تعداد بازدید: 2560

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 23 آذر 1391-23:51

آیین هایی که ثبت شدند

گزارش+گزارش تصویری مازندنومه از ششمين اجلاس سراسري شوراي عالي ثبت كشور با موضوع بررسي پرونده‌هاي آيين‌هاي عاشورايي،محمودآباد:21 و 22 آذرماه 91


مازندنومه:ششمين اجلاس سراسري شوراي عالي ثبت كشور با موضوع بررسي پرونده‌هاي آيين‌هاي عاشورايي در محمودآباد برگزار شد. در اين همايش 153 پرونده در حوزه آيين‌هاي عاشورايي مورد بررسي قرار گرفت.
 
بر اساس این گزارش،حدود 200 پرونده به این اجلاس ارسال شده بود،پرونده هایی که بايد سه نسل از آن آيين گذشته باشد تا بتواند وجاهت قانوني و امتياز لازم براي ثبت را كسب كند.
  
در بررسي پرونده‌هاي آيين‌هاي عاشورايي حجت‌الاسلام فخرالدين صابري رييس ستاد بقاع متبركه و گردشگري مذهبي سازمان ميراث فرهنگي كشور به عنوان مشاور مذهبي حضور داشت تا از لحاظ مذهبي و تاريخي نظر خود را اعلام كند و از هر گونه مباحث انحرافي جلوگيري شود.
 
به گزارش مازندنومه استان مازندران 20 پرونده ارسال كرد که بیشتر از سایر استان ها بود.
 
گفتنی است تاكنون43 پرونده آيين عاشورايي در كشور به ثبت رسيده است.

در این همایش دو روزه آیت الله نظری واستاندار مازندران نیز حضور داشتند.رضا اسدالله پور چند عکس را از این همایش تهیه و برای انتشار در مازندنومه ارسال کرده است.



  • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

    تصميم اين همه بيا و برو چه بود؟

    • محمد عظيمي مدير انجمن دوستداران ميرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 25 آذر 1391-0:0

      واقعا باعث تاسف است كه در اجلاس هاي قبلي شوراي سراسري شوراي ثبت كه در استان هاي ديگر برگزار شده است، سازمان هاي مردم نهاد و انجمن هاي دوستداران ميراث فرهنگي مازندران دعوت بوده اند اما در ميزباني استان مازندران، به هيچ يك از انجمن هاي مرتبط با ميراث فرهنگي دعوت نامه ارسال نشده است. متاسفانه اداره كل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران هنوز به نقش انجمن هاي دوستداران ميراث فرهنگي مازندران در شوراي ثبت باور ندارد و از تخصص هاي حاميان ميراث فرهنگي استفاده نمي نمايد. از لطف سايت محترم مازندنومه از اعلام اين خبر و آگاهي رساني نسبت به اين رويداد سپاسگزاريم.


      ©2013 APG.ir