تعداد بازدید: 1886

توصیه به دیگران 4

جمعه 10 خرداد 1392-20:14

چهار ساعت و هیچ!

دو يادداشت پيرامون مناظره 8 نفره/اغلب نامزدها به کلی گویی بسنده کردند و بینندگان جز یک سری صحبت های تکراری و"بایدها و نبایدها"ی معروف و "ما می توانیم" های کلیشه ای چیزی از این 8 نفر نشنیدند؛به خصوص جلیلی و حدادعادل که از کل فحوای اظهارات شان چیز دندان گیری به دست نیامد و نشان دادند چنته شان خاليست.


 مازندنومه،کلثوم فلاحي:برگزاری نخستین مناظره هشت نفره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، آب سردی بر سر مخاطب بود.

 پیش از شروع مناظره‌های انتخاباتی، تصور می‌رفت که این مناظره‌ها به داغی مناظره‌های انتخابات 88 نباشد اما تصور نمی‌کردیم شعور مخاطب هم زیر سوال برود.

مناظره‌هایی با پاسخ‌های نصفه و نیمه که گاه سوال‌شونده ابتدا به موضوع دیگری و یا مقدمه بحث می‌پرداخت و تا به جواب سوال برسد، وقت تمام بود، سوال‌های کلی که شاید برای پاسخ دادن به برخی از این سوال‌ها حداقل 2 ساعت وقت لازم است اما کاندیدای بخت برگشته باید در سه دقیقه پاسخ دهد و نقد کنندگان او در 90 ثانیه!

 آن چه دیدم چیزي شبيه يک مسابقه تلويزيوني بود و صد البته بي جنب و جوش تر و بي حال تر از آن!آنجا که نه سوال شونده می‌تواند به سوال خود پاسخ دهد و نه مخاطب به جواب سوال خود می‌رسد!

 برگزاری چنین مناظراتی چه لزومی دارد؟ آیا هدف از برگزاری مناظره،جملات نصفه و نیمه کاندیداها است؟ زمان طولانی این به اصطلاح مناظره‌های انتخاباتی، بیننده و شنونده را هم خسته می‌کند که بدون استرس به دیدن یا شنیدن برنامه خود می‌پردازد چه برسد به کاندیداهایی که بار استرس را هم بر دوش دارند.

 سوالات چند گزینه‌ای و برگزاری کلاس نقد عکس را هم نمی‌دانیم بر اساس کدام تئوری بین‌المللی در مناظرات انتخاباتی جای داده‌اند!

 یادمان می‌آید دبستان که بودیم عکسی را نشان مان می‌دادند و می‌گفتند داستان عکس را بنویسید و در این نحوه طراحی مناظره، شاهد داستان‌گویی کاندیداهای ریاست‌جمهوری هم بودیم!

 سر جلسه امتحان نيز بابت هر سئوال وقت بيشتري به دانش آموزان و دانش جويان مي دهند! پاسخ دادن به این سوال‌ها مانند رویاندن دانه پخته شده‌ای است که شاهزاده چینی برای انتخاب دختر مورد علاقه‌اش به تعدادی از دختران داد و آنها که صداقت نداشتند گلدان سبزی را در روز مقرر نزد شاهزاده بردند، و صداقت در دختر آشپز بود که با گلدان خالی نزد شاهزاده رفت.

 شايد به شیوه بهتری هم می‌شد جلوی توهین‌ احتمالی مناظره‌کنندگان را نسبت به هم را بگیریم نه اینکه مناظره(بخوانيد مسابقه) ریلی برگزار کنیم.

لحاظ کردن وقت حدود چهار ساعته و رسیدن به هیچ-تنها چیزی است که از نخستین مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری برای مخاطب برجای ماند-

 این مناظره سرد و یک طرفه حتی با شعرخوانی حداد عادل هم از سردی نیفتاد!آيا رسانه ملی به این شیوه در صدد به ظهور رساندن حماسه سیاسی است؟

مناظره‌ای که اگر صدای مخاطب را همراه نداشت،اما گاه اعتراض کاندیداها را به همراه داشت.

 برگزاری مناظره‌های این چنینی تنها رفع تکليف است و اصلا مناظره نيست که روشنگري کند.

