تعداد بازدید: 6378

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 18 دی 1391-8:40

کسی این سرعت گیرها را دوست ندارد

 گزارشی درباره سرعت کاه ها(سرعت گیرها)ی مازندران/مردم و برخی از مسئولان فکر می کنند اگر سرعت کاه نصب کنند معضل حل می شود،در حالی که صورت مساله پاک شده است/شهروندان سراسر استان می توانند از شهرداری یا هر نهاد و شخص که اقدام به ایجاد این موانع کردند به مراجع قانونی شکایت کنند.


مازندنومه:گزارش زیر روز شنبه این هفته در "همشهری مازندران"منتشر شده که دبیر ارجمند همشهری مازندران-اشکان جهان آرای-نسخه ای از آن را برای بازنشر در اختیار ما قرار داد. مشکلات و ضرورت ایجاد سرعت گیر در جاده های برون شهری و درون شهری استان،موضوع گزارش است.

-----------------

بسیاری از مردم از وجود سرعت گیرهای غیرقانونی و غیرعلمی در جاده های درون شهری و برون شهری انتقاد دارند.هفته گذشته یکی از شهروندان بابلی به نام آقای حسین زاده در تماس با صدای همشهری از ایجاد سرعت کاه های متعدد و پرشمار غیر استاندارد در راه های استان انتقاد کرد و از نصب سرعت کاهی در جاده شهید صالحی معروف به جاده حبیبی بابل در منطقه روستای کلاگر محله خبر داد که سبب وقوع 29 تصادف در کمتر از 24 ساعت شد.


  وی گفت: این سرعت کاه در حالی نصب شد که نه از معیارهای استاندارد برخوردار بود و نه علایمی مانند رنگ و تابلو برای آگاه شدن رانندگان در نزدیکی آن وجود داشت.

این موضوع سبب شد رانندگانی که دائماً در این مسیر تردد می کردند بدون آگاهی از وجود چنین مانعی با سرعت همیشگی شان نسبت به کاهش ناگهانی سرعت اقدام کنند که منجر به وقوع تصادفات زیادی شد. به گفته وی در پی شکایت های مردمی این سرعت کاه غیر استاندارد یک روز پس از نصب جمع آوری شد.

يكي از زمينه هاي حائز اهميت در مهندسي حمل و نقل، مباحث مربوط به ايمني است. از اين رو بايد ويژگي ها و مشخصات معابر شهري و نيز ابزارهاي آرام سازي به كار رفته در آنها مانند سرعت كاه ها که در گفتار عمومی سرعت گیر نامیده می شوند نیز مورد بازبيني قرار گيرد.

 سرعت كاه ها و سرعت گيرها يكي از تجهيزات كنترل ترافيك در نواحي شهري هستند. این موانع ایمنی به عنوان يكي از ابزارهاي آرام سازي ترافيك مطرح هستند كه به تنهايي يا در كنار ساير روش هاي آرام سازي به كار گرفته مي شوند تا از اين طريق بتوان سرعت وسايل نقليه را كنترل كرد، رفتار رانندگان را تغيير داد و شرايط ايمني را براي كاربران معبر بهبود بخشيد.

 با توجه به كاربرد زياد اين ابزار در معابر شهري، داشتن دانشي جامع در اتخاذ تصميم مناسب و همچنين جلوگيري از اشتباهات فني ضروري است.

استفاده از سرعت کاه منوط به مطالعه منطقه مورد نظر و توجیه نیاز به نصب آن است. سرعت کاه های تخت، گذرگاه های برجسته عابر پیاده، تقاطع های برجسته و روسازی های سنگ فرشی انواع سرعت کاه هایی هستند که بنا به ضرورت و بسته به نوع نیاز به کار گرفته می شوند.

در یک طرح،آرام سازی عناصر و گزینه های مختلف باید طوری با هم ترکیب شوند که سرعت به حد مورد نظر کاهش یابد.

