تعداد بازدید: 2299

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 12 خرداد 1392-21:2

می خواهیم صدای مردم باشیم

 در مقطع کنونی تاریخ ایران، ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و مؤثّرِ دولتها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ این نوع نشریه‌ها را، بدون سر و صدا، خاموش می‌کند. مرگ اقتصادی، بر خلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است! تعداد نشریه‌هایی که تاکنون بر اثر مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شده‌اند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان، ولی الله پاشا:یادداشت زیر به مناسبت انتشار اولین شماره ی مجله‌ی "بهشت پارس"نوشته شده است.

 امروزه جامعه اي توسعه يافته تلقي مي شود که بتواند در کنار شاخص هاي اقتصادي مانند درآمد سرانه ، توزيع ناخالص ملي و نرخ مرگ و مير، بر معيار آموزش و اطلاعات و در حقيقت عنصر دانايي اجتماعي تاکيد کند.

در چنين جامعه اي ، مطبوعات با توليد و توزيع مطلوب اطلاعات ، نقش زيادي در بالا بردن آگاهي هاي گوناگون و ضروري به عهده مي گيرند و جامعه را در نيل به تعالي و ترقي همه جانبه ياري مي کنند.

مطبوعات در زمينه توسعه فرهنگي مي توانند عامل آميختگي ، توازن و پيوند دادن به باورهاي اصيل اعتقادي و سنت‌هاي بارور جامعه باشند و باعث پويايي افکار شوند.

کارکرد رسانه ها در عصر ارتباطات ، بي شک در همه عرصه ها انکارناپذير است. ابزارهای اطلاع رسانی خصوصا نشریات، سودمندترين ، فراوان ترين و ارزان ترين وسيله براي بالا بردن سطح آگاهي افراد جامعه و مبارزه با جهل و بي خبري به شمار مي آيند.

 با پذيرش اين موضوع که توسعه ، فرآيندي چندبعدي است و توسعه اقتصادي در اين ميان از برجستگي خاصي برخوردار است ، تا جايي که اين توسعه به عبارت دقيق تر صنعتي شدن به عنوان محور اصلي و موتور حرکت هر گونه توسعه قلمداد شده ، پژوهش هاي انديشمندان نشان مي دهد توسعه اقتصادي به پيش شرط اهرمهاي کمکي عوامل فرهنگي و ابزارهای آگاهی بخشی نيازمند است.

 دراین میان مجله های خبری ، اقتصادی و اجتماعی هفتگی نیز می توانند نقش بسیار مهمی در تشکیل و تقویت افکار عمومی ایفا کنند زیرا که ارتباط بین توده‌ی مردم و رهبران سیاسی و همچنین صاحب نظران اقتصادی جامعه را فراهم می سازند و به دلیل آنکه فرصت کافی برای نوشتن مقاله ها و تفسیرهای خود دارند معمولاً بحث‌های دقیق و عمیق و گسترده ای درباره مسائل اجتماع مطرح می کنند و همچنین از طریق چاپ گزارش‌های گوناگون و نقدها و تفسیرهای مختلف، موجبات بحث و تبادل نظر را در محافل و مجامع ایجاد کرده و در نهایت افکارعمومی را به سوی خود جلب می نمایند.

 سال‌هاست مردم در سراسر جهان به رسانه‌های محلی بیش از سراسری توجه دارند. مطبوعات محلی علاوه بر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی که یکی از رسالت‌های اساسی آن‌هاست، باید در جهت تقویت فرهنگ بومی‌ و ایجاد وحدت بین قومیت‌های مختلف نیز حرکت کنند.

 بازیابی و احیای هویت محلی و هم‌چنین توسعه‌ی نهادهای مدنی در جوامع محلی باید به عنوان یک کارکرد مهم توسط مطبوعات محلی مورد توجه قرار گیرد.

رویکرد بومی گرایانه و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی ،طبیعی و انسانی،عناصر شهری نظیر مکان‌های دیدنی و تاریخی ، وظیفه‌ی ذاتی مطبوعات محلی است.

متاسفانه مطبوعات محلی در ایران چندان مورد توجه نبوده و به نوعی کارکرد آن‌ها با نقص همراه است. از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد نداشتن تمرکز در یک محدوده‌ی جغرافیایی، بزرگ‌ترین مشکل نشریات محلی است و ایجاد این تمرکز جغرافیایی در نشریات محلی، نخستین گام برای درک حرفه‌یی این نشریات است.

 در مقطع کنونی تاریخ ایران، ضعف مالی نشریه‌های محلی و فقدان سازوکارهای حمایتِ مالیِ جدی و مؤثّرِ دولتها از مهم‌ترین عامل‌هایی ‌است که چراغ این نوع نشریه‌ها را، بدون سر و صدا، خاموش می‌کند.

 مرگ اقتصادی، بر خلاف مرگ سیاسی، مرگی خاموش است! تعداد نشریه‌هایی که تاکنون بر اثر مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند، بیش از نشریه‌هایی است که دچار مرگ سیاسی شده‌اند.

