تعداد بازدید: 2525

توصیه به دیگران 3

شنبه 28 ارديبهشت 1392-9:32

انتخابات بین المللی،رییس جمهوری بین المللی می خواهد

 همه آنانی که نگاه علمی و غیر احساسی به تحولات بین المللی دارند ازهزینه بالای سیاست های دولت احمدی نژاد در سیاست خارجی باخبرند/ اگربه انتخابات ریاست جمهوری نگاهی درون مرزی داشته باشیم،می شود به گزینش چهره های جوان تر قانع بود اما در عصر حاضر و حساسیت خاص نظام بین الملل،ریسک انتخاب چهره های جوان و کم تجربه با منافع ملی ناسازگاراست.


مازندنومه؛ایرج نیازآذری،روزنامه نگار و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات منطقه ای:مقام معظم رهبری عصر چهارشنبه گذشته در دیدار با هزاران نفراز ایثارگران استان های شمالی،در تبیین اهمیت مضاعف انتخابات 24 خرداد فرمودند:"با وجودی كه حدود یك ماه تا انتخابات فاصله داریم، این موضوع به یك مسئله مهم بین المللی تبدیل شده و اتاق های فكر جهانی و دشمنان ایران، حتی مقدمات آن را با دقت رصد می كنند."

 اینکه تراز انتخابات ایران فراملی شده نشان دهنده اهمیت استراتژیک کشورمان در نظام بین الملل و به خصوص منطقه خاورمیانه است،چه آنکه ایران یکی از بازیگران اصلی بین المللی محسوب شده و نقش تاثیر گزاری در تحولات جهانی دارد.

 ایفای نقش بین المللی و حضور فعال در عرصه تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی لوازم و ساز و کارهایی خاص خود را می طلبد که یکی از مهمترین ابزازها می تواند انتخاب رییس جمهوری در سطح بین المللی باشد.

 امروزه شرایط کشورمان در عرصه تحولات بین المللی و منطقه ای بسیار حساس و حیاتی است و ضرورت دارد حضور هوشمندانه و حکیمانه ای در روند تحولات جهانی با لحاظ نمودن سه اصل « عزت ،حمکت و مصلحت » داشته باشیم.

همه آنانی که نگاه علمی و غیر احساسی به تحولات بین المللی دارند ازهزینه بالای سیاست های دولت احمدی نژاد در سیاست خارجی باخبرند،لذا بازسازی و ترمیم روند های سیاست خارجی معطوف به حفظ منافع ملی باید دغدغه دولت بعدی باشد.

 اگربه انتخابات ریاست جمهوری نگاهی درون مرزی داشته باشیم،می شود به گزینش چهره های جوان تر قانع بود اما در عصر حاضر و حساسیت خاص نظام بین الملل و تاثیر شگرف مسائل جهانی بر سیاست ها و تحولات داخلی کشورها ،ریسک انتخاب چهره های جوان و کم تجربه با منافع ملی ناسازگاراست.

 تقلیل جایگاه ریاست جمهوری به کسب منافع حزبی و بخشی موجب شده عده زیادی از افرادکم تجربه و ناکارآمدشدیدا احساس تکلیف کنند و بدون داشتن حداقل ها ( سابقه ،تیم ، برنامه و توانمندی ) وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شوند، حال آنکه کشورداری در شرایط کنونی بسیار فراتر و مهمتر از درک برخی نامزدان انتخابات پیش رو است.

 با این توصیف اگر در میان گزینه های موجود فارغ از جناح بندی های مصطلح سیاسی به دنبال چهره ای بین المللی و کارآزموده باشیم،گزینه اصلح آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

آقای هاشمی می تواند با بسیج تمام نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی فارغ از جریانات سیاسی، زمینه یک همگرایی ملی در داخل را فراهم کند و آنگاه با قدرت و تدبیر در سیاست خارجی حضور یابد.

 اگرچه همه کاندیداهای ریاست جمهوری انسان های محترم و توانمندی هستند اما در بین آنها آقای هاشمی چهره ای بین المللی و معتبر برای حداکثرسازی منافع ملی است.

 بدون شک درایت و نفوذ بین المللی آقای هاشمی می تواند نقش ایران را در تحولات منطقه ای موثرتر نماید.

سوابق ،تجربه ، کارآمدی و درک بالای آقای هاشمی از تحولات و پیچیدگی های عرصه بین الملل و برخورداری از مشاوران متخصص و کارآزموده می تواندبار دیگر جایگاه ایران اسلامی را در عرصه بین الملل احیا کند.

