تعداد بازدید: 6669

توصیه به دیگران 4

شنبه 16 دی 1391-21:46

بیماران مبتلا به دیسک و سیاتیک ورزش کنند

کلینیک مازندنومه/زمانی دولت برای نجات جان مردم مجبور شد که پلیس را نزدیک خانه جادوگران قرار دهدتا مردم از ترس پلیس به جای رفتن به خانه جادوگر جهت درمان کمر درد به پزشک و دارو روی بیاورند، اما حالا به جای اینکه بیمار دارو های مسکن بسیار قوی را بخواهد باید برای کم کردن یا حذف دارو های مسکن از طب های مکمل نظیر طب سوزنی استفاده کند.


مازندنومه،دکتر رضا شاکری،متخصص درمان های غیر جراحی رهبیلیتیشن:بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از ژنو هر سال در 75کشور دنیا( از جمله انگلستان،سوئد،آمریکا و البته ایران و چین ) در حدود 200میلیون بیمار تحت درمان طب سوزنی قرار می گیرند.

 در چند دهه گذشته به خصوص از سال 1971میلادی در پی انتشار مقاله نیویورک تایمز مبنی بر پاسخ عالی درمان درد بیماران به دنبال جراحی که فقط با طب سوزنی در چین بهیود یافته بودند،بحث در باره نقش درمانی طب سوزنی در آمریکا بالا گرفت،طوری فقط سه ماه بعد از آن طب سوزنی را در یکی از معتبرترین مجلات علمی آمریکا چاپ کردند.

در سال 1972پرزیدنت ریچارد نیکسون- رییس جمهوری آمریکا- نیز تحت درمان های طب سوزنی قرارگرفت و از آن پس دولت آمریکا هزینه فرستادن پزشکان به چین و یادگیری طب سوزنی را بر عهده گرفت و بعد از آن به تدریج آموزش طب سوزنی به پزشکان امریکایی گسترش یافت.

در قرن بیست و یکم میلیاردها دلار صرف درمان های طب سوزنی شد و هزینه درمانی از 29درصد به 42درصد رسید.

به نظر می رسد طب سوزنی به تدریج جایگاه درمانی خود را پیدا می کند و بیماران بیشتری هر روز از مزایای آن مطلع شده و از آن استفاده می کنند .

در بیمارستان دونگژیمن پکن د رکشور چین یکی از رایج ترین تکنیک های درمانی،درمان بیماران مبتلا به کمردرد های حاد و مزمن از طریق طب سوزنی انجام می شود که  نتایج درمانی بسیار درخشان به همراه دارد.

چینی ها مکررا معجزات طب سوزنی را دیده اند،در ایران اما متاسفانه مردم آشنایی چندانی با این شیوه درمانی ندارند،به همین دلیل به اندازه کافی از این روش درمانی استفاده نمی کنند.

 توصیه به بیماران این است که حتی الامکان از طب سوزنی که توسط پزشکان متخصص مرتبط با بیماری های ستون فقرات ارائه می شود،استفاده کنید.

 مانع اصلی و مهم در خصوص طب سوزنی دشواری توجره بیمار با مکانیزم اثر سوزن است.تئوری مریدین و ارگان های زانگ فوویین بانگ در ذهن مردم ما جایی ندارند و قصه رفتار آنها طولانی است.

زمانی دولت برای نجات جان مردم مجبور شد که پلیس را نزدیک خانه جادوگران قرار دهدتا مردم از ترس پلیس به جای رفتن به خانه جادوگر جهت درمان کمر درد به پزشک و دارو روی بیاورند، اما حالا به جای اینکه بیمار دارو های مسکن بسیار قوی را بخواهد باید با مطالعه و استناد به منابع علمی به منظور کم کردن یا حذف دارو های مسکن از طب های مکمل نظیر طب سوزنی استفاده کند.

در مطالعه انجام شده بر روی 300بیمار مبتلا به کمر درد مزمن در30مرکز مختلف که بر روی بعضی ازآنها 12جلسه طب سوزنی انجام شد و روی گروه دیگر طب سوزنی انجام نشده بود،بیماران را در فواصل1- 3و 6ماه پس از درمان تکرارشود . که نتیجه این بود: افراد تحت درمان طب سوزنی بهبودی از درد و بازگشت به کار بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

*ورزش باید با رعایت یک سری بایدها و نبایدها باشد

یکی از ابزارهای درمانی متخصص درمان های غیر جراحی،طب فیزیکی و ورزش درمانی است .برای همه ورزش باید هم جهت با درمان بیمار به کار رود .