هیچ‌ نشریه‌ای‌ در جهان‌ با حدس‌ و گمان‌ و سلیقه‌ شخصی‌ گردانندگان‌ آن‌ متولد نمی‌شود. پدیدآورندگان‌ هر نشریه‌، گرچه‌ با تکیه‌ بر دانش‌ روزنامه‌نگاری‌ حرکت‌ خود را آغاز می‌کنند، اما قبل‌ از حرکت‌، ضروری است مخاطب‌ خود را شناخته و با برنامه‌ریزی‌، کلید را به‌ چرخش‌ در ‌آورند.

برنامه‌ریزی‌ مبتنی‌ بر مخاطب‌شناسی‌ در هر حوزه‌ از فعالیت‌ روزنامه‌نگاری‌، اساس‌ و پایه‌ انتشار نشریات‌ است‌. در جامعه‌ ما حدود دو هزار نشریه‌ انتشار می‌یابد اما شمارگان‌ آن‌ در کشوری‌ که‌ هفتاد میلیون‌ جمیعت‌ و دست کم‌ 50میلیون‌ باسواد دارد جمعاً از 2 میلیون‌ فراتر نیست!

با این توصیف ؛نشریه بهشت پارس بر اساس ضرورت وجود رسانه ای گزارشی تحلیلی ، تلاش دارد با بهره مندی از ظرفیت های عظیم موجود در ابعاد انسانی و طبیعی منطقه و به مدد صاحبنظران و نخبگان جامعه، مسیر خطیر و پر فراز و نشیب آگاه سازی را پویا و امیدوارانه طی کند.

شناسایی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه،ایجاد نشاط در جامعه،آشنا سازی شهروندان با حقوق فردی و اجتماعی ، تقویت روحیه‌ی پرسشگری و پاسخگویی،افزایش آستانه‌ی تحمل و تقویت روحیه‌ی مروت و مدارا و توجه به فرهنگ،هنر،سنت‌ها و باورهای بومی و بیش از همه، مذموم انگاری شفاهی گرایی و سوق دادن جامعه به کتابخوانی ومطالعه ،از مهمترین رویکرهای نشریه‌ی" بهشت پارس" است.

 بی شک؛پیمودن این راه، جز با راهنمایی و همراهی اندیشمندان ،فرهیختگان،نویسندگان،روزنامه نگاراه و خبرنگاران گرامی میسر نخواهد بود.

می‌خواهیم با یاری خداوندگار خرد و دانایی ،صدای مردم باشیم که همانا صدای خداواند است.هم او که به قلم و هرآنچه که می‌نگارد سوگند یاد می‌کند. 

ایمیل نویسنده: (v_pasha2010@yahoo.com)


  • يکشنبه 19 خرداد 1392-0:0

    سلام بر استاد پاشای عزیز

    یادش بخیر پاساژ چهل ستون ساری و دفتر هفته نامه قارن.من ان زمان تازه وارد فعالیت مطبوعاتی شدم و شما بعنوان سردبیر با حوصله به من چیزهای زیادی اموختی. همواره سلامت و سربلند باشی.

    • چهارشنبه 15 خرداد 1392-0:0

      آقای پاشا شما همان بتوانید صدای خودتان باشید کافی است چه رسد به اینکه صدای مردم باشید. همکاری با شما را در سالهای دور از یاد نمی برم.....

      • بابک شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 2 1
        سه شنبه 14 خرداد 1392-0:0

        سلام

        موفق باشید...امیدوارم که برقرار و پایدار باشید...

        • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 1
          سه شنبه 14 خرداد 1392-0:0

          سلام جناب پاشا



          من هم به نوبه خود ضمن عرض تبریک این مطلب را نیز خوانده و از نحوه مواجهه با مشکلات در این فرایند خوشم آمد و اگر لازم دیدم حرف هایی هم خواهم داشت . با احترام

          • حمید صالحیپاسخ به این دیدگاه 1 1
            دوشنبه 13 خرداد 1392-0:0

            ضمن عرض تبریک اگر جسارت نباشه باید عرض کنم که همه فرمایشات شما صحیح وبه جا اما عرض بنده اینه که بار کج به منزل نمی رسه و ضمنا بار کج بار کجه.ویکی از کجی های مرسوم مربوط به امور مالی میشه.نشریه مردمی نشریه ایه که مردم پول میدن میخرن نه این که با رپورتاژ و آگهی بچرخه و در نتیجه وابستگی هایی که همه میدونیم بوجود بیاد.محاله که بدون نیروی حرفه ای تو تحریریه که پولی که میگیرن بخاطر قلمشونه و در نتیجه حاصل کار کیفیت بالائیه که مردم بخاطرش پول میدن و میخرنش هیچ رسانه ای ارزش خوندن داشته باشه.

            • سیدعماد جوادی پاسخ به این دیدگاه 2 1
              دوشنبه 13 خرداد 1392-0:0

              با آرزوی موفقیت و استمرار راهتان.

              پاینده باشید

              • فريده يوسفيپاسخ به این دیدگاه 2 1
                يکشنبه 12 خرداد 1392-0:0

                آقاي پاشا

                براي شما و بهشت پارس آرزوي توفيق روز افزون دارم.


                ©2013 APG.ir