تعداد بازدید: 2733

توصیه به دیگران 1

جمعه 28 مهر 1391-12:6

حدود اختيارات مالي يك وزير چقدر است؟

در انتقاد از پاداش میلیونی فوتبالیست ها/اگر تيم ملي فوتبال ما مقابل تيم هاي بزرگ دنیا مثل برزیل و آلمان و اسپانیا به پيروزي برسد چقدر پاداش و سكه پيش كش مي كنند؟/آيا در اين شرايط بسيار بد اقتصادي كه واقعاً مردم اسير بحران هاي اقتصادي هستند،اين گونه ريخت و پاش هاي مالي دردي از مشكلات مردم را مرتفع مي كند؟


مازندنومه؛یادداشت مهمان،شعبان وفايي نژاد: اگر ورزش را به عنوان یك پیشه و حرفه در نظر بگیریم اخلاق ورزشی،گونه ای اخلاق حرفه ای است.

 به تعبیر دیگر همان طور كه در پزشكی، مهندسی، تجارت و اقتصاد نیازمند پیروی از هنجارها هستیم، ضرورت پیروی از هنجارها در اینجا هم حس می شود.

عده ای شعار «ورزش قهرمانی» را برترین، بهترین، سریع ترین و چابك ترین ذكر كرده اند،در صورتی که ورزش قهرمانی قسمتی از منظومه كلان تری است كه جهان ما را در برگرفته است.

مدل ورزش قهرمانی و حرفه ای که امروزه به صنعت ورزش تبدیل شده است، همانند مکتب مرکانتیلیسم، اصالت بر منفعت و سود بیشتر است.

با توجه بر حاکم بودن فلسفه برد (برد به معنای همه چیز) و یا ایده آل افلاطونی که در آن ورزشکار و تیم برنده ستایش می شود، غایت در این مدل،قهرمان شدن است نه چیز دیگر و اصالت با ورزشکار و یا تیم برنده است.

در این راه همانند سیاست ماکیاولی هنگامی که هدف وسیله را توجیه می کند همه چیز از جمله اخلاق قربانی فلسفه برد و اصالت منفعت خواهد شد.

***

 وزير ورزش و جوانان پس از پيروزي تيم ملي فوتبال كشورمان مقابل تيم ملي كره جنوبي از سري رقابت هاي مقدماتي جام جهاني برزيل ، به هر يك از نفرات تيم ملي مبلغ 20 ميليون تومان وجه رايج مملكت اهدا كرد .

 وزير اعلام نكرد به سرمربي ، رئيس فدراسيون ، كادر فني چند عدد سكه اهدا كرده است! البته اين را نيز همگان مي دانند كيروش اين مبلغ را به عنوان پاداش هيچگاه قبول نمي كند.فدراسيون فوتبال نيز جداگانه پاداش (سكه ) مي دهد.

 با توجه به اين فرآيند مديريتي ، نگارنده چند سوأل را پيرامون اين موضوع از متوليان امر مطرح مي كند:

 1- حدود اختيارات مالي يك وزير در دولت عدالت محوري كه با شعار انضباط مالي بر سرکار آمده،چقدر است؟

 2- اگر تيم ملي فوتبال ما مقابل تيم هاي بزرگ دنيا همچون برزيل ، اسپانيا ، آلمان ، انگلستان و ... به پيروزي برسد چقدر پاداش و سكه پيش كش مي كنند؟

 3- آيا در اين شرايط بسيار بد اقتصادي كه واقعاً مردم اسير بحران هاي اقتصادي هستند،اين گونه ريخت و پاش هاي مالي دردي از مشكلات مردم را مرتفع مي كند ؟

 4- آيا در تشكيلات دولت براي پرداخت اين گونه پاداش هاي كلان ، احتياجي به مصوبات هيأت دولت وجود ندارد؟ جالب است در اين بخش عنوان شود حتي شيوخ عرب نيز براي كسب پيروزي هاي شان اين همه ريخت و پاش مالي ندارند.

 5- اي كاش وزير ورزش و جوانان قدري هم اظهار تأسف از اخراج گران قيمت ترين مربي ورزشي ما در اين ديدار و اخراج يكي از بازيكنان ما هم داشتند.

 در پايان نگارنده خاطر نشان مي كند در بحث پايش و آمايش يك مربي از سوي داور بازي اين گونه است كه داور پس از مشاهد نحوه برخورد مربي تيم ، تشخيص مي دهد اين فرد داراي شخصيت مناسب ، لياقت و صلاحيت جهت هدايت تيم تحت هدايتش در داخل زمين نيست.

 مربیان کلید اصلی توسعه فرهنگی و تربیتی ورزشکاران هستند، اي كاش وزير ورزش نسبت به رعايت اين موضوع نيز اظهار تأسف مي كرد.

 
ای‌میل نویسنده:sh_vafainezhad@yahoo.com


  • شنبه 29 مهر 1391-0:0

    به وجدان و شرف و انسانیت شما که این روز ها ... درود می فرستم!

    • شنبه 29 مهر 1391-0:0

      گوشها بسته و خاموش! و چشم تنها دریچه ایست درین روزگار که اشکش رنج این پدران و مادران و کودکان گل و ناز را ز چهره شان می شوید!

      • مـــعجزه خامــوشپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 28 مهر 1391-0:0

        سلام. شعار يعني شعار ديگه. بحث ديگه برا چيه؟ ها؟ "شعار يعني شعار"


        ©2013 APG.ir