تعداد بازدید: 3211

توصیه به دیگران 7

جمعه 30 فروردين 1392-23:2

عارف:کسانی که در حصر و زندان هستند،انگیزه ای جز خدمت نداشتند

محمدرضا عارف در ساری گفت:به خاطر ستاره دار کردن باید از دانشجویان عذرحواهی کرد/ قشر نخبه باید به میدان آمده و مردم را آگاه کند تا به چه کسی رای دهند/ قطار انقلاب باید در ریل اصلی خود قرار گیرد/اگر در گذشته هزینه‌هایی برای حضور پرداخت کردیم،این هزینه‌ها نباید بهانه‌ای بر حضور نیافتن باشد+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:محمدرضا عارف که به استان مازنداران سفر کرده است در دیدار فعالان دانشجویی این استان در سالن اجتماعات هتل سالار دره ساری، با بیان اینکه‌ دانشجویان، آینده‌سازان و سرمایه‌های معنوی کشور هستند،خاطرنشان کرد:در فرهنگ علمی ما، دانشجو به معنای فردی در جست‌و جوی واقعیت‌ها و حقایق علمی است و در همه پیشرفت‌های علمی، مدیون تلاش دانشجویان هستیم.

عارف با بیان اینکه در فرهنگ سیاسی ما، دانشجو مترادف با پرسشگری، حضور در صحنه، آرمان‌خواهی، ظلم‌ستیزی و ... است، تصریح کرد: نقش دانشجو در شش دهه اخیر در فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیار پررنگ است.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین امتیاز را در هشت سال دفاع مقدس به دانشجویان می‌دهم، گفت: سرداران و فرمانداران ارشد جبهه‌های ما از دانشجویان بودند و این توانایی و ظرفیت ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:‌ در شرایطی صحبت می‌کنیم که نسبت به جایگاه دانشجو در کشور، احساس خطر می‌شود و جایگاهی که دانشجو باید داشته باشد اکنون عملا در وضعیت بلاتکلیفی و بی‌انگیزگی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه بخشی از فضای حاکم بر وضعیت دانشجویان، از سال 88 به بعد بوده است،گفت:دانشجویان به واسطه حضور در انتخابات سال 88 هزینه‌هایی را متحمل شده اند و آنها را ستاره دار کردند، در حالی که هم باید به خاطر احساس وظیفه ای که دانشجویان برای حضور در صحنه انتخابات داشته اند مورد تشویق قرار بگیرند و هم به خاطر ستاره دار کردن از آنها عذرحواهی کرد.

* قطار انقلاب باید در ریل اصلی خود قرار گیرد

عارف تاکید کرد: می‌توان این نوید را داد که با یک حرکت جهشی و نگاه امید به آینده، این وضع را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه باید برای اصلاح این وضعیت تلاش داشته باشیم، انتخابات را بهترین فرصت برای اصلاح این شرایط است دانست و اظهار داشت:در شرایطی قرار داریم که با وجود دستاوردهای ارزنده و پشتوانه قوی مردمی، در زمینه‌های مختلف، مشکلاتی داریم.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه گرانی وضعیت کمرشکنی برای توده های ضعیف و حتی قشر متوسط مردم به وجود آورده است، اظهار داشت:‌ در همه بخش‌ها با مسائلی مواجه هستیم و قشر نخبه باید به میدان آمده و مردم را آگاه کند تا به چه کسی رای دهند.

عارف با تاکید بر اینکه قطار انقلاب باید در ریل اصلی خود قرار گیرد،خاطرنشان کرد:انتظار ما این است که دانشجویان با توجه به سهم بسیار بالایی که در میان قشر نخبه دارند، در انتخابات سال 92 حماسه بیافرینند.

معاون اول دولت خاتمی با اشاره به اینکه نقد و تحلیل گذشته، برای آینده واجب است، تصریح کرد:‌ اگر در گذشته هزینه‌هایی برای حضور پرداخت کردیم، این هزینه‌ها نباید بهانه‌ای بر حضور نیافتن باشد.

وی با بیان اینکه بدون پرداخت هزینه، هیچ‌ کاری نمی‌توان انجام داد، افزود:‌ البته انتظار می‌رود مسئولان ، مراقبت کنند که هزینه یک گروه یا باند به قشر نخبه وارد نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اگر جایی با بی‌مهری مواجه شدیم نباید تاثیری در تصمیم‌گیری ما داشته باشد، خاطرنشان کرد:‌ دانشجویان در گذشته هزینه‌های زیادی متحمل شدند و تحمیل این هزینه به دانشجویان، جفا در حق کشور است.

