تعداد بازدید: 2213

توصیه به دیگران 2

جمعه 8 دی 1391-10:17

دفتر مطالعات یا شورای روابط خارجی؟

درباره دفتر نمایندگی وزارت خارجه در مازندران(3)/با وجود دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی می توان انتظار تمرین خوبی در تحلیل وضعیت های کشورهای همسایه، میزان وابستگی های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آنها با جهان غرب و چگونگی تاثیرگذاری بر روابط فی مابین و ایجاد جریان های دو طرفه ارتباطی و تولید منافع جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داشت.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،دکتر غلامعلی رنجبر:در رابطه با مقاله «مازندران شورای روابط خارجی می خواهد» به قلم آقای ایرج نیازآذری(مازندنومه: http://www.mazandnume.com/?PNID=V14669) توضیحات زیر برای ایجاد «دفتر مطالعات روابط خارجی مازندران» به صورت یک مقاله جداگانه تقدیم می شود.

 1-نمی توان و نباید در قبال همکاری های بین المللی بی تفاوت بود. ارتباطات در دورانی که جهان را در حد یک دهکده می بیند چگونه ممکن است مورد غفلت واقع شود. لذا پیشنهاد می شود دفتر «مطالعات روابط خارجی مازندران» متشکل از متخصصان علوم سیاسی، حقوق دانان و متخصصان مسائل بازرگانی بین الملل تشکیل شود.

2-تاکنون سیاست های راهبردی وزارت خارجه در مورد دریای مازندران ضعف های بسیاری داشت و باید نسبت به تقویت آن اقدام عاجل صورت پذیرد.

 3-شاید در دوراندیش بودن استاندار،بنده هم با شما هم نظر باشم ولی ذکر آن در اینجا با مشابه سازی مواردی که در زیر می آید وهن نگارش گری را در پی دارد که من باب امر به معروف عرض می شود:

 الف - زمانی فردی از آموزش و پرورش استان قرار شده بود به فرمانداری ساری منصوب شود، نامبرده رئیس وقت آموزش و پرورش استان را یکی از 330 تن یاران امام زمان (عج) لقب داد.

 ب – فردی شهردار سابق ساری را امیر کبیر ساری لقب داد.

 ج – استانداری با صدای بلند در جلسه ای که بعداً خیلی هم رسانه ای شد، رئیس جمهوری را برتر از امیر کبیر خواند و او را محمود کبیر لقب داد.

د – فردی به نام او کتابی نوشته و او را معجزه هزاره سوم ملقب ساخت تا شوهرش در دولت اهمیت بالاتری پیدا کرده و تالی تلو رئیس جمهوری بشود.

 و – افرادی بادنجان دور قاب رئیس جمهوری چیده و در اولیت دوره ای که رئیس جمهوری در سازمان ملل صحبت می کرد برایش تحلیل نمود که هاله ای از نور دور او را گرفته بود و همه بر روی صندلی خود میخکوب شده بودند و تکان نمی خوردند و بعد هم در مصاحبه همین اتفاق افتاد و امام زمان (عج) برای حمایت از او همه را میخکوب کرد.

ز – فردی می گوید اگر خداوند بعد از پیامبر اسلام ختم پیامبران را اعلام نمی کرد قطعاً رئیس جمهوری پیامبر بعدی بود.

 مجموع این مسائل در حالی است که فردی همانند مرحوم فخرالدین حجازی و مرحوم آیت الله مشکینی وقتی در نزد امام به تعریف از امام می پردازند امام از آنها گلایه می کنند که چرا چنین سخن می گویند.

 این کرنش های بی معنی در برابر فرض توانمندی های موجود در فرد موجب ایجاد غرور کاذب در افراد شده و شائبه جلب توجه برای موقعیت خواهی را زیاد می کند که شان خبرنگار و نگارنده و درد نویس مردم از این مسائل به دور است. حضرت امیر هم تاکید دارد با من مثل پادشاهان سخن نگوئید.

4-قیاس خلیج همیشه فارس با دریای مازندران از نظر اهمیت ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک صحیح نمی باشد و شاید هیج دریایی با آن قابل مقایسه نباشد.

 اما اینکه دریای مازندران از اهمیت بالایی برخوردار است تردیدی نیست و اینکه این رژیم حقوقی باید مورد توجه همه جانبه از جنبه های گوناگون قرار بگیرد هم محل ایراد نیست. اما ما در ارتباطات دانشگاهی و بهره برداری از فرصت ها ناتوان هستیم و با وجود تشکیل جلسات و کنفرانس های مشترک به ظاهر علمی و انجام سخنرانی های متعدد هرگز به توفیقی جز خودتعریفی برخی از مسئولان وقت و دست اندرکاران دست نیافتیم و بعد از آن دچار بیماری آلزایمر سیاسی شدیم.

 5-با وجود دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه مازندران و دانشگاه آزاد اسلامی می توان انتظار تمرین خوبی در تحلیل وضعیت های کشورهای همسایه، میزان وابستگی های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آنها با جهان غرب و چگونگی تاثیرگذاری بر روابط فی مابین و ایجاد جریان های دو طرفه ارتباطی و تولید منافع جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داشت که همه این ها باید مد نظر تربیت یافتگان این رشته ها باشد و مسائل حقوقی و رعایت موازین بین المللی و حقوق بی الملل و علی الخصوص روش های دفاع از حقوق ایران در رژیم حقوقی دریای مازندران نیز باید در دانشکده های حقوق مد نظر قرار گیرد.