تاثیرگذاری مطلوب ترافیکی و زیست محیطی طرح نیز باید در حد قابل قبول باشد. میزان اثربخشی یا مقدار کاهش سرعت، تاثیرگذاری بر ایمنی ترافیک موتوری، تاثیر بر ایمنی عابر، واکنش ساکنان منطقه، واکنش رانندگان، تاثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و حتی زیبایی محیط راه مواردی هستند که علاوه رعایت استانداردهای فنی و طول، عرض و ارتفاع سرعت کاه، برای نصب سرعت کاه باید مد نظر قرار بگیرد.


 اين تجهيزات چند سالي هست كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرند. اما رعايت نکردن ضوابط و مقررات فني و قانونمند در استفاده از آن ها سبب شده است كه اين تجهيزات آرام سازي ترافيك، عملكرد مناسبي از خود نشان ندهند.

به همین دلیل به یکی از معضلاتی تبدیل شدند که تقریباً سراسر کشور و به تبع آن تمام شهرها و روستاهای مازندران از شرق تا غرب و حتی مرکز استان را درگیر کرد. این معضل در برخی شهرها تا حدی پیش رفته است که شهری مانند بهشهر لقب شهر سرعت گیرها را یدک بکشد.

در برخی از شهرها و جاده های استان گاهی سرعت کاه هایی دیده می شود که هیچ مشخصه ای از یک سرعت کاه استاندارد ندارد و حتی گاهی مانند نمونه ذکر شده توسط شهروند بابلی منجر به تصادفات و ایجاد خسارت می شود.

 برخی از این سرعت کاه ها بر اساس هیچ مصوبه و قانونی نصب نشده، تنها به دلیل احساس نیاز اهالی یک منطقه با دست خودشان ساخته می شود.

 نمونه هایی از این دست در مناطق مختلف استان دیده می شود که مسافران و رانندگان نا آشنا با محورهای ارتباطی استان را با مشکل مواجه می کند.


وجود سرعت کاه ها فقط به جاده های شهری و بین شهری محدود نمی شود و در بسیاری از روستاها به اشکال مختلف شاهد این پدیده ترافیکی هستیم.

 نکته قابل توجه اعتراض بسیاری از شهروندان نسبت به نصب این موانع و مشخص نبودن متولی اصلی نصب سرعت کاه ها است.

اگرچه ریشه های متعددی برای اقدام خودسرانه برخی شهروندان در نصب سرعت کاه می توان یافت،آنچه واضح است وجود ضعف هایی در فرهنگ ترافیکی و رانندگی است که سبب می شود عده ای به ناچار برای پیشگیری از خطرات احتمالی دست به این اقدام بزنند و خطرات دیگری را به وجود بیاورند.

 وقتی شهری را در نظر بگیریم که همه رانندگان با سرعت قانونی در آن رانندگی کنند و عابران هم برای تردد از عرض خیابان از محل های مشخص و پل های عابر استفاده کنند، قطعاً دلیلی برای استفاده از سرعت کاه وجود نخواهد داشت.

 البته همه این خلاءها و ضعف ها نمی توانند توجیهی برای نبود نظارت بر ایمنی راه ها و وجود سرعت کاه های غیراستاندارد باشند.

درباره ضرورت ایجاد سرعت گیرها یا حذف آن در برخی از مناطق شهری و بین راهی نظر برخی از مسئولان و دست اندرکاران این حوزه را جویا شدیم که در ادامه دیدگاه های آنان را می خوانید.

*یک کارشناس:سرعت کاه ها امنیت ترافیکی را کاهش می دهند

کارشناس علوم انتظامی و تصادفات رانندگی و مشاور حمل و نقل و ترافیک با بیان این که سرعت کاه یک ناهمواری و برآمدگی ایمنی سطح راه است که موجب کاهش سطح سرویس راه می شود، گفت: این موانع سبب می شوند مسیر عادی ترافیک مختل شود و ایمنی و توانایی راه شدیداً تحت تاثیر قرار بگیرد و از طرفی امنیت ترافیکی کاهش پیدا کند.

