تعداد بازدید: 6833

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 20 شهريور 1391-17:40

عکاس باشی/مستند پدر عکاسی مازندران ساخته می شود

استاد احمد طاهرپور در قاب دوربین/مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد/بسیاری از عکاسان امروز مازندران پرورش یافته استاد طاهرپور هستند/این مستند، طبیعت و فرهنگ بومی مازندران از دیدگاه یک عکاس است/مازندران ظرفیت زیادی برای کارهای مستند دارد اما کمتر در این ظرفیت، عمیق شده‌ایم.(گزارش+گزارش تصویری از پشت صحنه مستند عکاس باشی)


مازندنومه؛گزارش:کلثوم فلاحی/عکس:مصطفی کاظمی شهابی:مهدی رسول‌پور یکی از کارگردانان صدا و سیمای مرکز مازندران،در حال تهیه مستندی از زندگی استاد عکاسی، سید احمد طاهرپور است.

او که مشغول ساخت سلسله مستندهایی از مشاهیر و هنرمندان مازندران است،پیش از این مستندی را از زندگی استاد محمدرضا اسحاقی-هنرمند موسیقی مقامی مازندران-تهیه کرد که هم اکنون در حال تدوین نهایی است.

*رسول پور:هرچه کار کنیم باز هم فضا وجود دارد

مهدی رسول‌پور در رابطه با تهیه مستند عکاس‌باشی اظهار داشت:‌ این فیلم در رابطه با کارهای هنری یک عکاس مطرح است.

وی ادامه داد: این مستند در کنار پرداختن به زندگی استاد سید احمد طاهرپور-که ازعکاسان بزرگ مازندران- است، برخی آداب و رسوم و فرهنگ مردم مازندران و به ویژه مردم سوادکوه و لفور را به تصویر می‌کشد.

رسول‌پور با اشاره به اینکه پیش از این 12 مستند دیگر هم در رابطه با فرهنگ و سنن مازندران تولید کرده‌ام، یادآور شد: تحقیق و پژوهش این مستندها بر عهده علی حسن‌نژاد بوده است.

وی با بیان اینکه تصویربرداری این مستند به اتمام رسیده، افزود: تصویربرداری در شهرستان ساری و منطقه بشل، لفور و آلاشت انجام شده است.

این کارگردان متذکر شد: این مستند و مستندهای دیگر هنرمندان مازندران از شبکه مازندران پخش می‌شود.

رسول‌پور خاطرنشان کرد:‌مازندران سرزمینی پر از سوژه‌های مختلف در رابطه با آداب و رسوم است و هرچه کار کنیم باز هم فضا برای پرداختن وجود دارد.

*کاظمی:مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد

مصطفی کاظمی شهابی در حاشیه تصویربرداری از مستند استاد طاهرپور با عنوان "عکاس‌باشی" اظهار داشت:‌ مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از عکاسان امروز مازندران پرورش یافته استاد طاهرپور هستند، تصریح کرد: استاد طاهرپور نه تنها در روند کار عکاسی و هنری بلکه به عنوان یک راهنما و پدر، همراه شاگردان خود است.

کاظمی با اشاره به اینکه استاد طاهرپور پدر عکاسی مازندران است، متذکر شد:‌ طاهرپور فقط استاد عکاسی نیست بلکه استاد ادب و تربیت است و به ما درس زندگی یاد داده است.

عکاس خبرگزاری فارس ادامه داد:‌ درس‌های استاد طاهرپور راه و روش زندگی است و یکی از افرادی است که در زندگی‌ام الگو قرار داده‌ام.

کاظمی در خصوص ایفای نقش در مستند "عکاس‌باشی" خاطرنشان کرد:‌ به دلیل اینکه از شاگردان استاد طاهرپور هستم وقتی که به من پیشنهاد ایفای نقش در این مستند شد پذیرفتم و جرء افتخاراتم است که در فیلمی که مربوط به استاد طاهرپور است حضور داشته باشم.

وی افزود: این کار را به خاطر زحماتی که استاد طاهرپور برای من و جامعه هنر و عکاسی کشیده است، پذیرفتم. ‌

*طاهرپور:باید برای فیلم‌های مستند ارزش قائل باشند

در رابطه با مستند عکاس باشی با سید احمد طاهرپور گفت‌وگو کردیم.