 اگرکسی در انتخاب رییس جمهوری بعدی نگاه فراملی و فراجناحی نداشته باشد، نیمه خالی لیوان را دیده است ودچارتنگ نظری شده، لذا حل مسائل اقتصادی و پیشرفت کشورمستلزم داشتن نگاه و دید بین المللی است.

ایمیل نویسنده:(irajniaz@yahoo.com)


  • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 3 2
    يکشنبه 29 ارديبهشت 1392-0:0

    تجربه تلخ و ناکام هشت سال گذشته نشان داده که راه توسعه همه جانبه به ویژه توسعه اقتصادی کشور از توسعه سیاسی می گذرد نمی توان احساس امنیت برای سرمایه گذار ایرانی و شرکت های چند ملیتی را درون مرزهایمان فراهم کرد اما به بهانه بازگشت به آرمان های راستین و اصیل ،سیاست خارجی تنش آفرین و ماجراجویانه ای داشت و برای قدرت های بزرگ و دیگر اعضای جامعه جهانی خوراک و بهانه تراشید و آنان را به زیان خود بسیج کرده و مردم را دچار هزینه های سنگین و فزاینده کنیم و همچنان بر این گفتمان زیانبار پافشاری نماییم باید بدون تعصب و آرمان گرایی و لاف زنی ارزیابی واقع بینانه ای از جایگاه و قدرت تاثیر گذاری بر معادلات برون مرزی داشته باشیم و سیاست خارجی کشور را بر آن استوار کنیم و به دنبال اهداف برآورده شدنی همراستای منافع ملی باشیم زیرا روزگار آرمان ها و ایدئولوژی های جوینده آرمان شهر خیالی به سر آمده است

    • رای من هاشمی پاسخ به این دیدگاه 6 0
      يکشنبه 29 ارديبهشت 1392-0:0

      منظور نویسنده احتمالا این بوده که با آمدن هاشمی چهره بین المللی کشور تغییر خواهد کرد و فشارها کمتر خواهد شد چون اراده ملت حاکم خواهد شد و شکاف دولت ملت کمتر خواهد شد وگرنه حرف کامنتگذار محترم درست است آنکه در عرصه جهانی آبرو و عزت به ملت ایران می دهد و صاحب آبروست سید محمد خاتمی است که همه آن عزت در دوران کنونی به ذلت بدل شده است

      • يکشنبه 29 ارديبهشت 1392-0:0

        چرا خودتان و مردم را گول می زنید. کجای هاشمی به شخصیت بین المللی می خورد . اگر این افراد چهره بین المللی بودند چرا پس وضعیت کشور هر سال رو به وخامت می رود. فقر و ناهنجاری در کشور بیداد می کند لطفا اینه رو ببینید.

        • شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

          احمدی نژاد با حمایت مصباح یزدی و جریان محافظه کار افراطی به نام اصولگرایان که مدعی ارتباط با امام عصر بودند کشور را به ورطه نابودی رساند مهم ترین سر مایه نظام یعنی اعتماد مردم را از بین برد در خارج چه چیزی نگذاشت باقی بماند و امروز همان تفکر با هتاکی و فحاشی بدنبال گزیدن مردم از همان سوراخ هستند و نمونه بارز آن روزنامه ضد اندیشه و مردم ستیز و دارای مصونیت آهنین کیهان است که با فحاشی و دروغگویی و با رمالی و اختلاس هم کیشان خود بدنبال از بین بردن ریشه های نظام است و آنچیزی که امام نسبت به آن هشدا ر می داد و خطر منحرفین انجمن خبیث و کثیف و جنایتکار حجتیه از ناحیه فکر بسیار زیاد است . و باید تلاش کنیم با هر مرام ومسلکی هاشمی بزرگوار به مسند نشیند و بار دیگر اخلاق به لایه های مختلف کشور وارد شود و بی اخلاقی خرذ ستیزان با رای بالای مردم به حاشیه برود. انشاا...

          درود بر هاشمی سلام بر خاتمی درود بر خامنه ای

          • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 3 2
            شنبه 28 ارديبهشت 1392-0:0

            یقینا محبوبیت داخلی،بیش تر از محبوبیت خارجی برازنده ی رئیس جمهورایران اسلامی ست.شاه ایران،محبوبیت خارجی خوبی داشت ولی با مردم کشورش نبود.چه شدکه هاشمی،توفیق نمازجمعه را از دست داد؟فرزندانش چه می کنند؟دانشگاه آزادی که پول چاپیدومدرک دادومشکلات شغلی وهمچشمی به بارآورد،چه برکتی برای ایران داشت؟لطفااز آن پیرمرد محترم،بت نسازید.


            ©2013 APG.ir