تعداد بازدید: 3211

توصیه به دیگران 13

جمعه 24 آذر 1391-16:10

ما با این چیزا رای نمی آریم!

به بهانه انتخابات خانه مطبوعات مازندران(3)/رییس خانه مطبوعات مازندران با به وسط کشاندن پای سیب زمینی و یارانه ها گفت:ما با این چیزا رای نمی آوریم!/حضور یک فرد در لیست ائتلافی پیشنهادی آقایان تنها جنبه مشروعیت بخشی دارد/گروهی خاص نمی توانند برای کل خبرنگاران لیست ائتلافی طرح کنند!/خانه و نمایندگی آن تبدیل به تیمی شخصی شده است/ چرا وقتی بحث انتخابات شد به غرب استان آمدید؟(گزارش تور انتخاباتی خانه مطبوعاتی ها در غرب مازندران)


 مازندنومه:روز پنج شنبه هتل مجلل گلسار چالوس میزبان مهمانان ویژه ای بود که در آستانه انتخابات خانه مطبوعات مازندران قریب به 200 کیلومتر مسافت زمینی را پیمودند تا در یک نشست انتخاباتی شرکت کنند.

همایش خبرنگاران غرب مازندران فرصتی را فراهم آورد تا رییس خانه مطبوعات به همراه برخی کاندایدای انتخابات این خانه حضور یابند و آخرین حمایت های خود را کمتر از 48 ساعت مانده به انتخابات روز شنبه اعلام دارند.

ساعت آغازین جلسه که طبق ارسال یک پیامک دعوت نامه با خطاب قرار دادن خبرنگاران با عنوان "خوبان" از قرار معلوم 10 صبح را اعلام شده بود، به دلایل مختلف تا رسیدن آقای رییس و هیات همراه با یکی دو ساعتی تاخیر شروع شد.

 همانند بسیاری جلسات این چینی،ابتدا با نطق مسوول پیگیری نمایندگی خانه مطبوعات غرب مازندران و عرض خیرمقدم های مبسوط و زیبا و البته ارائه گزارش کاری این خانه در غرب استان آغاز شد.

 سپس رستم دهقان که خود را بیش از آنکه یک چهره مطبوعاتی معرفی کند با عنوان سرهنگ بازنشسته نظامی و با نگاه فرهنگی در رزمگاه تهاجم فرهنگی به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به عدم کاندیدا شدنش در انتخابات اخیر گفت: "بعضی ها شایعه کردند که مدرک فوق دیپلمم مانع از کاندید شدنم شده که بایستی عنوان کنم که من با سهمیه جانبازی خود دارای مدرک کارشناسی معادل هستم پس دلایل دیگری وجود دارد که نمی توان عنوان کرد".

 البته این روزها در ادبیات سیاسی مد شده که می گویند: ناگفته هایی وجود دارد که بعدها اگر لازم دیده شود عنوان خواهد شد و هیچ گاه گفته نمی شود!

در ادامه هم رییس خانه مطبوعات مازندران با به وسط کشاندن پای سیب زمینی و یارانه ها گفت:"ما با این چیزا رای نمی آوریم!"

*حرکت شما خارج از عرف است

 جلسه ادامه داشت تا این که برخی حاضران در جلسه و بعضی خبرنگاران به ایراد سوال و طرح مشکلات پرداختند.

حسن قمی یکی از خبرنگار حاضر در جلسه با انتقاد از نحوه ثبت نام کاندیداها گفت: "متاسفانه مرحله دوم ثبت نام زمانی انتخاب شد که حداقل سه روزش مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) بوده و همگان در عزای امام حسین(ع) به عزاداری مشغول بودند و دو روز دیگر نیز متصدیان دفتر و خود شخص آقای دهقان نیز پاسخگوی تلفن ها نبودند!

