تعداد بازدید: 2728

توصیه به دیگران 4

شنبه 9 دی 1391-7:21

با شغل ام زندگی می‌کنم

دیدار با استاد پیشکسوت روزنامه نگاری+معرفی کتاب"گنجینه تصاویر آمل"/آخرین نکته ای که استاد یادآور شد آموزش خبرنگاران استان است که باور داشت جدی گرفته نمی شود.می گفت:انجمن صنفی خبرنگاران در آمل از او دعوت کرده اند تا به خبرنگارهای آن جا مواردی را آموزش دهد؛بی چشم داشت قبول کرد.


مازندنومه،سردبیر:خوشوقت شدم که هفته گذشته یکی از مدرسان روزنامه نگاری و پیشکسوتان این حرفه را در کشور-که از قضا هم ولایتی ماست-ملاقات کردم.

قدرت اله حسن زاده متولد1336 آمل است،در دانشگاه تهران زبان فرانسه خوانده و بيش از سه دهه فعاليت حرفه اي در حوزه مطبوعات دارد و تخصص اش نیز مصاحبه و گزارش مطبوعاتی است.

او با روزنامه ها و نشريات ادواري مختلفی همکاری داشت،از جمله دبیر سرویس گزارش نشريات دانستنی ها و دنیای سخن و نیز سردبيري نشریات دریچه، قرن 21، موسيقي قرن 21 و رویان.

این استاد روزنامه نگاری بارها به عراق و افغانستان سفر و گزارش تهیه کرده است.

حسن زاده در جایی گفته:"شغلش را عاشقانه دوست دارد و با شغلش زندگی می‌کند."

می گوید:"تصور من از مردگان همیشه کسانی نیستند که در قبر جای می‌گیرند،بلکه به اعتقاد من کسانی هستند که در شغلی که دوست ندارند کار کرده و زندگی خود را می‌گذرانند."

به نظر او"یک روزنامه‌نگار اول باید کشور خودش را که از آن صحبت می‌کند خوب بشناسد. چنانچه روزنامه‌نگاری کشورش و فرهنگ موجود در جامعه‌اش را نشناسد روزنامه‌نگاری نیست که با دقت بتواند در مورد خیلی مسائل اظهارنظر کند."

حسن زاده باور دارد که"مطبوعات قیم مردم نیستند و برعکس نیروهایی هستند که اطلاعات و اخبار درست را از وضعیت جامعه‌ای که در آن زندگی‌ می‌کنند به مردم می‌رسانند."

او منتقد وضعیت موجود است و می گوید:"مطبوعات در جایگاه خاص خودشان قرار ندارند. برخی برای مطبوعات ارزش قائل نمی‌شوند. در اینجا کسانی به اسم مطبوعات عمل می‌کنند و سرنوشت جامعه را تغییر می‌دهند که مطبوعاتی نیستند. یک‌سری عناصر ناشناخته وارد کار مطبوعات شدند و مطبوعات و کار فرهنگی را با کار سابق خود اشتباه گرفته‌اند و فکر می‌کنند صبح که از خواب بیدار می‌شوند باید یکی را ارشاد کنند و یکی را بکوبند."

حسن زاده از نبود روزنامه‌نگار در جایگاه واقعی خودش و این‌که مسئولان کشور مطبوعات را نمی‌شناسند و هیچ‌وقت برای مطبوعات ارزش قائل نشده‌اند،گله دارد.

او بر این باور است که" آقایان در کلام حمایت کرده اند و در عمل هیچ‌ ارزشی برای مطبوعات قائل نشده‌اند. همیشه خواسته‌اند چهارتا آدمی را که وابسته به خودشان است روی کار آورده و با آنها یک نظام مطبوعاتی علم کنند. مثلا انجمن شکل می‌گیرد و وقتی به پیکرۀ آن نگاه می‌کنی می‌بینی که آقایان اکثرا روزنامه‌نگار حرفه‌ای نیستند."

این روزنامه نگار با تجربه معتقد است:"بی‌توجهی به روزنامه‌نگار، آثار منفی به خودش را به جا می‌گذارد، اما خیلی‌ها به آن توجهی نمی‌کنند و هشدارها اثر ندارد."

او هم چنین نگران جامعه است و می گوید:"برخی جوانان ما، جوانان سیاسی آگاه و عمیقی نیستند و بیشتر سطحی فکر می‌کنند."

حسن زاده هم اکنون مشغول تدوين كتاب هايش در حوزه هاي مطبوعات و موسيقي و تاريخ است.

روز دیدار،همراه استاد حسن زاده کتابی بود که چندی پیش خبر انتشارش را در مازندنومه اعلام کرده بودیم: http://www.mazandnume.com/?PNID=V14175

« گنجينه تصاوير آمل» نام کتاب نفیسی است که استاد هدیه داد و گفت:این جلد اول از مجموعه هشت جلدي است که درباره تاريخ تحولات سياسي اجتماعي آمل انتشار داده ام و بقیه در دست تدوین و انتشار است.

جلد دوم كه « عهد قاجار» نام دارد به آمل از ابتداي ناصرالدين شاه تا انتهاي حكومت احمدشاه مي پردازد. جلد سوم با نام « عصر رضا شاه» حكومت پهلوي اول را مورد توجه قرار داده و سه جلد بعد با اسم «دوره پهلوي دوم» تاریخ از 1320 تا 1357 آمل است. آمل و سياست و « جغرافياي طبيعي آمل» مجلدات بعدی را تشكيل مي دهد.

کتاب حاضر تمام رنگی است و 215صفحه دارد.ناشر سپنتا و قیمت مجموعه با قاب 60 هزار تومان است.در سخن نخست و مقدمه کتاب،غیر از سپاس نامه،تاریخچه عکاسی در ایران و آمل معرفی شده است.

