تعداد بازدید: 2846

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 26 مرداد 1391-17:52

دولت مستقل فلسطين؛خدمت يا خيانت؟

نگاهی به یک کتاب/معرفی کتاب «دولت مستقل فلسطين؛ خدمت يا خيانت»،در گفت و گو با دکتر سیف الرضا شهابی،کارشناس سیاست خارجی و مسایل خاورمیانه/ این کتاب شامل 40 مقاله است که در سال‌هاي 1366 تا 1387 در مطبوعات،از جمله روزنامه های مردم سالاری و اطلاعات به چاپ رسیده بود.


مازندنومه:در آستانه روز قدسی دیگر قرار داریم.سه سال پیش-شهریور 88-در آستانه روز قدس آن سال،کتابی از دکتر سیف الرضا شهابی با موضوع فلسطین چاپ و پخش شد که البته این کتاب همان زمان در مازندنومه معرفی شد.

«دولت مستقل فلسطين؛ خدمت يا خيانت؟» نام این کتاب است که انتشارات رسانش آن را در 192 صفحه و در قطع وزیری(شومیز) و به قیمت 3300 تومان انتشار داد.

موضوع فلسطين يکي از مهمترين موضوعات مطرح در جهان،به ويژه در خاورميانه است. روزي نيست که خبري از فلسطين-که معمولا تاسف آور است- را از رسانه هاي جمعي نبینیم و نشنویم.

اين قضيه علي رغم حساسيت اکثريت قريب به اتفاق کشورهاي اسلامي و تعدادی از کشورهاي غيراسلامي، به خاطر نبود وحدت رويه و برداشت هاي متفاوت، از سرانجام خوبي برخوردار نيست.

دکتر سيف الرضا شهابي متولد 1331بابل و فارغ التحصيل دانشکده داروسازي دانشگاه تهران است."کارنامه سياسي قائم مقام فراهاني" (انتشارت نشر رسانش ) و "ديدگاه هاي شوراي همکاري خليج فارس" (انتشارات روزنامه اطلاعات ) کتاب هاي قبلي اوست.

آخرین اثر مکتوب دکتر شهابی که زمستان گذشته به همت مازندنومه رونمایی شد، کتاب"تاریخچه احزاب سیاسی در مازندران"است که در مدت کوتاهی به چاپ دوم هم رسیده است.با دکتر شهابی پیرامون کتاب «دولت مستقل فلسطين؛ خدمت يا خيانت؟» گفت و گو کردیم.

*مازندنومه:این کتاب حاوی مجموعه مقاله های شماست که پیش تر در برخی روزنامه ها منتشر شده بود.چند مقاله در اون گنجانده شده؟

-درسته،كتاب «دولت مستقل فلسطين؛ خدمت يا خيانت» شامل 40 مقاله منتشر شده از بنده است که در سال‌هاي 1366 تا 1387 در مطبوعات،از جمله روزنامه های مردم سالاری و اطلاعات به چاپ رسیده بود.

*مازندنومه:ترتیب چاپ مقاله ها چگونه است؟سیر زمانی داره؟

-مقالات اين كتاب، در مقاطع زماني مختلف و بستر حوادثي كه در فلسطين روي دادند، نوشته شده‌.

*مازندنومه:پس می شه گفت سیر تاریخی داره،از قدیم به جدید؟

-بله،شما مقاله ها را که بخونید،متوجه می شید که هر يك اونا تداعي‌كننده رويدادهاي 20 سال اخير اين كشوره.

*مازندنومه:نقطه عطف کتاب هم مصاحبه شما با نماینده حماسه.

- اين مصاحبه‌ قبل از چاپ در این کتاب منتشر نشده بود. «ابو اسامه عبدالمعطي» -نماينده جنبش حماس در ايران-در این گفت و گو درباره تحولات كشور فلسطين، فعاليت‌هاي جنبش حماس و ... صحبت کرده.البته مصاحبه های برخی روزنامه ها از جمله روزنامه مردم سالاری با من هم در این کتاب اومده.

*مازندنومه:اسم کتاب مربوط به کدام مقاله می شه؟

-عنوان كتاب رو از یکی از مقالاتم گرفتم که به همين نام در سال 1367 در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود. مقاله‌اي كه به روند تشكيل دولت موقت در فلسطين مي‌پردازد. در آن سال ياسر عرفات در الجزاير دولت مستقل فلسطين را اعلام كرد و اين اعلان با موافقت و مخالفت‌هايي از سوي فلسطيني‌ها روبه‌رو ‌شد. در اين مقاله به ارزيابي اعلان اين دولت پرداخته شده است.

*مازندنومه:راجع به دیگر عناوین کتاب توضیح می دید؟

-در کتاب موضوعات و عناوین دیگری هم اومده؛از جمله:فهم فرانسه در گفت‌وگوهاي خاورميانه، صهيونيسم و رسوايي‌هاي كاخ سفيد، حافظ اسد؛ سياستمداري اصولگرا و گروگان‌‌گيري آمريكايي‌ها.

كشورهاي بسياري در مشكلات امروز فلسطين نقش داشته‌اند، مشكلاتي كه نه تنها حل نمي‌شوند، بلكه روز به روز در جهان گستردگي بيشتري پيدا مي‌كنند. در چند مقاله اين اثر به بررسي علل حمله اسرائيل به غزه، علل سقوط رهبران عرب در ماجراي غزه، اردوغان و دموكراسي سران عرب هم پرداخته شده است.

*مازندنومه:از تصویر و عکس هم استفاده کردید؟

-بله،در بخش پاياني كتاب عكس‌هايي از رهبران فلسطين و ديدارهاي آنان با مقامات ايراني منتشر شده.


  • دکترسیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 28 مرداد 1391-0:0

    باسلام وتبریک بمناسبت عیدسعیدفطر
    علاقمندان دربابل می توانند به کتابفروشی "چیستا"درمیدان 17 شهریوربالاترازسینما مهرمقابل خیابان یوسف پوری مراجعه بفرمایندودرسایرشهرستان ها کتابفروشی ها می توانند با انتشارات "رسانش"درتهران به شماره تلفن 021-77530536 تماس بگیرندتاارسال کنند
    درپاسخ به اندیشه(چون نمی دانم خانم هستند یا آقا مراببخشیدبدون عنوان عرض کردم)ازاینجانب چهارکتاب منتشرشدباسامی : کارنامه سیاسی قائم مقام فراهانی-دیدگاه های شورای همکاری خلیج فارس-دولت مستقل فلسطین خدمت یا خیانت-احزاب سیاسی درمازندران درسال های 1332-1320

    • شنبه 28 مرداد 1391-0:0

      تشکر از این گفتگو.نمی دانستم دکتر شهابی کتابی در زمینه فلسطین هم دارند.بی زحمت بفرمایید بعد از کتاب تاریخچه احزاب سیاسی در مازندران آیا دکتر کار دیگری را در دست دارند؟

      • هم استانيپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 28 مرداد 1391-0:0

        آيا اين كتاب دربازارموجوداست تاتهيه شود؟

        • پنجشنبه 26 مرداد 1391-0:0

          من این کتاب را دوسال قبل مطالعه کردم کتاب فوق العاده جالب وخواندنی است وحقا برمعلومات خواننده میفزایدوبا مسائل خاورمیانه کاملا آشنا میکند


          ©2013 APG.ir