تعداد بازدید: 4699

توصیه به دیگران 9

دوشنبه 30 مرداد 1391-10:55

مرد انتقادها

به بهانه درگذشت سیدعلی بهروش،عضو شورای شهر ساری/سید علی بهروش که تا لحظه نگارش این گفتار تنها ساعتی است که جسدش را پیدا کرده اند،رييس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شورای شهر ساری بود/بهروش به نشانه اعتراض از آن چه خود بی سرانجام بودن بحث ها و نظرات ارایه شده در جلسات علنی شورا و پنبه در گوش بودن مدیران ارشد استان،این اواخر مهر سکوت بر لب زده بود و معمولا" در جلسات علنی شورا حرفی نمی زد.(یادداشت+عکس)


مازندنومه،سردبیر:در آغاز موج دوم سفرهای تابستانی و در اولین ساعت های شروع تعطیلات،پس از ماه رمضان، دریای خزر باز قربانی گرفت؛اما این قربانی نه از جنس مسافر و گردشگر ناشناس به وضعیت دریا،بلکه یکی از مسئولان بومی و یکی از کاربدستان امور دریا-حداقل در مرکز استان-بود.

با غرق شدن سیدعلی بهروش -عضو چند دوره شورای شهر ساری-و دو فرزندش که می گویند شناگران ماهری نیز بودند،دیگر فرضیه خطرناک بودن دریا برای غیربومی ها و نابلدها ابطال شد و حال باید گفت این دریا دوست و آشنا و بومی و غیربومی و بلد و نابلد و مسئول و غیرمسئول نمی شناسد.

*مهر سکوت بر لبم

سید علی بهروش که تا لحظه نگارش این گفتار،تنها ساعتی است که جسدش را پیدا کرده اند،رييس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شورای شهر ساری بود.

او با مدرك تحصيلي فوق ديپلم بود،پیش تر مسئول مبارزه با موادمخدر و مبارزه با منكرات استان، سرپرست اداره كل تربيت بدني مازندران، رييس اداره فني و اداره نظارت تربيت بدني مازندران و دبير آموزش و پرورش بود.

بهروش عضو سه دوره شورای شهر ساری بود،هر چند در شورای شهر اول ابتدا عضو علی البدل بود.

او چندی پیش گفته بود:«متاسفانه در سال هاي اول عده اي از بيرون شورا خط مي دادند و ما دچار اشتباه مي شديم و خيلي موفق نبوديم.»

و جای دیگری نیز گفته بود:«در طی این سه دوره حضور در شورای شهر ،یک ریال منفعتی در جایی داشته ام.»

هر چند بهروش به نشانه اعتراض از آن چه خود بی سرانجام بودن بحث ها و نظرات ارایه شده در جلسات علنی شورا و پنبه در گوش بودن مدیران ارشد استان،این اواخر مهر سکوت بر لب زده بود و معمولا" در جلسات علنی شورا حرفی نمی زد یا کم تر صحبت می کرد،در گذشته اظهارات تند و تیزی داشت و نسبت به برخی امور شهری بی پروا نظر می داد.

در جلسه 8 مردادماه امسال بود که رییس شورای شهر ساری از بهروش خواست تا صحبت هاي خود را ارايه كند كه وي امتناع كرد و نقيبي هم در پاسخ گفت:"روزه سكوت بيتي؟!"

*اسب ها برگردند

سیدعلی بهروش منتقد برداشته شدن مجسمه های اسب میدان امام ساری بود:«به نظر من مجسمه اسب ها بايد در همان مكان قبلی نصب شوند.»

خردادماه 89 این عضو شورای شهر مرکز استان در رابطه با برداشته شدن یکباره مجسمه های میدان امام ، اظهار داشت:«باید شفاف این موضوع را به مردم اعلام می کردیم ، لزومی نداشت لاپوشانی کنیم ، شترسواری که دولا دولا ندارد.»

در همان جلسه بهروش از انتزاع میاندرود از ساری نیز انتقاد کرد و گفت:«از اتفاقی که برای سورک افتاد و مسئولانی که باعث این کار شدند تشکر می کنیم و صد آفرین می گوییم! با این کار همه کارهایی که برای تبدیل شدن به کلان شهر انجام داده بودیم رشته شد و اگر نتوانستیم تنگ لته را گشاد کنیم اما پهنه کلا تنگ شد.»

