تعداد بازدید: 2949

توصیه به دیگران 3

جمعه 23 تير 1391-23:51

شماره ای و دیگر هیچ

در نمایشگاه کتاب استانی با استاندار صحبت کردم که شماره تلفن منو خواستند و گفتند که تماس می‌گیریم.‌ اخیرا در نمایشگاه صنایع دستی هم استاندار رو دیدم و گفتم که نیاز به حمایت داریم و مجددا شماره تلفنم رو خواستند/‌سال گذشته بودجه خرید کتاب 20 میلیون تومن بود،شما بگید که این بودجه رو به کدوم ناشر باید اختصاص بدن؟


مازندنومه:با فریده یوسفی-مدیر انتشاراتی شلفین و پژوهشگر سوادکوهی-گفت و گو کردیم که چکیده آن در پی می آید.متن کامل گفت و گو را این جا بخوانید:

http://www.mazandnume.com/?PNID=V13909

-------

-هر سال در روز مازندران، تند و تند آمار نشر کتاب رو می‌گیرند اما یک نفر نمی‌پرسه این کتاب‌ها چه جوری منتشر می‌شه! آمار دادن، کار راحتیه، اما با اوضاع فعلی و نابسامان کاغذ، ناشر چگونه کتاب منتشر می‌کنه؟هیچ کس این رو نمی پرسه.

-واقعا بودجه کتاب های مازندران شناسی در بودجه استانی، جایی نداره؟ اگر از کتاب های مربوط به مازندران در استان مازندران حمایت نشه پس در کجا باید از این کتاب‌ها حمایت بشه!؟

-شش عنوان کتاب در حوزه مازندران داریم که مجوز اونا آماده است ولی نمی‌تونیم منتشر کنیم.من‌ حاضرم کتاب‌های نفیس را تا 50 درصد قیمت پشت جلد، پیش فروش کنم تا بتونم هزینه اولیه چاپ را فراهم کنم. هم چنین 30 عنوان کتاب مازندران شناسی رو که اغلب پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد اند،در دست داریم اما هزینه چاپ نداریم.

-سال گذشته در نمایشگاه کتاب استانی با استاندار صحبت کردم که شماره تلفن منو خواستند و گفتند که تماس می‌گیریم.‌ اخیرا در نمایشگاه صنایع دستی هم استاندار ر دیدم و گفتم که نیاز به حمایت داریم و مجددا شماره تلفنم رو خواستند.

- اگر قراره از حوزه کتاب حمایت نشه اعلام کنند که از هیچ کتابی حمایت نمی‌کنیم اما وقتی نویسندگان می‌بینند که از برخی کتا‌ب‌ها حمایت می‌شه، اون ها هم این انتظار رو از ناشر دارند.

-سال گذشته در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، غرفه انتشاراتی شلفین رو با کمک تابلوهایی از مراسم آیینی در مازندران تزیین کردم و آلمانی‌ها مشتاق بودند که از این غرفه بازدید کنند. ‌استقبال خوبی از اون غرفه به عمل آمد اما این کار منه که فرهنگ این خطه رو معرفی کنم یا کار یه ارگان؟

-کتاب " آسمان مهربان، دریای بیکران مازندران" رو به چهار زبان به سفارش میراث فرهنگی استان، آماده کردم. این کتاب شامل آیین‌ها و جشن‌های باستانی مازندران و آماده چاپه که بخشی از فرهنگ مردم مازندرانه و تاکنون در این زمینه کار نشده . هم چنین دانشنامه گردشگری مازندران رو با چند پژوهشگر در دستور کار داریم،اما نمی‌دونم اگر حمایت نشیم این کتاب چه سرانجامی خواهد داشت؟!

-حمایت‌های ارشاد در استان‌ها اندک و به بودجه خرید کتاب محدوده. ارشاد مازندران همین بودجه کم رو در حوزه حمایت از کتاب مازندران لحاظ می‌کنه که کافی نیست. الان  حدود 70 ناشر در استان فعالیت می‌کنند،‌سال گذشته بودجه خرید کتاب 20 میلیون تومن بود،شما بگید که این بودجه رو به کدوم ناشر باید اختصاص بدن؟

-ما مجوز انتشار 24 عنوان کتاب را در دست داریم که به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توانیم منتشر کنیم. زن در فرهنگ عامه مردم مازندران، شب بخیر مادربزرگ(افسانه‌های اسطوره‌ای مازندران)، جشن‌ها و آیین‌های باستانی مازندران در آینه تصویر، مازندران آسمان مهربان، دریای بی‌کران، ترانه‌های غریبانه تبری، ترانه‌های عاشقانه تبری، ترانه‌های زنانه تبری، کیجا خونش، نصاب مازندرانی، هنر سنگتراشان، گورنگارهای اسپه چا، برج لاجیم، مازندران شهر ما یاد ما، دودانگه و آداب و رسوم مردم آن، فرهنگ نام‌های مازندرانی، فریم شاهیان، سقانفار(کتاب برگزیده جشنواره خوارزمی)، تبری همراه با سوت طالبا، ترانه سرودهای تبری، ساری نگین فیروزه‌فام گردشگری ایران، دویست ترانه عاشقانه تبری، تبرستان در عصر باوندیان اسپهبدیه، دیداری از شمال، سفرنامچه مازندران و گیلان و کهن‌ترین مجموعه دوبیتی‌های امیر پازواری از جمله این کتاب‌ها هستند که مجوز انتشار را در دست داریم.


-آخرین کتابی که مجوز اون رسیده "سینمای خرد" (بررسی سه فیلم از عباس کیارستمی) است که پایان نامه دکترای یک ایرانی در آلمان بوده و با اجازه کتبی از ناشر آلمانی و نویسنده کتاب، به زودی با برگردان ایرانی، زیر چاپ می‌رود. این کتاب بررسی سه فیلم خانه دوست کجاست، زندگی ادامه دارد و زیر درختان زیتون عباس کیارستمی است.

-من ‌سالانه با انتشار چهار کتاب می‌تونم مجوز نشرم رو حفظ کنم، حتی توی خونه کار کنم و هزینه دفتر هم نداشته باشم اما شلفین جایی است که اغلب پژوهشگران مازندران با هم آشنا شده و همفکری می‌کنند و چه بسا بسیاری از موضوعات پژوهشی هم در همین گفت‌و شنودها مطرح می شه.


  • جمعه 22 خرداد 1394-3:42

    چه فایده تا پول ندهی کتابی از شما چاپ نمی کند اگر بهترین کتاب باشد و از فروشش مطمئن باشی اصلا در مازندران ناشری وجود ندارد برای کتاب و فرهنگ هزینه کند چه برسد به خانم یوسفی ...

    • سالاریانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 25 تير 1391-0:0

      اگر خانم یوسفی نباشد نشر مازندران به زودی به سوی نابودی می رود وچقدر این ناشر فعال است و آبروی نشر مازندران را در نمایشگاه تهران، بین المللی فرانکفورت و استان های مختلف حفظ کرده است. مازندران باید به این خانم افتخار کند.

      • شنبه 24 تير 1391-0:0

        من بروم یک غزل گریه کنم................


        ©2013 APG.ir