تعداد بازدید: 3026

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 23 ارديبهشت 1392-23:39

وجب به وجب با هاشمی مخالفت می‌کنند-زیباکلام

در پرسش و پاسخ دانشجویان با صادق زیباکلام مطرح شد: آنها که اصلاح‌طلبان را منافق و خرابکار می‌دانند، پنج تا هفت میلیون نفر بیشتر نیستند/اگر اصلاح‌طلبان شکست بخورند نه زمین به آسمان می‌رود و نه آسمان به زمین می‌آید/ از این تصور بیایید بیرون که جلوی هاشمی فرش قرمز پهن خواهد شد و شما برنده انتخابات هستید به مبارکی و میمنت. وجب به وجب و میلی‌متر به میلی‌متر مخالفت می‌کنند.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:صادق زیباکلام در همایش جریان‌شناسی انتخابات در دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران، در بخش دوم سخنان خود، پاسخگوی سوالات دانشجویان، بود.

 مجری برنامه، از صادق زیباکلام دعوت کرد که از پشت تریبون و حالت ایستاده، به پشت میز کنفرانس رفته و بنشیند و سوالات را پاسخ دهد.

زیباکلام با بیان این که اگر بنشینم خوابم می‌برد، خطاب به مجری ادامه داد: « تو برو بشین، جوان هستی، خسته شدی».

 مجری عذرخواهی کرد و در پشت میز نشست، زیباکلام با خنده به او پاسخ داد: «تو خطاهای دیگه‌ای کردی که این پیش اونا هیچی نیست». وی سپس به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

***

 سوال: چرا صدا و سیما آقای هاشمی را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی می‌کند؟ آیا اصلاح‌طلبان قصد موج سواری از این موضوع دارند؟

 زیباکلام: سوال شما تناقض دارد، صدا و سیما این کار را می‌کند، به اصلاح‌طلبان چه مربوط است که بخواهند موج‌سواری کنند؟

 در اینکه برخی اصلاح‌طلبان رضایت ندارند به اینکه بگویند از هاشمی حمایت می‌کنیم باید گفت اینها عقبه همان جریانی هستند که در هشت سال به شدت با هاشمی مخالفت کردند.

رهبری اصلاحات اذعان دارد که با تمام وجود بر خلاف این هشت سال، این بار از آقای هاشمی حمایت می‌کند. به عقیده من صدا و سیما دارد به نفع اصلاح‌طلبان کار می‌کند، شاید تلویزیون، ضرغامی و دوستانش فکر می‌کنند اگر هاشمی را به عنوان نامزد اصلاحات معرفی کند مردم می‌گویند ببین ما به چه کسی می‌خواستیم رای دهیم، این هم که اصلاح‌طلب است و به او رای نمی‌دهند اما اینها بدانند که فکر باطل می‌کنند. خبر ندارند که باعث می‌شوند هاشمی خیلی بیشتر رای بیاورد، آنها که اصلاح‌طلبان را منافق و خرابکار می‌دانند، پنج تا هفت میلیون نفر بیشتر نیستند.

صداو سیما، بهترین تبلیغات را برای هاشمی انجام می‌دهد و هر کسی که طرفدار اصلاحات است به او رای می‌دهد.

سوال: آیا با آمدن هاشمی بر سر قدرت، ممکن است خاتمی به عنوان معاون اول هاشمی منصوب شود؟

زیباکلام: این صحبت‌ها قبل از آمدن هاشمی مطرح بود که اینها هر2 با هم برای ثبت‌نام بروند و هر کدام که رئیس‌جمهور شد آن یکی معاون اول شود، منتها این وضعیت خیلی خنده‌دار می‌شد.

 این یک نسخه برای نابود کردن توان اجرایی رئیس‌جمهوری است، هاشمی اگر رئیس‌جمهوری شود، خاتمی را به سمت معاون اولی نمی‌گذارد اما قطعا آقای خاتمی جای بسیار مهمی در دستگاه اجرایی هاشمی دارد. هاشمی هم دقیقا نمی‌داند چه بلایی می‌خواهد بر سر خاتمی بیاورد.

