تعداد بازدید: 3257

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 7 دی 1391-9:16

یک فیلم او را عاشق مازندران کرد

درباره دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران(2)/نماینده وزارت خارجه در مازندران بر این باور است که شاید طبیعت مازندران برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی جذاب نباشد اما برای کشورهای غرب آسیا بسیار دلنشین و جذاب است.


مازندنومه،عباس مهدوي:پیگیری راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران را باید یکی از فعالیت های مثبت و ارزنده استاندار مازندران توصیف کرد؛نمایندگی ای که موجب حرفه ای شدن ارتباطات برون مرزی مازندران و مناسبات بین المللی استان خواهد شد و این زمینه را تسهیل خواهد کرد .

این نمایندگی در مدت کوتاه فعالیت خود منفعل نبوده و سعی کرده ایجاد شرایط بهتر برای مناسبات خارجی استان را پیگیر باشد.

پیگیری برای برقراری پرواز هوایی تاشکند – ساری و افزایش سطح روابط اقتصادی از بکستان با مازندران و تسهيل درامور كنسولي مهمترین تلاش ستودنی این نمایندگی محسوب می شود.

محمد جواد عيسي نیا مسئول این نمایندگی اخیراً در گفتگویی با خبرگزاری فارس به تشریح ایجاد مختلف اهداف این مجموعه پرداخته است.

نکته قابل نقد این گفتگو کم توجهی به عرصه فرهنگ و هنر و قابلیت های فرهنگ بومی دیار کهن مازندران در سیاست ها و برنامه های نمایندگی وزارتخانه در استان است.

در مصاحبه عيسي نیا اشاره ای به نقش فرهنگ در روابط بین اللملی مازندران نشده است و تنها مولفه هاي پررنگ ؛ اقتصاد ، تجارت و بازرگانی است .

مازندران و داشته هایش را نمی شناسند

سفیر جمهوری ازبکستان در ایران در روزهای گذشته میهمان مازندران بود .تمامی نشست های این هیئت اختصاص به مباحث اقتصادی داشت و بازهم داشته های فرهنگی مازندران که بستر ساز رونق صنعت گردشگری خارجی است ،به ازبک ها معرفی و شناسانده نشد.

این بار هم مسئول نمایندگی وزارت خارجه ، هدف از سفر هیئت ازبکستانی را اقتصادی عنوان کرد .با توجه به شرایط کنونی کشور و اعمال تحریم های جهانی ، توجه به رونق اقتصادی و ارز آوری یک ضرورت اساسی محسوب می شود و تلاشی جهادی و ستودنی است،اما همه روابط بین المللی در خریدو فروش و مناسبات تجاری خلاصه نمی شود.

امروزه بخش عمده ای از درآمدهای ارزی کشورهای جهان برپایه صدور فرهنگ ، پشینه تاریخی و مردمی استوار است.

 فرهنگ اساس رونق صنعت پردرآمد گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می شود .گردشگران به نقاط مختلف جهان سفر می کنند تا با هویت بومی و تاریخی مردمان کشور هدف آشنا شوند .

بسیاری از گردشگران حتی به کشورهایی پا می گذارند که در فقر امکانات رفاهی و خدماتی به سر می برند .آنچه آنها را مجذوب خود می کند ، زیبایی های تاریخی و قومی است که سفر را برای شان خاطره انگیز می کند .

حضور میلیونی گردشگران در کشورهای محروم آفریقایی ، آسیایی و آمریکاي لاتین اثباتی است بر این مدعا .

متأسفانه مازندران در آن سوی مرزها، دیاری ناشناخته است. سرزمینی که باوجود دارا بودن مواهب طبیعی کم نظیر ، هزاران سال تمدن کهن و فولکور غنی و پربارش مغفول مانده و در معادلات گردشگري خارجی جایی ندارد .

نماینده وزارت خارجه در مازندران بر این باور است که شاید طبیعت مازندران برای بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی جذاب نباشد اما برای کشورهای غرب آسیا بسیار دلنشین و جذاب است .

