تعداد بازدید: 4113

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391-8:46

از صدای ماندگار مازندران قدردانی شد

بیانیه هیئت داوران+برگزیدگان دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی/به پیشکسوت سینمای مستند در مازندران و صدای ماندگار در عرصه‌ی گویندگی فیلم مستند-رضا بازی‌برون-دیپلم افتخار داده شد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی: بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی مازندران جهش، در مراسم اختتامیه این جشنواره قرائت شد.

در این بیانیه آمده است:‌« فیلم صنعتی به گوناگونی آگاهانه‌ی خود در کشور ما سابقه‌ای دیرینه دارد.

 تاریخ سینمای ایران، خودبه‌خود گواه این نکته است. فیلم صنعتی چه در کسوت داستانی و چه در قالب مستند، واجد نگاه خالق اثر هنری به تولید یا پدیده‌ای صنعتی است.

نگاهی بسیط با همه واقعیات، غرایب، غفلت‌ها، نوآوری‌ها و بسیاری چیزهای دیگر، آن گونه که هنرمند آنچه دیگران می‌بینند و یا از آن می‌گذرند را در صنعت کشف می‌کند و به ثبت می‌رساند؛ این چنین است که صنعت نیز خود را عیان می‌دارد، به معنی می‌رساند و از خود پرسش می‌کند.

 اینک که دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی به پایان کار این دوره خود رسیده و با عنایت به اثاری که دیده شده و مورد داوری قرار گرفت ، نکاتی از باب یادآوری، شایسته طرح است. با این تاکید که آنچه خواهد آمد تنها چند نکته‌ی مهم از بسیار غفلت‌هایی است که در اغلب این تولیدات، می‌توان به وضوح دید و بیان داشت.

 به نظر می‌رسد هنوز این باور غلط در اذهان دسته‌ای از فیلم‌سازان وجود دارد که مستند، چندان نیازمند فیلم‌نامه و یا خط مشی روایی نیست.

این گروه اصولا مستند را محصول اقبال و اتفاق می‌دانند و نه طرح و برنامه؛ تعبیر و برداشتی نابجا که به ویژه در آثار مستند، غلبه بیشتری دارد. بروز ناهنگنی و تشتت در این گونه آثار مؤید همین نکته است.

سهل‌انگاری و غفلت از نگاه زیبایی شناسانه به موضوع، آفتی دیگر است که اغلب آثار به طور جدی از آن رنج می‌برند گویی به تنهایی توجه مفرط به محتوا کافی است و اینکه چه نوع نگاهی را برای بیان آن اتخاذ می‌کنیم چندان واجد اهمیت نیست.

به کارگیری بی منطق و بدون تعریف جلوه‌های دیجیتالی، ایرادی دیگر در بسیاری از فیلم‌هایی به شمار می‌رود که برچسب صنعتی را بر خود داردند. جولان دادن مفرط به سلیقه، گاهی کار را در برخی آثار بدانجا رسانده است که فیلم در غایت ، ضد خود عمل می‌کند، یعنی نه تنها به جذابیت نمی‌رسد بلکه موجب دلزدگی و ایجاد احساس ناخوشایند در مخاطب می‌شود.

 در کنار بی‌توجهی به فیلم‌نامه، نادیده گرفتن تحقیق نیز در قریب به اتفاق آثار، موردی دیگر است که هیئت داوران تذکر به آن را امری ضروری می‌داند. البته در اینجا منظور از تحقیق، پژوهشی ناظر بر فیلم مستند است و نه برداشت منبعث از سوء تعبیر فراگیر شده در میان برخی از مستندسازان جوان. کم‌انگاری سهم گفتار متن در یک اثر مستند نیز خطای مسلم دیگری است که بعضی آثار را با مشکل مواجه ساخته است.

غیر نمایشی بودن، وجود اشتباهات بارز دستوری و درازگویی‌های بی‌حاصل تنها چند نکته‌ی مهم از فراوان اشکالاتی است که در این مورد می‌توان بیان داشت. این امید روشن وجود دارد که فیلمسازان عرصه‌ی فیلم صنعتی از این پس با حساسیت‌های بیشتری پای در این گستره‌ی مهم بگذارند.»



*برگزیدگان دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی معرفی شدند

 برگزیدگان دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی مازندران جهش در حضور داود رشیدی معرفی شدند.

به گزارش مازندنومه،هیئت داوران پس از مشاهده‌ی آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی جشنواره از 22 عنوان فیلم، تنها 9 فیلم را شایسته‌ی قضاوت تشخیص داد که در نهایت نتیجه‌ی نهایی را از بررسی و مشاوره دقیق این گونه اعلام می‌دارد: دیپلم افتخار به خاطر نگاه هنرمندان و خلاق در طرح موضوعی حساس و بحث‌برانگیز به یاسر طالبی برای فیلم مستند " خواب عجیبی که برای خودمان دیده‌ایم".

دیپلم افتخار به دلیل ارائه‌ی تصویری تاثیرگذار از صنعت دریایی به داریوش چهرازی برای فیلم مستند " دریای هزار نام".

دیپلم افتخار به خاطر ساخت اثری مؤثر در نقد صنعت به علی احمدی زرین‌کلایی برای فیلم مستند دکل‌بندها.

دیپلم افتخار به پیشکسوت سینمای مستند در مازندران و صدای ماندگار در عرصه‌ی گویندگی فیلم مستند به رضا بازی‌برون برای حضور مؤثر در مجموعه آثار ارائه شده.

تندیس جشنواره به دلیل پرداخت هنری و ساخت حرفه‌ای و جذاب به داریوش هندویی تهیه کننده فیلم صنعتی ایمن تک طبرستان تعلق می‌گیرد.


  • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 2 0
    دوشنبه 15 خرداد 1391-0:0

    صدای مخملی بازی برون تداعی خاطرات رادیوساری

    • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 2 0
      جمعه 29 ارديبهشت 1391-0:0

      در پروژه کوتاهی در خدمت استاد بودیم. استاد بازی برون رو بسیار حرفه ای و بزرگمنش دیدم

      • آرش دهبندی پاسخ به این دیدگاه 2 0
        پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391-0:0

        درود بر استاد عزیزم جناب رضا بازی برون که به جرات همه همکاران سابقم در رادیو مازندران مدیون این عزیز هنرمند هستند.


        ©2013 APG.ir