*به نفع مردم

بهروش در جلسات مختلف شورا پیگیر وضعیت زندان و فروشگاه رفاه ساری شد و بارها از حقوق کارگران شهرداری دفاع کرد:«کارگران شهرداری که ساعت حدود دو یا سه صبح مشغول پاکیزه کردن شهر هستند باید مورد تجلیل قرار گیرند. شهرداری بالغ بر 700 کارگر دارد و پیشنهاد می کنم 10 نفر از کارگران را به سفر زیارتی سوریه اعزام کنیم.»

رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی شورای شهر ساری هر چند تصمیم گرفته بود امسال کم تر حرف بزند،در همان تک مضراب های خود از حقوق مردم و کارگران شهرداری دفاع می کرد.مثلا" اردی بهشت ماه امسال گفت:«45 روز است كه كارگران شهرداری حقوق نگرفته اند و بايد بررسي شود كه علت چه بوده است؟»

*مرد انتقادها

او علاوه بر مسئولان استانی،حتی به برخی دوستان خود نیز می تاخت؛مثلا" دی ماه سال گذشته بود که در یکی از جلسات به عضو دیگر شورا انتقاد کرد و گفت:«جنابعالي تازه آمدی اما چهارتا ماشین عوض شده است،چرا ماشین گرفتی؟ حرفی از شرع نزن.»

البته بهروش با وجود دیدگاه انتقادی خود،خردادماه امسال اعلام کرد:«هيچ تشكيلاتي در كار شورا دخالت نخواهد كرد و ما از جانب هيچ نهادي تحت فشار نيستيم. »

اسفندماه سال 89 او راجع به پل ولی عصر ساری نطقی انتقادی بیان داشت و خطاب به معاون عمرانی استاندار گفت:«آقای هاشمی ! با مدارک متقن اثبات می کنم که اطلاعات شما در مورد هزینه کرد و روند آزادسازی مسیرها حتی از بنده که عضو کوچکی از شورای شهر هستم ، کمتر است ، در حالی این گونه اظهار نظرها از سوی یک مسئول استانی ، توجیه پذیر نیست.»

او در همان نطق،بی پروا از هاشمی پرسید:شما را به خدا سوگند اگر فرزندتان در این پروژه دخیل نبود ، تا این اندازه از آن تعریف و تمجید می کردید؟ یا اینکه موجودیت آن را طبق آنچه در اظهاراتم آمده ، زیرسوال می بردید و مثل موارد دیگر آن را مورد انتقاد قرار می دادید؟ »

البته انتقادهای بهروش به معاون عمرانی استاندار به همین یکبار خلاصه نشد و او بارها در سخنان خود هاشمی را نقد کرد؛از جمله در خردادماه سال گذشته که گفت:«رئیس شورا در مراسم تودیع فرماندار ساری گفت" من با هاشمی (معاون عمرانی )رفیق هستم" که آنچه گفته شد باعث شد آبروی ما برود. نه طاهایی و نه هاشمی برای ساری کاری انجام نداند و این کار را هم انجام نخواهند داد ، ما هم عنوان می کنیم و نوشته می شود ولی اثر ندارد.»

او پیش از آن در اسفندماه 89 به استاندار هم تاخت و ضمن انتقاد از تاخیر طاهایی برای حضور در جلسه شورا،گفت:« استاندار با سی دقیقه تاخیر در جلسه شورا حاضر شد و ما نیز بسیاری از مسائل را سانسور کردیم.»

بهروش در آن جلسه با بیان اینکه استاندار مازندران اعلام کرد که پروژه پل روگذر میدان ولی عصر ساری ، پروژه ای ملی است تصریح کرد: اما چه عاید ما شد؟ باید حجب و حیا را کنار گذاشت و وارد میدان شویم.توقع ما این است که رئیس شورا و شهردار این مسئله را پیگیری کنند و باید پیرامون این مسائل سماجت کرد و از وجود نماینده ولی فقیه هم در این خصوص استفاده کنیم. فریاد ما می تواند مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند.»

وی در همان سخنرانی با اشاره به بودجه بندی سال 90 از سوی استانداری با بیان اینکه استاندار می خواهد کاندیدای نمایندگی مجلس شود و باید تا خرداد و تیر استعفا بدهد،گفت:« باید ببینیم برای هر شهر چه بودجه ای در نظر گرفته اند و به این مسئله رسیدگی کنیم.»