آسیب جدی عقب ماندگی مازندران در جذب گردشگران خارجی ، از همین دیدگاه نشأت می گیرد . در شرایط کنونی که مازندران در ابعاد بین المللی معرفی نشده ، این سامان برای حضور گردشگران کشورهای توسعه یافته اروپایی و آسیای جنوب شرقی از جذابیت های لازم برخوردار نیست .

مردم این کشورها ،مازندران و داشته هایش را نمی شناسند که رغبتی برای حضور در این ديار داشته باشند .

کدام مرجع و پایگاه اطلاع رسانی طبیعت منحصر به مازندران ، روستاهای تاریخی ، غار هوتو ، سایت گوهر تپه ، برج ها و بنای تاریخی ، معماری ، آداب ، رسوم و باورهای مازندرانی ها را به مردمان این کشور ها معرفی کرده که انتظار داشته باشیم ، گردشگران خارجی عنایتی کنند و بار سفر به دیارمان را ببندند؟

تجربه هاي موفق

 ظرفیت های عرصه فرهنگ و هنر مازندران برای معرفی استان به گردشگران خارجی ، هیچ گاه مورد توجه جدی قرار نگرفته است .

سال ها قبل مازندران میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کشورهای عضو اکو بود .در این رویداد هنرمندان کشورها عضو اکو ، به مازندران آمدند تا در جشنواره ای باشکوه ، روایتگر فرهنگ کشورشان باشند .

هنوز هم هنرمندان مازندرانی از این رویداد که با حضور چهره های سرشناس هنری و رسانه ای این کشورها برگزار شد ، به عنوان تأثیرگذارترین فعالیت هنری مازندران در ابعاد بین المللی یاد می کنند .

اعزام هنرمندان فرهنگ بومی مازندران به بلاروس و ترکمنستان از جمله رویدادهای فرهنگی برون مرزی مازندران درسالهاي اخیر محسوب می شود .

سفر گروه موسیقی طالبا و برادران محمدی به بلاروس و اجرای قطعات مختلف موسیقی مازندرانی، بازتاب گسترده ای در پایتخت این کشور داشت .

 بلاروسی ها به اتفاق سفیر ایران در این کشور ، برنامه های متعددی برای هنرمندان مازندرانی تدارک دیدند و این گروه را مورد توجه ویژه قرار دادند . موسیقی غنی و فولکور مازندران برای چهره های فرهنگی و مردم این کشور تحسین برانگیز بود .

در سفرهای خارجی مسئولان استان نیز همواره چهره های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته اند و گفتگوها و تفاهم نامه ها بر پایه ها مبادلات اقتصادی تنظیم شده اند .

این در حالی است که تجارت کالا همچون فرهنگ ، توانایی معرفی مازندران به مردمان سایر کشورها را ندارد .

سالها پیش وزیر گردشگری مالزی در مازندران میهمان بود . مسئولان وقت برای به رخ کشیدن جاذبه های گردشگری استان، وی را در هتل انقلاب خزر پذیرایی کردندو تله کابین و زیبایی های نمک آبرود را به وی نشان دادند .

وزیر مالزیایی که صریح الهجه بود ، از هتل های پرستاره و تله کابین های پرجاذبه مالزی سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که این ها برای مردم کشورش با اهمیت نیست .

وی گفته بود" مولفه هايي كه می تواند برای ما در مازندران جذاب و دیدنی باشد ، غذاهای محلی ، فرهنگ بومی و آثار تاریخی شما نظیر نیما یوشیج است" .

سفير،شيفته يك فيلم

در سفر اخیر سفیر ازبکستان به مازندران نیز شاهد تأثیرگذاری مولفه های فرهنگی و انسانی بودیم .آنچه بیش از همه الهام اکراموف را در مازندران خوشحال کرد ، دیدار با ببر مازندران - قهرمان رویاهای کودکی آقای سفیر بود .


اکراموف به همراه همسر و هیئت همراهش به قائم شهر رفت تا با امامعلی حبیبی قهرمان بلند آوازه کشتی جهان دیدار کند . کسی که فخر بزرگ زندگی این دیپلمات ازبکستانی محسوب می شود .

وی در بچگی فیلم ببر مازندران را در سینماهای شوروی سابق دیده بود  و امامعلی حبیبی به قهرمان دوران کودکی وی تبدیل شد .

