تعداد بازدید: 2898

توصیه به دیگران 4

يکشنبه 10 دی 1391-7:46

پول می دهیم،سم می خوریم

یک گزارش تکان دهنده/ میزان مصرف سموم در مازندران 5 برابر متوسط کشوری است/5/27 درصد نمونه های توت فرنگی حداقل به یک سم آلوده اند/آلودگی به حداقل یک سم در کدو و خیار 50 درصد است/از اول امسال تاکنون 3 هزار و 400 تن سم در مازندران مصرف شد.


مازندنومه،اعظم کردان: بر اساس آمارهای اعلام شده، 470 هزار هکتار از اراضی استان مازندران، باغی و زارعی است و 12 درصد از تولیدات زارعی، دامی و باغی کشور در این استان انجام می شود و از 650 آفت، بیماری و علف هرز در کشور، 427 نمونه آن در مازندران وجود دارد، لذا مصرف سموم در این استان نسبت به سایر استانها بالاست به طوری که گفته می شود میزان مصرف سموم در مازندران 5 برابر متوسط کشوری است.

برخی کارشناسان معتقدند وجود سموم در محصولات کشاورزی باعث بروزی انواع بیماریها از جمله سرطان( که شایع ترین آن سرطان دستگاه گوارش است)، نازایی، پارکینسون،کاهش رشد و نمو جنین می شود، از این رو اندازه گیری میزان سموم در محصولات کشاورزی در دستور کار مسؤولان حوزه سلامت مازندران قرار گرفت و در گام نخست میزان سموم در محصولات توت فرنگی، خیار و کدو بررسی و آمارهای مربوطه منتشر شد.

*آلودگی به حداقل یک سم در خیار 49 درصد است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در کارگروه سلامت وامنیت غذایی استان که در ماه آذر برگزار شد، با بیان اینکه یک هزار و 200 هکتار از اراضی استان زیر کشت توت فرنگی قرار دارد، اذعان داشت: در 211 نمونه اخذ شده از این محصول، میزان درصد آلودگی آن به سم کاپتان 22 درصد،دیازنیون 27 درصد و لیندان 18 درصد برآورد شد.

صالحی فر ادامه داد: 5/27( بیست و هفت و نیم) درصد نمونه های توت فرنگی حداقل به یک سم آلوده بودند.

وی به بررسی 4 سم دیازنیون، دورسبان،لیندان و مالاتیون در خیار اشاره و تصریح کرد: میزان این سموم در خیار به ترتیب 26- 17- 4 و 16 درصد مشاهده شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران آلودگی به حداقل یک سم در خیار را 49 درصد دانست و اظهار داشت: در محصول کدو نیز میزان سم لیندان 42 درصد- دیازنیون 63/2( دو و 63 صدم) درصد- دورسبان 89/7( هفت و 89 صدم) درصد بوده است.

صالحی فرد خاطرنشان ساخت: بر اساس اندازه گیری های انجام شده، آلودگی به حداقل یک سم در محصول کدو 50 درصد برآورد شده است.

*یارانه سم، حذف شد

درهمین ارتباط با رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز به گفتگو پرداختیم. رضا عظیمی با بیان اینکه از اول امسال تا کنون 3 هزار و 400 تن سم در مازندران مصرف شده، گفت: این میزان سم خالص نیست بلکه از این مقدار2هزار تن مربوط به سم گرانول است که ماده موثر آن تنها 2 دهم درصد تا حداقل 10 درصد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه مازندران بیشترین تولیدات کشاورزی را داراست لذا بیشترین مصرف سموم را نیز به خود اختصاص داده، اظهار داشت: یکی از سیاستهای دولت در مدیریت سموم، حذف یارانه های سم است.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان مصرف سم در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش یافته ، ادامه داد: بیشترین مصرف سم در استان برای جلوگیری از آفتها و امراض است.

این مسؤول در خصوص تأثیر سموم در سلامتی افراد جامعه اظهار داشت: این امر ممکن است به عنوان یکی از عوامل 12 گانه بروز بیماری باشد.