*اغلب نامزدها به کلی گویی بسنده کردند

مازندنومه،سردبير:اين نوشته دقايقي پس از پايان مناظره نوشته شده و از چند منظر به آن نگاه شده است:

-نخستین مناظره جمعی 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 16 روز جمعه آغاز شد و تا ساعت 20 به طول انجامید و وسط دو نيمه 15 دقيقه وقت استراحت داده بودند.

- با تمهیدات صدا و سیما و تاکید روی وقتِ اظهارِ نظر کاندیداها، هر کدام از این 8 نفر تنها در تایم تعیین شده صحبت کردند که این موضوع هر چند باعث رعایت عدالت زمانی شد،باعث ابتر ماندن بسیاری از موضوعات شد.تا موتور نامزدها  برای حرف زدن روشن می شد،وقت شان به اتمام می رسید.
 
- مناظره در فضایی خشک و یکنواخت اجرا شد و از ظرفیت های کارگردانی و خلاقیت های برنامه سازی عاری بود.

هر چند عیسی بلوکات-کارگردان مناظره،همان کارگردان تله تئاتر اطروش- تلاش کرد با چند دوربینی که تحت سوییچ اش بود،تصاویری را از نماهای مختلف در معرض دید بییندگان قرار دهد،اما دوربین ها تنبل و بیشتر نماها تکراری بود.

-  نامزدها خیلی سعی نکردند بحث را به حاشیه ببرند و سمت وسوی سیاسی بدهند و جز چند مورد جزیی، بيشتر رعایت حال همدیگر را کردند.این گونه اظهار نظرها باعث شد مناظره چالشی نشود و چندان دلچسب نباشد.

شيوه و سبک اجراي مناظره که سطح کشش و جذابيت آن حتي پايين تر از يک مسابقه تلويزيوني يا حتي برخي برنامه هاي روتين مثل "پايش" بود،باعث دلزدگي مخاطب شد.

- اغلب نامزدها به کلی گویی بسنده کردند و بییندگان جز یک سری صحبت های تکراری و"بایدها و نبایدها"ی معروف و "ما می توانیم" های کلیشه ای چیزی از این 8 نفر نشنیدند؛به خصوص جلیلی و حدادعادل که از کل فحوای اظهارات شان چیز دندان گیری به دست نیامد و نشان دادند چنته شان خاليست.

شاید عارف و تا حدودی قالیباف توانستند به طور نسبی بحث های علمی و کاربردی و برنامه های اقتصادی خودشان را بیان کنند.

در رتبه بعدي هم رضايي،روحانی و ولایتی(به خصوص در فراز پایانی اظهاراتش در بخش نخست که گفت باید با دنیا صحبت کنیم و از همه ظرفیت های نظام استفاده شود) قرار گرفتند.

- محور همه بحث های مناظره، اقتصادی و موضوعاتی مثل اشتغال و مسکن و صنعت  وکشاورزی و تجارت بود.همین مساله باعث تکراری شدن مباحث برخی کاندیداها شد،مثلا غرضی بارها از شبه پول گفت و بقیه نامزدها بارها از تورم و گرانی و دلار و مانند این ها گفتند که باعث خستگی و ملال مخاطب شد.

- بسیاری از بینندگان منتظر بیان نظریات نامزدها در موضوعاتی مثل امور فرهنگی و هنری،زنان و جوانان،آموزش، بهداشت و درمان،روابط بین الملل و...بودند که اصلا این مباحث مطرح نشد و به مناظره های آینده واگذار شد.

نکته این جاست که اگر مخاطبی فرصت نکند مناظرات آینده را تماشا کند،بخشی از مباحث مهم را از دست می دهد.یا کساني که تصميم دارند بر اساس مثلا برنامه هاي فرهنگي نامزدها،گزينه انتخاب کنند،بايد يک مناظره 4 ساعته ي ملال ور ديگر را نير تماشا کنند.

البته برخی از نامزدها از جمله رضایی و غرضی  و عارف نیز نسبت به ساختار مناظره انتقاد کردند و تجدید نظر آن را خواستار شدند.

-همه نامزدها کت و شلوار بر تن داشتند. قالیباف در هر بخش از صحبت هایش یک بسم الله گفت و در انتهای بخش نخست مناظره نیز شعار تبلیغاتی اش را تکرار کرد و گفت دوساله مشکلات کشور را حل و فصل می کند.