مازندنومه:فعالیت کاری‌تان را از چه زمانی آغاز کردید؟

متولد 15 خرداد سال 1330 هستم، از سال 54 کار تدریس را شروع کردم و شاگردان بسیاری دارم که اکنون در مجامع هنری مشغول به فعالیت هستند، در صدا و سیمای مازندران، شبکه یک، دو ، سه و ... . خودم را وقف بچه‌ها و شاگردانم کردم.

خودم فیلم‌ساز هستم و می‌توانستم در این حرفه حرفی برای گفتن داشته باشم و گام بردارم و فضا هم برایم مهیا بود و در سال 65 هم در جشنواره فیلم‌های بین قاره‌ای شش فیلم به این جشنواره راه یافت که فیلم من یکی از این شش فیلم بود.

هم دوره کیارستمی هستم و در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کردیم، می‌توانستم همان راه را ادامه دهم اما به تدریس روی آوردم.

فیلم‌سازان آن دوره برای خودشان کار کردند و من برای دیگران، آنها فقط توانستند خودشان را مطرح کنند ولی من شاگردان زیادی را به جامعه معرفی کردم و به نظرم این شیوه خیلی بهتر است.

مازندنومه:حضورتان در مستند عکاس باشی چگونه است؟

کارگردان درنظر داشت مستندی در رابطه با فرهنگ عامه تهیه کند اما چون می‌خواست به گونه‌ای متفاوت با سایر کارهای مستند باشد، تصمیم گرفت مستند از دیدگاه یک عکاس باشد و به سراغ من آمد. این مستند، طبیعت و فرهنگ بومی مازندران از دیدگاه یک عکاس است.

مازندنومه:خودتان در حال حاضر مشغول چه کارهایی هستید؟

کتاب "آسمان مهربان، دریای بیکران" با مضمون گردشگری در چهار زبان به چاپ رسیده،در صدد تجدید چاپ این کتاب با یک سری اصلاحات هستیم.

عکس‌های جدید و کامل‌تری از فرهنگ عامه و جاذبه‌های گردشگری تهیه شده که به این کتاب اضافه و احتمالا تا 15 روز آینده منتشر می‌شود.

مازندنومه:فضای تولید فیلم های مستند در استان چگونه است؟

مسئولان باید برای فیلم‌های مستند ارزش و اعتبار قائل باشند. کارهایی که با عجله ساخته می‌شوند مطمئنا از کیفیت کار کاسته می‌شود و اکثر کارهای ما شتاب‌زده است.

مازندران ظرفیت زیادی برای کارهای مستند دارد، اما کمتر در این ظرفیت، عمیق شده‌ایم و می‌توان گفت که عده‌ای صرفا به ظاهر کار پرداخته و فقط می‌خوهند چیزی تولید کنند و کار آنها بر مبنای تحقیقات و پژوهش نیست.

در حال حاضر نسبت به گذشته فیلم‌سازان زیادی وارد عرصه مستندسازی شده‌اند،اما نقطه نظرات دیگران در فیلم این مستندسازان نیست. ‌

فیلم مستند، به دلیل اینکه شخص در اختیار طبیعت و موضوع است ،بسیار پیش می‌آید که موضوع به تعویق بیفتد،بنابراین نباید این گونه باشد که مدت زمان محدودی، عوامل و تجهیزات را در اختیار مستندساز قرار دهند. اینکه دوربینی را کرایه کرده و مدت محدودی در اختیار مستندساز قرار دهند، باعث اذیت می‌شود.


  • مصطفی عالیشاه پاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 1 مهر 1393-18:43

    با تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه و بی توقع جناب استاد طاهر پور ... کار مستند و فعالیت ارزشمند آقای کاظمی و همکاران محترم ایشان را در راستای اشاعه فرهنگ عکاسی و شفاف سازی اذهان هنرمندان و مردم هنر دوست ایران دانسته و با کمال میل از ایشان تشکر مینمایم ...

    • رزیتاکریم زادگانپاسخ به این دیدگاه 1 0
      شنبه 22 شهريور 1393-3:19

      دانشجویان وعکاسان جوان وهنرمند
      ان زمان که جاپای شمادردنیا نبوداستادطاهرپوربه والدین شمادرکانون پرورشی وفکری کودکان
      درس هنروزندگی وصلح میداد
      درودخدا براو

      • دوشنبه 27 شهريور 1391-0:0

        خطاب به عنوان عکاس..
        باشد که روزی شما به سید احمد طاهرپور تبدیل گردی هرچند برای شما خیلی سخته اما تلاش متضمن پیروزیست. پیروز باشید

        • سمانه شیرزادفر . چالوسپاسخ به این دیدگاه 1 0
          دوشنبه 27 شهريور 1391-0:0

          واقعا گل گفتی جناب کاظمی. براستی استاد طاهر پور لایق این لقب بود.