در بخشی از این تاریخچه آمده:"84 سال بعد از ثبت اولین عکس در ایران توسط ژول ریشار،ابوالقاسم مشرقی مهاجر 39 ساله مشهدی در سال 1307 اولین عکاسی آمل را تاسیس کرد."

به نوشته حسن زاده،بعد از مشرقی افرادی چون فضل الله حسنی،حبیب الله افضلی،محمدرضا امیدوار و دیگران در آمل به کار عکاسی مبادرت ورزیدند که عکس های این چند نفر نیز در صفحه 6 کتاب آمده است.

مراسم رونمایی کتاب(آمل)

کتاب"گنجینه تصاویر آمل"چند بخش دارد:

- اماکن از صفحه 7 تا 42 که حاوی 69 عکس است.

- امرا از صفحه 43 تا 58 که حاوی 18 عکس است.

- علما از صفحه 59 تا 70 که حاوی 10 عکس است.

- تجار از صفحه 71 تا 76 که حاوی 5 عکس است.

- مجلس از صفحه 77 تا 90 که حاوی 18 عکس است.

- دادگستری از صفحه 91 تا 98 که حاوی 8 عکس است.

- آموزش و پرورش از صفحه 99 تا 122 که حاوی 36 عکس است.

- ادارات از صفحه 123 تا 138 که حاوی 26 عکس است.

- مطبوعات از صفحه 139 تا 146 که حاوی 20 عکس است.

- فرهنگ و هنر از صفحه 147 تا 154 که حاوی 13 عکس است.

- ورزش از صفحه 155 تا 166 که حاوی 23 عکس است.

- رویداد از صفحه 167 تا 182 که حاوی 27 عکس است.

- چهره ها از صفحه 183 تا 314 که حاوی 40 عکس است.

حدود 315 عکس در صفحه های کتاب منتشر شده است.برای هر عکس هم توضیحی نوشته شده و شخصیت ها معرفی شده اند.

تصویر روی جلد کتاب

استاد حسن زاده در صحبت هایش از برخی سوء تعبیرها و مشکلاتی که به خاطر درج یک عکس برای او آفریده اند،گله کرد.

گروهی شاید خبر نداشته باشند که گردآورنده و محقق این کتاب ارجمند، سيزده سال برای تولید و خلق اثر زحمت کشید و تاريخ آمل از ابتداي حكومت ناصرالدين شاه تا انتهاي حكومت پهلوي مورد بررسي قرار گرفت.تاریخ را هم نمی توان به نفع و تفکر فرد یا گروهی خاص مصادره به مطلوب کرد.

حسن زاده این نوع رفتارها را دشمني با فرهنگ جامعه و تاريخ می داند،تاريخي كه روز به روز بيشتر فراموش مي شود.

او می گوید:"حال كه يك نفر با گذشتن از عمر و زندگي اش و با استفاده از اعتبار شخصي اش بعد از سيزده سال كار، تاریخی شهری را تدوین کرده، با مشکلاتی مواجه می شود که جز برخورد شخصی و اندیشگی نمی تواند معنای دیگری داشته باشد."

این مدرس روزنامه نگاری می پرسد:" آيا اين گونه برخوردها كه مي تواند ناشي از اغراض و منافع شخصي، گروهي يا سياسي باشد به رشد فرهنگ در جامعه می كند يا اينكه در نقطه مقابل موجب ركود علم، فرهنگ و تاريخ مي شود؟ آیا نتيجه اين گونه رفتارها آيا جز مانع تراشی بیهوده براي پژوهشگران و محققان مستقل حاصل ديگري دارد؟"

مراسم رونمایی کتاب(آمل)

*

نمی دانم چند نفر از ما به این جمله او باورمندیم و از بد حادثه خبرنگار نشده ایم؟"شغلم را عاشقانه دوست دارم و با شغلم زندگی می‌کنم."

با قدرت الله حسن زاده دوساعتی گفت و گو کردم.کم کم تعدادی از همکاران نیز به ما پیوستند و در بحث شرکت کردند.

آخرین نکته ای که استاد یادآور شد آموزش خبرنگاران استان است که باور داشت جدی گرفته نمی شود.می گفت:انجمن صنفی خبرنگاران در آمل از او دعوت کرده اند تا برای خبرنگارهای آن جا ورک شاپ بگذارد؛بی چشم داشت قبول کرد.

حسن زاده اعلام آمادگی کرد که اگر امکانش فراهم شود در ساری نیز همین کار را برای تعداد بیشتری از خبرنگارهای استان انجام دهد.

همه ما به آموزش نیاز داریم داریم؛ابتدای کار و حین کار.روزنامه نگاری حرفه ساده ای نیست که هر کس تنها با قلم و کاغذی در دست،این عنوان را یدک بکشد و خانه مطبوعات مازندران در لباس تازه اش حتما" باید آموزش های کاربردی به خبرنگارها را در دستور کار خود قرار دهد و از تجربه و دانش استادانی چون قدرت الله حسن زاده-که هم زبان ماست و عاشق-بهره جوید.


  • دوشنبه 11 دی 1391-0:0

    درود براستاد و سپاس از نقد بسیار زیبا و پرمحتوی ایشان ! انصافاً که سخن و حرف دل بسیاری از همکاران حرفه ای دنیای مطبوعات و رسانه را بازگو فرمودند

    • يکشنبه 10 دی 1391-0:0

      آیا این کتاب در کتابفروشیهای آمل پیدا میشود؟

      • يکشنبه 10 دی 1391-0:0

        درود بر استاد حسن زاده-مفتخرم که همشهری ما به درجات بالای روزنامه نگاری رسیده است.سلام ما را به ایشان برسانید


        ©2013 APG.ir