تعداد بازدید: 6748

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 29 اسفند 1391-19:30

سفر به سرزمین شکوفه ها

بسته ويژه نوروزی/گزارش گردشگری؛لذت دیدن بهار در مازندران


مازندنومه؛تهمینه اسدی امیری،کارشناس ارشد جغرافیا-برنامه ریزی توریسم و مسئول کمیته طبیعت گردی مازندران:از دورترها، سفر در ایام نوروز یکی از سنت های رایج ما ایرانیان بوده است. سفر به مناطق مختلف شمالی، جنوبی، مرکزی، شرق و غرب که هر کدام تجربه های نویی را در آلبوم خاطرات ما می آفرینند. برای نوروز امسال پیشنهاد ما سفر به گوشه و کنار استان زیبای مازندران است که بیداری طبیعت را می توانید در جای جای آن تجربه کنید. سفری رویایی در طبیعتی بی نظیر میان کوه، جنگل و دریا، که در بهار پوشیده از شکوفه های بهاری و جوانه های سبز و بوی خاک و زندگی است. 

بگذارید یادآوری کنیم که برای رسیدن به مازندران از تهران سه جاده ی معروف هراز، چالوس و سوادکوه گذر می کنید که در هر مسیر، جاذبه هایی منتظر دیدار شما هستند. سفر به این استان برای هر گردشگری الهام بخش است؛ دارای هر ذائقه ای که باشید در مازندران مکان مورد علاقه تان را می یابید. اگر بدنبال آرامش هستید، سکوت را می توانید در ییلاقات ما پیدا کنید و اگر در جستجوی هیجانید مسیرهای صعب العبور و جاذبه های بکر منتظر شمایند.

   آیا تا کنون دریا را هنگام بارندگی بهاری دیده اید و تجربه قدم زدن بر روی ساحل ماسه ای را داشته اید؟آیا بعد از باران به جنگل های خیس و مرطوب رفته اید، تا شاهد لبخند شکوفه های بهاری باشید؟

اگر از درد کهنه رماتیسم رنج می برید و از جاده هراز عبور می کنید، می توانید سری به آبگرم معدنی لاریجان که در فاصله 75  کیلومتری از آمل قرار دارد، سری بزنید. در مسیر آمل به تهران در منطقه گزنک (مرکز بخش لاریجان) و در پای قله دماوند، روستای ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم قرار دارد. آب های گرم معدنی این روستا با حرارتی حدود 62 درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری های پوستی، دردهای استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید است. اقامتگاه های متعددی در این منطقه است و مسافران زیادی نیز جهت معالجه بیماری های جلدی نیز به این منطقه سفر می کنند.


اگر در مسیر گیلان به مازندران هستید، می توانید از آبگرم کتالم و سادات شهر استفاده کنید. سادات شهر در فاصله چهار كيلومتري شهر رامسر قرار دارد و داراي چشمه هاي آبگرم محمد گرما، عزيز گرما، شكر گرما، كش گرما، سنگ بنه و نمك گرما است . درجه حرارت آب به جز چشمه نمك گرما، در سر چشمه اصلي، حدود 35 درجه بوده و براي استفاده در استخرها و وان های آبگرم جمع شده اند. املاح موجود در آن ها باعث درمان درد مفاصل و روماتيسم، بيماري هاي پوستي  و تسكين اعصاب مي گردد. البته چشمه نمك گرما داراي حرارت 17 درجه سانتي گراد بوده و برای درمان جوش بدن و بيماري هاي پوستي، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.
 

اگر در مسیر سوادکوه هستید، نرسیده به قائم شهر در روستای واسکس، آب سرد معدنی چشمه هزارون در مجاورت امام زاده زکریا  قرار دارد. آب این چشمه به لحاظ وجود مواد معدنی برای درمان بیماری های پوستی و امراض استخوانی مفید می باشد و بنا به اعتقاد بومیان، آب آن شفا دهنده است.

