تعداد بازدید: 3996

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 23 آبان 1391-2:24

یادداشت های پراکنده/خود مشت مالی!

دو یادداشت/از گاف معروف روزنامه بشیر مازندران که بگذریم،همین دو هفته پیش بود که چهارشنبه روزی،دو صفحه میانی روزنامه وارش کاملا" سفید چاپ شد/دغدغه تابستان مازنی ها غرق شدن در دریاست و معضل زمستانه ما(غیر از سیل ماهیانه که داریم!)خفگی بر اثر گازگرفتگی است!


مازندنومه،سردبیر:دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی که تعداد کتاب های او از شماره بیرون است و من فقط فهرست 61 کتاب او را دیده ام و تنها توانستم ده کتاب استاد را بخوانم،در سال 1385 کتابی انتشار داد به نام"خودمشت مالی".

موضوع این کتاب که 544 صفحه دارد چیزی نیست جز بیان گاف ها و سوتی های جناب استاد پاریزی در کتاب های دیگرش!او چرخی در کتاب های منتشرشده اش زد و پس از یافتن گاف ها  واشتباهات خود،آن ها را در  کتاب خودمشت مالی گرد آورد! 

گاف ها در رسانه نیز پیش می آید که عموما" به خاطر شتاب در کارهاست و البته گاهی نیز از کم دانشی ناشی می شود،مثلا" خبرگزای مهر در روزهای 13 و 14 آبان امسال دو بار پشت سر هم همایش «تشیع و تبرستان» را این گونه تیتر زد:«همایش تشییع و تبرستان!» که تشیع شده بود تشییع!

از گاف معروف روزنامه بشیر مازندران که بگذریم و قابل گفتن نیست و باعث شد آن شماره جمع شود،همین دو هفته پیش بود که چهارشنبه روزی،دو صفحه میانی روزنامه وارش کاملا" سفید چاپ شد و در شماره روز بعد نیز مسئولان این روزنامه نکردند یک عذرخواهی ساده از مخاطبان شان بکنند!

گاهی در همین نشریات استانی می بینیم که در صفحه نخست آمده:ادامه مطلب در صفحه 3 اما در صفحه 3 از ادامه مطلب خبری نیست!

یا یک بار بالای یک آگهی تسلیت نوشته شده بود:« از شمار دو چشم یک تن کم ، از شمار خرد هزاران بیش» که در هنگام تایپ “دال” خِرَد جا مانده بود و شده بود:«از شمار خر هزاران بیش!»

و یک بار نیز در خبری آمده بود:«تعدادی از کارکنان شرکت …. با مشورت فلان مدیر استان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایا از سوی رئیس شرکت مذکور، تحصن کردند.» که «م»مشورت هنگام تایپ جا افتاده بود!

دیشب نیز خبرگزاری فارس مازندران به خاطر شتاب بیش از حد ، عکس مربوط به خبر سیل را کجکی انتشار داد:

البته گاف ها تنها مربوط به رسانه های وطنی نیست و خودم بارها سوتی هایی را در رسانه معتبری مثل بی بی سی هم مشاهده کردم،مثل این تصویر:


آن چه در بالا آمد نه این که ما خود بدون اشتباهیم،گهگاهی ما نیز گاف می دهیم که در بعضی موارد خواننده ها اشتباهات مان را تصحیح کرده اند.نمونه آخر آن تایپ کلمه «ارازل»به جای «اراذل» در تیتری بود که با یادآوری مخاطبی آن را درست کردیم!

*صدای پای مرگ خاموش!

هوا رو به سردی گراییده و به تبع آن استفاده از لوازم گرم کننده نیز افزایش یافته است.دغدغه تابستان مازنی ها غرق شدن در دریاست و معضل زمستانه ما(غیر از سیل ماهیانه که داریم!) خفگی بر اثر گازگرفتگی است!

هنوز زمستان نیامده و به دنبال کاهش اندک دمای هوا،به خاطر استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز و غیر ایمن 3 نفر از  هموطنان بهشهری روانه بیمارستان شدند.

 دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده که نیمه شب 20 آبان ماه در اثر نشت گاز مونوکسیدکربن درمنزلی واقع درشهرستان بهشهر 3 نفر دچارمسمومیت با گاز شدند.

 علت حادثه مشکل فنی بخاری گازی و احتراق ناقص گاز بیان شده است.

در میان آمار مرگ و میر ناشی از مسمومیت (مسمومیت دارویی، مسمومیت با سم، مسمومیت با گاز و ...) تنها یکی را «مرگ خاموش» نام نهاده‌اند؛ مسمومیت ناشی از استنشاق گاز بی رنگ و بوی منوکسید کربن که به نوشته سایت تابناک، در هر 126 فرد مسموم شده، ده تن را به آغوش مرگی می‌کشد که در حقیقت شبیه تاوان سنگینی است که فرد برای یک بی احتیاطی بسیار ساده پرداخت کرده است.

