تعداد بازدید: 1828

توصیه به دیگران 4

سه شنبه 21 خرداد 1392-23:17

رسانه و نارسایی

بازتاب یک یادداشت مازندنومه/ با جابجایی کارکرد احزاب و رسانه ها ؛خصوصا در موسم انتخابات ، رسانه هایی که خود را به افراد یا سلایق سیاسی خاصی نزدیک می‌بینند و یا حتی با انگیزه های مالی! گاه شتابزده و مبالغه آمیز و در برخی موارد تندتر از رسانه هایی که وابستگی حزبی و ارگانی دارند وارد میدان شده و با نفی و نادیده انگاشتن توانایی رقیب ، به بزرگنمایی رفیق می‌پردازند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،ولی الله پاشا:[سردبیرمحترم مازندنومه،با سلام،در پی مطالعه مقاله ی ارزشمند جنابعالی با عنوان «رسانه حزب نیست و ما محق به تخریب نیستیم»(http://www.mazandnume.com/?PNID=V15496) ] مطالبی به ذهنم رسید که تقدیم می کنم.

در کشوری که به طور میانگین هر ساله انتخابات برگزار می شود و مدیریت کلیدی ترین نهادها از طریق سازوکارهای دموکراتیک و بر اساس خواست و اراده و آرای مردم انتخاب می شوند، وجود احزاب ضروری است.

مهمترین کارکرد احزاب، آموزش و پالایش و کارآمد سازی نیروها در قالب کمیته های گوناگون در موازات نهادها و دولت حاکمه است تا ضمن نقد و مراقبت از اقدامات آنان ، با شفاف سازی و آگاهی بخشی مردم از نقاط ضعف نهاد یا دولت حاکمه، برنامه های خود را نیز تبیین و ارائه نماید تا پس از پایان دوره‌ی مسئولیت نهاد یا دولتی که قدرت را در دست دارد ، در صورت اقبال عمومی از شعارها و برنامه های ارائه شده از سوی هر یک از احزاب ، بتواند به پیروزی در انتخابات دست یابد و با ورود به نهاد یا تشکیل دولت ، برنامه های خود را اجرا کند.

وجود انتخابات از یک سو و نبود احزاب فعال و دائمی (فعالیت احزاب در ایران موسمی است) از سوی دیگر تناقض و خلایی را رقم می زند که این خلا را عموما رسانه ها و در راس آن مطبوعات پر کرده و بار احزاب را بر دوش می کشند که البته سود آن را سیاستمداران برده و تاوان آن را روزنامه نگاران می دهند.

این وضعیت موجب می شود تا رسانه از ماهیت و کارکرد اصلی و اساسی خود که اطلاع رسانی شفاف و غیرجانبدارانه است،دور شوند.(البته رسانه هایی که وابسته به حزب یا ارگان خاصی می‌باشند از این قاعده مستثناء هستند.)

 با جابجایی کارکرد احزاب و رسانه ها ؛خصوصا در موسم انتخابات ، رسانه هایی که خود را به افراد یا سلایق سیاسی خاصی نزدیک می‌بینند و یا حتی با انگیزه های مالی! گاه شتابزده و مبالغه آمیز و در برخی موارد تندتر از رسانه هایی که وابستگی حزبی و ارگانی دارند وارد میدان شده و با نفی و نادیده انگاشتن توانایی رقیب ، به بزرگنمایی رفیق می‌پردازند.

 ورود به حوزه‌ی بداخلاقی در عرصه‌ی رسانه ای؛ که هدایت افکار عمومی را بر عهده دارد، آسیب‌های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل می‌کند.

 از سوی دیگر؛ ورود به دایره‌ی بی طرفی یا لااقل رعایت نکردن طرفداری منصفانه ، قضاوت و سلب اعتماد افکار عمومی نسبت به رسانه را در پی خواهد داشت.

 لحاظ نکردن افکار و سلایق مخاطبان در پردازش و جهت گیری‌های خاص از سوی رسانه‌ها موجب می‌شود تا بخشی از مخاطبان خود را از دست داده ،از بعد عمومی خارج شده و به افراد و افکاری خاص تعلق یابد.هر رسانه ای با قرار گرفتن در این وضعیت ،نارسایی خود را رقم میزند. 

ایمیل نوسنده: (v_pasha2010@yahoo.com)


  • چهارشنبه 22 خرداد 1392-0:0

    ممنون از نکته سنجی و دغدغه های ارزشمند آقای پاشا و مازندنومه.


    ©2013 APG.ir