تعداد بازدید: 3179

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 ارديبهشت 1392-22:50

مده کار معظم به نو خاسته

چند پیشنهاد تبلیغاتی به نامزدهای شورا/فضای به وجود آمده در آستانه انتخابات شوراها بستر مناسبی است تا یک کار فرهنگی انجام گیرد. کاری که نامزد مورد نظر در ذیل آن نیاز فرهنگی و آن عمل فرهنگ سازی معرفی شود.


مازندنومه؛دکتر علی فلاح،فعال محیط زیست و مدرس دانشگاه:انتخابات بهانه ای می¬شود تا هر کسی از ظن خود یار او شود. وقتی در آستانه انتخابات قرار می¬گیریم کنشگران مختلف با انگیزه¬ها، امیال، آرزوها و دیدگاه¬های متفاوت، متنوع و متکثر از قوه به فعل می¬آیند و انرژی¬های نهفته اجتماعی در این بستر آزاد می¬شود.

یکی پی شغل است، دیگری پی نام، آن دیگری غم نان دارد و یکی هم داعیه ساختن جان خود و جهان دیگران.

همه سعی¬ها و فعالیت¬ها مشکور است فارغ از هر انگیزه، اصل تلاش و تقلا برای نشاط بخشیدن به بازی انتخابات ستودنی است، چرا که همه این¬ها نشان بلوغ اجتماعی است، نشان احساس مسئولیت است، مأیوس کننده دشمن و خوشحال کننده دوست است.

 آنچه مورد نکوهش خرد و خردمندان است منفعل شدن و در کنجی خزیدن و راحت طلبی و بی¬تفاوتی اختیارکردن و هیچ هزینه¬ای را متقبل نشدن و دائم زبان به شکوه و شکایت گشودن و نای خود را به نق نقاریدن است؛ والّا وقتی فرصت مهیا است هر کسی باید نقش خویش را ولو اندک بازی کند.

 به عبارتی وقتی تنور گرم است هر کسی باید نان خویش بر تنور افکند. یکی نامزد شود، یکی برای تبیین ویژگی¬های علمی، اخلاقی و تجربی نامزد مورد نظرش کمر همت ببندد و یکی مساعدت مالی کند، آن دیگری میتینگ و جلسه گپ و گفتگو برقرار کند و یکی بنویسد، یکی در این فضا در بوق مطالبات و حقوق مردم بدمد و... .


همه این تلاش¬ها به شرطی که ملتزم به رعایت قانون، اخلاق و عرف و شرافت انسانی و ایمانی باشد ستودنی است.

وقتی این فضا را جایی برای تمرین اخلاق و مسلط شدن به مهارت گفتگو و فرصت یافتن رشد و بلوغ فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بدانیم همه برنده¬ایم.

 اما اگر بخواهیم با هر هزینه یا هر وسیله نامشروع، غیر خردمندانه و غیر مجاز با هر بهایی کاندیدای مورد نظر خودمان را به پارلمان مشورت شهری برسانیم بازنده¬ایم.

لذا در این مختصر ضمن سپاس از همه کنشگران اجتماعی که با انگیزه های متفاوت و متنوع قدم به عرصه نهادند، فعالیت را بر انفعال و مسئولیت شناسی را بر بی تفاوتی ترجیح دادند چند پیشنهاد را برای هدر نرفتن وقت، سرمایه و انرژی به عرض می رسانم:

1- به قانون به عنوان حداقل¬های اخلاق پای¬بند باشید.
2- به اخلاق و کار اخلاقی که شهدا و ایثارگران ما در عمل پای¬بندی اشان را به آن ثابت کردند در عرصه سیاست (اندیشه، زبان و عمل) وفادار باشید.
3- معضلات مختلف شهری را رصد کرده، راهکارهای حل آن معضلات را در تبلیغات خودتان ارائه دهید.

گرت مملکت باید آراسته  / مده کار معظم به نو خاسته (سعدی)
 
*فرهنگ سازی!


مشورت و شورا برای آن است که ایده¬ها خلق شوند، تبدیل به طرح شوند، طرح¬ها به عمل درآیند تا آسیب¬ها کاهش یافته، سطح رفاه و آرامش و آسایش جسمی و روانی اجتماع ارتقا بیابد.

امروزه وقتی یک مشکل یا آسیب در یک گفتگوی کوتاه در یک جمع خودمانی مطرح می¬شود تقریباً همه به اتفاق می¬گویند باید فرهنگ¬سازی شود.

 بنابراین فرهنگ، فرهنگ¬سازی، کار فرهنگی، آموزش، اطلاع¬رسانی و آگاهی بخشی یک کار ارزشمند، اصولی و ریشه¬ای تلقی می¬شود، کاری که جلوی بسیاری از هزینه¬های مادی را می¬گیرد.

کار فرهنگی کاری است که جلوی بسیاری از چالش¬های روانی را می¬گیرد. کار فرهنگی آسیب¬های اجتماعی را کم کرده، نشاط اجتماعی را افزایش می¬دهد.

 بنابراین شورا می¬تواند یک نهاد فرهنگ¬ساز تلقی شود چون در یک دور هم¬نشینی جمعی یک ایده خلق شده، پرورش یافته، به طرح تبدیل شده و برای اجرا تصمیم¬گیری می¬شود.

فضای به وجود آمده در آستانه انتخابات شوراها بستر مناسبی است تا یک کار فرهنگی انجام گیرد. کاری که نامزد مورد نظر در ذیل آن نیاز فرهنگی و آن عمل فرهنگ سازی معرفی شود.

 بنابراین در اینجا به همه نامزدهای انتخابات شوراها توصیه می¬شود برای عدم هدر رفت سرمایه¬اشان و توجه به فرهنگ سازی در حین تبلیغات شان به نکات ذیل توجه کنند:


در پوسترها، تراکت¬ها و اعلامیه¬ها و ابزارها و وسایل تبلیغاتی¬شان شعارهایی برای فرهنگ سازی بگنجانند. به عنوان مثال:
- عبور از محل خط کشی عابر پیاده نشان بلوغ فرهنگی است.
- روی خط کشی عابر پیاده ماشین پارک نکنیم.
- طراحی خط مخصوص دوچرخه سواران یک ضرورت است.
- استفاده از وسیله نقلیه شخصی را در شهر به حداقل ممکن محدود کنیم.

ندهد هوشمند روشن رأی / به فرومایه کارهای خطیر

بوریا باف اگرچه بافنده است / نبرندش به کارگاه حریر (سعدی)

دنباله دارد.


  • جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

    ما باید به کسانی رای بدیم که فقط تشنه خدمت باشند!

    • چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392-0:0

      دکتر کیه که گوش کنه به این حرفا؟!

      • حداقل ها!پاسخ به این دیدگاه 3 1
        سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

        احترام به قانون و داشتن برنامه ای منسجم به همراه عدم باند بازی سیاسی باعث رشد و پیشرفت شهرمان می شود.

        • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

          حضور این طزر فکر ها و حضور این قسم آدم ها در میان ما سبب دلگرمی است .


          ©2013 APG.ir