وی با بیان اینکه باید تشکل‌های واقعی دانشجویی در دانشگاه‌ها فعال باشند، گفت:‌ درگیری دانشجویان در دانشگاه ها را یک ارزش می‌دانم چراکه ما حق نداریم به دانشجو دیکته کنیم که چگونه فکر و فعالیت سیاسی داشته باشد.

*نباید افراد بی تجربه سکان اداره کشور را بر عهده بگیرند

عارف با اشاره به اینکه از تجربیات گذشته درس بگیریم، اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب، حق آزمایش نداریم و نباید افراد بی تجربه سکان اداره کشور را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر شرایط، شرایط ویژه‌ای نبود شاید بهتر بود که میدان را به جوان‌ترها واگذار کنیم،خاطرنشان کرد:شعار ما در انتخابات "امید" است، امری که احساس می‌کنیم داروی دست یافتنی است.

عارف ریشه گرفتاری‌های کشور را بی‌توجهی به عقلانیت دانست و تاکید کرد:مهم‌ترین مسئله مردم در حال حاضر موضوع معیشت، گرانی و نرخ بالای بی‌کاری است و این مسائل، باید در اولویت‌ کاری رئیس جمهوری آینده قرار بگیرد.

معاون اول دولت خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انتخابات را یک بازی برد- برد می‌دانیم، افزود: اگر برنده نشدیم هم باید احساس برد داشته باشیم،چراکه بعد از انتخابات باید در فضای دوستانه، کشور اداره شود.

*کسانی که در حصر و زندان هستند، انگیزه ای جز خدمت نداشته اند

وی در ادامه این مراسم به پرسش‌های متعدد دانشجویان پاسخ گفت. عارف درپاسخ به سئوالی در خصوص حصر آقایان موسوی و کروبی و زندانیان سیاسی با بیان اینکه این سوال اکنون ذهن بسیاری از دانشجویان و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است،گفت: حل این مشکل که به مانند استخوان لای زخم است، با حضور پررنگ و مشارکت حداکثری میسر است و اگر یک انتخابات پرشور با نتیجه مطلوب انجام شود این مسائل به طور طبیعی بعد از انتخابات، قابل پیگیری و حل است.

وی تاکید کرد:بخشی از حماسه سیاسی با رفع حصر آبرومندانه شکل می گیرد،کسانی که در حصر و زندان هستند با شناختی که ما از آنها داریم انگیزه ای جز خدمت و وفاداری به انقلاب، نداشته اند.

*هنجارشکنی جواب نمی‌دهد

معاون اول دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تعریف اصلاحات، اظهار داشت: اصلاحات را حرکت منطقی در چارچوب قانون می دانم و از دوم خرداد سال 76 هم این مسیر را دنبال کردیم.

عارف با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبی را هم در روش و هم در منش می‌دانیم، گفت: رفتار اصلاح‌طلب نباید هنجارشکن باشد، هنجارشکنی جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر در هر 2 جریان حاکم کشور وجود دارد و باید این را بپذیریم، تصریح کرد: در هر گروه، تندروهایی وجود داشتند که باعث ضربه زدن به جریان متبوع خود شدند.

عارف با بیان اینکه اگر دانشجو در گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته، نباید این موضوع را به پای کلیت نظام بگذاریم و اینها مربوط به سلایق افراد است، از تعطیلی کلاس های درس دانشجویان در ایام انتخابات انتقاد کرد و گفت: هیچ توجیهی ندارد که زمان انتخابات، دانشجو را تعطیل کنند.

وی همچنین در رابطه با اجماع اصلاح‌طلبان که مورد سوال یکی از دانشجویان بود با اشاره به اینکه تاخیر در تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات یکی از مشکلات ماست، تصریح کرد: در انتخابات سال 84 به دلیل به اجماع نرسیدن جریان اصلاحات، این جریان ضربه خورد.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به ینکه جمع کردن یک جبهه و به اجماع رساندن آن، کار آسانی نیست، اظهار داشت: البته این موضوع برای ما همیشه آرزو است،انتظار ما بر این است که جریان اصلاح‌طلبی با محوریت آقای خاتمی به اجماع برسند.

* از موضع ضعف، نمی‌توان مذاکره کرد

وی در رابطه با مشکلات سیاست خارجی و حل این مشکلات به ویژه رابطه با آمریکا خاطرنشان کرد: رویکرد ما در روابط خارجی باید تامین منافع و امنیت ملی در چهارچوب قانون اساسی باشد.