 سوال: اگر مشایی تایید صلاحیت نشود و احمدی‌نژاد بخواهد انتخابات را برگزار نکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

زیباکلام: در هیئت نظارت بر انتخابات، از طرف دولت فقط یک نیرو وجود دارد آن هم وزیر کشور است. حداکثر این است که احمدی‌نژاد به وزیر کشور بگوید که در انتخابات شرکت نکند، اگر محمدنجار هم شرکت نکند فقط یک نفر از آن جمع کم شده، مابقی افراد از مجلس و شورای نگهبان هستند. اینکه احمدی‌نژاد نخواهد انتخابات برگزار کند، امکان عملی‌اش بسیار کم است.

سوال: هاشمی گفته بود آمدن و نیامدنم منوط به اجازه رهبری است. آیا هاشمی از این فرصت بهره برده و یا اینکه نه، رهبری به وی چراغ سبز نشان داده‌اند؟

زیباکلام: من امیدوار بودم شماها که پزشکی می‌خوانید از این پرسش‌ها نداشته باشید، پرسش سختی است، مثل آدمی که باید بمب ساعتی را خنثی کند.

 آیا هاشمی فیلم‌بازی کرد و تاکتیک به خرج داد درباره آمدن یا نیامدن، نه فکر نمی‌کنم، این گونه نیست. واقعیت این است که حجم اختلافات و 2 نگاه متفاوت نسبت به یک مسئله، بین هاشمی و رهبری، خیلی کم نیست.

 در سیاست خارجی هاشمی معتقد است به جز کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و اسرائیل، سایر کشورها اگر دوست و هم‌پیمان ما نیستند دلیلی ندارد که دشمن ما بوده و در تحریم‌ها علیه ما حتی از آمریکا جلوتر باشند. هاشمی معتقد است اصلا دلیلی ندارد آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا و ... این اندازه با ما مخالف باشند.

اصولگراها در این هشت سال کاری کردند که همه با ما مخالف شدند؛ یعنی چه که فرانسه دشمن ما باشد. آن قدر که فرانسه، ژاپن و آلمان حواس شان هست که چیزی به ما ندهند باور کنید که برخی شرکت‌های آمریکایی این طور نیستند.

 الان در قطعنامه‌ها قبل از اینکه آمریکایی‌ها علیمه ما رای دهند، کانادا رای می‌دهد. معتقدم اگر هاشمی رئیس‌جمهوری شود در روابط بین‌الملل با ایجاد تحول، به سمت تنش‌زدایی با آمریکا رود.

 در دوران ریاست‌جمهوری‌اش قصد این کار را داشت، اما نشد، اصلاحات در این زمینه، دنباله‌رو کار هاشمی بود، خاتمی موفق شده بود نه تنها فرانسه و انگلیس را از هیبت دشمنی با ایران خارج کند،روابط هم نزدیک شده بود.

از دیگر مسائلی که اصلاح‌طلبان و هاشمی خواهان تغییر آن هستند، رویکرد ما در مسئله هسته‌ای است. اصلاح‌طلبان در جریان هسته‌ای سیاست کج دار و مریز را در پیش داشتند، با سرعت کم حرکت می‌کردند و امتیاز هم دادند اما به هر حال برنامه هسته‌ای ما جلو می‌رفت و دنیا علیه ما نشده بود.

 اما احمدی‌نژاد این سیاست را از سال 84 کنار گذاشت و گفت برنامه هسته‌ای‌مان را با هر سرعتی که بخواهیم انجام می‌دهیم و هر اندازه می‌خواهید قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان تان پاره شود؛ این موضوع، هزینه سنگین بر اقتصاد ما وارد کرد، دمار از روزگار اقتصاد کشور درآمده است، نمی‌شود بگوییم دنیا هر کاری خواست انجام دهد و ما هم کار خودمان را انجام می‌دهیم.

 هاشمی به اقتصاد آدام اسمیت اعتقاد دارد. ترکیه سال گذشته 120 میلیارد دلار صادرات داشته؛ سال 68 اگر هاشمی کلنگ برداشت و‌می‌خواست اقتصاد تنبل و ناکارآمد ایران را از بین ببرد، این‌بار فکر می‌کنم باید با بولدوزر بیاید. هاشمی آن قدر عقلش می‌رسد که رهبری دیدگاه‌های خودشان را دارند و در بسیاری زمینه‌ها با هم توافق ندارند.