«احمد مطالبی» افزود: رانندگان به محض رویت سرعت کاه به اجبار سرعت وسیله نقلیه را کم می کنند و اگر راننده پشت سر فاصله طولی را رعایت نکرده باشد، یا تصادف ایجاد می شود یا انحراف به چپ و راست پیش می آید که این هم عامل بروز حوادث است.

  وی اظهار کرد: مهم ترین عیب سرعت کاه پایین آوردن کارآیی، ایمنی، سرعت و ظرفیت معابر است. خسارت هایی که به خودروها وارد می شود هم از زیان هایی است که این موانع ایجاد می کنند.

مشاور حمل و نقل و ترافیک به زیان های زیست محیطی و آسیب های غیرمستقیم این موانع بر سلامتی شهروندان اشاره کرد و گفت: ترمز کردن سبب شتاب منفی موتور می شود، در شتاب منفی موتور بیشترین مقدار هیدروکربن، مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت تولید می شود. میزان سرب حاصل از سوخت بنزین هم افزایش می یابد و بر آلودگی محیط زیست به شدت تاثیر می گذارد که در بروز بیماری های ریوی، ضایعات کبدی، کلیوی و دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد. این آلودگی ها حتی می توانند موجب اثرات سوء مغزی در کودکان، ناباروری در زنان و حتی عوارض چشمی مانند کاهش تشخیص فاصله شود.

مطالبی با تاکید بر این که نصب سرعت کاه مغایر با قانون ایمنی راه ها است، خاطرنشان کرد: تکنولوژی به کمک انسان آمد تا برخی کاستی ها جبران شود، خودرو هم یکی از این موارد است که به عنوان یک فرصت نباید آن را به تهدید تبدیل کرد،بهترین راه برای این کار آموزش ترافیک است. راننده ها باید آموزش ترافیکی ببینند.

کارشناس عالی علوم انتظامی و تصادفات تصریح کرد: دانش، هنر و تجربه رانندگی 3 فاکتور مهم رانندگی هستند. وقتی می گوییم راننده در هنگام ترکیدن لاستیک خودرو چه واکنشی باید نشان دهد از داشن رانندگی سخن گفته ایم. متاسفانه این آموزش ها داده نمی شود، اگر آموزش ها به درستی انجام شود نیازی به سرعت کاه نیست. خود قانون راه ها می گوید نصب هرگونه برامدگی در سطح راه ممنوع است.

  وی یادآور شد: متاسفانه مردم و برخی از مسئولان فکر می کنند اگر سرعت کاه نصب کنند معضل حل می شود. در حالی که صورت مساله پاک شده است. سطح اطلاعات و آگاهی همگانی در این مورد کم است. باید آنقدر آموزش داده شود که مقررات ملکه ذهن همه شود.


 مطالبی تصریح کرد: متاسفانه ما در ترافیک هنوز به دنبال آزمون و خطا هستیم و کار کارشناسی انجام نمی دهیم، ترافیک یک دانش و امر کارشناسی است که باید تمام موارد مرتبط با آن با کارشناسی انجام شود. خیلی از موارد لازم و ضروری وجود دارد که آموزش داده نمی شود و در نهایت سبب می شود در هر 20 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران کشته شود و به گفته کارشناسان جاده های ایران جهنم رانندگان باشد.

*مدیر راهداری اداره کل راه:نصب سرعتکاه در راه های اصلی و فرعی ممنوع است


 مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران نیز با بیان این که نصب سرعت کاه در راه های اصلی و فرعی ممنوع است، گفت: ایجاد هر گونه مانع با ضخامت بیش از 25 میلی متر در راه های اصلی ممنوع است.

 وی گفت:در نقاط حادثه خیز که جاده از لحاظ هندسی مشکل ندارد و رانندگان قوانین را رعایت نمی کنند هم یک سری سرعت کاه با انجام تمهیدات آشکارسازی و نصب علایم مانند تابلوهای چشم گربه ای و استارت نصب می شود.


