تعداد بازدید: 4188

توصیه به دیگران 1

جمعه 20 بهمن 1391-23:10

« سرافراز» رفت

به بهانه درگذشت استاد فخرالدین سورتیجی(3)/سورتیجی باعث رونق انجمن های ادبی در ساری بوده است/او فارسی و مازندرانی را خوب می دانست و به هر دو زبان شعر می سرود .نقد سروده های ممتاز ایشان را بر عهده شاعران و ادیبانی برجسته چون خودش می دانم .


مازندنومه،درویشعلی کولاییان،نویسنده و پژوهشگر:فخرالدین سورتیجی -ادیب و شاعر مازندرانی- امروز بیست بهمن ماه در 81 سالگی در گذشت.

 او که «سرافراز» تخلص می کرد معلم با سواد بسیاری از درس خوانده های ساروی به حساب می آمد .

سورتیجی در ساری به دنیا آمد و در سال 1333  به دانشکده ادبیات تهران راه یافت و از محضر استادانی بنام چون عبدالعظیم قریب ، جلال همایی ، بدیع الزمان فروزانفر و از نسل جوان ترِ استادانی چون محمد معین ، پرویز ناتل خانلری  و صادق کیا بهره جست.

 او از سال 1337 به بعد در ساری و در مقام معلم دبیرستان و آموزشکده ها ، و استادی تربیت معلم ها به تدریس می پرداخت .

 او می گفت « ... بعضی از دانش آموزان مرا دبیر سختگیری می شناختند اما آنان که درسی خواندند و دانشی اندوختند و حتی به مقاماتی رسیدند هنگام برخورد با من ابراز بشاشت و حوشوقتی می فرمایند و این برخورد ها هنوز بعد از پنجاه سال که از آغاز خدمتم می گذرد ادامه دارد و این پاداشی شایسته است که من به آن می بالم  » .

 سورتیجی باعث رونق انجمن های ادبی در ساری بوده است و طی سال های اخیر انجمن ادبی – هنری «تبرستان » در ساری را با وجود ضعف کامل قوه شنوایی و بینایی به خوبی اداره می کرد .


در سال نود مجموعه اشعار فارسی و مازندرانی سورتیجی با نام « لاله های خیال » به کوشش فرزندشان آقای سامان سورتیجی نویسنده ،باستان شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی تدوین و به توسط انتشارات شلفین منتشر گردید .

سورتیجی فارسی و مازندرانی را خوب می دانست و به هر دو زبان شعر می سرود .نقد سروده های ممتاز ایشان را بر عهده شاعران  و ادیبانی برجسته چون خودش می دانم .

زنده یاد فخرالدین سورتیجی(نفر اول سمت چپ)

عکس ارسالی مهندس درویشعلی کولاییان


سورتیجی علاقه مند به تاریخ مازندران و صاحب نظر در این زمینه بود . آن چه باعث آشنایی بیشتر من با سورتیجی شد توجه استاد به نوشته های این جانب در زمینه تاریخ مازندران باستان  بود .

 ایشان جلساتی متعدد و مباحثاتی طولانی با این جانب داشتند ، داوطلبانه و با علاقه آن را پی می گرفتند ، سر انجام نیز اصالت موضوعات مطروحه را تایید و سعی در انعکاس نقد خود در مطبوعات محلی نمودند.

ایشان جلوتر از دکتر ستوده و استادان دیگر و  قبل از اظهار نظرآنان مطالب را سنجید و با انصافی علمی که از خود نشان داد رغبت بنده را به ادامه تحقیقات تقویت نمود .

درگذشت این معلم و این ادیب ارجمند را به خانواده و بستگان ، دوستان و علاقه مندان به ادب فارسی و به مازندرانیان اهل قلم  تسلیت می گویم . خدایش بیامرزاد.


  • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

    آنانی که در طول زندگی سرافرازند عاقبت به خیر می شوند و سرافرازانه دیار فانی را به سمت دیار باقی طی می کنند و تمام اقدام آنها درس برای چگونه زیستن دیگران است و مهار منیت ها و بندکردن خودپسندیها و زندانی کردن غرور و خیره سری در پشت سدی به نام تقوا و خویشتن داری و ممارست در خودکنترلی و تهذیب و زیباسازی نفس و روش و منش و بیان و لین سازی ادبیات و آداب و اصول همه و همه از سرافراز هایی بر می آید که در طول زندگی با این روش های بکر و ناب خود را سر افراز ساختند و خودسازی را تنها راه دستیابی به قله های رفیع انسانی شناختند و به دنبال موقعیت های دنیایی سگ دو نزدند و ندویدند تا در مسابقات مادی بازنده باشند بلکه پرواز کردند تا همیشه خدا سر افراز باقی بمانند و نام نیک را بهتر از نان گل آلود و ثروت مشکوک و شبهه ناک دانستند و با به زندگی با نام عشق ورزیدند و نان برخاسته از نواله را سهم و ملک تلق دیگران قرار دادند تا مانعی برای سرافرازی آنها نشود. خدایش بیامرزد که هر چه برایش بنویسم کم است و چون کم است نمی خواهم زیاد بنویسم بلکه سعی دارم زیباترین ها را تقدیم کنم تا به جای رفتار مغرورانه و جاهلانه قابیلی منش عاشقانه هابیلی را نشان کرده باشم.

    • شنبه 21 بهمن 1391-0:0

      خدا رحمتش کند.متشکر از استادانی که به یاد استاد بزرگ بودند


      ©2013 APG.ir