تعداد بازدید: 5104

توصیه به دیگران 11

دوشنبه 15 آبان 1391-16:7

تعریض کندوان/آیا آزاد راه به تاریخ می پیوندد؟

 آیا تعریض و به سازی جاده کندوان بدین معناست که حالا حالاها آزاد راه تهران شمال به بهره برداری نخواهد رسید و باید همچنان ماند؟


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی:جاده ۵۹،معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل می‌شود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند.

به نوشته ویکی پدیا، تا اواخر دوره قاجار، جاده‌ای بین کرج - چالوس وجود نداشت و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می‌داد.

 این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه‌ها و زیبایی‌های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه‌های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

 به نقل از گفته‌های شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آن هم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق می‌کردند و گفته می‌شود به ازای هر کلنگ پول داده می‌شده‌است.

تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

 با احداث این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد،چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده می‌شد.

تصاویر مربوط به این خبر که اخیرا" از جاده کندوان برداشته شده،به عملیات تعریض و به سازی این جاده مربوط است.

پرسش این است که آیا تعریض و به سازی جاده کندوان بدین معناست که حالا حالاها آزاد راه تهران شمال به بهره برداری نخواهد رسید و باید همچنان ماند؟


  • شنبه 4 آذر 1391-0:0

    در جواب نوشهر و چالوس :دوست عزیز اون زمانی که آقای احمدی طرح اجباری معلمی میگذروند این خبرنگار عزیز شما دوره ی ابتدایی مدرسه خودشو میگذروند و هنوز به سن بلوغ نرسیده بود

    • نوشهر و چالوسپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 17 آبان 1391-0:0

      در جواب خط تیره - دوست عزیز من سالهاست آقای ملایی را میشناسم و در یک منطقه با هم همکار هستیم.آن زمانی که احمدی در دهات های کور کجور مشغول گذراندن طرح اجباری معلمی خودش بود همین آقای ملایی در محیط شهر به کار خبرنگاری مشغول بود و امروز همین آقا به قلمش محتاج هست.
      شما اطلاعات خودتان را افزایش داده و بدانید که در عوالم خبرنگاری شگردها و فنون مختلفی برای انتشار اخبار وجود دارد تا حرفها گفته شود.شما هیچ اطلاعی از شگردها و فنون خبری ندارد و بنابراین توصیه می شود یا از خواندن اخبار در هر رسان مکتوب و مجازی دست بکشید یا اطلاعات خودتان را از منابع درست افزایش دهید تا در اظهارنظرها دچار اشتباه نشوید

      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 17 آبان 1391-0:0

        "جاده کندوان" کجاست؟!!
        اینجا دیگر جاده چالوس را کندوان نکنید!

        تنها تونلی به نام کندوان در جاده چالوس وجود دارد.

        • سه شنبه 16 آبان 1391-0:0

          مازندنومه دجار فقر اطلاعات از غرب استان شده است نه خبر درست دارید نه خبرنگار اگاه و دانا این چه اخبار غیر فنی و حرفه ای است که درج می کنید خبرنگار باید دارای علم خبرنویسی باشه این بنده خدا به همه چی می مانه جز خبرنگار شما وقاسم احمدی او را خبرنگار کردید قدری دقت کنید مخاطبتان فرار نکنند ...

          • سه شنبه 16 آبان 1391-0:0

            شما حمل و نقلی عزیز بایدم اینطور فکر کنی چون به نفع شما نیست این عکسها و مطالب منتشر بشه.
            بنظر شما اگه آزاد راه به بهره برداری بشه ، چند درصد مردم از این راه برای رفت و آمد به تهران استفاده می کنند؟
            مسلما کسی حاضر نیست راه کوتاه رو به این کندوان ترجیح بده

            • حمل و نقلیپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

              چه ربطی داره دوست من ! آزاد راه جای خود ، بهسازی و تعریض جاده قدیم کرج - چالوس ( 59 ) هم جای خود ...


              ©2013 APG.ir