تعداد بازدید: 6753

توصیه به دیگران 6

شنبه 27 خرداد 1391-16:16

بیاییم ایمیل فارسی بسازیم

چرا ایمیل ایرانی:تاکنون بالغ بر 70 هزار نفر در ایمیل «ایران» ثبت نام کرده اند و در ایمیل های «پست» و «چاپار» نیز هر کدام 150 هزار کاربر عضو شده اند براین اساس و با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده ایمیل در کشور، به نظر می رسد ظرف چند ماه اخیر ایمیل های ایرانی با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است.


مازندنومه،سید روح الله شجاعی:اردیبهشت ماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حفظ امنیت اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان اهداف ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشورطی بخشنامه ای به اپراتورهای ارتباطی کشور،بانک ها و دستگاه های اجرایی و حاکمیتی بر استفاده نکردن از ایمیل هایی با میزبانی خارجی و ایمیل های عمومی نظیر یاهو، جی میل ، هات میل و MSN و استفاده از ایمیل هایی با میزبانی داخلی همچون ، «ایران» ، «چاپار» و«پست» تاکید کرد و اعلام کرد که ایمیل های عمومی همچون یاهو و جی میل یکی از ابزارهای خروج اطلاعات از کشور است.

5 میلیون نفراز ایرانی ها از ایمیل خارجی استفاده می کنند

طبق برآوردهای انجام شده نزدیک به 17 میلیون پست الکترونیکی از سوی کاربران ایرانی در سرویس دهنده هایی چون یاهو، گوگل، هات میل، ام اس ان و غیره به ثبت رسیده است که ازاین تعداد تنها 5 میلیون آن فعال است و 5 میلیون کاربر ایرانی از ایمیل استفاده می‌کنند.

 بیش از 30 میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارند که اغلب کاربران ایرانی تنها دانلود اطلاعات می‌کنند و کمتر از ایمیل و پست الکترونیکی استفاده می‌کنند؛ براین اساس لزوم فرهنگسازی برای استفاده از ایمیل در امور روزمره نیز در کشور احساس می‌شود.

چرا ایمیل ایرانی؟

در شرایطی که دسترسی به سرویس دهنده های ایمیل خارجی در یکی دو سال گذشته  با مشکلات متعددی روبرو است این پست های الکترونیکی می تواند راه حل مناسبی برای کاربران اینترنتی باشد.

 تاکنون بالغ بر 70 هزار نفر در ایمیل «ایران» ثبت نام کرده اند و در ایمیل های «پست» و «چاپار» نیز هر کدام 150 هزار کاربر عضو شده اند براین اساس و با توجه به تعداد کاربران استفاده کننده ایمیل در کشور، به نظر می رسد ظرف چند ماه اخیر ایمیل های ایرانی با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است.

ایمیل ملی «ایران» از شهریورماه 90 به صورت رسمی از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت خود را آغاز کرد؛ این سرویس دهنده می تواند بدون هیچگونه محدودیتی به هر تعداد تقاضا برای دریافت پست الکترونیکی پاسخ دهد.

پس از «ایران» ، پست الکترونیکی فارسی«چاپار» نیز با حمایت شورایعالی اطلاع رسانی و بدون نیاز به اعلام هویت اصلی کاربران ایرانی راه اندازی شد؛ در همین حال شرکت پست نیز ایمیل ایرانی «پست» را ارائه کرده است که قابلیتهایی مانند ایمیل های «چاپار» و «ایران» را دارد.

برای ثبت ایمیل مورد نظرتان عجله کنید!

برای اینکه دامنه های مناسب تری را ثبت کنید نباید فرصت را از دست بدهید چون ممکن است کسان دیگر، نام کاربری مد نظر شما را زودتر از شما ثبت کنند.

