تعداد بازدید: 2560

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392-18:26

شورای چهارم،شورای نخبگان

مردم فهیم باید به فرزندان توانمند و تحصیلکرده خود اعتماد کنند.تبلور حضور کاندیداهای جوانان با تحصیلات عالیه در دوره اخیر بی شک حلاوت حماسه سیاسی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت و ملت فهیم نشان خواهند داد دانایان با خود توانایی به همراه خواهند داشت.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،فرامرز قلی پور،مدرس دانشگاه و عضو انجمن مدیریت ایران:شرایط اجرای شوراهای اسلامی شهر و روستا طی دهه 70 عملیاتی شد و پس از گذشت سه دوره با تجربیات تلخ و شیرینی مواجه ایم که نیاز با مداقه و تحلیل منطقی دارد.

 باید منصفانه اذعان داشت در بسیاری از شهرهای کشور برایند حرکت توسعه رو به جلو بوده است،مع الوصف به زعم نگارنده مواردی موجود است که در ادامه ی فرایند و فعالیت شورا حسب اعتقاد به اصل مدیریتی بهبود مستمر نیاز به بررسی کارشناسانه و تصحیح و تقویت از سوی مجاری قانونی تصمیم سازی و تصمیم گیری دارد:


1. بازنگری منطقی درفرمول افزایش تعداد اعضای شورای شهر حسب ازدیاد جمعیت: شوراها را به پارلمان شهری تشبیه نموده اند، به شرط آنکه به مثابه یک پیکره یا همانند یک تیم و گروه باشند که دل در گرو خدمت داشته باشند.

 البته کثرت با خود تنوع آرا و سلیقه را می آورد و اگر تضارب آرا به درستی مدیریت شود نتایج خوبی به همراه دارد.

 متخصصان اذعان می دارند افرادی که دارای سوابق درخشانی از حضور در کارهای گروهی داشته اند حس تعامل بیشتری داشته فلذا در فضای آرام به رشد و توسعه سرعت می بخشند.در غیر این صورت با ادامه فرمول فعلی و افزایش تعداد اعضای شورای شهر کیفیت انتخاب پایین می آید.


2. انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم :هنگامی که در جمهوری اسلامی ایران کلیه ارکان نظام با رأی مردم انتخاب می شود،بررسی طرح شرایط انتخاب شهرداران با رأی مستقیم مردم توسط مجلس شورای اسلامی دور از ذهن نخواهد بود.

 متأسفانه تجربه تلخ کوتاهی عمر مدیریت شهرداران طی سه دوره گذشته شوراها در برخی از موارد از زیاده خواهی یا تندخویی تصمیم گیران نشان دارد.

 همچنین بسیاری از نخبگان که به شایستگی لیاقت تصاحب عنوان شهردار را دارند به دلیل برخورد بعضاً تحقیرآمیز اعضای شورا خود را عرضه نمی کنند و در موارد دیگر اعضای شورا عمداً به دنبال افراد قوی، جسور و اجرایی نمی روند لذا متأسفانه حد و اندازه عنوان زیبا و پر معنای شهردار در برخی موارد به دلیل حضور افراد کم تجربه به افراد صرفاً فرمانبردار از سوی شورا داده می شود.

 بی شک مردم فهیم ایران می توانند همزمان با انتخاب اعضای شوراها.شخص شهردار مورد نظر خود را انتخاب کنند .

بدین ترتیب نخبگان و شایستگان بیشتری به عرصه خواهند آمد و ناگفته پیداست فرد شهرداری که با رأی قاطبه مردم انتخاب شود قطعاً به مردم پاسخگوتر خواهد بود و با شجاعت و انگیزه خدمت می کند.


3. سرفصل وظایف و اختیارات شوراها محدود به شهرداری ها است. شهر تنها مجموعه ای کالبدی مرکب از ساختمان ها، راه ها و فضاهای باز شهری نیست .شهر موضوع مرکزی و اساسی در تعیین سرنوشت انسان معاصر است و اعضای شورای شهر نهادی مدنی هستند که باید اداره همه جانبه امور شهری را نظارت کنند.

 طبقه بندی عموی وظایف شورای اسلامی شهر بدین تشریح است:

الف. سیاستگذاری، قانونگذاری، برنامه ریزی و نظارت.
ب. امور سازمانی تشکیلاتی و مالی.
ج. امور فنی و عمران.
د. امور خدماتی.
که کلیه موارد در محدوده شهرداری خلاصه می شود. فلذا صریحاً می توان اذعان داشت شورای شهرداری عنوان مناسبی برای شورای شهر با اختیارات فعلی است.