اگر مشتاق دیدن جوانه های سبز درختان و شکوفه های بهاری هستید، پارک های جنگلی متعددی، مانند: پارک جنگلی ایلمیلی، چال دشت، دالخانی و صفارود در رامسر، پارک جنگلی چالدره در تنکابن، پارک جنگلی فین در چالوس، پارک جنگلی سی سنگان در نوشهر، پارک جنگلی نور ، پارک جنگلی کشپل در لاویج نور، پارک جنگلی طاهباز در محمود آباد، پارک جنگلی میرزا کوچک خان و سرو چمان در آمل، پارک جنگلی جزین در فریدون کنار، پارک جنگلی بزچفت و شیاده در بابل، پارک جنگلی جوارم و سرخ آباد در سوادکوه، پارک جنگلی تلار و شالتماس در قائم شهر، پارک جنگلی شهید زارع و سالاردره در ساری، پارک جنگلی چلمردی در نکا ، پارک جنگلی خربزه چشمه در بهشهر و پارک جنگلی توسکا چشمه در گلوگاه همچنان منتظر قدوم شمایند. اجازه بدهید که چند تا این پارک ها را معرفی کنیم:

پارک جنگلی ایلمیلی در شهرستان رامسر واقع شده است. مسیر دسترسی به این پارک از  غرب رامسر آغاز و بعد از طی مسافت 5 کیلومتر  در  ارتفاع تقریبی ۴۵۰ متر به آنجا می رسید. مساحت پارک جنگلی ایلمیلی تقریبی 96 هکتار است و از نظر چشم انداز به علت نزدیکی به ساحل و اشراف به شهر رامسر و چابکسر منظره بسیار زیبایی دارد. مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز رامسر (تله کابین شهر سبز) در این منطقه قرار دارد.  مجتمع شهر سبز دارای امکاناتی از قبیل: پیست کارتینگ، زمین بازی پینت بال، کلوپ دریایی و جت اسکی،  تفرجگاه های زیبا، آب نمای موزیکال، آب نمای آب و آتش، آلاچیق های ساحلی،  دهکده زیبای جنگلی با کلبه های مجهز به امکانات کامل رفاهی و سوئیت های اقامتی،  یکی از بهترین و دل انگیزترین نقاط اقامتی ایران محسوب می گردد.

پارک جنگلی بزچفت در شهرستان بابل در روستای بزچفت از بخش بابلکنار واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه از جنوب شهر بابل به مسيرجاده بندپي آغاز و بعد از طی 25 کیلومتر  به این پارک  می رسید.
 این منطقه دارای محوطه بازي كودكان، قهوه‌خانه سنتي، چشمه آب و سرويس‌هاي بهداشتي است كه مي‌تواند براي استراحت در طول روز خدماتي را به گردشگران ارائه كند. پارك جنگلي بزچفت بابل با مساحتي بالغ بر 716 هكتار است.


نهالستان  چلمردی در شهرستان نکا در روستاي چلمردي واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه جنگلی از طریق جنوب نکا به سمت ارتفاعات هزار جریب اغاز و بعد از طی مسافتی حدود  15 كيلومتر به آنجا می رسید. ارتفاع منطقه تا سطح دريا 15 متر می باشد. وجود كوهي به نام (ٳستُمسَر) و عبور شاخه اي از رود نكا از ميان نهالستان بر زيبايي آن افزوده است .

جنگل شالتماس در شهرستان قائم‌شهر در روستای افراتخت در شهر ارطه واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه جنگلی از جنوب شرقی قائم‌شهر آغاز و به روستای افرا تخت می رسید. شالتماس نام محلی جنگلی برگرفته از نام شاه طهماسب می‌باشد. شاه طهماسب صفوی در دوره حکومت خود تفرجگاهی بهاری در جنگل‌های بکر و کاملا طبیعی روستای افراتخت ساخته که در حال حاضر آثار چندانی از آن به جا نمانده است.

باستانی ترین قسمت این مکان پلنگ چشمه نام دارد. مردم محلی این مکان را شالتماس (به معنی شاه تهماسب) می‌نامند. گونه‌های درختی این جنگل: ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا است.


مازندران جاده های زیبایی دارد که گذر از آنها خالی از لطف نیست. زیباترین جاده جنگلی کشور که دو شهر کلاردشت و عباس آباد را به یکدیگر متصل می کند. وجود درختان سرسبز، زیبا، بلند و کشیده در کنار جاده و جاری بودن سرچشمه های مختلف در دره های این جاده طراوت خاصی به آن بخشیده و طبیعتی پر جاذبه برای مسافران و مشتاقان منطقه پدید آورده است.