برای ثبت ایمیل وارد درگاه ایران ، چاپار و پست شدیم . در درگاه «ایران» پس از ثبت اطلاعات 24 ساعت باید صبر کنید تا میل تان باز شود اما درگاه «پست» با این پیغام روبرو می شوید:"در حال حاضر ثبت نام برای عموم آزاد نمی باشد. در صورت ثبت نام هیچگونه مسئولیتی متوجه شرکت پست نخواهد بود."

همانطور که پی بردید مجری این طرح شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بوده و طرح پست الکترونیک را در استان آذربایجان شرقی به صورت پایلوت به اجرا در آورده و فعلا مکان دسترسی سایر هموطنان وجود ندارد. اما «چاپار» سومین درگاهی است که به سراغش رفتیم. ظاهرا مشکل خاصی در ثبت اطلاعات و دریافت نام کاربری وجود ندارد. ایمیل تان را انتخاب کنید و به کارتان ادامه دهید.

استقبال از ایمیل های ایرانی رو به افزایش است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، ظرفیت موجود برای ارائه سرویس از سوی پست الکترونیکی "ایران دات آی آر" را تا مرز 3 میلیون مشترک عنوان کرد و گفت: سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی این بخش و برای پاسخگویی بیشتر به کاربران ایرانی از دیگر شرکت هایی که در زمینه راه اندازی و ایجاد خدمات پست الکترونیک در کشور فعال هستند دعوت به همکاری کرده است.

 براین اساس پیش بینی می‌شود با مراجعه شرکت های فعال در این عرصه پاسخگوی تمامی کاربران ایرانی برای استفاده از ایمیل های داخلی باشیم.

علی حکیم جوادی با اشاره به استقبال صورت گرفته از سوی کاربران اینترنت در ایران از ایمیل های داخلی گفت: ظرف چندماه گذشته نزدیک به 400 هزار نفر در کشور برای دریافت سرویس پست الکترونیکی ایرانی ثبت نام کرده اند.

افتتاح حساب، تنها با ایمیل داخلی

تب ایمیل ایرانی به نهادهای دولتی هم رسید. وزیر ارتباطات در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: از این پس در هنگام افتتاح حساب، تنها ایمیل داخلی از مشتریان پذیرفته ‌شود و ارسال صورت‌حساب‌های بانکی به ایمیل خارجی ممنوع است.

رضا تقی پور در این نامه پیشنهاد داده وسیله‌ای مهیا شود که مشتریان بانک‌‌ها در صورت نداشتن ایمیل‌ داخلی بتوانند در همان بانک، پای اینترنت برای خود ایمیل داخلی بسازند.

به هر شکل به نظر می رسد در سالی که به نام سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام گرفته ،وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تصمیم گرفته با بومی کردن ایمیل در راستای تحقق این شعار برآید اما نباید از از نکته هم غافل شد که در زمینه زیر ساخت های فن آوری ما با دنیا فاصله زیادی داریم که البته با تلاش جوانان ایرانی می توانیم در این زمینه هم خودکفا شویم.

ایمیل نویسنده:kiasari@chmail.ir


  • سه شنبه 30 خرداد 1391-0:0

    من به سايت پست رفتم. ديدم بر خلاف بقيه سايت ها براي ايجاد ايميل، پول مي خوان.

    • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 1
      شنبه 27 خرداد 1391-0:0

      من طبق بخشنامه اداره رفتم برای مدرسه مون تو سایت ایران دات کام ایمیل بسازم و موفق نشدم. ولی تا رسیدن به مقصود دست بردار نخواهم بود.

      • شنبه 27 خرداد 1391-0:0

        آیا این ای. میل ها از نظر امکانات قابل رقابت با یاهو میل، جی میل و هات میل هستند؟ و اصلا توانایی ماومت در برابر حمله های اینترنتی را دارند؟ بعید می دانم

        • شنبه 27 خرداد 1391-0:0

          من 10 بار رفتم ایمیل فارسی بسازم. هر بار یه ارور داد. منم کلا پشیمون شدم


          ©2013 APG.ir