تعداد بازدید: 2000

توصیه به دیگران 11

جمعه 17 خرداد 1392-18:44

آرامش قبل از طوفان

در گفت و گو با لطف الله آجدانی-پژوهشگر و روزنامه نگار-مطرح شد: جناح‌های مختلف حساسیت کمتری بر روی روحانی دارند و بهتر است ائتلاف به سمت این نامزد انتخابات باشد/به نظر نمی‌رسد اردوگاه اصولگرایان در انتخاب یک نامزد،به اجماع فراگیر دست یابند/ ‌جلیلی، احمدی‌نژاد تندروتر و انقلابی‌تر قبل از فضای انحراف است.


*مازندنومه: در رابطه با اجماع اصلاح‌طلبان بر روی یک کاندیدای واحد،چه نظری دارید؟

 آجدانی: اجماع بر روی یکی از 2 نامزد نزدیک به آقای هاشمی و خاتمی، یک ضرورت است. عدم اجماع بر روی هر یک از کاندیداها با توجه به کم شدن شور عمومی مردم پس از عدم احراز صلاحیت هاشمی، قادر به بسیج عمومی لازم با رویکرد گسترده در انتخابات نخواهد بود.

در میان دو گزینه عارف و روحانی، به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت، اجماع نسبی بهتر روحانی به عارف از یکسو و حساسیت کمتر جناح‌های مخالف نسبت به روحانی در مقایسه با عارف، اجماع بر روی روحانی می‌تواند برای علاقه‌مندان به تفکر و برنامه‌های هاشمی و خاتمی، موثر باشد.

 جناح‌های مختلف حساسیت کمتری بر روی آقای روحانی دارند و بهتر است ائتلاف به سمت این نامزد انتخابات باشد.

 همانگونه که بسیاری از شخصیت‌ها در مجامع اصلاح‌طلب رسما اعلام کردند چنانچه این اجماع صورت نگیرد از هیچ از دو کاندیدا حمایت نخواهند کرد، بسیاری اصلاح‌طلبان و حتی گروهی از اصولگرایان معتدل نزدیک به هاشمی و خاتمی انگیزه لازم برای مشارکت در انتخابات را نخواهند داشت. این اجماع حتما باید اتفاق بیفتد،هر چند من معتقدم که دوز اصلاح‌طلبی عارف، بیشتر است.

مازندنومه: وضع اصولگرایان هم بهتر نیست و با تعدد کاندیداهای بیشتری مواجه هستند. فکر می‌کنید اصولگرایان به اجماع برسند؟

 آجدانی: با توجه به تعدد کاندیداهای اصولگرا، ادامه رقابت‌ها برای بسیاری از آنها، تجمیع آرای اصولگرایان را سلب کرده و زمینه مناسبی است تا اصلاح‌طلبان با اجماع بر روی یک نامزد، پیروزی در انتخابات را فراهم کنند.

به نظر نمی‌رسد اردوگاه اصولگرایان در انتخاب یک نامزد، به اجماع فراگیر دست یابند، با توجه به وضعیت موجود و فرض اجماع اصلاح‌طلبان، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و در صورت تحقق این اتفاق، پیش‌بینی می‌شود گزینه اجماع اصلاح‌طلبان، در دور دوم، از موفقیت بالایی برخوردار باشد.

 مازندنومه: گفته می‌شود جلیلی، کاندیدای دولت است، با این نظر موافق هستید؟

 آجدانی: با این نظر که جلیلی، روی دیگر احمدی‌نژاد است موافق نیستم اما موافقم که جلیلی با تکیه بر گفتمان انقلابی خود، شکل دیگری از احمدی‌نژاد قبل از اتخاذ رفتارهای سیاسی و انحراف، با احمدی‌نژاد همخوانی دارد.

 ‌جلیلی، احمدی‌نژاد تندروتر و انقلابی‌تر قبل از فضای انحراف است. این یکی از پیش‌فرض‌های حساب شده جلیلی است که با القای این مطلب که او بدیل مشایی است، برخی آرا در لایه‌های مختلف نزدیک به مشایی و احمدی‌نژاد را جذب کند.

مازندنومه: با عدم احراز صلاحیت مشایی، بسیاری از افراد منتظر عکس‌العمل احمدی‌نژاد بودند. فکر می‌کنید این موضوع برای احمدی‌نژاد مسئله‌ای تمام شده است یا اینکه در سکوت مشغول به انجام کاری است؟

آجدانی: پیش‌بینی‌ بگم بگم‌های احمدی‌نژاد در صورت رد صلاحیت مشایی و عدم این اتفاق، این شائبه را تقویت کرده که نکند جلیلی آن روی سکه احمدی‌نژاد باشد.

 گمان می‌کنم این احتمال وجود دارد سکوت احمدی‌نژاد و مشایی در حال حاضر نوعی آرامش قبل از طوفان باشد چون از ویژگی‌های احمدی‌نژاد، غیر قابل پیش‌بینی بودن او است. می‌توان احتمال وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در رفتار سیاسی احمدی‌نژاد را شاهد بود.‌

گفت و گو از:کلثوم فلاحی


  • شنبه 18 خرداد 1392-0:0

    لازمه یادآوربشم: جناب دوستان، جلیلی آدم دولت نیست برای آقایان دیگرآمده و رای هم می آورد...

    • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 18 خرداد 1392-0:0

      اقاي مازيار مازندراني سخت در اشتباهيد چه جور به اين نتيجه رسيديد كه اين دو حزب يكي هستن. بله در اصول تاحدودي ولي در تببين روشها و عمل بسيار تفاوت دارن. شكل گيري اين دو حزب هرچند در اصل براي گردش قدرت بين دو طيف عظيم اصولگرا و اصلاحي موجود در جامعه مي باشد ولي هرگز يكي نيست و خود اين هم يعني اصلاحات هميشه بايد همه چيز رو از بيخ و بن بكنيم!!!!!!!!. اطلاحات كارنامه درخشاني دارد و اميدوارم اينبار هم داشته باشد تا رقابتي مثبت براي دوره اصولگراها بوجود آيد نه مثل دوره احمدي نژاد مثل عقده اي ها. رقابت مثبت يعني پويندگي جامعه يعني رشد اقتصاد. فريدون عزيز به نظرم رئيس جمهور اول از همه بايد سياستمدار و سياست دان باشه بعد در صورت لزوم صراحت لهجه. آقاي عارف براي وزارت علوم عاليه .

      • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 1
        شنبه 18 خرداد 1392-0:0

        با فرض اینکه اصولگرایان به اجماع نرسند و اصلاح طلبان به اجماع برسند، انتخابات به دور دوم کشیده میشود. طبق این گفته، مجموع رای اصلاح طلبها(عارف و روحانی) کمتر از 20 درصد مجموع رای اصولگراها(بقیه کاندیداها منهای غرضی) هست. حالا چطور در دور دوم، اصلاح طلبها از اقبال بالایی برخوردارند با هیچ استدلال و منطقی جور در نمیآید. این را هم باید در نظر داشته باشید که ریزش شرکت کنندگان در رای گیری مربوط به اصلاح طلبها هست. که آن هم به خاطر تصمیمات نادرست و بچه گانه سران اصلاح طلب در طول سابقه این حزب میباشد. تازه دارم میفهمم که این دو حزب کاملا یکی هستند و با بازیهای سیاسی، مردم را بازیچه قرار دادند.

        • جمعه 17 خرداد 1392-0:0

          دکتر عارف با صراحت وحق گویی در مناظره وسفرها اقبال عمومی بیشتری از روحانی پیدا کرده است.


          ©2013 APG.ir