 بر پایه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور،در هفت سال گذشته (حد فاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۰) بیش از شش هزار نفر از هم‌وطنانمان بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند؛یعنی به طور میانگین هر ساله نزدیک ۸۹۰ نفر از هم‌وطنانمان بر اثر بی‌توجهی به موارد ایمنی در نصب لوله بخاری و سیستم دودکش منازل، به خواب ابدی فرو می‌روند.واقعا" این گونه جان سپردن ، مفت و بی ارزش است.


  • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 27 آبان 1391-0:0

    هرگز بر نمی تابیم اغلاط خویش را اگر چه بقین باشد که غلط اندر غلط اندر غلط هستیم. باور کنید عادت مالوف ما بدینگونه باشد که غیر از خودمان اغلاط دیگران به ریز می بینیم و خطاهای دیگران را غیر قابل بخشش می دانیم و خود را بی خطا و معصوم می پنداریم. تازه آن بخش که خودمان را معترف به گناهکاری نشان می دهیم با مظلوم نمایی کاری می کنیم که دیگران فکر کنند از سر اخلاص چنین اعتراف می کنیم. همین روزها مجدداً سر و کله دوستان ارایی پیدا شده که کجا است این غلط انداز که به اراء توهین کرده و هر چه از قبل علط انداز عرض کرد بابا اولاً توهین نکرده و ثانیاً اگر توهین برداشت شده عذرخواه است و ثالثاً ما که معصوم نیستیم و در عالم طنز هم از این اشتباهات هم در پردازش و هم در برداشت حاصل از آن پیش می آید. دوستان که از قادر متعال فامیل خود را گرفته اند می فرمایند ما را تحت تعقیب قرار دهند و کسی هم از اصحاب آگاهی پیدا می شود و می گوید این غلط انداز که تو به دنبالش هستی اهل ف. است و بیچاره اهل ف. که حالا باید به جای غلط انداز اهل ب. و شاید هم اهل آ. و شاید هم اهل ن. و شاید هم اهل س. کتک ها و فحش ها و بد و بیراه ها را نوش جان بفرماید تا حالش جا بیاید. بابا باور کنید که کار ما غلط اندازی است و ناچاریم اینجوری باشیم که اهل هیچ جا و اهل هیچ چی نباشیم و بدانید غلط اندازی خیلی خرج دارد که همین مازندنومه را هم از دست بدهیم معلوم نیست کسی ما رو تحویل بگیرد و باید به کجا پناهنده بشویم. جناب آقای ارائی عزیز باور کنید بنده قصد اسائه ادب نداشتم و اگر چنین استنباطی شد بنده عذرخواه هستم.

    • چهارشنبه 24 آبان 1391-0:0

      آقای صادقی زحمت بکشید به گاف های سایت خودتان هم نگاهی بیاندازید!سیل بهشهر را نکاء درج کردی و....

      • عادل جهان‌‌آرايپاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 24 آبان 1391-0:0

        سلام علي جان. دلم مي‌خواهد كه ذيل مطالب شما چيزي بنويسم، باور كنيد كه وقت نداريم. فكر نكن خاليباف هستيم ما(اين يكي را درست گفتم) وقتي كه مطالب بالا را خواندم ناگهان بخش خيال من خيالباف شد و خيلي خالي بست. اين را هم بگويم كه اين بيت‌ها داشت خلق مي‌شد- گرچه مي‌دانم ناقص‌الخلقه هست- اتفاقا خانمم زنگ زده بود و گفت ول اين گافها را. به هر حال اين چند بيت را براي شوخي تقديم مي‌كنم. موفق باشي.
        ما همه اهل گاف هستيم ما- گاهي هم اهل لاف هستيم ما/ بچه پاك و ناب اين خاكيم! -گاهي هم چوب صاف هستيم ما / گاف ما مثل گاو ماغيده است- گاو شيري خاف هستيم ما/ هي دروغ و دروغ مي‌بافيم- فكر نكن كه خلاف هستيم ما/ مي‌نويسيم و مي‌سراييم چيز- بخشي از اين كلاف هستيم ما/ شاعريم و شعر مي‌بافيم- فكر نكن كه صراف هستيم ما / كار دنيا هميشه اين جوري است- جملگي اهل لاف هستيم ما / گاهي پشتك و گهي وارو مي‌زنيم- چونكه صاف هستيم ما/ مصرع قبلي هم دروغ بوده است- فكر نكن خالي‌باف هستيم ما /ما كه دوز و كلك نمي‌دانيم/ اين كه گفتي خلاف هستيم ما/ كاش بوديم گالش و چپون- گاهي هم قاليباف هستيم ما/ اين غزل را تو هم سواري كن- به خدا خيال‌باف هستيم ما

        • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

          اگه این سوتی ها کنار هم کتاب بشه خیلی پرفروش میشه

          • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

            دست تان درد نکند.جالب بود

            • سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

              ظاهرا این روزها از بی بی سی گاف‌های دیگری نیز درز کرده، اما ... خودت مشاهده کردی؟! چجوری؟! گاف دادی که ...


              ©2013 APG.ir