4. تعیین سقف دو دوره جهت حضور اعضا در شوراها: طبق قانون اساسی شوراها هرگز کارکرد و عملکردی سیاسی ندارند، لذا می توان اذعان کرد این فرصت خدمت رسانی عمرانی و فرهنگی را باید عادلانه در اختیار اقشار مختلف شهروندان  قرار داد.

 طی دو دوره یعنی 8 سال هر عضوی حتی نخبه و دانشمند .تهی از طرح و نظر می شود و بهره گیری از امتیازات حضور در شورا ممکن است به این حضور به طور غیرمنطقی استمرار بخشد که این موضوع  به دور از عدالت اجتماعی و نوعی تقابل آشکار با چرخش نخبگی و دمیدن روح تازه به کالبد شوراست.


5. شرط داشتن حداقل لیسانس باید برای همه کاندیداها الزامی شود، در حالی که جامعه سرشار از فارغ التحصیلان علاقه مند به کار و تلاش است. اصرار به حضور قشر اندکی فاقد مدارج عالی تحصیلی در شورا توجیه مناسبی نداشته و با روح عدالت اجتماعی منافات دارد.


6. انفعال شوراهای استان ها: برآیند اعضای شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان همانا شورای استان است که متأسفانه در حال حاضر کارکرد و خروجی مناسبی ندارد.


7. اصرار عمومی بر لزوم پاسخگویی شوراها: طبق قانون، شوراها باید کلیه فعالیت های خود بالاخص مالی را حداکثر هر 6 ماه  به عرض مردم برسانند،و لیکن عملاً تاکنون این مهم فقط به صورت اغراق آمیز و تبلیغاتی و آن هم هر از گاهی با نمایش تصاویر صورت می گیرد.

8. تشویق نخبگان جهت کاندیداتوری در انتخابات شوراها:مردم فهیم باید به فرزندان توانمند و تحصیلکرده خود اعتماد کنند.

تبلور حضور کاندیداهای جوانان با تحصیلات عالیه در دوره اخیر بی شک حلاوت حماسه سیاسی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت و ملت فهیم نشان خواهند داد دانایان با خود توانایی به همراه خواهند داشت.


9. تنوع تخصص ها در شورا به مثابه رنگین کمانی از شایستگی ها:بی شک غایت بهره وری شوراها ناشی از حضور شایستگانی با تخصص های گوناگون در شوراست که این مهم با درایت مردم فهیم و شناخت کافی صورت می گیرد.

 رسانه ها در معرفی و شناساندن دیدگاه ها نقش و رسالتی برجسته دارند.شهر موجود زنده ای است که وجوه ونیازهای متعدد ومتفاوتی داردکه حضور متخصصان امر پاسخگوی نیازها خواهد بود . 


  • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

    آقای قلی پور واقعا فکر میکنید در شهری که شما کاندید هستید شورا کاره ایه؟!

    • برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 0 2
      دوشنبه 23 ارديبهشت 1392-0:0

      جناب آقاي مهران مازني فرمايش شما و دوستمان آقاي قلي پور بسيار متين است اما نكته مهمي كه من نه در فرمايشات شما ديدم و نه در صحبت هاي آقاي قلي پور بحث تعهد است (تعهد نه به معناي آنچه كه امروز مصطلح شده )تعهد به معناي خدمت صادقانه به مردم و مملكت بدون چشمداشت حلقه گمشده بسياري از مناصب دولتي و عمومي مي باشد

      • مهرداد دهقان پاسخ به این دیدگاه 2 0
        دوشنبه 23 ارديبهشت 1392-0:0

        واقعا شهرما نیاز به مدیریت هوشمندانه وشایسته دارد دکتر قلیبورارشدونخبه ایست که انصافامحبت کردند و قدم به عرصه گذاشتند تبارک الله ÷÷÷÷÷

        • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 2 0
          شنبه 21 ارديبهشت 1392-0:0

          اگر نخبگان در عرصه های اجتماعی حضور نیابند ، افرادی دیگر صاحب منصب شده و بر کرسی های شورا و شهرداری تکیه خواهند زد . پس لازم است افراد تحصلکرده ی باتجربه و فعالان عرصه های اجتماعی در عرصه حاضر شده و عملکردها را نقد کنند و برنامه های جدید خود را اعلام نمایند ، به این ترتیب هم افراد ذیصلاح شناسایی خواهند شد و هم امکان حضورشان در شورا سهل تر می گردد و هم شهر و شورا و شهرداری نیز اوضاعش بهتر خواهد شد .


          ©2013 APG.ir