  «عباسعلی نجفی» افزود: نصب موانع با ضخامت بیشتر از 25 میلی متر در راه های اصلی ممنوع است. در راه های فرعی هم می توان سرعتکاه هایی به طول 12 متر و حداکثر ضخامت 75 تا 100میلی متر نصب کرد، اما متاسفانه در استان مرسوم شده است که بیشتر شهرها و روستاها اقدام به نصب سرعت کاه در اندازه های مختلف کرده اند که نه طول و نه ضخامت در آن ها رعایت می شود و گاهی ضخامت این سرعتکاه ها به 20 سانتی متر هم می رسد.

وی اظهار کرد: با توجه به این که معمولاً در حاشیه راه های استان روستاها و مناطق مسکونی قرار دارند بهتر است در صورت ایجاد سرعت کاه های استاندارد و قانونی با رنگ های برجسته اسکرید یا اکستروژن یا نشانه های دیگر آشکارسازی انجام شود.

 نجفی تصریح کرد: در شهرهایی که جاده اصلی از مرکز آن ها می گذرد نیز شهرداری ها موظف هستند قوانین راه و شهرسازی را رعایت کنند و از نصب سرعت کاه های غیر استاندارد خودداری کنند.

این مسئول گفت: با مسئولان استانداری و شهرداری ها مکاتباتی برای جمع آوری این موانع غیر استاندارد در سراسر استان انجام شد و از همه مسئولان به ویژه مسئولان قضایی، نیروی انتظامی، شهرداری ها، فرمانداری ها و استانداری انتظار داریم برای جمع آوری این سرعتکاه ها با راهداری همکاری کنند. زیرا نصب این موانع هیچ توجیه منطقی و علمی ندارد.

به گفته وی شهروندان سراسر استان می توانند از شهرداری یا هر نهاد و شخص که اقدام به ایجاد این موانع کردند به مراجع قانونی شکایت کنند.

*دبیر شورای ترافیک:مخالف نصب سرعتکاه در خارج از محدوده شهرها هستیم


دبیر شورای ترافیک و حمل و نقل مازندران با بیان این که با نصب هرگونه سرعت کاه در خارج از محدوده شهرها و جاده های بین راهی مخالف هستیم، گفت: سرعت کاه هایی که در داخل شهرها وجود دارند، با مصوبه و دستورالعمل مدون از وزارت کشور نصب می شوند.

«پژمان اژدری» افزود: وقتی به آمار رجوع می کنیم می بینیم 28درصد کشته شدگان تصادفات در مازندران عابران پیاده هستند، این آمار بیانگر رعایت نشدن بسیاری از قوانین در رفت و آمدهای خودروها و عابران است.

  وی اظهار کرد: مبنای نصب این سرعت کاه ها کاهش سرعت و در نهایت کاهش تصادفات و خسارات مالی و جانی شهروندان است، تقریباً در سراسر دنیا این تمهیدات انجام می شود و این که اعلام شود سرعت کاه سبب بروز خسارت می شود چندان درست نیست. دلیل خسارت هایی که در نگاه نخست به دلیل وجود سرعت کاه ها اتفاق می افتد رعایت نکردن سرعت قانونی و فاصله طولی با خودروی جلویی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تمام سرعت کاه هایی که در شهرها نصب می شود، پس از بررسی محل مورد نظر و انجام کارشناسی های لازم مانند نوع کاربری منطقه، مشخص کردن سرعت مطمئنه و ممکن، میزان رفت و آمد عابران و مختصات خیابان مورد نظر تصویب می شود.

برای مثال اگر تشخیص داده شود در یک خیابان با در نظر گرفتن همه جوانب ایمنی امکان تردد خودرو با سرعت 30 کیلومتر در ساعت وجود دارد، سرعت کاهی که نصب می شود در صورت تردد با سرعت مقرر هیچ خسارتی به خودرو وارد نمی کند.

دبیر شورای ترافیک و حمل و نقل مازندران تصریح کرد: در واقع رسالت سرعت کاه کاهش سرعت خودرو در تمام مسیرها است و قرار نیست رانندگان فقط در محل نصب سرعت کاه از سرعت خودرو بکاهند، عمده افرادی که از نصب سرعت کاه شکایت دارند، رانندگانی هستند که سرعت قانونی را رعایت نمی کنند. چون در صورت رعایت سرعت مصوب و مقرر هیچ خسارتی به خودرو وارد نمی شود.

