزيزاين مديران محل كارشماهستندكه بايدپيگيركارشماباشندانهاهم چون حقوق ميليوني دريافت مي كنندمشكل شمارودرك نمي كنندمثل دانشگاه مازندران وصنعتي نوشيرواني بابل عزيزان نگران نباشيدپارتي شماخداست ان شاالله به كوري جشم بدخواهان مشكل شما حل خواهد شدوروسياهي براي زغال مي ماند

                              • دوشنبه 25 ارديبهشت 1391-0:0

                                ما تعدادی از کارکنان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که پارتی نداریم هم مورد بی مهری رئیس کم انگیزه این دانشگاه واقع و جذب نشدیم و....


                                ©2013 APG.ir