عظیمی، با بیان اینکه تولید خیار و کدو در شهرستانهای جویبار و کیاسر انجام می شود، ادامه داد: عمده محصولات کشاورزی استان برنج و مرکبات است و محصول خیار و کدو در سبد تولید کشاورزی مازندران خیلی جایگاهی ندارند و به عنوان نمونه از نظر میزان سموم مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی ضمن اشاره به اینکه سطح زمین کشاورزی در مازندران 470 هزار هکتار است ولی به دلیل انجام کشتهای متعدد 630 هزار هکتار عنوان می شود، خاطرنشان ساخت: محصول خیار به دلیل اینکه جزء کشت اصلی نیست و کشتهای دوم و سوم محسوب می شود محصول حاشیه ای استان به شمار می آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به اینکه برنج به عنوان برنجی سالم مورد تأیید قرار گرفته، گفت: این محصول استراتژیک استان از نظر درصد باقی مانده سموم و آفت کشها در حد استاندارد برآرود شده است.

عظیمی به تعریف محصول سالم و ارگانیک پرداخت و افزود: محصول سالم محصولی است که باقیمانده سموم و آفت کشها در حد استاندارد باشد و محصول ارگانیک نیز محصولی است که 3 سال متوالی هیچ گونه سم و کود شیمایی در آن مصرف نشده باشد.

وی ادامه داد: توت فرنگی نیز یکی دیگر از محصولات کشاورزی است که در آن سم زیاد مصرف می شود لذا مزارعی را ایجاد کردیم که محصول سالم و استاندارد تولید می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در خصوص صیفی جات از جمله خیار گفت: به دلیل رطوبت زیاد در استان و رشد قارچها این محصولات نباید تولید شوند در همین راستا تولید محصولات اصلی مد نظر ما قرار دارد.

عظیمی افزود: بر اساس برنامه 5 ساله توسعه 35 درصد از کودهای مصرفی در اراضی کشاورزی باید کودهای زیستی و عالی باشد و 25 درصد از سطح زیر کشت به مدیریت تلفیقی آفات در راستای مبارزه بیولوژیک و دست یابی به محصول سالم و پاک اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا 60 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار گرفت، گفت: در این اراضی 75 تا 90 درصد میزان مصرف سم کاهش یافته است.

این مسؤول بیان داشت: در طرح مدیریت تلفیقی آفات به محصولات اصلی مازندران ازجمله برنج، گندم، جو و مرکبات توجه شده است.

عظیمی راه اندازی کلینیک های گیاه پزشکی را یکی از راهکارهای مدیریت مصرف سم عنوان و تصریح کرد: در این کلینیکها سم با نسخه به فروش می رسد.

وی با تاکید بر آموزش کشاورزان در مزرعه با اجرای طرح مدرسه در مزرعه افزود: اطلاعات، دانش و سطح سواد متفاوت کشاورزان یکی از مشکلات کارشناسان ما در بحث آموزش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان سخنانش، نگاه غیرکارشناسانه برخی صاحبنظران به امرکشاورزی را مشکل بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: انجام روش های جایگزین و مهندسی بیولوژیک می تواند در کاهش و میزان کاربرد سموم درتولیدات کشاورزی موثر باشد.

ایمیل خبرنگار: (karez_60@yahoo.com)


  • بهداشت فونداسیون توسعه استپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 12 دی 1391-0:0

    وقتی یارانه سم قطع شود یارانه مسموم هرچند برابر هم که شود هیچ تاثیری بر زندگی شهروندان نخواهد داشت، متاسفانه شیوع مجددسرطان حاصل سرطانزاهای محیطی است که از سموم غیر استاندارد و کاربرد نادرست آن تا بنزین تولیدداخل رشد مجدد سرطان را درپی دارد،هزینه ملی هر بیمار سرطانی جدای از پیامد انسانی آن نیز بسیار بالاست خوبست نمایندگان مجلس با مشورت پذیری از متخصصین امر در حوزه سلامت نسبت به این موضوع حساسیت ویزه ای داشته باشند.

    • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 10 دی 1391-0:0

      وقتی که جهاد کشاورزی تمام کارش فروختن سم و کود هست، بهتر از این هم نمیشه. چرا از مهندسان کشاورزی استفاده نمیکنند!
      بهتر است مسئولان جهاد کشاورزی از ساختمانشان بیرون بیایند و به سر زمینهای کشاورزی روند تا از نزدیک مسائل و مشکلات را ببینند. وقتی که طرف این جمله را میگوید: " یکی از سیاستهای دولت در مدیریت سموم، حذف یارانه های سم است." چه انتظاری ازش میشه داشت؟! سود اینکار فقط به جیب شرکتهای سازنده و دلالان و فروشندگان میرود و دوباره بیچاره کشاورز. اخیرا سمهای تقلبی هم که زیاد شده.


      ©2013 APG.ir