  اژدری یادآور شد: اگرچه فرهنگ سازی یکی از مباحث زیرساختی و مورد نیاز در این موضوع است،نمی توان تا رسیدن جامعه به حد مورد نظر هیچ اقدامی انجام نداد و شاهد بروز خسارت و کشته شدن شهروندان بود، نصب این سرعتکاه ها به مرور زمان می تواند یک روند آموزشی اجباری برای رانندگان متخلف باشد و سبب شود پس از مدتی افراد جامعه به قوانین راهنمایی و رانندگی بیشتر عمل کنند،اما متاسفانه به دلیل رعایت نکردن مقررات ما هنوز در مرحله اجبار و آموزش مانده ایم.

  وی افزود: در بحث فرهنگ سازی ترافیکی هم در سطوح و اقشار مختلف جامعه اقدامات قابل توجهی انجام شده است، توزیع کتاب های حمل و نقل و ترافیک در مدارس و مهدها و برگزاری برنامه های فرهنگی با این موضوع گام های موثری در فرهنگسازی ترافیکی هستند که به اشکال مختلف ادامه خواهند داشت.

 این مسئول افزود:در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان مقطع ابتدایی با بخشی از مبانی راهنمایی و رانندگی و مباحث ترافیکی آشنا می شوند، این فرهنگ سازی یک برنامه بلندمدت و زمانبر است که در حال انجام است و به موازات آن باید اقدامات ایمنی و پیشگیری از خطرات رانندگی مانند نصب سرعتکاه ها نیز انجام شود.

وی با تاکید بر این که همه سرعت کاه های موجود در شهرها بر اساس مصوبه شورای ترافیک نصب می شوند، درباره سرعت کاه های غیرمجازی که توسط برخی از شهروندان در خیابان ها و کوچه ها نصب می شوند گفت: هیچ شهروندی نمی تواند بدون هماهنگی با شهرداری و مصوبه شورای ترافیک اقدام به نصب سرعت کاه کند.

به گفته وی پس از نصب سرعت کاه ها اقدامات لازم برای آشکارسازی سرعت کاه مانند نصب تابلو و رنگ آمیزی سرعتکاه نیز انجام می شود تا رانندگان از وجود سرعتکاه آگاه شوند.

*شهردار ساری:همه سرعت کاه ها در حال اصلاحند

شهردار ساری گفت: روند اجرایی فعالیت های شهرداری ساری به شکلی است که سرعت کاه ها به آرامگیر تبدیل شوند.

وی افزود:در معابر جدیدی که در حال ساخت هستند، سرعت کاه ها به شکل آرامگیر ساخته می شوند، در معابری هم که روکش آسفالت آن ها انجام می شود، همه سرعت کاه ها در حال اصلاح شدن هستند و به آرامگیر تبدیل می شوند.

  «مهدی عبوری» افزود: مدتی از سرعت کاه های پلاستیکی استفاده می شد، اما در حال حاضر به دلیل مشکل بودن تهیه آن سرعت کاه ها، این موانع ایمنی با بتن یا آسفالت ساخته می شود تا هم بتوانیم سرعت خودروهای متخلف را کاهش دهیم و هم از خسارات احتمالی به شهروندان و اماکن جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: در صورتی که شهروندان خودسرانه اقدام به نصب سرعت کاه کنند،شهرداران مناطق برای جمع اوری این سرعت کاه ها اقدام می کنند و هر سرعت کاهی که بدون هماهنگی سازمان حمل و نقل و ترافیک نصب شودقطعاً جمع اوری می شود.

  این مسئول با بیان این که یکی از وظایف اصلی سازمان حمل و نقل و ترافیک شناسایی اماکن نیازمند سرعت کاه است، خاطرنشان کرد: آسیب شناسی نقاط حادثه خیز و بررسی راه های کاهش حادثه مانند اصلاح هندسی، نصب سرعت کاه، چراغ راهنما و علائم راهنمایی و رانندگی از وظایف ذاتی این سازمان است.