6-به هر صورت از جناب آقای نیاز آذری به خاطر تذکر به جایی که در این مورد داشتند تشکر می شود و موارد مفیدی در این مقاله برای مورد توجه قرار گرفتن وجود دارد که ان شاء الله مدیران بالا دست در مازندران آنها را مجدانه مورد توجه قرار خواهند داد


  • پنجشنبه 14 دی 1391-0:0

    حضرت استاد رنجبر
    این گفتگو های شما بزرگان ،حداقل ادب گفتگو را به ما یاد می دهد. این ادب و بزگواری شما وآن فروتنی استاد اسلامی و عرض ارادت ایشان به شما خودش یک کلاس درس است . خدا کند یک روزی کامنت بازان ما از شما بزرگان یاد بگیرند. منهم تمام قد در برابر عضمت و ارزش علمی و فرهنگی شما و حاج صادق احترام می گذارم. خدا شما دانشمندان شهر مارا حفظ کند.

    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 13 دی 1391-0:0

      من در یکی از کامنت ها عرض ارادت خالصانه و ویژه ای خدمت جناب استاد حسین اسلامی ساروی داشتم. ایشان انصافاً از مفاخر استان و ساری می باشند و بنده تمام قد در برابر عظمت و ارزش های علمی و فرهنگی و دلسوزی های ایشان برای آثار فرهنگی و تاریخی احترام می گذارم. امید که خداوند ایشان را از سلامت و سعادت بهره مند فرمایند. توصیه های حضرت استاد را به گوش جان می گیرم و این مقدار هم که در باب یلدا نوشتم هدف به میدان آوردن دوستان برای ابراز ناگفته های بیشتر از یلدا بود تا دیدگاههای جدیدی راجع به آن مطرح شود. این چالش ها اگر افرادی را وادار به مطالعه بیشتر و تفکر بیشتر بکند می تواند به نوبه خود ارزشمند باشد، هرچند در پاره ای از موارد صبوری دوستان کم شده و اقدام به تادیب حقیر بنمایند که آنهم نعمت بزرگی است که نصیب هر کسی نمی شود.

      • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 10 دی 1391-0:0

        حضرت استاد رنجبر
        با این عکس شما متوجه شدم که با شما پیش ازحاج صادق دوست بودم. در مقاله ی شب یلدای خانم یوسفی اگر شما را می شناختم قطعاً بیشتر هم گپ و گفت می کردم، امّا در این مقاله در یک چهره دیگر و خیلی هم مقبول و به نظرم واقع گرا و اهل درد نشان دادید.جناب استاد، ریا کاری، چاپلوسی، تملّق ، ترس و پنهان کاری در ایرانیان ریشه در تاریخ دارد. استبداد ریشه دار و موقعیت جغرافیایی کشورما که همیشه از شرق و غرب در طول تاریخ مورد تهاجم بودیم و خشکسالی های دوره ای و قحطی ها و حوادث غیر مترقّبه ما را این چنین ساخته است. همه تقصیر ها از مردم ما و مسولین امروز ما نیست و ما و مسوولین بی تقصیر در ادامه همان ریا کاری و پنهان کاری و تملّق نیستم، امّا چرا ما در مازندران در این زمان سی ساله به حقّ مسلّم خود نرسیدیم، چرا اینهمه مازندران را پاره پاره می کنند، چرا ما هم با گرفتن یک اسباب بازی ذوق زده می شویم، امروز چرا ما مسوولین مینیاتوری داریم، مازندران چرا گرفتارصاحب منصبانی شد که دریای مازندران که چه عرض کنم، برای پنجاه هزار تومان پول که رو در روی استاندار و استانداری یک اثر ملّی ثبت شده را از زباله دانی خارج کنند عاجز و نا توان هستند، اینها بر می گردد به این روحیه که ما خیلی کوچک شدیم، ما آب رفتیم، مازندران آب رفت. آقای دکتر باز هم بنویسید ، میدان را خالی نکنید که خیلی کار داریم، این میدان آمدن هزینه هم دارد.

        • شنبه 9 دی 1391-0:0

          یادداشت آقای نیازآذری دقیقا مصداق تراوشات ذهنی برخی بندهای به درستی اشاره شده فوق است . کمی خیالپردازی کودکانه و کمی هم خود شیرینی یا نمک هر آش شدن را داشت به هرحال در فضای کنونی اگر جناب رنجبر نیز سخن نمی گفت و قلم نمی زد آقای نیازآذری تصور می کرد که پیشنهاد او همانند هاله نور همه را میخکوب می کند. تمجید از استانداری که روابط خارجی اش با جناح حاکم تنظیم میشود و روابط داخلی اش رها کردن مجموعه تحت مدیریتش است که خیلی نیاز به مطالعه و تحقیق و بررسی ندارد جای سوال های بیشماری را باقی می گذارد که باید جناب ایشان کمی تفکر هم داشته باشند و بعد دست به قلم میشدند . از جناب آقای رنجبر سپاسگذاری باید نمود بابت این تلنگر به جا


          ©2013 APG.ir