عارف با اشاره به اینکه اگر اسرائیل را کنار بگذاریم با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم، گفت: از موضع ضعف، نمی‌توان مذاکره کرد و اکنون ما در مقابل آمریکا، در موضع ضعف قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه در مذاکره موظف به حفظ منافع ملی هستیم اما نمی‌توان حقوق مشروع طرف دیگر را در نظر نگرفت، افزود: توهم رهبری دنیا و اینکه همه باید حرف ما را قبول کنند، ما را گرفتار کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضور ما باید در مجامع بین‌المللی پررنگ و موثر باشد، تصریح کرد: متاسفانه بین کشورهای منطقه هم وضعیت خوبی نداریم و حتی برخی شیخ‌نشین‌ها هم برای ما شاخ و شانه می‌کشند.

وی با اشاره به اینکه باید از ایران، یک صدا شنیده شود، گفت: اکنون از ایران در هر مسئله، صداهای مختلفی در دنیا شنیده می‌شود.

*مازندران فقط نباید استان کشاورزی باشد

عارف در رابطه با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و رفع مشکل بی‌کاری دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، گفت: اگر همان برنامه‌ای که در برنامه سوم اصلاحات تدوین کردیم را ادامه می‌دهیم، کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌گوییم مازندران فقط باید استان کشاورزی باشد، اظهار داشت: اگر برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد راندمان کشاورزی در استان‌های شمالی به راتب بالاتر از برخی کشورهای اروپایی است که نه تنها خودکفا بوده و صادرات کشاورزی هم دارند بلکه در صنعت هم فعال هستند.

عارف با اشاره به اینکه قیمت تولیدات کشاورزی در کشور ما به دلایلی، بالا است، افزود: نتوانستیم جلوی تقسیم زمین را بگیریم و این هم از دیگر معضلات این بخش است،اولویت دولت بعدی باید توجه به محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی باشد.

*جریان حاکم، انحصارطلبی پیشه می‌کند

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی در انتخابات، از چه طیف افراد در کابینه استفاده می‌کند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم و طی 30 سال اخیر هم خود را نشان داد این است که جریان پیروز انتخابات، قدر جریان رقیب را ندانست، جریان حاکم، انحصارطلبی پیشه می‌کند و به جریان رقیب بی‌توجهی نمی کند،من این شیوه را قبول ندارم و در گذشته هم به آن عمل نکردم بلکه به شایسته سالاری اعتقاد دارم.

عارف با اشاره به اینکه در برخی پست‌های کلیدی، نظر سیاسی عضو کابینه بهتر است مطابق با نظر رئیس دولت باشد، افزود: اما چه لزومی دارد نظر سیاسی وزیر هم همانند رئیس دولت باشد?باید از همه فکرها استفاده کرد و کابینه توان‌مند داشت.

*45 هزار تومان می دهند، 80 هزار تومان می‌گیرند

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورتی که مطمئن شوید در انتخابات تقلب صورت گرفته، چه اقدامی انجام می‌دهید، گفت: تدبیر بر این است اگر مطمئن شویم در انتخابات تقلب صورت گرفته، جوانان به خیابان نیایند.

وی در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از امکانات دولتی در عرصه انتخابات گفت: زمانی که معاون اول بودم و احتمال کاندیداتوری ام مطرح بود سفرهای استانی را لغو کردم تا شبهه استفاده از امکانات دولتی رفع شود، آن زمان که به منابع دولتی دسترسی داشتم استفاده نکردم و اکنون هم اگر بخواهم می‌توانم به منابع دولتی دسترسی داشته باشم،ولی مطمئنا این کار را نخواهم کرد.

عارف با بیان اینکه باور به برخوردهای پوپولیستی با مردم ندارم، در رابطه با پرداخت یارانه گفت: 45 هزار تومان به مردم می‌دهند و 80 هزار تومان از جیب مردم می‌گیرند.

معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اینکه برای تورم، ابتدا راهکار کوتاه مدت داریم که کنترل قیمت است اما این راهکار هم مسکن است، اظهار داشت: راهکار منطقی برای کاهش تورم، تولید است که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نقدینگی از 67 هزارمیلیارد تومان در دولت اصلاحات اکنون به بیش از 400 هزار میلیارد تومان رسیده، ادامه داد: آثار تورمی کمر مردم را می‌شکند.

عارف با اشاره به اینکه بانک مرکزی ما هیچ‌وقت مستقل عمل نکرد، یادآور شد: اما در این دوره بانک مرکزی به قلک دولت تبدیل شده است در حالی که بانک مرکزی باید مستقل از دولت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید به سمت کارآفرینی برویم،خاطرنشان کرد: اولویت ما در این بخش، توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی افزود: به بخش گردشگری، اولویت جدی می‌دهیم چراکه به ازای هر 10 نفر گردشگر، یک شغل پایدار ایجاد می‌شود.


