تعداد بازدید: 4302

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 27 آذر 1391-7:16

یک کارشناس تئاتر:برای تغییر جامعه ابزاری مهم‌تر از تئاتر نداریم

 مسئول بخش تخصصی دومین جشنواره تئاتر معلولان گفت:مربیانی که به معلولان آموزش می‌دهند باید دوره‌های جدید آموزشی را طی کنند/ هر دانشی حتی علوم فیزیک،شیمی و ریاضی اگر به وسیله تئاتر آموزش داده شود،بهتر درک می‌شود/هزینه جشنواره تئاتر معلولان از هزینه یک جشنواره معمولی بیشتر است.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:مهشید روحانی مسئول بخش تخصصی دومین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر است. او متولد دهم مهرماه سال 1325 و از نخستین تحصیل‌کردگان تئاتر مازندران است.

 مسئول بخش تخصصی دومین جشنواره تئاتر معلولان گفت:‌ تداوم و دائمی بودن این جشنواره درک شود که به نظر می‌آید مسئولان برگزاری جشنواره در مازندران این موضوع را درک کرده‌اند که جشنواره باید دائمی بوده و دبیرخانه در مازندران دائر شود.

 روحانی با اشاره به این که ‌دائمی بودن جشنواره، آموزش دائمی را برای معلولان به همراه دارد،اظهار داشت:‌ جشنواره تئاتر معلولان، یک جشنواره تخصصی است.

 وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم به برنامه‌های پیش‌بینی شده در روند جشنواره تئاتر معلولان دست یابیم، افزود:‌ ممکن است بخشی از برنامه‌ها به دلیل فراهم نبودم ساز و کار مالی، آن گونه که مد نظر برگزارکنندگان جشنواره است، صورت نگیرد.

مسئول بخش تخصصی دومین جشنواره تئاتر معلولان خزر گفت: معلولان همواره باید در چنین جشنواره‌هایی علاوه بر ارائه توانمندی، توانایی‌های جدیدی هم به دست بیاورند،یعنی باید آموزش ببینند.

*تماشای نمایش دیگران هم نوعی آموزش است

 وی با بیان اینکه البته تماشای نمایش دیگران هم نوعی آموزش است، تصریح کرد:‌مربیانی که به معلولان آموزش می‌دهند هم باید دوره‌های جدید آموزشی را طی کنند.

مسئول بخش تخصصی دومین جشنواره تئاتر معلولان افزود:اعتقاد دارم هر دانشی حتی علوم فیزیک، شیمی و ریاضی اگر به وسیله تئاتر آموزش داده شود، بهتر درک می‌شود.

 این کارشناس تئاتر  با بیان اینکه تئاتر، ابزار و وسیله‌ای خلاق برای فعال کردن ذهن انسان است، گفت: تئاتر چون به صورت عملی این کار را انجام می‌دهد و کار حضوری و نفس به نفس است،در مخاطب هم بهتر از هر ابزار دیگری تاثیر گذاشته و ماندگار می‌شود.

 روحانی متذکر شد:‌ علاقه‌مند هستیم در طول سال کارگاه‌های توانمندسازی معلولان را به وسیله تئاتر برای معلول و خانواده معلول داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه نقد و بررسی این جشنواره شامل نقد و بررسی هنری تئاتر و کارشناسی معلولان است، گفت: باید کارشناسی شود این معلول که اصلا توانایی حرف زدن نداشت و اکنون روی صحنه است، از کجا به این نقطه رسیده و چه مسیری را طی کرده است.

*بهزیستی شرکت سهامی راه‌اندازی کند

 روحانی با اشاره به اینکه هزینه جشنواره تئاتر معلولان از هزینه یک جشنواره معمولی بیشتر است، خاطرنشان کرد:‌ اراده‌های زیرساختی کشور را باید در این زمینه داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه بهزیستی باید خانواده‌های معلولان را برای سرمایه‌گذاری به کمک بطلبد، افزود:‌ سازمان بهزیستی شرکت سهامی راه‌اندازی کند و خانواده معلولان سرمایه‌گذار هم باشند.

 روحانی با اشاره به اینکه خانواده معلولان برای هیئت اجرایی، کمک کنند، ادامه داد:‌ بسیاری خانواده‌ها علاقه‌مند کمک به این شیوه هستند.

*آمار معلولیت بالاست

 وی با بیان اینکه آمار معلولیت بالاست چون ازدواج‌های نادرست صورت می‌گیرد، گفت: این ازدواج‌ها باید ممنوع شود.

 روحانی تصریح کرد:‌ عاقلانه نیست که با ازدواج‌های نادرست، کاری نداشته باشیم و بعد بخواهیم برای فرزندان آنها هزینه کنیم و با رنج و کمبود زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌هنوز هم برای تغییر جامعه از قانونگذاری در مجلس گرفته تا آموزش علوم و فنون در مدارس و تا تغییر رفتار زن و شوهر و یا تغییر و بهینه سازی یک سازمان ، ابزاری مهم‌تر از تئاتر نیافتم.

روحانی با بیان اینکه از نظر من، افراد معلول در تئاتر بسیار جلوتر از افرادی هستند که معلولیت ندارند، گفت:‌ تفهیم شخصیتی که بازی می‌کند، توسط مربی به بازیگر، کار بسیار سنگینی است و وقتی قرار است مربی به این مفهوم را به بچه‌های معلول آموزش داده و معلولان این موضوع را درک کنند، کار آن مربی کاری است کارستان و کاری معلولی نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌وقتی با گروه معلول و غیرمعلول به صورت همزمان کار کنیم، در گروه معلولان نتیجه بهتری می‌گیریم چون در این افراد انگیزه بیشتری وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه خانواده معلولان در مازندران می‌توانند یک کارآفرینی ایجاد کنند، تصریح کرد: به عقیده من هر مدیرکلی فقط یک نگاه اداری دارد و نحوه این انتصاب‌ها باید تغییر کرده و نگاه از پایین به بالا بوده و در نهایت فردی انتخاب شود که کار کرده و از درون خانواده بهزیستی است.

گفتنی است دومین جشنواره تئاتر معلولان منطقه خزر، 25 تا 28 دی در بابلسر برگزار می‌شود.


  • حرف ناگفته کار شناس پاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 28 آذر 1391-0:0

    یک کارشناس تئاتر: «برای تغییر جامعه ابزاری مهم‌تر از تئاتر نداریم .... » . شکی نیست که در بعضی جوامع این مطلب که عنوان شد، صادق است . این نوید را بایستی به ما یعنی طرفداران امر به معروف و نهی از منکر داد که به جای بیان خشک و رو در رو - به سیاق هزار سال پیش- ،و در نتیجه گلاویز شدن خلق با یکدیگر بهتر است شیوه مرضیه تئاتر ، روزنامه نگاری و نقد، داستان نویسی و کتاب و هنر های دیگر مثل نقاشی و کاریکاتور و امثال را آزاد بگذاریم!!

    • بسطام فیلمپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 27 آذر 1391-0:0

      خانم روحانی خسته نباشید مدیران فرهنگی باید کمک کنند که تئاتر معلولان همیشه زنده بماند. رضا بسطامی .ساری


      ©2013 APG.ir