          پدر عکس مازندران.
          کسی که واقعا دل سوزاند برای هنر عکاسی. کسی که واقعا شایسته است .
          استاد طاهر پور واقعا ستودنیست.
          دوستانی هم که خلاف این نظر رو دارن یه جورایی حسادت به مقام استاد طاهرپور دارند. دوستان تلاش کنید تا با کارهایتان تبدیل به استاد طاهرپور شوید نه با حرف هایتان به خواهید استاد را تخریب کنید. استاد طاهر پور یک شبه این نشد که یک شبه از بین بره با این حرف ها.

          • مینا طارمی/ساری 2پاسخ به این دیدگاه 1 0
            دوشنبه 27 شهريور 1391-0:0

            آقا یا خانمی که نوشتی این شهید کیست؟
            به نظرم شما از یک بیماری در رنج هستید.
            شما استاد بودن را در این میبینید که حتما در دانشگاه تدریس کنند . یا مثل خیلی های دیگه لقب استاد به خودشون بدن. شما اگه خیلی شهامت داشتی خودت رو معرفی میکردی تا جواب شما رو بدم.
            من مینا طارمی هرچی از عکاسی یاد گرفتم از جناب کاظمی دارم . درسته مدرس دانشگاه نیست اما پیش من وخیلی های دیگه که پیشش یاد گرفتن ایشون برای ما استاد هستن. هرچند خودشون از این لقب بیزار هستند اما ما آقای کاظمی رو استاد خودمون میدونیم. مثل آقای کاظمی زیاد هستند . محمد رضایی.بهنام صدیقی.مجید نیکجو.حمیدصالحی.بنیامین خدادادی که همه شاگردان استاد طاهرپور بودند وخیلی های دیگه که پیش ما استاد هستن در ضمن شخصیت این دوستان بیش از اینه که شما به خوای نظر بدی اونی که باید بشناسه میشناسه. من اطمینان دارم که شما از جای دیگه در رنج هستی که این حرف و زدی استاد..

            • اين شهيد كيست؟پاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 26 شهريور 1391-0:0

              نظريه اقاي كاظمي كه مي گويد جناب طاهرپور پدر عكاسي مازندران است را چرا تيتر كرديد!!؟ يعني نظر شما هم اين است؟ اقاي كاظمي جوان و خوش قيافه كي به درجه استادي رسيده كه اذانش را گلدسته ها هنوز نگفته اند! مازند نومه به خاطر همه توجه ات به سينما و تلويزيونشان سپاس

              • يکشنبه 26 شهريور 1391-0:0

                دست مریزاد به همگی و تشکر ویژه از مازند نومه که به شکلی آزاد و به دور از جانبداری نظرات را به دید میگذاره و مهمترین موضوع که اعتماد به یک رسانه هست رو برای خود به ارمغان میبرد. بازم تشکر ویژه از مازند نومه به خاطر اطلاع رسانی شفاف و به دور از حاشیه . باشد که بقیه رسانه های مجازی این رویه رو پیش بگیرن