حرف هاشمی این است که اگر بیایم و رئیس‌جمهور شوم، آمده‌ام که کشور را یک گام به جلو برده و از این وضعیتی که گرفتارش است نجات دهم، اما اگر آن قدر مخالف وجود داشته باشد که نتوانم تغییر به وجود بیاورم، آمدنم چه فایده‌ای دارد؟

 وی می‌داند اگر رهبری به صراحت از هاشمی حمایت کند اما جبهه پایداری و مصباح و روزنامه کیهان می‌خواهند که سر به تن هاشمی نباشد و زیرمجموعه جریان اصولگرا با هاشمی موافق نیست.

سوال: چرا همه روسای جمهور پیشین زیر سوال می‌روند؟

 زیباکلام: مشکل در شورای نگهبان نیست، مشکل در جای دیگری است که هم خاتمی، هم هاشمی و هم احمدی‌نژاد زیر سوال می‌روند، مشکل مربوط به قانون اساسی ما است.

طبق اصل 133 قانون اساسی، رئیس‌جمهور قدرت زیادی دارد اما اگر رئیس‌جمهوری بخواهد اختیاراتی که طبق قانون به او تفویض شده انجام دهد، آن وقت چه باید بکند؟

 اگر رئیس‌جمهور تشخیص دهد که کارها و سیاست‌های بخشی از نظام با قانون اساسی هم‌خوانی ندارد، چه باید بکند؟

 البته این اتفاق هم افتاده و همان مصوباتی از مجلس است که احمدی‌نژاد هم به آنها ایراد گرفته است. برای همین است که صحبت‌هایی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری حذف و به نخست‌وزیری تبدیل شود،شده است که البته در شرایط فعلی ایران، این یک حرکت غیر دموکراتیک است و تتمه دموکراسی در انتخابات رئیس‌جمهوری هم از بین می‌رود.

سوال: اگر هاشمی در انتخابات پیروز نشود آیا این مسئله باعث سرخوردگی اصلاح‌طلبان نمی‌شود؟

زیباکلام: روم یک روزه ساخته نشد، این یک ضرب‌المثل انگلیسی است. آزادی، دموکراسی و نظام پارلمانی که در غرب شاهد هستیم از سال 1400 میلادی شروع شد و در 1800 نخستین احزاب و نظام‌های پارلمانی به وجود آمدند، نمی‌خواهم بگویم برای ما هم باید 400 سال به طول بینجامد اما نمی‌توان انتظار یک شبه داشت.

اگر اصلاح‌طلبان شکست بخورند و دخل و تصرفی در آرا نشود، نه زمین به آسمان می‌رود و نه آسمان به زمین می‌آید، تلاش کردند و ناموفق بودند، اگر این موضوع به صورت طبیعی اتفاق بیفتد و اصلاح‌طلبان نتوانند به قدرت برسند باید بپذیریم که جامعه همچنان پذیرای اصلاح‌طلبان نیست، به زور که نمی‌توانیم بگوییم 75 میلیون نفر، اصلاح‌طلبان را بپذیرید، مشروط بر اینکه انتخابات در شرایط اصولی شکل گرفته باشد.

 سوال: رویکرد هاشمی در قبال زندانیان سیاسی چیست؟

 زیباکلام: هاشمی قبل از اینکه در انتخابات شرکت کند، در آخرین نماز جمعه در تیر 88 به صراحت اعلام کرد که خواهان آزادی همه کسانی است که بعد از انتخابات بازداشت شدند، خواهان آشتی ملی و به وجود آمدن وفاق است اما کسی به حرف‌های او وقعی ننهاد و باعث شدند آن بغض و کینه‌ها چهار سال ادامه پیدا کند.

 اگر هاشمی در انتخابات پیروز شود کشاندن جامعه به سمتی وفاق و کاهش از حب و بغض‌ها را در دستور کار قرار می‌دهد، تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی.

 سوال: قائل به وضعیت خوب هسته‌ای در قبال زیر بار زور رفتن هستید؟

 زیباکلام: در رابطه با وضعیت هسته‌ای، بحث این نیست که من موافق با زورگویی هستم یا مخالف. بحث این است که در موضوع هسته‌ای چه می‌خواهیم.

