تعداد بازدید: 3056

توصیه به دیگران 2

شنبه 20 آبان 1391-22:4

وضعیت کتاب در مازندران تاسف بار است!

هادی ابراهیمی:زمانی که بودجه فرهنگی حذف شد،به نوعی با مشکلات مواجه شدیم-کمیته کتاب موازی کاری ندارد/محمد اسماعیل امامزاده:در تمامی بخش های مربوط به کتاب مشکلاتی وجود دارد-اگر با همین رویه پیش رویم به جایی نخواهیم رسید.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:صبح شنبه بیستمین نمایشگاه هفته کتاب مازندران در مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افتتاح شد.

محمدی کیادهی عضو شورای شهر ساری، هادی ابراهیمی معاون سیاسی استانداری مازندران، شعبانعلی واحدی مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات استانداری مازندران و حسین اسلامی رئیس مرکز ساری شناسی در این مراسم حضور داشتند.

 هادی ابراهیمی دقایقی قبل از میزبان و سایر میهمانان در محل برگزاری نمایشگاه حاضر شد و سپس در جمع خبرنگاران، پاسخگوی سوالات بود.در حاشیه این رویداد فرهنگی ، با هادی ابراهیمی-معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران- گفت و گو کردیم.

مازندنومه: با وجود اینکه مسئولان اعلام می‌کنند از حوزه نشر حمایت می‌کنند اما ناشران از وضعیت راضی نیستند و حتی ناشر فعال استان هم به جایی رسیده که می‌گوید کار نشر را تعطیل می‌کنم و به سراغ شغل دیگری می‌روم.

 ابراهیمی: این ماموریت را به اداره کل ارشاد داده‌ایم که تا جایی که امکان دارد در زمینه حمایت از ناشران مساعدت صورت گیرد.

 دو سال قبل بودجه فرهنگی داشتیم و از محل بودجه فرهنگی،مساعدت‌های خوبی به ناشران صورت می‌گرفت اما از زمانی که بودجه فرهنگی حذف شد ما هم به نوعی با مشکلات مواجه شدیم اما نگاه استان بر این بوده که در عین حال در رابطه با بودجه فرهنگی بتوانیم از منابع دیگری که در اختیار داریم، این مهم را تامین کنیم.

 با توجه به مسائل فرهنگی و گستره وسعت حوزه فرهنگ، این اعتبارات تحت هیچ شرایطی کافی و مکفی نیست و با این اعتبارات نمی‌توانیم از همه ظرفیت‌های فرهنگی در استان حمایت کنیم. خیر؛ این اعتبارات واقعا اندک است و خودم هم می‌پذیرم و به این موضوع باید در سطوح کلان ملی و مجلس توجه شود.

 این بودجه فرهنگی گام مهم دولت در سفر سوم بود و خیلی توانستیم با این بودجه به حوزه فرهنگ کمک کنیم اما با حذف این بودجه با مشکلات مواجه شدیم و گلایه‌هایی که ناشران، صاحبان قلم، نخبگان فرهنگی و رسانه‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند درست است،اما این موضوع ناشی از سیاست‌های کلان ملی است و باید از آنجا دنبال و به حوزه فرهنگ توجه شود.

استنباطم این است که در کنار سایر حقوق دیگری که برای مردم قائل هستیم، مردم از یک سری حقوق فرهنگی برخوردارند و نباید نسبت به ادای حق فرهنگی مرد، ذره‌ای کوتاهی و سهل‌انگاری کنیم.

مازندنومه: به تشکیل کمیته کتاب در استانداری اشاره کردید، آیا کار این کمیته موازی کاری با دستگاه‌های همسو است؟

 ابراهیمی: خیر، کمیته کتاب موازی کاری ندارد. تشکیل کمیته کتاب را دستگاه‌های فرهنگی استان پیشنهاد دادند و ما هم بنا داریم این کمیته را ذیل حوزه معاونت سیاسی استانداری مازندران تشکیل دهیم و هدف این کمیته، حمایت‌های یکپارچه استانی از نویسندگان، ناشران، پدیدآورندگان و همه دست‌اندرکاران عرصه نشر و چاپ و همه کسانی که در حوزه مطالعه گام برمی‌دارند، است.

 مازندنومه: به دغدغه‌تان در رابطه با افزایش میزان مطالعه در استان اشاره کردید، در سمت مقابل اما می‌بینیم که کتاب گران است.

 ابراهیمی: این موضوع فقط معطوف به کتاب نیست، اگر گرانی وجود داشته باشد در همه بخش‌ها به صورت تقریبی و نسبی گرانی داریم.