البته انتقادات این عضو شورا از استاندار و مجموعه تحت مدیریتش به ماه ها قبل بر می گشت.او مردادماه 89 در مراسم افتتاحیه سد لاستیکی تجن نیز از استاندار انتقاد کرده بود.

آن روز رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي شوراي شهر ساري نسبت به حضور نيافتن استاندار،با وجود دعوت نامه رسمي شهرداري ساري از او، ابراز تاسف كرد و با ناراحتي گفت:«به علت حاضر نشدن استاندار، مراسم با حدود يك ساعت و نيم تاخير شروع شد.اميدوارم والي استان فقط مردم شريف ساري را منتظر بگذارند و در ساير مراسم حضوري به موقع داشته باشند.»

یک ماه بعد-شهریور 89-این عضو شورا باز از استاندار و مجموعه استانداری انتقاد کرد.بهروش از حضور نيافتن استاندار و مسئولان استانی در مراسم کلنگ زنی پل زیرگذر زغال چال گله کرد و گفت:« آقایان به دلایل مختلف در این مراسم شرکت نکردند تا لغو شود.در استانداری مسائلی پیش آمده که از اتحاد و همرنگی اعضای شورا بهره نمی برند. استاندار از بدو تصدی این پست اعضای شورا را برای ملاقات نپذیرفته و متاسفانه معاون سیاسی استاندار نیز تاکنون به اعضای شورا وقت ملاقات نداده است.»

سید علی بهروش در یکی از جلسات خردادماه سال گذشته با مخاطب قراردادن استاندار،گفت:«مردم عاصی شدند و به ما فشار می آورند.»

وی در آن جلسه با بیان اینکه کلنگ زنی کارخانه زباله سوز سرکاری بود ، افزود:«اهالی آن منطقه شاکی هستند که قصد فروش زمین ندارند. سر ما شیره مالیدند و فقط کلنگ زدند و این مسئله به هیچ وجه در آن زمین شکل نمی گیرد.»

*چقدر به مردم فشار بیاوریم؟

این عضو باسابقه شورای شهر مرکز استان تلاش می کرد موضع گیری هایش به نفع مردم باشد،هر چند برخی مسئولان از او برنجند.

او دی ماه 89 در جلسه علنی شورا گفه بود:«تاکنون بیش از 30 میلیارد تومان برای کمربندی های ساری هزینه کرده ایم. چقدر به مردم فشار بیاوریم؟ما باید به مردم جواب شفاف دهیم یا دروغ بگوییم؟ که با این اوضاع مسلما باید دروغ بگوییم.»

اواخر مهرماه سال گذشته بود که تنانی از اعضای شورای شهر ساری به دبی رفتند که در نخستین جلسه شورا مورد انتقاد همکاران خود قرار گرفتند.

سیدعلی بهروش که خود مسافر این سفر بود،در پاسخ به این انتقادها گفت:«بدون حق ماموریت و ابلاغ از شورا ، به این سفر رفتیم و این جرات را دارم که حرفی می زنم بگویم بنویسید.موضوعی که در یک رسانه مطرح شده ، حرف آن رسانه نیست بلکه حرف یکی از اعضای شورا است. افرادی که به این مسائل می پردازند،مریض هستند و من به هیچ احدی باج نمی دهم و از کسی هم باج نخواسته ام و سخنانم کاملا شفاف است.»

او اردی بهشت امسال هم در ادامه اظاهرات انتقادی خود در جلسه علنی شورا دادگستری را خطاب قرار داد و گفت:«چرا شورا در مقابل زمین دادگستری سکوت کرده است؟ وقتی دادگستری تخلف می‌کند چه کسی باید جلویش را بگیرد؛ حقوق حقه‌ی مردم شهر است و این سکوت باید شکسته شود.»

*دریا با کسی شوخی ندارد،حتی شما!

در سه ماهه اول سال جاری در استان مازندران 29 نفر (27 مرد و دو زن) غرق شدند.با آمدن ماه رمضان این آمار شیب نزولی گرفت،اما کافی بود هلال عید فطر مشاهده شود تا به یکباره مردم و مسافران به دریا هجوم بیاورند و باز متولیان دریا دچار نگرانی از بالارفتن آمار غرق شدگی شوند.

