تعداد بازدید: 3070

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 26 تير 1391-0:24

26 در گهرباران

مراسم آیینی جشن نورزما (بیست و شش عیدما) در گهرباران،ساحل برگه میاندرود برگزار می شود/زمان جشن عصر پنج شنبه 29 تیرماه است/ در این جشن مراسمی از قبیل سرنانوازی،کشتی محلی،موسیقی و رقص محلی، قرائت شعر توسط شاعران بومی و بندبازی برگزار خواهد شد.


مازندنومه،یادداشت مهمان،خسرو علیزاده هشتلی،دبیر جشنواره:بیست و شش نورزما/نرزما یکی از کهن ترین جشنهای ایرانی است که به عید مردگان نیز معروف است.

 بر همین اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان های قدیم فریدون-پادشاه پیشدادی-به خونخواهی پدرش جمشید شاه،ضحاک پادشاه را سرنگون می کند و اموال او را در میان مردم توزیع و او را در زیرکوه دماوند دفن می کند.

 مردم این پیروزی را با آتش زدن بوته ها به یکدیگر اطلاع می دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و پایکوبی و مسابقه کشتی آن را گرامی می دارند که این جشن هنوز در بعضی از نقاط مازندران به بهانه شکرگزاری از خداوند و به یاد درگذشتگان برگزار می شود.

  به منظور احیای جشن های کهن ایران زمین، موسسه فرهنگی پارپیرار در استمرار برگزاری جشن های آئینی این بار اقدام به برگزاری جشن 26 عیدما باهمکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، فرمانداری میاندرود، شورای اسلامی و مردم منطقه میاندرود کرده است.

این جشن عصر روز پنج شنبه 29/4/91 از ساعت 16 تا 20 در ساحل برگه گهرباران اجرا می شود.

 در این جشن که ورود برای همگان آزاد است مراسمی از قبیل سرنانوازی، کشتی محلی،موسیقی و رقص محلی، قرائت شعر توسط شاعران بومی، بندبازی به ویژه مراسم آیینی بیست و شش نرزما (ناری ناری کا- عیدمردگان) برگزار خواهد شد.

 در این جشن نیز همچون سایر جشنه های آئینی که برگزار شده، انتظار می رود تا همه مردم مازندران به ویژه مسئولان با لباس محلی حضور پیدا کنند.

 علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 66564365 و 66908810 تماس بگیرند.

 امید است درآینده ای نه چندان دور شاهد برگزاری چنین جشن هایی در جای جای این سرزمین باشیم.



©2013 APG.ir