تعداد بازدید: 2675

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 21 تير 1391-0:34

چند نفر از ما؟!

 اين كه اتومبيل "چيرمن" دقيقا چه شكلي ست را من نمي دانم و كمتر كسي هم تا به حال نام آن را شنيده است ، اما همه مي دانيم توليد ملي دقيقا به چه مي گويند/به راستي چند نفر از ما كه اين سال ها و اين ماه هاي اخير به خصوص، مدام از مشكلات نساجي گفتيم، يك بار رفتيم و براي كمك به توليد استان مان از نساجي خريد كرديم؟


مازندنومه؛یادداشت مهمان،كمال رستمعلي:رييس اتاق بازرگاني ايران بعد از يك سخنراني پر حرارت در همايش " چالش هاي حمايت از توليد ملي " و انتقاد شديد از وضعيت حمايت از توليد ملي و تبيين ضرورت جدي توجه به توليد ايراني، از سالن همايش بيرون آمد و سوار اتومبيل " چيرمن " خود شد و رفت.

 اين كه اتومبيل "چيرمن" دقيقا چه شكلي ست را من نمي دانم و كمتر كسي هم تا به حال نام آن را شنيده است ، اما همه مي دانيم توليد ملي دقيقا به چه مي گويند و نيك مي دانيم "چيرمن" هر چه كه باشد و هر شكل و شمايلي كه داشته باشد " توليد ملي" نيست.

 اين البته همه ي مشكل و صرفا مشكل رييس محترم اتاق بازرگاني نيست؛ اين كه همه با هم در مورد مطلب مهمي حرف مي زنيم ، مي نويسيم ، با حرارت انتقاد مي كنيم و در عمل مسيري را بر مي گزينيم كه آشكارا با حرف هاي مان تفاوت دارد، عمومي تر و فراگير تر از اين حرف هاست كه صرفا به اتومبيل " چيرمن " رييس خلاصه شود.

به راستي چند نفر از ما كه اين سال ها و اين ماه هاي اخير به خصوص، مدام از مشكلات نساجي گفتيم، يك بار رفتيم و براي كمك به توليد استان مان از نساجي خريد كرديم؟

 چند نفر از ما كه مدام از توسعه نيافتگي استان گفتيم و شنيديم و تحليل كرديم ، تصميم جدي گرفتيم كه چاي عطر زده ي پر خطر خارجي را از سبد خانواده حذف و با نيت كمك به كشاورز چاي كار شمالي و براي سلامتي خودمان چاي سبز را به آشپز خانه هاي مان ببريم؟

 چند حاجي عزيز ايراني كه دغدغه ي توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ي ايراني دارند، آستين همت بالا زدند و با صداي بلند گفتند كه به جاي خريد اجناس بي كيفيت چيني، در بازارهاي مدينه و مكه، در همين شهر خودمان و استان خودمان، كالاي توليد شده توسط برادر و خواهر هم وطن مان را مي خريم و به عنوان هديه، با افتخار تقديم اقوام مي كنيم؟

در ميان هدايا و كادوها و قدردانی ها و تقديرنامه ها و همايش ها و تجليل ها، سهم صنايع دستي استان چقدر است؟ سهم هنرمندان و خوش نويسان و نقاشان و ... مازندراني؟

به خانه هاي نو كه مي رويم، به عروس و داماد جواني كه سر مي زنيم، به خانه ي دوست عزيزي كه مي شتابيم، براي چشم روشني و هديه چقدر به كالاي ايراني، چقدر به صنايع دستي حاصل دست هنرمند صبور هم استاني مان فكر مي كنيم؟

مديراني كه مي خواهند در همايش ها، شعار سال را تبيين كنند و پر حرارت و با صلابت از توليد ملي بگويند، قلم به دستاني كه دغدغه ي توسعه استان و كشور را دارند، مردماني كه نگران آينده خود و فرزندان خود هستند، روابط عمومي اي كه مي خواهد در فرهنگ سازي توليد و كار و سرمايه ايراني بكوشد، همه و همه ي ما اگر در عمل مصرف كننده ي مستمر، پي گير و با اهتمام كالاي ملي نباشيم ، آيا امكان تحقق دغدغه هاي مان براي توسعه و پيشرفت و رونق كسب و كار و اشتغال هست؟


  • جمعه 23 تير 1391-0:0


    استاد رستمعلی شما که اینقدر دغدغه تولید ملی دارید یادتان هست چقدر چوب لای چرخ برگزارکنندگان جشنواره فیلم های صنعتی که با همین محور برگزار شد گذاشتی ?

    • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 22 تير 1391-0:0

      سلام

      نكته بارك تر از موست اين چند گزاره كه نشان ميدهد ما هنوز خيلي كار داريم از جمله اينكه بايد توليد ملي را فرهنگ كنيم يعني اگر كسي جنس ايراني ديد با افتخار و جدي به آن فكر كند نه اينكه از آن رويگردان شود
      اين بنيادي ترين كار است كه ما بايد از چادر مشكي تا كفش و كلاه مان ايراني باشد جوراب و ... جاي خود دارند صنايع مورد تاكيد هستند
      اشارات آقاي رستمعلي را به عنوان يك ايراني دردهاي يك جوان متعهد ديدم بياييد يكبار ديگر بخوانيم و بگوييم من چه مي كنم من !
      آنگاه چيزي به اسم بيكاري در اين كشور شوخي ناچيز بيش نخواهد بود
      يك روز تعدادي عكس در وبلاگم درج كردم كه نشان ميداد يعدادي از جوانان حتي حاضر هستند وقتي خم مي شوند تا فيها خالدون آنها ديده شود فقط به اين خاطر كه مارك خارجي شورتشان را ديگران ببينند اين يعني اينكه موضوع كيفيت نيست ما به تحول فرهنگي در رابطه با توليدات داخلي نياز داريم

      بااحترام

      • پنجشنبه 22 تير 1391-0:0

        رستمعلي سوراخ دعا را گم كرده است ونفسش از جاي گرمي در مياد تو اين حرف ها را نزني كي بزنه جاي گرم ونرم و.......راستي چند بار در ارتباط با سفرهاي غير ضروري مديران به خارج صحبت كردي كه انجا يه وقتي جو گير نشن سوغاتي خارجي نخرن راستي ان بدبخت هاي نساجي اصلا بخاطر سو مديريت شما مديران توليد دارن داداش تا ما از انان خريد كنيم؟ راستي چطور ميشه ...

        • پنجشنبه 22 تير 1391-0:0

          ول كن اين حرفارو.خودمون همشو از بريم.فقط جون داداش با...

          • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

            بشدت با سليماني موافقم

            • همكار سابقپاسخ به این دیدگاه 0 0
              چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

              دمت گرم رستمعلي

              • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                وقتی رونق اقتصادی باشد تولید هم خواهد بود. در رکود اقتصادی سخن از تولید ملی بیشتر شبیه مزاح است.باید عضو تجارت جهانی شد و در یک رقابت نفسگیر به تولید پرداخت نه اینکه درها را ببندیم و مثلا اتومبیلهایی را که از کمترین حد استانداردهای جهانی بی بهرا ند به خورد مردم بدهیم. هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست.

                • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                  همون ماشینی هست که قرار بود درشهرمون بابل تولیدبشه

                  • حسین و علی کوچولو(بابلسر)پاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                    به همین سادگی:آفرین به قلم و بیان قشنگت کمال...

                    • رستمعلي در پاسخ به داداشپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                      باسلام و احترام به داداش گلم
                      ممنون كه متن را خواندي و نظر دادي اگر عنايت داشته باشي بنده هم در متن بارها تاكيد كردم "همه و همه ي ما" و خداي ناكرده خودم را استثنا نكردم اما چون در مورد يخچال و تلويزيون و كت تنم پرسيدي، كت هايي كه مي پوشم توليد آويشن، يخچال و تلويزيون خانه ام توليد داخلي ست. قبل از سفر به حج كادوهايي كه به اقوام بايد مي دادم در همين قائم شهر خودمان خريدم و البته تاكيد مي كنم هنوز همه ي ما تا رسيدن به نقطه مطلوب يك مصرف كننده جدي، مستمر و با تعصب كالاي ايراني فاصله داريم. باز هم از نظر مشفقانه و برادرانه ات سپاسگزارم.

                      • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                        من فکر کردم چیرمن همون ویلچیر باشه

                        • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                          آقای کمال خان - عینکی که رو چشمات هست کار کجاست؟کت مدل ... که تن هست کار کجاست؟وسایل روی میز کارت کار کجاست؟انصافا تلویزیون ویخچال و... منزلت کار کجاست؟کوتاه بیا کمال جان شعرت را بسا که یکسال دیگه میکرفون دستت نیست .ضمنا خواهش میکنم تو کار خودت دقت بیشتری کن به استاندار که مشاورش هستی حرفهای زیبا وخوب بزن ---کلا کوتاه بیا داداش حالمون از شعار به هم خورد

                          • چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

                            درود بر کمال رستمعلی ( هرچند افکارش را کمتر قبول دارم )ولی واقعاً بجا گفتی ونیکو بیان کردی


                            ©2013 APG.ir