غرضي ابتداي مناظره تن صدايش را بالا برده بود تا جلب توجه کند،اما کم کمک آرام شد.عارف هم در بخش دوم به سئوال هاي تستي پاسخ نداد و به شيوه طرح پرسش ها اعتراض کرد.


  • کارمند قاطی پاسخ به این دیدگاه 1 0
    يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

    اینهفته برای جلب بیننده بیشتر یک مسابقه ماست خوری هم بین کاندیداها ی مناظره کننده قراره بذارن .اه چی میشه

    • يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

      حتی برنامه شعر یادت نره هم میشه برگزار کرد

      • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

        منوچهر نوذری کجایی که مسابقه هفته ات رو کشتند

        • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

          فکر کنم غرضی اومد برای خنده بازار تست بده. خداییش خیلی بهش میادو اوج گرفتناش توی حرف زدن و عصبانی شدناش که منو یاد بلدالملک قهوه تلخ مینداخت. کلاً اومده یه گشتی بزنه تو صدا و سیما. احتمالاً روزای ثبت نام کاندیداتوری داشت از جلوی وزارت کشور رد میشد. دید شلوغه. پرسید چه خبره؟ یکی بهش گفت گوشت دولتی میدن فقط باید ثبت نام کنی. اینم رفت اسمش رو نوشت و تایید شد. به همین سادگی...

          • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

            همه بیاد دکتر احمدی نژاد افتادیم اگه بو پر همه رو میکند لا اقل نزاشتن مهندس مشایی بیاد ، اینجوری ادامه مناظرهها فایده نداره

            • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

              مناظره ناقص و ضعیفی بود. آخه زنگ نذاشتن روی میز کاندیداها تا قبل از جواب دادن هرکی زودتر زنگ بزنه جواب بده. آخرش هم جایزه ندادن به کسی. دلمون خوش بود یه جمعه می خوایم با خانواده یه مسابقه هفته ببینیم.

              • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 3 0
                شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                مناظره نبود بلكه آزمون سمپاد بود، و جالبتر اينكه در پايان مجري برنامه حيدري داشت به شاگرداش تذكر مي داد كه شما درساتونو نخوندين و تنبلين ، تستها همه درست و كارشناسي بود و در نهايت همه جاي دنيا تا مقامات دست دراز نكنن نبايد بهشون دست داد ولي اينجا ايشون به شاگرداش افتخار دست دادن داد . از ديد من تنها كسي كه در مجموعه صحبتاش به زيرساختها و عملكرد بنيادي در كل كشور نه منطقه اي اشاره داره و تنفس رو به جامعه برميگردونه آقاي عارف. آقاي رضايي كه فقط 11 استان جنوبي توجه داره و شيوه حل مشكلات رو جنگي ميكنه خسته شديم از دو كلمه جنگ و دشمن، قاليباف مدير اجرايي خوبيه ولي طراح نيست ديدگاهش منطقه اي نه فرا منطقه اي يعني فقط تهران مشهد واي به حال ما شماليا همينطوريم در برنامه هاي كلان كشور حذف بوديم . روحاني خيلي محافظه كار بقيه هم كه جسارتا اصلن صحبتشون نيست. البته بايد بگم غرضي هم خيلي بانمك بود

                • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                  سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تصریح کرد: با توجه به حضور من در پشت صحنه این برنامه، نامزدهای ریاست جمهوری نیز از نحوه برگزاری آن اظهار نارضایتی داشتند ولی صدا و سیما باید اعلام نظر کند که آیا رویکرد خود را تغییر خواهد داد یاخیر. شاید به دلیل تعداد زیاد کاندیداها، امکان برگزاری مناظرات به شیوه ای بهترازاین وجود نداشت و نمی شد شکل دیگری برای آن تصور کرد که حق کاندیداها نیز ضایع نشود.

                  • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                    محمدرضا عارف می گوید با این شیوه مناظره ها مردم در انتخاب کاندیدای اصلح دچار مشکل می‌شود.



                    محمدرضا عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص مباحث پیش آمده در اولین مناظره انتخاباتی و اعتراض وی به سبک سوالات، گفت: من اعتراض خودم را علنا مطرح کردم ولی متاسفانه بقیه کاندیداها با من همراه نشدند، انتظار من این بود که بقیه نیز به این شیوه اعتراض کنند اما آنها به سوالات پاسخ دادند.