جاده کسیلیان، این جاده به طول 30 كیلومتر از زیرآب آغاز و به روستای لاجیم منتهی می شود. این جاده به دلیل عبور از میان اراضی زراعی و جنگلی، دارای گردشگاه ها و چشم اندازهای طبیعی بسیا زیبائی است. در فصول بهار و تابستان گردشگران بسیاری این منطقه زیبا را جهت گذران اوقات فراغت انتخاب می كنند.

 جاده آلاشت، این جاده زیبا از دوراهی آزادمهر در 5 كیلومتری جنوب شهر زیرآب از جاده سراسری سوادكوه جدا شده و پس از عبور از مناطق بسیار زیبا، با چشم اندازهای جنگلی در ارتفاعات مشرف بر دره زیراب، تونل های معادن ذغال سنگ البرز مركزی رودخانه، پیچ و خم های فراوان و روستاهای پر جمعیت لله بند، موج خیل، كارمزد و لیند به شهر ییلاقی آلاشت منتهی می شود. جاده آلاشت از جاذبه های شهرستان سوادكوه به شمار می رود و در فصل تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می كند. این جاده از ابتدا تا انتها، 35 كیلومتر طول دارد. موزه و مسجد آلاشت از مکان هایی که حتماً برای بازدید پیشنهاد می شود؛ راستی خرید فرآورده های لبنی معروف منطقه نیز یادتان نرود.

 علاوه بر دریای خزر، بزرگترین دریاچه دنیا که اکثر شهرهای مازندران در کنار آن قرار دارند ، دریاچه های متعددی نیز در آن یافت می شود. دریاچه استخر پشت نکا  ، در 25 كيلومتري جنوب شهر نكا  و در حاشيه روستاي استخرپشت قرار دارد. در مسیر نکا به سمت هزار جریب، در سه راه بندبن به جاده دهستان زارم رود می رسد، جاده ای جنگلی و بسیار زیبا که با گذر از آن به منطقه استخرپشت می رسد. این مسیر از کنار منطقه جنگلی و نهالستان «ونمک» می گذرد.

 كوهستاني و جنگلي   بودن اطراف اين درياچه زيبا و قديمي جلوه ي باشكوهي به آن داده است. وسعت این دریاچه 7 هكتار مي باشد و با جاده ي  آسفالته كه از مناظر زيباي جنگلي مي گذرد مي توان به آن دسترسي پيدا كرد .

سد الیمالات در 8 کیلومتری نور در مسیر جاده نور به چمستان قرار دارد. فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود 3 کیلومتر است. این دریاچه که در دل جنگل واقع شده است به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. دریاچه‌ای كه وقتی برای اولین‌بار بعد از طی‌كردن و دور زدن در جاده‌ای پر درخت به آن می‌‌رسید و وارد محوطه‌اش می‌شوید شكوه طبیعت شاید موجب شود باورتان نشود كه با چنین منظره‌ای روبه‌رو هستید.

 این دریاچه آن قدر زیباست كه گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آن جا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. درمسیری پنج دقیقه‌ای بصورت پیاده‌روی ‌می توانید دریاچه را ببینید که با گذر از پلی زیبا به این سد می رسد. نمای زیر پل سدی است كه بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌سر گذاشتن چند پله به سنگ‌های زیبای كنار رودخانه نزدیك می‌شوید. در این مکان زیبا می توانید اوقات خوشی را در کنار خانواده داشته باشید.

دریاچه خضر نبی در فاصله 70 کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر و در جنوب روستای ییلاقی نیمور کجور، در میان جنگل و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی و در ارتفاعات قرار دارد. بنا بر اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است. انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی در اين ناحيه دیده شده است. فضاى بسيار طبيعى، چشم‌اندازهاى زيبا، دلنواز و فرح‌بخشى دارد که هر بيننده‌اى را بويژه در ايام بهار و تابستان و پاييز شيفته خود مى‌سازد.

سد سنبله رود در 12 کیلومتری جنوب قائم شهر در مسیر قائم شهر به شیرگاه  قرار دارد. از شهر شيرگاه بايد به سمت جاده قديم قائم شهر بروید. بعد از آنکه روستاي کليج را پشت سر گذاشتيد به سد سنبله يا همان سد شيرگاه مي رسيد. درياچه اين سد برای قايق سواري مناسب است.

