تعداد بازدید: 3852

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 22 بهمن 1391-0:25

بزرگ بود و بزرگانه رفت

به بهانه درگذشت استاد فخرالدین سورتیجی(7)/تشییع جنازه بسیار با شکوه مرحوم استاد فخرالدین سورتیچی نشان داد که مردم با فرهیختگان و خادمان فرهنگی خود نیز پیوندی ناگسستنی دارند و قدرشان را می دانند و یادشان را گرامی می دارند.


مازندنومه،صادقعلی رنجبر،عضو هیئت علمی دانشگاه:توفیق متعدد همنشینی حقیر با استاد ادب و قلم و سخن در جلسات متعدد مذهبی و ادبی و آشنایی قابل اعتنا از توانایی های ادبی، فراست های هنری، مهارت های شعری، اشرافیت های تاریخی و شجاعت های صاحب نظری ایشان، هیجانی را در من به اوج رساند که لاجرم بر آن شدم که کمی بنگارم و نمی ببارم، تا شاید دمی بیارامم.

سورتیچی فقید یکی از پرچمداران ادبیات مازندرانی در کلاسهای درس، جلسات کارشناسی و مناظره های تخصصی بود که انصافاً صراحت کلام و صداقت مواحهه وی با افراد و موضوعات مورد بحث غالباً کفه ترازو را به نفع ایشان سنگین می کرد.

بزرگمردی که اهل معامله در اصول نبود و اهل عدول نبود، بدون مطالعه کلامی را بیان نمی نمود و لب به سخنی بیهوده نمی گشود، کسی را بی جهت و متملقانه نمی ستود و بی سند بر مقام  کسی نمی فزود!

کسی که سالم زندگی کرد، عالم به وظیفه بود، عامل به علمی که می اندوخت، جلوه کرد و صفت آزادگی در او تبلور داشت و رنگ و بوی زندگی اش، فرهنگی بود و با کتاب و دفتر و قلم دوستی دیرینه داشت!

اهل کینه نبود، دوپهلو نزد، به کسی ظلمی روا نداشت، حقی پایمال نکرد، مدیون کسی باقی نماند، وامدار کسی نشد و مخلص کلام اینکه شفافیت در سلسله رفتارها و گفتارهایش موج می زد!

ادیب نجیب شمال که در طریق وصال، ادبیات بی مثال مازندران را غریب و پرملال کرد، اگر چه در فرایند فعالیت های سیاسی خویش در جوانی، فراز و فرودی گهگاه ناروا نیز داشت، اما مهم ترین جلوه تفکر سیاسی اش در اقتدای او به سرور و سالار شهیدان کربلا دیده می شد و اینکه ایشان خادم الحسین(ع) و خادم اهل بیت(ع) بود و شعرهای بسیار نغز و پرمعنا سرود و ارادتش را به آل الله در استخدام سنگین ترین واژه ها و متین ترین قافیه ها و وزین ترین القاب مستند به روایت های معتبر در اشعارش به تجلی در می آورد و وجد معنوی مخاطبین را موجب می گشت.

آثار ادبی و هنری اش در آحاد مردم جاودانه خواهد ماند و نوحه خوانان اشعار نابش را نغمه خواهند کرد و خلاصه اینکه سورتیچی عزیز، به اعتبار ماندگاری نهضت های پایدار اسلامی، هرگز از یادها نخواهد رفت.

سورتیچی عزیز، بزرگ بود، بزرگ زیست، بزرگ می نگریست، بزرگوارانه می گفت و بزرگانه رفت و بزرگان زیادی را به مراسم خود کشاند و کثیری از بزرگان علم و ادب را در سوگ ماتم خیز خود نشاند.

تشییع جنازه بسیار با شکوه مرحوم استاد فخرالدین سورتیچی نشان داد که مردم با فرهیختگان و خادمان فرهنگی خود نیز پیوندی ناگسستنی دارند و قدرشان را می دانند و یادشان را گرامی می دارند.

روحش شاد و یادش گرامی باد


  • بابک شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

    درود به دکتر رنجبر عزیز که کلام صادقانه شان در خصوص یکی از مفاخر فرهنگی مازندران حکایت همان مثل معروف است که می گوید هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند...

    • يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

      روحش شاد

      • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 1 0
        يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

        حاج صادق زیباترین و لطیف ترین متن ممکن را برای یکی از خوبترین های ادبیات و یک از بهترین های اخلاق و سازندگی و تعلیم و تعلم و مروت و فتوت نگاشته است و جا دارد این متن زیبا در مجموعه ای که قطعاً توسط بازماندگان مرحوم فخرالدین سورتیچی منتشر خواهد شد مورد استفاده قرار گیرد.

        • يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

          خدا رحمت کند بزگوار بود.


          ©2013 APG.ir