 احمدی‌نژاد گفته بود 250 صنعت و فعالیت اقتصادی به مسئله هسته‌ای ما گره خورده اما من فقط یک سوال دارم که آقای احمدی‌نژاد می‌شود 25 مورد از این 250 صنعت و فعالیت را نام ببرید؟ اصلا فقط پنج مورد را نام ببرید.

معتقدم نگاه به موضوع هسته‌ای مدت‌ها است که از هزینه و فایده و اینکه چه نفعی برای کشور دارد خارج شده و تبدیل به یک رویارویی با غرب شده است.

فضا خیلی باز نیست که فعالیت‌های هسته‌ای چه هزینه‌ای برای کشور دارد و با آن هزینه چه کارهای دیگری می‌توان انجام داد. بحث زور نیست، بحث منافع ملی است.

 سوال:‌ اگر هاشمی رای بیاورد امیدی وجود دارد که وضعیت کشور به قبل از دولت احمدی‌نژاد برگردد؟

 زیباکلام: از این توهم که اگر هاشمی یا هر فرد دیگری از اصلاح‌طلبان بیاید با عصای موسی می‌آید و بی‌کاری و فساد در کشور حل می‌شود بیایید بیرون، هر کسی رئیس‌جمهور شود با کوهی از مقاومت‌ها مواجه است.

 این واقعیت جامعه است و باید بپذیریم. فرض کنید هاشمی در انتخابات پیروز شد و دولت تشکیل داد و اکنون اواسط مرداد است؛ مجلس، شورای نگهبان، بسیج، سپاه، رادیو و تلویزیون، جامعه مدرسین، جامعه روحانیت مبارز، روزنامه کیهان و رسالت همه اینها مخالف خواهند بود.

با تمام ارکان و نهادهایی که دارند با تغییراتی که هاشمی می‌خواهد، مخالفت می‌کنند و وی مجبور است در جهت آن خواسته‌ها گام بردارد.

از این تصور بیایید بیرون که جلوی هاشمی فرش قرمز پهن خواهد شد و شما برنده انتخابات هستید به مبارکی و میمنت. وجب به وجب و میلی‌متر به میلی‌متر مخالفت می‌کنند.

 سوال:‌به نظر شما انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟

 اگر اصولگرایان بتوانند اختلافات درونی را کنار بگذارند و پشت سر قالیباف بایستند و مشایی هم تایید صلاحیت شود به احتمال خیلی زیاد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود،چون انتخابات خیلی صورت جدی به خود می‌گیرد و آرا می‌شکند و حتی اگر مشایی رد صلاحیت شود و وارد نشود باز هم ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود.

 اگر اصولگرایان همچنان در اختلاف باقی بمانند و با چند نامزد وارد شوند مثل جلیلی و ولایتی و ... در آن صورت معتقدم که انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود و اصلاح‌طلبان در دور اول پیروز می‌شوند.

 (فردی از جمعیت برخواست و سوالی پرسید) سوال: آیا تئوری تخریب هاشمی در این وضعیت جواب می‌دهد؟

زیباکلام: مرا که نصف جان کردی، همچین مثل فنر پریدی که من...، وقتی پدر و مادرها نصیحت می‌کنند ساعت 9 شب بخوابید برای همین است که ساعت 11 شب تن تان نلرزد!

 در انتخابات سال 84 اصولگرایان به یک شیوه مبارزاتی دست یافتند که اسمش را تخریب بگذارید یا هر چیز دیگر. احمدی‌نژاد را به عنوان نشانه فرشتگی و سفیدی و هاشمی را نشانه خوردن و بردن و اشرافی‌گری معرفی کردند.

 احمدی‌نژاد از نور است و بلور و هاشمی هم از اشرافیت. تبلیغات زیادی کردند، میلیون‌ها شب‌نامه منتشر شد و به نظر من شیوه موفقیت آمیزی داشتند و توانستند برای احمدی‌نژاد 17 میلیون رای جمع کنند.

ممکن است در رابطه با انتخابات 22 خرداد اما و اگر باشد اما در مورد انتخابات 84 اما و اگر نیست، احمدی‌نژاد همان تعداد رای را می‌آورد.

