تعداد بازدید: 5286

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391-10:26

جمعه مازندرانی

 به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی،عصر جمعه آیین های باستانی در عمارت کلبادی زنده می شود/آیین ها و سنت های مازندرانی هم چون کاشتTداشت و برداشت برنج(بینج سما)آرش کمانگیر ،چاربیداری ،نوروز خوانی،کشتی لوچو و... اجرا می شود.


  مازندنومه:مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:به مناسبت روزه جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی عصر جمعه آیین های باستانی در عمارت کلبادی زنده می شود.

سیف الله فرزانه به مازندنومه گفت:آیین ها و سنت های مازندرانی هم چون کاشت ،داشت و برداشت برنج(بینج سما)آرش کمانگیر ،چاربیداری ،نوروز خوانی،کشتی لوچو و... عصرجمعه برای مردم مازندران و مسافران ورودی به استان اجرا می شود.

وی موسیقی مازندرانی و شعر خوانی را از دیگر برنامه های  آیینی این مراسم برشمرد و افزود:یک گروه 30 نفره با استفاده از تمامی سازهای مازندرانی جون سرنا،لله  وا،کمانچه،دوتار،تشت و لگن گوشه هایی از موسیقی مازندرانی را اجرا می کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطر نشان ساخت:این مراسم در واقع مستندی است زنده از زندگی مردم مازندران که ارتباط تنگاتنکی با تمامی شنونات زندگی مردم این دیار دارد.

وی بر لزوم برگزاری این همایش ها تاکید کرد و  یادآور شد:برخی از این آیین ها که ریشه در ایران باستان دارد حتی سالهای متمادی بعد از ورود اسلام نیز زنده و پویا بوده است.

فرزانه گفت:فرهنگ سازی و آشنا کردن مردم با فرهنگ اصیل و بومی تنها از طریق منابع مکتوب امکان پذیر نیست بلکه ایجاد فضای شاد و مفرح و به نمایش درآوردن آداب و رسوم ها می تواند ضامن بقا و دوام آن باشد.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد:اگر تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی برگزاری اینگونه نمایش های آیینی –سنتی در مناسبت ها و اعیاد ملی و مذهبی خویش برنامه ریزی کنند می توان  قسمت اعظم این آداب و رسوم را برای رونق و توسعه گردشگری زنده کرد.

گفتنی است این مراسم با هنرمندی گروه آیینی زندگی سوادکوه،عصر جمعه 29 اردیبهشت ماه راس ساعت 17 در موزه صنایع دستی شهرستان ساری در میدان انقلاب-چهار راه برق-عمارت کلبادی برگزار می شود.


  • جمعه 29 ارديبهشت 1391-0:0

    امیدوارم و فقط امیدوارم که صدا و سیمای مازندران و آقای حمیدی و برنامه سازان و برنامه ریزان فرهنگی و هنری شبکه تبرستان به اهمیت این برنامه پی ببرند.


    ©2013 APG.ir