جسدهای خيس با چهره‌هاي پريشان و ترسيده، شكم‌هاي آماسيده و پوست‌هاي چروك‌خورده از ماندني طولاني در آب و...این ها چند صحنه از تصویرهای این روزها و روزهای آینده دریای خزر و مردگان دریاست. و هنوز معلوم نيست تا پايان تعطيلات تابستاني كه فصل اوج سفر به شمال كشور به حساب مي‌آيد، چند خانواده ديگر سياه پوش غرق‌شدگان شان در دريا مي‌شوند؟

این در حالی است که سالانه بیش از 1000 نفر در کشور غرق می شوند و در ده سال اخیر دست‌كم 10 هزار نفر در كشورمان غرق شده‌اند که سهم مازندران بیشتر از بقیه استان هاست.

*کلانتری به جای بهروش

در لحظات پایانی نگارش این یادداشت،محمدآقامیری با ما تماس گرفت.او که صدایش می لرزید و بغض کرده بود،از پیدا شدن جسد بهروش خبر داد و ضمن انتقاد از برخی سایت ها گفت:رسانه ها از خودشان دروغ ننویسند تا دو فرزند دیگر بهروش که در خارج از کشور هستند دچار تشویش و اضطراب ناگهانی نشوند.

او از زمان مراسم تشییع همکارش ابراز بی اطلاعی کرد و گفت:تا زمان پیدا شدن اجساد پسرانش،باید صبر کرد.

دوره سوم شورای شهر ساری،پر از تغییر و تحول بوده است.از اظهارات چالش برانگیز اعضای شورا که بگذریم،تا کنون دو عضو شورا-دامادی و رمضانپور-به خاطر انتخابات مجلس استعفا داده اند و احمدی و آقامیری به جای آن ها آمده اند.

اکنون با درگذشت سیدعلی بهروش،نقی کلانتری-عضو علی البدل-جایگزین و به زودی مراسم معارفه او برگزار خواهد شد.

کلانتری پس از خداحافظی از ریاست هیات کشتی مازندران،چند سالیست که به سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران آمده است.

*جریان های شکافنده

کارشناسان می گویند:يكي از دلايل اصلي غرق شدن شناگران در سواحل كشور جريان‌هاي شكافنده است. جريان‌هاي شكافنده به مجموعه جريان‌هايي بسيار قدرتمند گفته مي‌شود كه از ساحل به سمت مناطق عميق دريا حركت مي‌كنند و مي‌توانند شناگراني را كه مشغول شنا در مناطق كم‌عمق‌تر هستند با خود ببرند.

اين جريان‌ها همان جريان‌هايي هستند كه شناگران بي‌آن‌ كه آنها را بشناسند در توصيف‌شان مي‌گويند: «ناگهان در حين شنا حس كرده‌ايم زير پاي مان خالي شده است يا دريا ما را به سمت خود كشيده است.»

شدت اين جريان‌ها به قدري زياد است كه حتي شناگران حرفه‌اي هم حريف آنها نمي‌شوند و همراه آنها به مناطق عميق دريا مي‌روند.

احتمالا" عضو شورای شهر ساری و فرزندانش نیز گرفتار همین جریان های شکافنده شده اند.


  • سه سلطانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    شنبه 11 شهريور 1391-0:0

    مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند

    • عبدالرضاپاسخ به این دیدگاه 1 0
      پنجشنبه 2 شهريور 1391-0:0

      تراژدي غم انگيزي بود.خداوندمهربان ايشان ودوفرزند عزيزش را قرين رحمت كند و عاقبت ما را ختم به خير نمايد.

      • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        سه شنبه 31 مرداد 1391-0:0

        خدا رحمتشون کنه. یه آدم درست و درمون هم پیدا میشه خدا ازمون میگیره. نکنه لیاقت داشتنشون رو نداریم...