  • يکشنبه 25 خرداد 1393-11:57

    برای جناب عارف احترام زیادی قائلم . ولی ایشون به این نکته اشاره نکردند که چرا این آقایانی که انگیزه ای به جز خدمت نداشتند ، چرا اعتراض خودشون رو از مجراهای قانونی پیگیری نکردن؟ چرا به توصیه اساسی و کلیدی مقام معظم رهبری مبنی بر مرزبندی با دشمنان توجه نکردن؟ در برابر حمایت آمریکا و اسرائیل از آنها و اقداماتشان سکوت کردن؟ چرا هنوز هم با توجه به اینکه همه شون به دروغ بودن ادعای تقلب اذعان دارن بازهم عذرخواهی نمیکنن؟ چرا به مردم جواب نمیدن که به چه دلیل برای یک ادعای دروغ دست کم هشت ماه کشور و به آشوب کشونده و به تعبیر مقام معظم رهبری کشور رو "به لبه پرتگاه بردن"؟

    • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 0
      يکشنبه 1 ارديبهشت 1392-0:0

      آقای احمدی نژاد در چهار سال گذشته ظرفیت های فراوان پست ریاست جمهوری را به خوبی به همگان به ویژه اصلاح طلبان نشان داد وی در این بازه زمانی تدارکاتچی نبود بلکه نفر دوم کشور نه تنها در قانون اساسی که در سپهر سیاسی کشور بوده است آنگونه که امروز بسیاری از اصلاح طلبان در دو سال گذشته آقای خاتمی را به دلیل محافظه کاری و سکوت نابجای دوره ریاست جمهوری اش سرزنش می کنند و آن روحیه و وادادگی ایشان را زمینه ساز وضع ناگوار کنونی اصلاح طلبان و نیز کشور می دانند و از همین روست که او را نامزد مناسب این دوره نمی دانند به ویژه آنکه نهادهای فرادولتی کارشکن و بازدارنده بسیار از هشت سال خاتمی گسترده تر و نیرومندتر شده اند و بی پروا این دخالت گسترده و هویدای خود را وظیفه ذاتی و سرشتی خود بازگو می کنند در این شرایط آمدن و پیروزی احتمالی وی می تواند کارساز و راهگشا باشد؟ به ویژه اکنون که بخش های کلان و پول ساز اقتصاد،سیاست خارجی و ... در اختیار نهادهایی است که نه تنها دولت بر آن ها کنترلی ندارد بلکه هیچ قصدی برای واگذاری آن به بدنه دولت نیز ندارند

      • يکشنبه 1 ارديبهشت 1392-0:0

        آقای منتقد بابلی منظورتان این است که رییس جمهور در این کشور تدارکاتچی است چه ربطی خاتمی دارد

        نکته دیگر اینکه هیچگاه اصلاح طلبان برای دعوا و جدل و عدم تعامل کاری نکردند این مخالفین اصلاح طلبان بودند که با گارد گرفتن جلوی همه کارهای اصلاح طلبانه را گرفتند. اما همان به قول شما تدارکاتچی بیکاری تورم و اعتبار بین المللی کشور را در حد متعادلی در آورد وضعیت تولید و فضای عمومی کشور قابل قیاس با هشت ساله بعد از آن نبود پس بهتر است کمی واقع بین تر باشید و فرق تفکر انسانها را ببینید . ضمنا نریمان در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که نهادی انقلابی است و از بودجه دولتی استفاده نمی کند مشغول مشاوره دادن است آنهم به خاطر اینکه رییس این بنیاد هم کلاس دوران دانشجویی ایشان در دانشگاه صنعتی شریف بوده است. حتما با وجود نمایندگان فعلی همه مردم قدر نریمان را بهتر خواهند دانست

        • منتقد بابلیپاسخ به این دیدگاه 4 2
          شنبه 31 فروردين 1392-0:0

          خط تیره ی عزیز

          از اظهار لطف شما ممنونم! خودم نظر شما رو لایک کردم.

          این منتقد بابلی متوهم! با وجود انتقادات زیادی که به آقای نریمان وارد می داند از جمله اینکه وی شخصیت سیاسی محکم و قوی نداشته و ایشون هم غیر از دولت امام زمانی فعلی! حاضر به همکاری با هر دولتی بوده و هست!، موافق نظر شما در خصوص ارجحیت وی نسبت به دوستان همه فن حریف دیگر است!

          همچنین شاید در جریان نباشید که آقای نریمان در یک مرکزی که وابسته به ارگانی خاص هست مشغول فعالیت است!