کتاب به هر اندازه که گران باشد چون ریشه در عشق، علاقه، ذوق و استعداد مردم و به ویژه جوانان دارد، به همان اندازه هم رغبی برای خرید را شاهد هستیم و باید با حمایت ‌هایی مانند اهدای یارانه و بن‌های کتاب این رغبت را افزایش دهیم.


*امامزاده: وضعیت کتاب و کتابخوانی در استان تاسف بار است

مازندنومه،اعظم کردان: مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران با بیان اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی در  استان تاسف بار است، گفت: مسولان باید برای رفع این امر اندیشه جدی کنند.

محمد اسماعیل امامزاده در نشست خبری خود به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، با اشاره به اینکه مازندران جز 5 استان فرهنگی کشور محسوب می شود، افزود: باید زیرساخت های کتاب و کتابخوانی از جمله سرانه فضای کتابخوانی تقویت شود.

وی با بیان اینکه ایران در بین 65 کشور جهان در حوزه کتاب و کتابخوانی دارای رتبه 41 است، تصریح کرد: مازندران در این زمینه رتبه 21 از بین 31 استان کشور را به خود اختصاص داده است.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، سرانه فضای کتابخوانی، منابع، تعداد اعضا و امانت را از شاخص های عمده در رتبه بندی این حوزه دانست و اظهار داشت: سرانه فضای کتابخانه ای در کشور 5/2(دو نیم) متر است که تا 13 سال آینده باید به 8 متر به ازای هر یکصد نفر افزایش یابد.

امامزاده با انتقاد از فراگیر نبودن امر کتابخوانی در بین مردم افزود: در سال گذشته 65 هزار عنوان کتاب منتشر شده در سطح کشور وجود داشته است که به دلیل فراگیر نبودن امر کتابخوانی در بین مردم تعداد شمارگان آن اندک بوده است.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، ضمن تاکید بر اینکه بحث کتاب در ایران به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته، گفت: به همین دلیل در تمامی بخش های مربوط به کتاب مشکلاتی وجود دارد.

 امامزاده، نبود کانون نویسندگان را یکی از این چالش ها نام برد و اظهار داشت: در راستای فرهنگ سازی اصل 44 قانون اساسی نیازمندیم کارهای حوزه فرهنگ را در خارج از دستگاه های دولتی به افراد و بخش های ذی صلاح واگذار نماییم.

وی با بیان اینکه دولت تنها حامی مالی در این زمینه باشد، افزود: اگر با همین رویه پیش رویم به جایی نخواهیم رسید.

 امامزاده با اشاره به اینکه زمانی که بخش دولتی جوابگو نیست باید به سمت خیران برویم، خاطرنشان ساخت:در بیش از 70 درصد از شهرستانهای مازندران انجمن خیرین کتابخانه ساز راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه از بین 19 شهرستان مازندران ، چالوس رتبه اول در بخش امانت کتاب را دارد، افزود: این شهرستان به دلیل داشتن 5 کتابخانه عمومی، کتابخوان ترین افراد را داراست.

امامزاده،ساری را محروم ترین منطقه در کشور از لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای در کشور دانست و افزود: این شهرستان به عنوان مرکز مازندران جزء محرومترین مناطق کشور در این زمینه به شمار می آید.


  • ميرزا بدبينپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

    آي گفتي جان غلط آي گفتي ؟
    اعتراف يكم : این بابل چه نعمتی دارد که تا یکی به مسئولیت می رسد دور و برش پر می شود از بابلی. غلط انداز هم جای خودش رو توی اینها باز می کنه و به آلاف و علوف خودش فکر می کنه.
    ( يعني آقا غلط مون بابليه!!)
    اعتراف دويم : اصل ماجرا اینه که کتاب دیگه جایگاهش رو از دست داده و کسی از آن به عنوان دکور هم در خانه استفاده نمی کنه
    (يعني آقا غلط مون وابسته به استكبار رسانه اي ايست ).
    اعتراف سيم :البته به غلط انداز اصلاً مربوط نیست چون فردا می گن من برای جا کردن چند تا بابلی جدید توی این مرکز دارم این خط رو می دهم.
    ( يعني توي خيلي از كارا كه بهش مربوط نيست دخالت ميكنه )
    اصولا اين غلط انداز كه خودم سرش رو نقش قالي خواهم نمود يكي از كسانيه كه هميشه پا توي كفش بنده هم مي كند هادي جان نارحت نباش اين آقاي غلط هرچي بزرگان را ببيند در باره آنها چيزي ميزي مي نويسه تا خوش رو مطرح كه وگرنه قرار بر اين بود كه نام حضرت دكتر زنده ياد علي كردان مرحوم زنده باشد همين كه انجام شد ديگر اين غلط انداز با آن قيافه ي مشكوكش چي ميگه ؟ ...
    تازه ! پست هاي ميرزا رو نميزنه كه هيچ كامنت هاي ميرزا رو هم قايم ميكنه ( سارق ادبي )!!

    • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 22 آبان 1391-0:0

      این بابل چه نعمتی دارد که تا یکی به مسئولیت می رسد دور و برش پر می شود از بابلی. غلط انداز هم جای خودش رو توی اینها باز می کنه و به آلاف و علوف خودش فکر می کنه. اصل ماجرا اینه که کتاب دیگه جایگاهش رو از دست داده و کسی از آن به عنوان دکور هم در خانه استفاده نمی کنه. غلط انداز که چندتا کتابو روی میزش گذاشته تا شاید وقت بکنه اونا رو بخونه اما کو وقت؟ مگه آدما بیکار باشند بروند کتاب بخونند. مدیران سایت های مجازی رو نگاه کنید. خیلی ها تنها کاری که بلد هستند گپی و پیست اخبار و درج کامنت ها هستش و برای نوشتن یک مطلب 5 خطی دست به دامن این و آن می شوند. خیلی ها فقط دارند کارچاق کنی می کنند و بس. غلط انداز اما هیچ هیزم تری از کتابدار استان نخریده که حالا بیاد نون بنده خدا رو آجر بکنه؟ این آقای هادی ابراهیمِ هم مثل اینکه تموم کاراش رو انجام داده و بیکار بوده که سری به کتابخونه ها زده و از وضعیت اونا ابراز تاسف کرده. آقا هادی ابراهیمی کی باید از وضعیت کی ابراز تاسف بکنه که با همه تبلیغاتی که برای مرحوم آقای کردان و بزرگداشت و نکوداشت و شخصیت پردازی و بزرگنمایی آن مرحوم شده و رئیس جمهور این مملکت و معاون و هیات دولت همه بسیج شدند که این مرکز بزرگ فرهنگی را به نام آقای کردان چند ماهه تمومش بکنند و طی مراسمی با حضور آقای رئیس جمهور شاهد افتتاحش باشند همچنان خوابیده و کسی هم پیگیریش نمی کنه که کارش تموم بشه. البته به غلط انداز اصلاً مربوط نیست چون فردا می گن من برای جا کردن چند تا بابلی جدید توی این مرکز دارم این خط رو می دهم و برایم حرف و حدیث در می آورند. بگذریم. آیا وضعیت پیگیری پروژه های به این مهمی تاسف بار نیست؟ آیا بسیاری از کارهای بر زمین مانده استان که مسئولیت پیگیری هاش بر عهده استانداری است تاسف بار نیست؟ آیا ارائه آمارهای غیرواقع از اتمام کار مصوبات سفرهای هیات دولت به مازندران تاسف بار نیست؟... مگه آقای امام زاده می خواهند کاندیدای رئیس جمهور بشوند که اینجوری خرابش می کنید؟ ایشون هم که جزء همون جبهه متحد بودند و با جبهه پایداری هم میونه خیلی خوبی داشتند و با آقای صفار هرندی رفیق فابریک بودند ولی حالا توی این استان به کتابخانه بسنده کردند چرا باید ابراز تاسف بکنید؟ موقع پول دادن که میشه دست توی جیبتون نمی ره و امروز و فردا می کنین ولی حالا می آیید و از وضعیت کتابخونه ها ابراز تاسف می کنید؟ با این پولی که شما می دهید وضع از این بهتر نمیشه و اگر راست می گویید ناراضی هستید و کسی را زیر سر دارین که به جای این امامزاده بیارین بسم الله. بالاخره امامزاده هم که نباید مادام العمر باشه.

      • يکشنبه 21 آبان 1391-0:0

        از بس ... بابلی آورده تو اداره واستخدام کرده وضعیت ساری نباید بهتر ازاین هم بشه....

        • يکشنبه 21 آبان 1391-0:0

          کاش این آقایان مسوول به ما بگویند چه اوضاعی در استان و کشور اسف بار نیست که اوضاع کتاب هست؟کتاب که نان و شیر نیست؟!


          ©2013 APG.ir