 حال اگر در تاسوعا و عاشورا را هم فرض کنیم که آقایان اعلام داشتند زمان ثبت نام است، پس چرا کسی در دفتر خانه مطبوعات حضور نداشته؟"

 وی در ادامه افزود:" این خارج از عرف و سلامت انتخابات خانه مطبوعات است که رییس خانه به همراه یک جمع 7 نفره به غرب مازندران بیایند و لیست مشخصی را برای ائتلاف مطرح کنند... لازمه اش آن است تا 19 نفر کاندیدا با یک چشم دیده شوند و حمایت این گونه ی مجموعه مدیریتی خانه مطبوعات استان از اسامی خاص مغایر با اخلاق و سلامت انتخابات است"

 قمی اضافه کرد: ساختار انتخابات در خانه مطبوعات باید اصلاح و تغییر جدی در آن صورت گیرد،همانطور که می دانید تعداد اعضای خبرنگاران فعال غرب استان100 نفر است در حالی که این تعداد در شرق استان روی کاغذ 600 نفره است و با یک تناسب بندی ساده متوجه خواهید شد که هیچگاه از غرب استان در شورای مرکزی نماینده نخواهد شد و حضور یک فرد در لیست ائتلافی پیشنهادی آقایان تنها جنبه مشروعیت بخشی دارد و این بنده خدا هم فقط از طریق دوستانش در حال هزینه شدن است.

وی پیشنهاد داد: باید ساختار انتخابات با برگزاری انتخابات منطقه ای در غرب و شرق و مرکز استان صورت پذیرد تا شاهد پویایی شورای مرکزی خانه بود و همه استان باید به تناسب در شورا حضور داشته باشند تا قابلیت های اجرایی به خود بگیرد.

*هنوز کارت به دست ما نرسیده!

 ملاحسینی یکی دیگر از خبرنگاران فعال در شهرستان تنکابن گفت:" ائتلاف عنوان شده در لیست حمایتی و کاندیداهای پیشنهادی از سوی خبرنگاران غرب مازندران جنبه قانونی ندارد و گروهی خاص نمی توانند برای کل خبرنگاران لیست ائتلافی طرح کنند!"

 این خبرنگار همچنین بیان داشت:"در کنار کارهای خوبی که خانه مطبوعات انجام داده انتقاداتی به روند اجرایی این خانه وجود دارد که کم هم نیست!"

 وی گفت: "کارت خانه مطبوعات ما ظاهرا صادر شده اما هنوز که به دست مان نرسیده، سال گذشته هم یک ماه پس از انقضای کارت، به ما تحویل داده شده که جای بسی شگفتی است!"

*خانه و نمایندگی آن تبدیل به تیمی شخصی شده!

 خانم کراری از دیگر خبرنگارن حاضر در جلسه با انتقاد از نبودحمایت خانه مطبوعات از خبرنگاران از آن به عنوان دستاویزی برای دفاع از مسئولان برای پول ندادن به خبرنگاران یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه این خانه و نمایندگی آن تبدیل به تیمی شخصی شده که اگر در آن تیم نبودی از حمایت آن برخوردار نیستی خواستار بازبینی در روند حمایتی این تشکل شد.

* چطور در آینده می خواهید از حقوق مطبوعات دفاع کنید؟!

 اعظم محسن زاده دیگر خبرنگار نوشهری نیز این سوال را طرح کرد که در صورتی که کاندیدای غرب استانی بتواند رای بیاورد و به هیئت مدیره استان راه پیدا کند وضعیت نمایندگی در غرب استان چگونه خواهد بود ؟اما پاسخ واضخی دریافت نکرد.

 وی همچنین با طنز و کنایه به آقای فقیه تنها کاندیدای غرب استانی که علت عدم حضورش را از گروه مدیران مسئول،رقابت سخت در این گروه عنوان کرد و باعث حضورش در گروه روزنامه نگاران شد،گفت:" آقای فقیه شما که در ابتدای کار از رقابت می ترسید چطور در آینده می خواهید از حقوق خبرنگاران و مطبوعات غرب استان در مرکز مازندران دفاع کنید؟!"