سد شیاده در 35 كيلومتري جنوب غربی شهرستان بابل در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی واقع شده است. این سد بر روی رودخانه چلیم یكی از سرشاخه های رودخانه بابلرود در روستای شیاده بسته شده است . منطقه بكر سد شیاده به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و وجود جنگل در چهار سوی خود، مكان مناسبی برای پیاده روی، صعود به ارتفاعات نزدیك سد، ماهیگیری و قایقرانی است كه جذابیت های طبیعی این منطقه علاقه و رغبت دیدار مجدد مسافران و گردشگران را از این منطقه افزایش می دهد.

مناظر و چشم اندازهای بدیعی نیز در این خطه سر سبز وجود دارد که چشم بیننده ای را خیره می کند مناظر مرتعی که در فصل بهار تازگی و طراوت سبز را بهمراه دارد. این مناظر را می توانید در دشت دریاسر تنکابن تجربه کنید.  دشت دریاسر از طریق جاده دو هزار از سه راهی خرم آباد آغاز و با عبور از شهر خرم آباد، دو راهی لتاك و پارك جنگلی چالدره با طی مسافت 40 كیلومتر می باشد. این منطقه 200 هزار متر مربع مساحت دارد، ارتفاع دشت 1800 متر بوده و به این خاطر در تابستان دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است. وجود كوههای پوشیده از گیاهان، چشمه ها و رودهای پر آب دریاسر بر زیبایی منطقه می افزاید. مسیر دسترسی به قله سیالان، ییلاقات دو هزار و سه هزار، غار دانیال و آب معدنی فلکده از دیگر جاذبه های این منطقه محسوب می شود.

دشت فریم، در 65 کیلومتری جنوب شهرستان ساری در بخش دو دانگه واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوا، ییلاقی بوده و به دودانگه/ پریم/ فریم معروف است. پریم منطقه ای کوهستانی- جلگه ای است. از سویی در حصار رشته کوه های البرز در آمده و از سویی دیگر دشت های حاصل خیز و چشم نواز خود نمایی می کند.

رودخانه ها و جنگلش با زیبایی طبیعی دل از هر بیننده ای می رباید. فریم خود ناحیه وسیعی است از کوه و دشت که حدود پانزده فرسنگ عرض‏ و هیجده فرسنگ طول دارد و دشت آن را «پریم‏صحرا» می گویند. از شمال محدود است به روستاهای  «پرکوه»، «افراچال»، «ورکی»، «گردشی»، «لاک‏تراشان» و شهرستان ساری و از مشرق به روستاهای «شن‏دره»، «دینه‏سر» و «سیدآباد» چهاردانگه، از جنوب به روستاهای «پاجی میانه» و معبر کوهستانی «گونگلی» و «هیکوه» (که‏ ساکنان آن به دلیری مشهور بوده‏اند) و در غرب آن روستاهای «پیوندر»، «کلیج‏کلا» و «بنافت» واقع شده که ادامه این مسیر به سوادکوه پایان می یابد.


در مازندران غارها، آبشارها، کوه ها، چشمه ها، رودخانه ها، سواحل و ییلاقات متعددی وجود دارد که مجال معرفی همه ی این جاذبه ها در این بخش نیست. امیدوارم برای تابستان تعداد دیگری از جاذبه ها را معرفی کنم.

*این گزارش در آخرین شماره ماهنامه "ارمون" منتشر شد که از سوی همکاران ما در آن نشریه برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


  • سه شنبه 26 شهريور 1392-0:0

    سلام تهمینه جون کاش از زیباییهای جاده هراز و چمن زارهای سد لار هم مینوشتید. از ییلاقات زیبای جاده هراز که در دل رشته کوه های البرز قرار دارند و بعصی از آنها واقعا بکر وآرامش بخشند.

    • چهارشنبه 14 فروردين 1392-0:0

      منتظر مطالب جدیدخانم اسدی و مجله ارمون هستیم. مرسی

      • يکشنبه 11 فروردين 1392-0:0

        • شنبه 10 فروردين 1392-0:0

          عالی بود.


          ©2013 APG.ir