تعداد بازدید: 5468

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 17 تير 1392-8:26

عطر چای و طعم خواب

يک روز در در جنگل جوارم!(پيشنهاد گردشگري)


مازندنومه:دو سمت شهرستان سوادکوه در استان مازندران که در دو سوی رودخانه ی معروف تلار قرار دارند به راسوپی و ولوپی مشهورند،هر دو طرف رود اما زیبا و خجیر و دل افزاست.


جوارم روستایی جنگلی است در دهستان راسوپی سوادکوه. این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر (۹خانوار) بوده ‌است.]


علامه دهخدا در لغت نامه آورده که محصول این  منطقه برنج  و غلات و شغل اهالی زراعت است.


جوارم این سال ها نه به زراعت برنج و غلات،بلکه به پارک جنگلی بزرگی که در آن مهیا شده،مشهور است.


*432 هکتار زیبایی!


هر چند فعالیت پارک جنگلی جوارم سوادکوه از سال های دولت اصلاحات آغاز شد،در سفر نخست رئيس جمهوری به مازندران در سال 1385،به طور رسمی كلنگ اين پارك با حضور اسفندیار رحيم مشايي- رییس وقت سازمان  گردشگری کشور به زمين زده شد.


وسعت پارك حدود 432 هكتار است و قرار بود مجريان اين طرح بر اساس نقشه طرح توجيهي، پارك آبي، شهر بازي، تله كابين، آمفي تئاتر، مراكز خريد، ويلا هاي اقامتي، رستوران، هتل پنج ستاره وپارك جهاني را در پارک جوارم احداث كنند که تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است!


*تا می توانید عکس وفیلم بگیرید!


چه پارک جوارم تله کابین و آمفی تئاتر و مرکز خرید و...داشته باشد یا نداشته باشد-که ندارد-برای گذراندن یک روز تعطیل،حتی چند شب و روز، امکانات به نسبت مناسبی دارد.


اصلا" خوابیدن در جنگل و زیر درختان پهن برگ و زیبا یا سکوهای استقرار چادر و آلاچیق هایی که در محوطه پارک آماده شده،خاطرات خوشی را برای همگان رقم خواهد زد.


نوشیدن چای هیزمی و اگر هنرش را داشته باشید تهیه آش دوغ سنتی در جنگل جوارم و تهیه عکس و فیلم از تجربه آشپزی جدیدتان،اولا" سفر شما را پرخاطره خواهد کرد و ثانیا" سوژه ای است که بعد از پایان مسافرت می توانید مدت ها توانایی های آشپزی خود را به رخ دوستان و بستگان تان بکشید!


* همه امکانات جوارم!


یادتان باشد که جوارم منطقه نمونه گردشگری است،هوای سالم و به نسبت خنکی دارد و جان می دهد برای پیاده روی و دوچرخه سواری و ورزش های دیگر مثل والیبال و تنیس و صد البته استراحت و خواب بعد از غذا!


ورودی آن برای هر خودرو فقط 2 هزارتومان است،فروشگاه مواد غذایی،سفره خانه سنتی،رستوران و چند کمپ  برای استقرار مسافران و نیز چند چشمه سرویس بهداشتی دارد و همین طور امکاناتی مثل جاده آسفالته، نمازخانه ، تاب و سرسره بادی و...برای بازی کودکان و روشنایی شب.


*چگونه به جوارم برویم؟


در میان جاذبه های طبیعی فراوان سواد كوه،جوارم آماده ترین مكان برای بیتوته مسافران است كه برای آن در آینده نیز برنامه هایی در دست تدوین است.


محوطه زیبا و پهناور جوارم در شمال شهر زیراب در جانب شرقی سواد كوه و رودخانه تلار رود قرار دارد و مسیر دسترسی به آن با یك پل و یك مسیر فرعی از جاده اصلی منشعب می شود.


برای رفتن به جوارم هم می توان در قالب تور و با اتوبوس و خودروهای عمومی یا با وسایل نقلیه خصوصی برنامه ریزی کرد.حتی اگر علاقه مند باشید و صدای قطار اذیت تان نکند،می توانید از طریق راه آهن سراسری تهران-شمال هم به زیراب بیایید و بعد با آژانس و خودروی دربستی به جوارم برسید.


از تهران که راه افتادید،200 کیلومتر در محور فیروزکوه برانید تا به جوارم برسید.


پل سفید را که رد کردید،به زیراب می رسید.حدود 6 کیلومتر بعد از زیراب،در 38 کیلومتری قائم شهر از همان سمتی که رانندگی می کنید،پل و مسیری فرعی وجود دارد که با تابلویی، نام پارک جوارم را می توانید ببینید.


این جا از شما ورودی طلب می کنند،بعد داخل پارک می شوید.جاده سربالایی به نسبت تند و چند پیچ دارد که باید مراقب خودروهایی که از روبه رو می آیند،بود.لحظاتی بعد به نخستین کمپ استقرار مسافران می رسید و محوطه ای بزرگ و باز در میان جنگل.


می توانید همین اول پارک و نزدیک امکانات مهیا شده اتراق کنید یا این که جلوتر بروید و زیر درختان و جایی خلوت تر و به دور از مردم، مکان مناسبی پیدا کنید.


تصمیم با شماست،فقط شاید جلوتر که بروید آنتن دهی موبایل تان دچار اشکال شود،هر چند دكل تقويت آنتن تلفن همراه در جنگل نصب شده است.


*آدم ها و حیوانات!


از جمله گونه‌های جانوری رایج در جنگل جوارم می توان از گراز، شغال، شوکا،خرگوش، گرگ، جوجه تیغی (تشی)، قرقاول، ابیا، قمری، فاخته و… نام برد که البته شکار حیوانات و پرندگان داخل عرصه ممنوع است.


هم چنین از گونه‌های گیاهی رایج در جنگل‌های جوارم می توان به ممرز، انجیلی، راش،کلهو، افرا، توسکا، گردو، کرات، شب خسب، بلوط، لرگ، شیردار، توت آزاد، انجیر و نمدار اشاره کرد.


چشمه‌های متعدد و مناظر چشم نواز و بکر از جمله ویژگی‌های بارز جنگل جوارم محسوب می شود.

*پیشنهاد ما جدی است!

این پیشنهاد گردشگری را جدی بگیرید:یک روز در جنگل جوارم!حتما" به شما خوش خواهد گذشت.یادتان نرود که این جا بدون توپ و راکت و لباس ورزشی نیاید.کنار غذا و تفریح و استراحت،کمی ورزش و تحرک در جنگل می چسبد!


  • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

    متاسفانه اکثر پارکهای جنگلی مازندران و گلستان پر شده از زباله ٰبه نظرم باید هم مسئولین و هم مردم نهضتی در زباله زدایی از طبیعت راه بیندازیم ٰوگرنه تا همین چند وقت دیگر بوی تعفن همه جا را فرا خواهد گرفت ٰ این تعطیلی پنج شنبه های تهران هم بلای جان طبیعت مازندران شده است.

    • دوشنبه 17 تير 1392-0:0

      پس بهتره الان برید وبه جوارم نگاه کنید آخرین باری که رفتم جوارم پر شده بود از زباله وضعف های مدامی که در بحث گردشگری وجود داره نبود سرویس بهداشتی مناسب تا...


      ©2013 APG.ir