  شروع ،شدت و نوع ورزش باید به طور جداگانه برای هر بیمار طرح ریزی شود.تقویت عضلات کمری،شکم و حفظ تحرک مفاصل برای درمان بیماران اهمیت زیادی دارد.

بعضی از ورزش ها نظیر ورزش ویلیامز و مکنزی به عنوان ورزش های پایه در کمر دردها به کار می روند،ولی تجویز و کاربرد هریک از این ورزش ها از اصول پایه خاص خود پیروی می کند.

 در صورتی که شخص مبتلا به بیماری دیسک کمر و یا سیاتیک دارای بیماری قلبی – دیابت –کلیه و...باشد،در انتخاب و تجویز نوع ورزشها دقت بیشتری می شود تا از ایجاد آسیب های ناخواسته به بیمار جلوگیری شود.

ورزش یکی از نیازهای حیاتی انسان ها به خصوص در روزهای بیماری است ولی باید توجه داشت همان طور که مصرف آب در روزهای بیماری باید بر مبنای وضعیت بیمار باشد،انجام ورزش هم باید با رعایت یک سری بایدها و نبایدها تجویزشود.


*معرفی بیمار

- آقای ب-ک 23ساله با شکایت از دردکمر ،لگن و پای راست از حدود 6ماه قبل به پزشکان مختلف مراجعه کرد و درمان جراحی را نپذیرفت و جهت درمان های غیر جراحی پزشکی فیزیکی به من مراجعه کرد.

در معاینه متوجه اختلال راه رفتن بیمار به علت کوتاه شدن عضلات پشت ران شدم.از بیمار در مورد نحوه استراحت پرسیدم. پاسخ داد که به او توصیه شده 40روز به پشت یا پهلو بخوابد،در حالی که زانو و لگن بیمار تا 90درجه خم بود! تشخیص من برای این بیمار کوتاه شدن عضلات پشت ران ( عضلات هامسترینگ) بوده که با انجام ورزش های مربوطه بیمار به سرعت توانمندی کامل خود را باز یافت.

- بیمار آقای 65ساله با درد اندام های تحتانی بیماری کلیوی از حدود1ماه قبل در بیمارستان بستری شد.برای بیمار ورزش های کشش جهت جلوگیری از کوتاهی عضلات مختلف و خشکی مفاصل تجویز کردم.

یادمان باشد غفلت از انجام یک سری از ورزش های ساده در این بیماران یعنی آنها را زمین گیر کردند. این بیمار گرچه آرتروز بیماری های کمری هم داشته بیش از آن که از مشکل دیسک و سیاتیک رنج ببرد، از عوارض استراحت طولانی در رنج و عذاب بود. او با انجام دادن ورزش های مناسب برای حفظ سلامتی مفصلی تحت درمان قرارگرفت.

نتیجه : همان طور که ورزش برای افرادسالم لازم است،برای افراد بیمار هم لازم است . من به بیماران مبتلا به دیسک و سیاتیک به جای توصیه به استراحت مطلق توصیه به رعایت کامل و علمی جهت پیشگیری از عوارض دیسک و سیاتیک می کنم تا ضمن رعایت اصول علمی محافظت از ستون فقرات به ورزش های مناسب بپردازند.


  • يکشنبه 17 دی 1391-0:0

    چاکر دکتر

    • فریدون کنار (غ)پاسخ به این دیدگاه 1 0
      يکشنبه 17 دی 1391-0:0

      با تشکر وافر از جناب دکتر در خصوص اطللاع رسانی شفاف و انسان دوستانه .

      • يکشنبه 17 دی 1391-0:0

        با درود های بی پایان به دکتر رضا شاکری. سپاس فراوان از پند و اندرز خردمندانه، برای بهبودی سلامتی مردم جامعه! دکتر، لطفا پیاده روی و دوچرخه سواری و به ویژه شنا را در سواحل زیبای دریای خزر فراموش نکنید و در لیست نصیحت ها بگنجانید. پیروز باشید.

        • شنبه 16 دی 1391-0:0

          بیماران مبتلا به دیسک و سیاتیک نرمش کنند نه ورزش !!


          ©2013 APG.ir