          با وجود این، بحث قدر دانستن آقای نریمان هم نیست چرا که ایشان خود به دلایلی مشخص حضور نیافتند که اگر می یافتند رای سنتی خود را داشتند و نماینده می شدند.

          با تشکر دوباره نسبت به لقب زیبایی که به بنده دادید، باید عرض کنم که حتما انسان های فرهیخته و بزرگ موجود هستند، اما چیزی که قابلیت کتمان ندارد این است که این شخصیت فرهیخته و بزرگ در فضای فعلی جایی جز زندان و مهاجرت و خانه نشینی ندارد، و عجیب به نظر خواهد رسید که فردی فرهیخته و بزرگ باشد و با هر شرایطی بخواهد با دوستان تمامیت خواه همکاری کند!

          در خصوص کلید زندان و زندان بانی هم خدمت شما باید عرض کنم که منظور بنده این بود که با توجه به فشار فعلی موجود، حضور این دوستان به اصطلاح اصلاح طلب چیزی جز نمایندگی برادران در امر زندانبانی است؟!!

          در ضمن باید خدمت شما عارض شوم که حصر آیت الله منتظری در دولت آقای خاتمی شجاع و به امضای ایشان به انجام رسیده است!

          بحث نهایتا این است که حتی آقای خاتمی هم یک تدارکاتچی بیش نیست و قابلیت عجیبی در سازش به حاکمان دارد، دیگر عارف و کواکبیان و تابش و.... تکلیفشان کاملا روشن است!

          تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

          • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

            منتقد بابلی کلید زندان دست دولت نیست که با بدست گرفتن دولت بتوان آن را بدست گرفت.

            منتقد بابلی باید به فکر شهر خودش باشد که قدر نریمان را نداستند و کسانی نماینده

            شان شدند که نه تنها با همه کار می کنند بلکه به همه کسانی که قدرت دارند التماس می کنند. ضمنا اصلاح طلبان آنقدر انسانهای فرهیخته و بزرگ زیاد دارند که نیازی به اظهارات منتقد بابلی متوهم ندارند

            • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

              یکی به این سینا بگه موضوع روز یعنی چی؟حماسه سیاسی مگه انتخابات نیست؟مگه میشه از تهران کاندیدای ریاست جمهوری بیاد و ا نوقت سایت از کله پاچه و گل نسترن بنویسه؟من بعنوان خواننده قدیمی از ابتکا عمل شما و گزارش هاشمی.لنکرانی.آل اسحاق و لاریجانی تشکر میکنم.به حرفهای بی ارزش امثال سینا هم گوش ندید و کار خودتونو بکنید

              • منتقد بابلیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                من موندم با توجه به اتفاقاتی که افتاده، اصلاح طلب ها میخوان با اومدنشون چه اقدام خاصی بکنن؟

                مگه توان انجام کار رو با توجه به مسدود بودن تمام درها دارند؟

                آقای عارف کجاش اصلاح طلبه؟

                کسی که با همه میتونه کنار بیاد! چه پروژه ای رو میتونه پیش ببره؟ غیر از این که یک تدارکاتچی باشه؟

                توی این فضا خاتمی هم نمیتونه کاری از پیش ببره!

                بیشینه تلاشش به اندازه دوره های قبل ریاستش نمیرسه!

                تازه اینا دوستانشون یا در حبس هستند، یا در زندون یا مهاجرت اجباری کردند و یا اینکه ساکت نشستند. اینا میخوان بیان کلید زندون رو از دوستان بگیرن؟

                • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                  جناب سردبیر، ظاهرا سایت شما دیگر دغدغه مردم، فرهنگ، دانش و وضعیت موجود جامعه و مردم را ندارد و متمرکز شده است بر انتخابات؟! اینگونه بدنبال حماسه سیاسی و اقتصادی هستید؟؟ دیگر مازندنومه به تحولات مهم روز جامعه کمتر می پردازد و انتخابات شده ، اولویت آن....؟؟؟؟

                  • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                    عارف بوی خاتمی عزیز محبوب ملت ایران را می دهد و اگر سید ما سرور ما سالار ما سید محمد خاتمی عزیز با تهدیدات و دلایل دیگر وارد عرصه نشد باید به عارف به عنوان یک انسان با شعور صادق و باهوش و ذکاوت و مصلح اجتماعی اقتدا کرد خداوند باید بوسیله انسانهای اخلاق مداری مثل خاتمی یا عارف یا هر کس دیگری که مورد تایید خاتمی عزیز است بساط دروغ و ریا رمالی و اختلاس را بگیرد.


                    ©2013 APG.ir