                • يکشنبه 26 شهريور 1391-0:0

                  اینکه به هر حال هنر و تخصص عکاسی مورد توجه دوستان فیلمساز قرار گرفته در جهت معرفی این مهم ارزشمند است ، اما نکته اینجاست که افرادی که خودشان را متولی این هنر ارزشمند میدانند و ملقب به (پدر عکاسی مازندران!!) می گردند چقدر تعهد به این هنر ارزشمند دارند؟!
                  یادمان نرود: القاب نیست که مارا ماندگار میکند(آنهم از سوی فرد یا افرادی که سودای عکاسی بر سر می پرورانند..) من این فعالیت مهم را می ستایم اما جای آن داشت که دوستان فیلمساز شبکه مازندران بلکه قدری اهل آگاهی و پژوهش باشند!! تا پدر عکاسی مازندران بدرستی گزینش شود شما خود میگویید مستند ساز هستید پس (( واقعیت را نمایش دهید نه اینکه تلاش کنید یک نمایش را به واقعیت تبدیل کنید)) که تاریخ زنده است و حال ما روزی گذشته خواهد شد و آیندگان به غلط بودن این استناد شکوه خواهند کرد...
                  اما پیشکسوت عکاسی جناب طاهر پور:
                  کاش شما نیز همانند استاد کیارستمی همراه با تدریس قدری هم به عمل سعی میکردید در این سالها عکاسی کنید!! و برای کارنامه هنری و تخصصی خود قدری ((عکس جمع کنید نه عکاس)) که ما شاهد این نباشیم که هنگام رجوع به کتابتان با چند فریم تصویری مواجه باشیم که ایرادات ابتدایی عکاسی چه به لحاظ فنی و موضوعی در آن مشهود باشد...
                  قدری با تامل به این هنر و تخصص مقدس نگاه کنیم... که خدای نکرده دیگران برای نانشان به سراغتان نیایند..

                  • دولت معيارپاسخ به این دیدگاه 2 0
                    پنجشنبه 23 شهريور 1391-0:0

                    يه عده بابلي و متناقضين معتبر حسادت مي ورزند؛ اما بايستي پذيرفت در گزارشي كه هر مصاحبه شونده در رساي جناب طاهرپور و خودشان نثار كرده اند ؛ جاي بخل و كينه و تفسير باز است. مازند نومه لولش بالاست و نبايستي اينگونه الفاظ و مدح و ثنا چاپ شود.

                    • رضا ملکی - تنکابنپاسخ به این دیدگاه 2 0
                      پنجشنبه 23 شهريور 1391-0:0

                      زنده باد استاد طاهر پور عزیز..

                      من از شاگردان استاد طاهرپور نیستم اما با خوندن این خبر افتخار میکنم که شاگرد کسی هستم که روزی شاگرد جناب طاهرپور بود/ هم برای استاد طاهرپور و هم برای استاد خودم جناب کاظمی آرزوی موفقیت دارم.
                      مرسی از مازند نومه برای ارسال این خبر.


                      • سهیلا کرامتیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        پنجشنبه 23 شهريور 1391-0:0

                        درود بر دو استاد عزیزم استاد طاهرپور عزیز و استاد کاظمی دوست داشتنی. من به هیچ وج قادر به گفتن خوبی های استاد طاهر پور در چند خط نیستم.چون واقعا نمیدونم از کجا باید شروع کرد.گ
                        اما از استاد عزیزم جناب کاظمی بسیار تشکر دارم که به نمایندگی از همه ما استاد طاهر پور رو به این گونه توصیف کردند.

                        خوش به حال استاد کاظمی که در حال تبدیل شدن به استاد طاهرپوری دیگر است. واقعا همانند ایشان استاد ادب و احترام است.

                        • مینا طارمی از ساریپاسخ به این دیدگاه 1 2
                          پنجشنبه 23 شهريور 1391-0:0

                          جناب آقا یا خانم mobaraki.sari طلا که پاکه چه منتش به خاکه شما اصلا با عوامل این مستند آشنا هستید که میگین از دانشجو های استاد هستند و برای نمره این کارو کردند. تصویر بردار این کار تقی قاسم پور لیسانس عکاسی از دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران . صدابردار محمود موسوی فوق لیسانس فیزیک صوت . تهیه کننده و کارگردان محموعه مهدی رسول پور فارغ التحصیل رشته سینما از دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران . مصطفی کاظمی هم که به عنوان یکی از بازیگران ایفای نقش کرد لیسانس عکاسی داره و در حال حاضر از عکاسان بین المللی هست و ما افتخار میکنیم که تمام این دوستان مازندرانی هستند. بنابر این بدونید که هیچ کس برای خود شیرینی دست به چنین کاری نزد. همه این بزرگوارانی که من اسم بردم خودشون یه پا استاد هستند و در آموزشگاه های هنری مشغول به تدریس هستند...دوست عزیز از حرف زدن بر پایه احساس بدور باش

                          مقام شاخص و بارز استاد طاهرپور خیلی بیشتر از حرف های شماست

                          • حسین قاسمی-خبرنگار رامسرپاسخ به این دیدگاه 2 0
                            چهارشنبه 22 شهريور 1391-0:0

                            به عنوان یکی از دوستان کوچک استاد طاهرپور افتخار می کنم که زانوی شاگردی در محضر این عزیز دوست داشتنی زدم و از فضایل اخلاقی و صفات نیکوی ایشان و خانواده ی محترمشان بهره ها بردم.