*معاون خدمات شهری شهرداری آمل:سرعت کاه های غیرمجاز جمع آوری می شود

 مسئول خدمات شهری شهرداری آمل گفت: نصب خودسرانه هرگونه سرعت کاه در محدوده شهری مغایر با قوانین است و شهرداری در برخورد با این موارد نسبت به جمع آوری اقدام خواهد کرد.

  «علی علیزاده» اظهار کرد: در صورتی که شهروندی نسبت به نصب خودسرانه سرعت کاه اقدام کند، شهرداری بلافاصله نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد کرد،به همین منظور شهروندان محترم می توانند در صورت مشاهده این موارد، با واحد خدمات شهری شهرداری یا سامانه تلفن گویای 137 شهرداری تماس بگیرند و ماموران شهرداری را در جریان موضوع قرار دهند.

  وی افزود: هر شهروندی که درخواست نصب سرعت کاه دارد نیز می تواند با مراجعه به واحد خدمات شهری شهرداری خواسته اش را اعلام کند تا کارشناسان نسبت به بررسی منطقه مورد نظر و امکان نصب سرعت کاه اقدام کنند، در صورتی  که نصب سرعتکاه در جلسه شورای ترافیک به تصویب برسد، اقدام انجام خواهد شد.

*سرعت کاه ها خدمت رسانی همگانی را با مشکل مواجه می کنند

راننده یکی از آژانس های قائم شهر، وجود سرعت کاه های غیراستاندارد در خیابان های فرعی این شهر را یکی از معضلات رانندگان آژانس عنوان کرد و گفت: در برخی از کوچه ها این سرعت کاه ها با اندازه های متفاوت و اشکال گوناگون مشاهده می شود که به سلیقه افراد ساکن آن منطقه ساخته و نصب شده اند، مثلاً برخی از این سرعت کاه ها به شکل مورب نصب می شوند، گاهی هم با عرض های مختلف ساخته می شوند، برخی از سرعت کاه ها هم ارتفاع زیادی دارند که باعث وارد شدن صدماتی به خودرو می شوند.

«حامد جمشیدی» با بیان این که وارد شدن آسیب به جلوبندی شایع ترین آسیب وارده به خودروها است، افزود:این سرعت کاه ها برای کنترل سرعت برخی از رانندگان متخلف شاید مفید باشد، اما برای خودروهایی که در حال خدمت رسانی عمومی هستند یک معضل به شمار می آید.

 وی ادامه داد:اگر مسیر مشخصی برای تردد این خودروها در تمام سطح شهر وجود داشت، مشکلی برای ما پیش نمی آمد، هنگامی که یک خودروی همگانی نتواند به درستی نسبت به انجام وظیفه و فعالیتش اقدام کند بخشی از خدمت رسانی همگانی با چالش مواجه می شود.

  وی اظهار کرد: تصور کنید یک آمبولانس، خودروی آتش نشانی و امداد گاز یا برق بخواهد در محله ها یا حتی هسته مرکزی شهر به یک ماموریت فوری برود که جان یک شهروند در آن به خطر افتاده است، در چنین ماموریت هایی ثانیه ها سرنوشت ساز هستند، اما وجود این موانع می تواند در ارایه خدمات مشکل ساز شود.


*برخی از سرعت کاه های موجود مشخصه ای ندارند

  یک راننده تاکسی در شهر ساری نیز که نخواست نامش فاش با گلایه از وضعیت خیابان های شهر گفت: بسیاری از خیابان های شهر در حالت عادی پر از ناهمواری های گوناگون است، وقتی به این وضعیت سرعت کاه های غیر استاندارد را اضافه کنیم چیزی جز خسارت عاید رانندگان نمی شود، ضمن این که برخی از سرعت کاه های موجود مشخصه ای ندارند و به دلیل همرنگ بودن با خیابان دیده نمی شوند که این بر شدت آسیب های وارده به خودرو می افزاید.