                    وی با بیان اینکه مناظره های انتخاباتی باید انتظارات مردم را برآورده کند، افزود: مردم ۴ سال زمان می گذارند، هزینه می کنند، سرمایه مصرف می کنند و اولین رسالت مناظره های انتخاباتی باید این باشد که فرصت را برای ارائه برنامه کاندیداها فراهم کند تا مردم براساس این برنامه ها و مقایسه آنها با هم کاندیدای مطلوب خود را انتخاب کنند.

                    • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                      محمدرضا باهنر در گفت و گو با سایت خانه ملت در خصوص نحوه برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در صدا و سیما گفت: تصور شخص من بر این بود که پیش از برگزاری این مناظره از نمایندگان کاندیداها دعوت شده و در خصوص نحوه برگزاری مناظره با آنها مشورت می شود.



                      وی افزود: شخص من به عنوان کسی که این مناظره را ملاحظه کرده ام، باید مطرح کنم که شاید در پایان مناظره مطالبی برای بیننده مشخص شود اما به هیچ عنوان این شیوه برگزاری مناظره به شکلی نیست که مخاطب به جمع بندی و مقایسه برسد.



                      باهنر در این خصوص تصریح کرد: زمان پاسخگویی بسیار کم بود و بعضا شیوه برگزاری به شکلی بود که از اساس برخی از کاندیداها نوع سوالات را قبول نداشتند.



                      وی با تاکید بر این که باید در مراحل بعدی برگزاری مناظره ها در نوع برگزاری این برنامه بازنگری جدی شود، تصریح کرد:ابتدا هر کاندیدا باید حداقل ۱۰ دقیقه زمان در اختیار داشته باشد در خصوص موضوع مناظره مواضع خود را بیان کند و بعد از این که این زمان به هر کاندیدا اختصاص داده شد، وارد مناظره بین کاندیدها و چالش شوند.



                      نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم چنین تصریح کرد: پیشنهاد من این است که برای مراحل بعد با خود کاندیداها برای بهبود سطح کیفی برگزاری این مناظره ها مشورت شود.

                      • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                        خاطره “نوذری” و مسابقه هفته منو ول نمی کنه!!

                        • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                          من پیشنهاد می کنم یه مسابقه “بفرمایید شام” هم بین کاندیداها برگزار بشه!

                          • شنبه 11 خرداد 1392-0:0

                            http://mashaei92.blogfa.com/

                            حاممیان مهندس مشایی مازندران

                            امروز مناظره 8 فرشته نجات را دیدیم.میکروفن تو خاموش بود. اصلح واقعی کجائی؟دلم برای جمله ،سلام بر بهار انسان وخرمی دوران، تو تنگ شده است

                            • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 6 1
                              جمعه 10 خرداد 1392-0:0

                              سخن اعتراضی آقای عارف را من پیش بینی کرده بودم. اگر اعتراض نمیکرد عجیب بود.

                              • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

                                فقط عارف انحصار رسانه بیمار راتا حدودی شجاعانه نشان داد واز جایگاه نامزدها وحق تصمیم گیری انان دفاع کرد وروحانی ضعیف ومنفعل ظاهر شد.

                                • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

                                  با گزارشگر موافقم تلویزیون بسیار مبتدیانه یا شاید در جهت توهین به مخاطبان و مهمانان برنامه که رویه همیشگی این رسانه بیمار است اقدام نمود و البته در همان برنامه می شد فهمید که عارف رتبه 1 بعد رضایی 2 و 3 حسن روحانی و با فاصله بسیار زیاد قالیباف و دیگران مخصوصا کاندیدای مورد حمایت صداوسیما چیزی نداشتند جلیلی واقعا صلاحیت حضور در این مرحله را نداشت.

                                  اگر عقلانیت بر ای تصمیم گیری حاکم شود اول باید به عارف رای دهیم ولی شاید مصالحی ایجاب می کند به روحانی یا رضایی رای دهیم بقیه برای این کار نه تنها آماده نیستند بلکه در حد و اندازه این کار نیستند

                                  • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

                                    مناظره به این طریق به سخره گرفتن مخاطبه


                                    ©2013 APG.ir