آنچه برای این سفیر روی داد بیانگر میزان نفوذ فرهنگ و کارکرد آن در معرفی مازندران است . وی با دیدن یک فیلم عاشق قهرمان خطه مازندران شد .

کشورهای عربی به دلیل برخورداری از ثروت سرشار و بادآورده نفت گردشگران دست به جیبی دارد که به دنبال جایی برای خرج کردن پولهایشان می گردند .

عربها عاشق مناظر زیبای کوهستانی ، جنگلی و برفی هستند . جاذبه هایی که در دیارشان یافت نمی شود .


نيازهاي  مسلمانان این کشورها با مولفه های اروپایی گردشگری همخوانی ندارد.رعایت حجاب ، غذای حلال و رفتارهای دیگر از جمله ویژگی هایی است که در کشورهای غیرمسلمان ، به رغم برنامه ریزی هایی که داشته اند ، چندان به آن بها داده نمی شود .

کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی با شناخت کامل از مطالبات گردشگران عرب به مقصدهای برتر حضور عربها تبدیل شده اند و بهشت گردشگران عرب نام گرفته اند .

ترک ها برای جلب توجه عرب ها مناظر و جاذبه هایشان را در قالب سریال های رمانتیک ترکی در قالبی گسترده از شبکه های عربی پخش می کنند و سعی در نفوذ فرهنگی در این کشورها دارند .

مالیزیایی ها هم پخش آگهی های تبلیغاتی به زبان عربی را مورد توجه قرار داده اند . همین امر موجب شده تا گردشگران عربی بیشترین پول را در این کشور خرج کنند . هتل های مالزی در اوج سفرها ، کارکنان مسلط به زبان عربی را افزایش می دهند .

توریسم پزشکی و سلامت ، اکوتوریسم ، توریسم شکار و توریسم مذهبی  از جمله مزیت های مازندران در برابر ترکیه و مالزی است .

اميد است فرهنگ كه حلقه مفقوده مناسبات بين المللي مازندران محسوب مي شود مورد توجه ديپلمات جوان  وزارت خارجه در مازندران كه در همين مدت كوتاه ديپلماسي سازنده و كارنامه پرباري داشته است قرار گيرد.


  • يکشنبه 10 دی 1391-0:0

    با سلام همکار محترم و مسئول محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران.. ممنون از اینکه با دقت تمام رسانه ها را رصد می کنید وفعالانه در مباحث استانی شرکت... همه اهالی فرهنگ و هنر صاحبنظران بر این باورند که فرهنگی غنی بومی و تاریخ تشییع در مازندران از غنای بسیار عمیق و ژرفی برخوردار است که توصیف و بیان آن در یک یا چند جمله نمی گنجند اما نکته حیاتی این است که متاسفانه دست اندرکاران به خصوص ادارات کل نظیر مجموعه شما به خوبی از توان معرفی این توانمندی بر نمی آیند متاسفانه انفعال در بخش فرهنگ و هنر مازندران بیشترین لطمه را به این قشر زده است... فرهنگ و هنر مازندران امروز در سایه تلاش های فردی هنرمندانش افتخار آفرینی می کند... چگونه بتوانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم هنوز یک فرهنگسرا در مازندران نداریم یا هنوز ادارات ارشاد شما در شهرستان برای روشن کردن همان یکی دو سالن تئاتر کوچک و فرسوده شهرستانشان برق ندارند و یا اینکه مازندران با این استعداد ویژه هنوز یک گالری و آتلیه جذاب و در اندازه ملی و بین المللی ندارد...چگونه می شود با بودجه 800 هزار تومانی بخش فرهنگ یک اداره ارشاد این بخش را اداره کرد...مازندران توانایی های بسیاری دارد اما مگر با یکی دو جشنواره کوچک و محلی می توان توانمندی های بومی استان را به خارجی ها نشان داد آیا آیین گلاب گیری کاشان و یا آیین هایی مشابه در استان های دیگر که سالانه هزاران توریست داخلی و چند صد توریست خارجی دارد در مازندران پایه گذاری شده است.. واقعا باید دید متولی این بخش ها کیست و چرا در مازندران صورت نمی گیرد...


    ©2013 APG.ir