 با وجود توپخانه سنگین در سال 85 در دور دوم انتخابات، 10 میلیون نفر به هاشمی رای دادند که اغلب فرهیخته و دانشجو بودند، در این انتخابات هم سعی می‌شود آن شیوه در نظر گرفته شود که مثلا بگویند هاشمی 80 ساله است و جلیلی نصف او سن دارد. اما این شیوه نه اینکه بگوییم مطلقا در این انتخابات جواب نمی‌دهد اما نمی‌توانند برای اصولگراها 17 میلیون رای جمع کنند.

 حسنی که به قدرت رسیدن اصولگرایان و احمدی‌نژاد داشت این است که که مدت‌ها است کسی به من نمی‌گوید چرا از هاشمی دفاع می‌کنی.

عملکرد اصولگرایان به گونه‌ای بوده که دیگر نمی‌توانی آن داستان که احمدی‌نژاد رابین‌هود است و می‌خواهد بیت‌المال را بین مردم تقسیم کند و هاشمی خورده و برده را برای ملت تعریف کنی.

 با نحوه مملکت‌داری که اصولگرایان داشتند خیلی بعید به نظر می‌رسد کسی از آنها این سناریو را بخرد و یا آنها بتوانند به کسی بفروشند.


  • جمعه 27 ارديبهشت 1392-0:0

    ما باید مشارکت حداکثری را داشته باشین. چون دشمن دور و بر ما خانه کرده تا اختلاف و آرای پایین را ببیند.

    • پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392-0:0

      مازند نومه خیلی فعالی

      اصلا فکر نمیکردم اونجا باشی

      • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 4 2
        پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392-0:0

        مشکل از فراموشکاری حافظه ها نیست مشکل ما نداشتن گزینه های بهتر است که ناچار شدیم همیشه از میان بد،بدتر و بدترین انتخاب کنیم اگر خاتمی می آمد به هاشمی ترجیحش می دادیم و اگر احزاب در کشور ریشه دار بودند و فعالیت می کردند و گزینه های جوان تر و مطلوبتری می داشتیم بر خاتمی ترجیح می دادیم ولی ما ملت ایران چه کنیم که خرما بر نخیل است و دست ما کوتاه ،سال 84 که سرخورده شدیم و انتخابات را تحریم کردیم هشت سال نماینده بخشی از جامعه به قدرت رسید و کاری کرد کارستان، آنگونه که روزی صدبار به نیکی و حسرت از هشت سال اصلاحات یاد می کنیم و خواهان عقبگردی هر چه شتابان تر به آن زمان هستیم حال آنکه باید به سوی آینده می شتافتیم امروز در نبود خاتمی، کارآزموده تر و قدرتمندتر از رئیس جمهور دوران سازندگی نمی شناسیم و همه امیدمان به شناخت و بهره مندی ایشان از وزیران و مدیران شایسته و کارامد مانده در کشور،اجرای برنامه واقع بینانه برای برون رفت از بحران و توانایی وی برای رویارویی با افراد و نهادهای کارشکن فرادولتی می باشد شغال بیشه مازندران را نگیرد جز سگ مازندرانی

        • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 1 4
          پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392-0:0

          چقدررویایی دریاره ی حضرت آیت الله می اندیشید!حافظه هاچه فراموشکارند!

          • چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392-0:0

            جالب بود

            • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 9 0
              سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

              مردم ایران یک دولت پوپولیست به کشور بدهکار بودند که هزینه بسیار گزافی برای این بدهی پرداختند بسیاری از آن ها اکنون باید دانسته باشند که عرصه کشورداری جای آزمون و خطا،تجربه اندوزی بی تجربه ها،تکروی دولتمردان خودشیفته ،برآوردن آرمان ها،توهم ها و ایدئولوژی های ناسازگار با منافع ملی نیست باید از خرد جمعی بهره گرفت و راه زیستن در جهانی را آموخت که در آن دولت ها دیگر در مرزهای بسته ملی و جغرافیایی نمی گنجند و به نام استقلال و عزتمندی و به کام خود هر کاری که بخواهند و بتوانند با شهروندانشان نمی توانند بکنند و باید پاسخگوی نهادهای حقوقی برون مرزی نیز باشند

              • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392-0:0

                احمدی نژاد اومد تا ....

                باور کنید که این دوره برای مردم ما لازم بود.


                ©2013 APG.ir