تعداد بازدید: 5801

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 20 دی 1391-7:49

اسپه چا

گزارش تصویری مازندنومه از قبرستان کهن سفیدچاه-بهشهر


مازندنومه،مصطفی کاظمی:به نخستین قبرستان مسلمین در ایران معروف است؛ قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ سال با نقش‌های عجیب‌تر روی سنگ‌هایش در روستایی به نام "سفیدچاه".

البته برخی پژوهشگران می گویند سفیدچاه برخلاف شهرتش قديمي ترين قبرستان مسلمانان نيست و کهن ترین سنگ مزار این گورستان مربوط به سال 634 هجری قمری است.

 قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد.ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند در سفیدچاه مدفون شده‌اند.

ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد بنا بر نوشته‌ی کنده‌کاری شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

سفیدچاه که به روایت قبر حاج جرجیس سفیدجايی، سفیدجا و در روایت‌های دیگر اسپ ِ‌چاه، اسپ ِ تن و روبار نامیده شده در دره‌ای میان کوه‌های هزارجریب از رشته‌کوه همیشه باشکوه البرز، در بهشهرِ مازندران ِهمیشه واقع است.

در توضیح بیشتر باید بگویم روستاییان و اهالی حدود ۴۴ روستا که مرکزش"سفیدچاه" است معتقدند خاک سفیدچاه مانند خاک وادی السلام است و جسد را تا سال‌ها سالم نگه می‌دارد.

سفیدچاه از توابع بخش یانه سر شهرستان بهشهر است که در دهستان شهدا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۹ نفر (۲۶خانوار) بوده ‌است.

تصاویر زیر را شنبه همین هفته از سفیدچاه برداشته ام که به جهت تاثیرگذاری بیشتر به صورت سیاه و سفید تقدیم می شود.



  • محمد عظيمي مدير انجمن دوستداران ميرپاسخ به این دیدگاه 0 0
    پنجشنبه 21 دی 1391-0:0

    با تشكر از جناب آقاي كاظمي و اي كاش كه از وضعيت اسفناك اين گورستان ارزشمند هم مي نوشتيد و تنها به گزارش ساده و قديمي بسنده نمي كرديد. بنويسيد كه با توجه به ثبت اين گورستان در فهرست آثار ملي، سازمان ميراث فرهنگي هيچ توجهي به اين اثر تاريخي ندارد. بنويسيد كه سنگ نگاره هاي آن توسط غارتگران فرهنگي سرقت مي شود و ميراث فرهنگي در خواب است. بنويسيد كه در ميان بافت تاريخي اين گورستان، تدفين جديد صورت مي گيرد و با سنگ هاي جديد تزيين مي شود. بنويسيد كه بخش هايي از اين گورستان تبديل به خانه مسكوني شده است. بنويسيد كه اين گورستان بلاصاحب رها شده است. بنويسيد كه با اين نظارت و مديريت حاكم در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به زودي از آثار تاريخي تهي خواهيم شد و پيشينه ي باارزش ما به باد خواهد رفت. بنويسيد كه آثار تاريخي مازندران هزار درد دارد و دريغ از يك مرهم. بنويسيد كه گوشي بدهكار نيست. بنويسيد كه ...

    • رضا ملکی / گرگانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 20 دی 1391-0:0

      خسته نباشی هنرمند. واقعا لذت بردم . خیلی تاثیر گزار بود. واقعا نگاه شما ستودنیست.
      ای کاش باشد کسی که قدر این بنا را بداند.

      • چهارشنبه 20 دی 1391-0:0

        تصاویر خوبی بود . ای کاش رنگیاش رو هم میذاشتید . شاید بعضی ها از تصاویر رنگی بیشتر تأثیر گرفتند!!!


        ©2013 APG.ir