                            امیدوارم همیشه صحیح و سالم باشند.
                            واقعا استاد طاهر پور مرد بزرگ و با کمالاتی هستند و در این مدت که ارتباط خانوادگی با ایشان داشتم واقعا به خودم افتخار میکنم.
                            ضمنا این مصاحبه را در وبلاگم همراه با عکسم در کنار استاد به نمایش گذاشتنم
                            http://sakhtsarnews.blogfa.com

                            • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                              متاسفم برای فردی که کامنت گذاشته و گزارش تصویری از پشت صحنه یک اتفاق هنری را سیزده بدر نام گذاشته!!من نمی دانم در این مملکت چرا هر کس بخود اجازه می دهد در هر زمینه ای اظهار نظر کند.بهتر است شما به همان خیالات تان بپردازید و وارد عرصه ژورنالیسم نشوی.گزارش تصویری چه ربطی به سیزده بدر دارد؟تازه خود 13 بدر هم میتواند سوژه گزارش تصویری نشریات و سایتها باشد.حالا در استان یک سایت داریم(مازندنومه)که دارد از مقولات فرهنگی و هنری حمایت میکند و خوب کار میکند اینگونه بی انصافی نکنید

                              • سايه خيالپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                كسي كه انتظار دارد ديگران همواره براي او كف بزنند؛ تمام خوشبختي خود را در دست ديگران مي گذارد.
                                اينكه در يك برنامه تلويزيوني زندگي جناب طاهرپور به نمايندگي از عكاس باشي هاي ديگر مازندران به تصوير كشيده ميشه اتفاق خوبيه. اما اينكه مازند نومه متن خبر رو به شيوه اسطوره سازي و سيزده بدري بنويسه زياد جالب نيست و از نگاه حرفه اي ژورناليستي به دوره!
                                بهتره كه نوع نگارش گزارش و القاب به شيوه حرفه اي تنظيم شه! به هر حال اتفاق خوبيه ...

                                • شقايق رضاييپاسخ به این دیدگاه 1 1
                                  سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                  درود.واقعآ اين خبر را ديدم خيلي شگفت زده شدم آخه تا كي ما بايد با اين كارها براي خود مقام يا رتبه كسب كنيم.من دانشجوي عكاسي بودم ولي آقاي طاهرپور را تازه ديدم و شنيدم آقايي كه اين طرح و دادي و خيلي هم به جا بود ولي ببينيد چه كسي بايد عكاس واقعي باشد اميدوارم كار با شكست مواجه نشه.به اميد نمره قبولي

                                  • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                    استاد طاهرپور انسان وارسته ای هستند، از آن انسان هایی که نسلشان در حال انقراض است

                                    • نیستان پناهیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                      سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                      از اینکه برای چنین مرد وارسته ای اقدام به ساخت فیلم مستند شده است جای بسی خرسندی است و بنده به عنوان یکی از شاگردان خیلی خیلی کوچک ایشان خوشحالم که از محضرشان بهره ها برده ام و از فضایل اخلاقی ایشان نکته های زندگی آموخته ام. از خدا برای ایشان و خانواده ی عزیزشان که همواره از الطاف و محبت هایشان بهره مند شده ام عمری با عزت آرزو دارم.
                                      به امید تلالوی ستاره عشق و هنر در کشور

                                      • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                        خدا این مرد بزرگ و انسام مهربان و دوست داشتنی را برای ما نگه دارد.چقدر خوش اخلاق است این مرد

                                        • سه شنبه 21 شهريور 1391-0:0

                                          در مازندران عکاسان مهمتری هستند همچون آقای ظریف و گنجوی که متاسفانه به زندگی آنان اصلا پرداخته نشده ... عده ای از دانشجویان آقای طاهرپور در دانشکده علمی کاربردی برای گرفتن نمره و امتیاز از ایشان فیلم مستند تهیه و خبر رسانی می کنند .محقق این فیلم نیاز است که تحقیق بیشتری کند لذا بهتر است در روزهایی که با نام سینما نام گذاری شده عده ای را بی جهت علم نکنیم و زیر علم کسی هم نادانسته سینه نزنیم


                                          ©2013 APG.ir