وی تصریح کرد: بهتر است به جای گسترش و افزایش این موانع که با هدف کاهش خسارات و تصادفات و افزایش امنیت شهروندان نصب می شوند، فرهنگ سازی لازم برای رانندگان و عابران انجام شود تا هم شاهد خیابان های با کیفیت و استاندارد باشیم و هم میزان بروز خسارات و تلفات در اثر تصادفات را به کمترین حد برسانیم.

*افزایش استفاده از سرعت کاه ها

   یک راننده وانت نیز که به گفته خودش تقریباً هر روز از شرق تا غرب استان را طی می کند در این باره اظهار کرد: متاسفانه این معضلی است که در تمام شهرها و روستاهای استان وجود دارد، گاهی که برای حمل بار به روستاهای مختلف می روم می بینم که ساکنان روستا در بسیاری از کوچه ها و خیابان های روستاها اقدام به نصب سرعت کاه کرده اند و این موضوع آنقدر فراگیر شد که به نوعی نصب سرعت کاه تقریباً به یک فرهنگ تبدیل شد و همه هم آن را پذیرفته اند.


طهماسبی افزود: سرعت کاه ها برای پیشگیری همیشگی از خطرات ایجاد نشده اند، بلکه موانع بازدارنده ای هستند که به عنوان ابزار اجباری برای القای فرهنگ درست رانندگی به کار می روند،وقتی استفاده از سرعت کاه ها به شکلی همه گیر اجرا می شود و در دستور و برنامه نهادها قرار می گیرد، خود به خود خطاهای عمدی در رانندگی افزایش می یابد، چون سرعت کاه در همه نقاط شهر وجود ندارد و راننده متخلف می تواند در هر جایی سرعت کاه وجود ندارد با سرعت غیرمجاز رانندگی کند و ضریب احتمال بروز خطر را افزایش دهد.


*رعایت مقررات و قوانین بهترین راه کاهش خسارات است


برای آنکه این گزارش را با نظر مسئولان «اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران» تکمیل کنیم، بارها برخی از مسئولان محترم این اداره تماس گرفتیم، اما به دلایل مشکل کاری، نتوانستند با خبرنگاران ما گفت و گوی حضوری یا تلفنی داشته باشند. اما روابط عمومی این اداره متن زیر را ارسال کرد که در ادامه می خوانید.


برابر مصوبه کنوانسیون ژنو که ایران یکی از اعضای آن است هر نوع برآمدگی یا فرورفتگی بیش از 5/2 سانتی متر در سطح معابر عمومی ممنوع است.


با توجه به آمار قابل توجه کشته های ناشی از تصادفات رانندگی که عمدتاً مربوط به عابران پیاده است و از سرعت غیرمجاز رانندگان در کشور اتفاق می افتد، برای کاهش سرعت وسایل نقلیه و متعاقباً افزایش ایمنی و کیفیت زندگی، طرح آرام سازها بر اساس سرعت مجاز منطقه، برابر نامه شماره 37/39035 مورخ 29/03/1390صادره از مدیر کل محترم دفتر حمل و نقل وزارت کشور و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، با هدف وحدت رویه و استانداردسازی آثار و پیامدهای سوءناشی از اجرای نادرست و غیر استاندارد انواع سرعتکاه ها که اغلب دارای ارتفاع 5/7 سانتیمتر و عرض 20/4 متر است اجرایی شد.


ارتفاع سرعتکاه ها می تواند از 5 تا 10 سانتیمتر تغییر کند. ارتفاع 5 سانتیمتر موجب کاهش سرعت و 10 سانتیمتر منجر به توقف وسایل نقلیه می شود. عرض سرعتکاه ها ممکن است کمتر یا بیشتر از طراحی مبنا باشد، ولی نباید از 8/1 متر کمتر باشد. هرچه عرض سرعتکاه کمتر شود، به سرعتگیر شبیه تر می شود و مانند دست انداز جاده عمل می کند. سرعتکاه های با عرض 20/4متری بیشتر از سرعت کاه های با عرض 60/3 متری کاربرد دارند. زیرا سرعت طرح بالاتر و حرکت ملایمتری را برای واسیل نقلیه فراهم می کنند.