        • سه شنبه 31 مرداد 1391-0:0

          خداوند ایشان و فرزندانشان را غریق رحمت نماید
          امیدوارم افراد متخصص جایگزین این افراد شوند تا با تفکرات عجیب هرتکه از شهر ساری را به یغما نبرند (اسبهای میدان امام) با رفتار غیر مسئولانه بودجه شهر را تاراج نکنند(بودجه کمربندی ساری)

          • قلم به مزد سابقپاسخ به این دیدگاه 1 0
            سه شنبه 31 مرداد 1391-0:0

            حداقل اين فرمايش آقاياخانم سيد!درموردآقاي بهروش صدق نمي كند!بخاطراينكه آقاي بهروش آدمي تودل بروودوست داشتني ورفتارش صميمي ودوست داشتني بوداومتعلق به همه بود،كسي بودهم عزيزبودكسي زنده كشي هم نسبت به اونكردمثل اومردم نسبت به اكثراعضاي شوراهمين رويه رادارندانسانهاي وارسته اي چون دكترجمال باقري،آقاي نقيبي،و،،،،،بعضي آقايان كم لطفي مي كنند نسبت به مردم ومعمولا"آدمهاي بدبين توجامعه زيادند

            • سه شنبه 31 مرداد 1391-0:0

              در حيرتم از مرام اين مردم پست

              اين طايفه زنده کش مرده پرست

              تا هست به ذلت بکشندش ز جفا

              تا مرد به عزت ببرندش سر دست

              • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 1 0
                دوشنبه 30 مرداد 1391-0:0

                بنام خداوند بخشنده و مهربان

                ..... مرده آنست كه نامش به نكويي نبرند

                چقدر دشوار است كه با كسي قرار ملاقات داري و پيش از رسيدن موعد جنازه اش را پيدا كنند حال و روز آدم حالي بد ترازاين وضعيت نمي تواند باشد يا لااقل براي من اين وضعيت تاكنون تجربه نشده است .
                او با استقبال از طرح برگزاري مراسم شعر دفاع مقدس درساري ( ايام سالگرد دفاع مقدس ) خواست بعد از تعطيلات روزي را با آقاي سيد محمد صادقي سنگدهي مسئول ادبيات و انتشارات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس نشستي هماهنگي بگذاريم تا ايشان هم چگونگي حمايت هاي خود را از طريق شوراي اسلامي شهر ساري به ما ابلاغ كند تا مراسمي آبرومند برگزارگردد .
                اما متاسفانه و با كمال تاسف مرگ اين مرد دلسوز و فرهنگي مانع اين ديدار شد انشا الله خداوند او را با شهداي دفاع مقدس محشور نمايد .
                بنده اين ضايعه را از سوي شاعران متعهد شهرستان به جامعه فرهنگي و ورزشي و مردم شريف ساري تسليت عرض مي نمايم .

                - مسئول انجمن شعر و ادب ساري -

                • نایب الله اصغریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  دوشنبه 30 مرداد 1391-0:0

                  آقای بهروش در سه دوره عضویت در شورای شهر ساری واقعا پرتلاش بود زبان انتقادات او گاهی به قدری تند بود دوست و آشنا نمی شناخت و همه اش برای خدمت به مردم بود او در خدمت رسانی به مردم شهرش هرگز کوتاهی نمی کرد خدا او دوفرزند عزیزش را که در روز عید سعید فطر در کام دریا گرفتار شده اند رحمت کند ان شالله مورد غفران رحمت الهی قرار گیرند.

                  • دوشنبه 30 مرداد 1391-0:0

                    خدا ايشون و فرزندان نازنينشو رحمت كنه و خانوادش صبر بده كه به نوعي با مصيبت كنار بيان.و اميدوارم بزودي ... و ... كه شمشيرشونو براي نابودي ساري از رو بستن عزل بشوند و بدون اون دنيا و حسابرسي هم وجود داره....

                    • دوشنبه 30 مرداد 1391-0:0

                      خدايش بيامرزد

                      • سیاوش اسلامی سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        دوشنبه 30 مرداد 1391-0:0

                        خبرباورنكردني غرق شدن دوست وهمكارارزشمندمان مرحوم حاج علي بهروش وفرزندان برومندش،شوك بزرگي براي همه ي آنهايي كه اورامي شناختند بوده است،روح بزرگ وبلند آوازه اش،خصائص نيكو وآزادگي وجوانمرديش براي كسانيكه اوراازنزديك مي شناختندهرگز تازنده اندفراموش شدني نخواهدبود،انشالله خداوندروح آن سفركرده بديارحق راباروح سروروسالارشهيدان وانبياء الهي محشورگرداند و طلب صبربراي دوستان وبازماندگانش ازخداوندمتعال،انالله واناعليه راجعون.....


                        ©2013 APG.ir