*وقتی بحث انتخابات شد،به غرب استان آمدید؟

بابک شمس -دیگر خبرنگار حاضر در جلسه- گفت: "انتخابات فضای تصمیم گیری با اندیشه، شعور و تدبیری آزاد است، اینکه هیچ گروه خاص و هیچ جریانی نباید برای انتخاباتی همچون عرصه فرهنگ و رسانه نظرات و سلایق خود را تحمیل کنند.

وی افزود: برپایی نشست های این چنینی نادیده گرفتن حقوق و شایستگی های دیگر کاندیداهایی است که در این فضا شرایط برای اعلام برنامه های شان فراهم نشد و انتظار ما این بود تا دوستان شرایط را برای حضور دیگر کاندیداهای محترم نیز فراهم می کردند.

شمس تصریح کرد: افرادی که در این لیست سلیقه ای دیده می شوند همگی انسان های شایسته و تلاشگر و خوبی هستند، اما ما بحث شخصی نداریم، بحث ما این است که چرا وقتی بحث انتخابات شد به غرب استان آمدند؟ چراکه برخی از اعضای هیات مدیره را تاکنون ندیده بودیم و چرا ادعاهایی که داشتند را در چندسال گذشته عملی نکردند.

این روزنامه نگار با بیان این که عده ای از کاندیداها اسم برخی اصحاب صاحب مسوولیت را در استان اعلام کردند و گفتند که این مسوولان از آنها درخواست ثبت نام داشتند سوء استفاده است،افزود:ما منتظریم که این بحث در استان مورد بررسی قرار گیرد.

شمس تاکید کرد: آنچه مسلم است با تمام قوا برای حضور حداکثری در انتخابات تلاش می کنیم و مطمئنیم که انتخابات در فضایی پاک و سالم و آزاد برگزار می شود اما شیوه برخورد این چنینی شایسته خبرنگاران و اهالی رسانه نبود و امیدواریم مسوولان با رفتار سلیقه ای این چنینی برخورد کنند.

*صورت مساله را پاک نکنیم

 زهرا راه گل دیگر خبرنگار حاضر در جمع در واکنش به سخنان خانم سلطانی -مدیرمسوول نشریه جویبار- که از عدم آموزش خبرنگاران و اشتباهات آنها گفته بود و برگزاری کلاس آموزشی را لازم دانست،اظهارداشت: "هیچ خبرنگاری بدون اشتباه نیست، مشکل اینجاست اگر خبرنگار اشتباه می کند، پس نقش ویراستار، سردبیر و مدیرمسول چیست؟ چرا عمده نشریات ما اخبار دریافتی خبرنگاران را بدون کنترل و حتی کوچک ترین ویرایشی چاپ می کنند و درصورت بروز مشکل فقط خبرنگار را مسوول می دانند؟

وی گفت: اینکه بگوییم باید کلاس آموزشی برای خبرنگار بگذاریم فقط صورت مساله را پاک کردیم، چرخه انتشار یک نشریه باید با رعایت وظیفه از سوی همه دست اندرکاران آن رعایت شود.


  • شنبه 25 آذر 1391-0:0

    خبر نگار نونه دلیکی هاکنه

    • جمعه 24 آذر 1391-0:0

      دقیقاً با همکاران غرب مازندرانی ام موافقم. بخصوص درباره نحوه ثبت نام و تعطیلی مورد بحث. با خانم راه گل هم موافقم.

      • جمعه 24 آذر 1391-0:0

        آقایان شمس و قمی ثابت کردند که زیر بلیط کسی نمی روند

        • جمعه 24 آذر 1391-0:0

          مانده ایم که وقتی همسر یکی از خانمهای کاندیدای خانه مطبوعات که میگوید شوهرم اجازه نمیدهد به شهرهای دیگر برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران بروم و باید مطیع همسرم باشم چرا خود را کاندیدا کردند؟!

          • جمعه 24 آذر 1391-0:0

            خودمونیم، هم ناهارش خوشمزه بود هم کلوچه و مرباش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


            ©2013 APG.ir