اما باید در نظر داشت که بهترین راه برای کاهش تصادفات و خسارات رانندگی رعایت کامل مقررات و دستورات ایمنی و آیین نامه ایی توسط رانندگان و عابران است.


  • جمعه 11 مرداد 1392-0:0

    بسیار ممنون .خیلی مفید بود

    • كارشناس مسئول ترافيك شهر سرعتگيرها پاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 4 بهمن 1391-0:0

      سلام
      كدوم شهروند محترمه كه بفهمه سرعت كاه خوب نيست. اعضا شوراي شهر هم پيگيري براي نصب سرعتگير را يكي از روشهاي تحقق وعده هاي خود براي ورود به شورا را دارند.
      همه افرادي كه روزانه مراجعه دارند براي درخواست نصب سرعت گير در خيابان محل زندگي‌شان در زمان رانندگي با وسيله شخصي اصلا رعايت سرعت مجاز را ندارند.
      هر ننه قمري شده كارشناس احداث سرعتگير

      • سه شنبه 30 ارديبهشت 1393-10:4

        معلوم که ماشین شخصی تو نمی یاری بیرون.. نا قلا نگو با وسایل عمومی میری که جوک سال میشه!!! هر چند تکراریه...

      • پنجشنبه 21 دی 1391-0:0

        لااقل ما فرهنگ رانندگی درستی نداریم متاسفانه بایداین چیزها باشد وگرنه برخی افرادباسرعت سرسام آوربدون توجه به مردم حرکت میکنندبرخی ها میگن بیمه هستش دیگه نمیدونن بنیان چندخانواده رومیپاشونن شهردارعبوری کارهای خوبی انجام داده سرعت کا ههای آسفالتی بهتره البته باشیب درست وروش رنگ آمیزی بشه قبلش هم تابلوبخوره هرچنردشورای ترافیک استان هم مصوبه میکنه توجه داشته باشین شهردارعبوری توجه ودقت فراوانی به این جورچیزها دارهع دست مریزادعبوری دوستت داریم

        • چهارشنبه 20 دی 1391-0:0

          من این سرعتگیرها ره دوس دارمبه:امضا:جلوبندی ساز

          • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

            شهرداري هاي مازندران بايد براي دريافت الگوي كنترل ترافيك شهري به شهر ما - بهشهر - بيايند. سرعت كاه هاي ما بسيار بلند و مورد علاقه تعميركاران جلوبندي و كمك فنر سازها هستند. به علت وجود انواع و اقسام سرعت كاه در انبار شهرداري، خوشبختانه به تازگي داراي دو سرعت كاه دوبل شده ايم و نوع آسفالته و پلاستيكي آن در مجاورت هم براي تخريب اتومبيل و جمع آوري آب باران حضور دارند و شهرداري با افزايش ترافيك به گسترش فرهنگ رانندگي خدمت مي كند و از اين كه كسي گوشش بدهكار نيست، به همه عوامل دست اندركار رحمت مي فرستيم.

            • حقوق بگیران ! راه و پلیس راه!پاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 18 دی 1391-0:0

              لطفاً عنایتی به این مطلب بکنید ! چرا روابط عمومیتان اعتنایی و یا توجهی به این گفتگو نمی کنند ؟ لطفاً افاضه بفرمایید .

              • جلو بندیانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                اگر دست انداز های مصنوعی جمع اوری شود چاله چوله ها و دست اندازهای طبیعی واز جمله جلو بندی سازها ناراحت می شوند سر تاسر گیلان ومازندران حتی بزرگراه ها مزین به دست انداز است که باید در افق 20 ساله به 20 برابر افزایش پیدا کند

                • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                  گزارش کامل و خوبی است ؛برای تهیه آن زحمت زیادی کشیده شده.ممنون


                  ©2013 APG.ir