تعداد بازدید: 4978

توصیه به دیگران 14

سه شنبه 23 آبان 1391-1:11

بر فراز دشت باران است،باران عجیبی!

گزارش تصویری مازندنومه از سیل ویران کننده در غرب مازندران


 

تصاویر خرابی های ناشی از بالا آمدن نهر«بل کیله» که از دامنه کوه تجک چالوس سر چشمه گرفته و پس از پیموندن حدود سه کیلومتر در جهت شمالی جنوبی به سرد آبرود می پیوندد.

نهر مزبور این خرابی ها را در وستای «جور تجن کلا» (بالا تجن کلا ) به بار آورده است . شایان ذکر است که این روستا در دامنه ی کوه تجک قرار داشته و از روستاهای حاشیه جنگل است که حدود 400 خانوار جمعیت دارد.

ساکنان این روستا به طور عمده از مهاجرین نواحی کوهستانی و روستاهای بیرون بشم مرزن آباد هستند که در دهه های اخیر به دلیل اجرای سیاست خروج دام از جنگل توسط منابع طبیعی ، دامداری سنتی را به ناچار رها کرده و با درآمد حاصل از کارگری روز مزد و دیگر امور خدماتی و مشاغل کاذب اشتغال دارند.

 اکنون سیل ویرانگر تمام هستی تعدادی از این خانواده ها را یکجا بلعیده است .آنان نمونه ای از دیگر خانواده هایی هستند که در مسیر دیگر رودخانه ها اسیر چنگال قهر طبیعت شدند و اکنون چشم امید به یاری کسانی دارند که متولی اشتغال و اسکان مناسب آنان در مکانی شایسته تر هستند نه در حریم رودخانه ها و عمق خشک دره هایی که به هنگام باران توفان می زایند.

عکس:محمد حسین ملایی کندلوسی/بهروز خسروی

متن:مومن توپا ابراهیمی

تیتر:وامی از نیما


  • بسطام فیلمپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 24 آبان 1391-0:0

    شرمنده شما که کنارتون نیستیم رضا بسطامی .ساری

    • زمانی- تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

      ای کاش مسئولان از سیل های مکرر شرق مازندران و سیل اخیر بهشهر درس می گرفتن و با اطلاع رسانی های و مقالات متعدد منتشره در مازندنومه و دیگر رسانه ها و سایت ها و هشدارهای علمی و انسانی کارشناسان مربوطه توجه می کردند تا اینگونه، شاهد وقوع و تکرار سیل های مشابه در غرب مازندران نباشیم. به راستی، دولت و مسئولان دولتی کی بناست نسبت به تخریب جنگل ها و منابع طبیعی و عدم کارآمدی در حفظ حقوق محیط زیست منطقه و نابودی مکرر و مستمر زندگی و اموال مردم پاسخگو باشد...؟!

      • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

        سردره سل بیما پل بورده شه همرا جمه و جل بورده
        پل و جل آسونه بسات وونه نامرد سل یاره کل بورده
        از بالا ها سیل آمد پل را برد باخودش جامه و جل را برد
        پل و جل آسان ساخته می شوند چکنم که سیل به نامردی رد یارم را برد

        • اشکان جهان آرایپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

          ریشه در اعماق اقیانوس دارد شاید،
          این گیسو پریشان کرده بید وحشی باران،
          یا نه،
          دریاییست واژگونه،
          بر فراز شهر...

          • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

            عکس ومتن هر دو رسا بود.سیاست طرح خروج دام از نگل تازه دارد عواقب زیان بار خود را نشان می دهد چقدر خوب است در این مورد هم آفای تو پا ابراهیمی وهم جناب ملایی کندلوسی که خود بچه ی روستاهستند گزارش مفصل تری داشته باشند.رشید الدین فضل اله پس از حمله ی مغول چند جمله ای رسا دارد .او نوشت:کشتند و سوختند بردند .اکنون مطلب گتاه و عکسها رو که دیدم فهمیدم بر مردم چه گذشت.از سایت وزین مازند نومه سپاس.

            • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

              نبينم غم داشته باشيد.بازم خداروشكر كه خسارت جاني نداشته.

              • علي از قائمشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

                اين نفرين طبيعت بر انسان‌هاست
                قطع بي‌رويه درختان و جنگل‌ها عاقبتي بهتر از اين ندارد! از اين پس با هر بارندگي سيل در استان به راه خواهد افتاد! ديروز بهشهر امروز نوشهر و چالوس و فردا... خدا عاقبت ما انسان‌هاي ناسپاس را به خير گرداند.


                ©2013 APG.ir