تعداد بازدید: 3458

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 19 تير 1392-13:43

اعتراض کارشناسان میراث‌فرهنگی/آرامش رامسر بر هم خورد

به‌دنبال تعلل کمیته فنی میراث‌فرهنگی تهران؛شورای فنی استان مازندران به دنبال صدور مجوز مرکز تجاری آرامش رفت!/شورای فنی استان مازندران با تهیه صورت‌جلسه و جمع‌آوری امضا از دو تن از کارشناسان کمیته شورای فنی استان تهران و اعضای کمیته فنی مازندران به‌دنبال صدور مجوز به سازندگان این مرکز تجاری است.


مارندنومه:ساخت مجتمع تجاری آرامش در مقابل باغ 33 هکتاری و حریم 4 اثر تاریخی رامسر درحالی اعتراض کارشناسان میراث‌فرهنگی را برانگیخت که سازندگان این مرکز تجاری به ارتفاع 5/8 متر اکتفا نکرده،درصدد اخذ مجوز در ارتفاع 15 متری هستند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی،درحالی با ساخت و ساز و تراکم 90 درصدی مرکز تجاری آرامش بر هم ریخت که سازندگان این برج‌ها به ارتفاع 5/8 متر قانع نیستند.

پیشنهاد ارتفاع 15 متری به میراث‌ استان مازندران و پذیرش آن‌ها سبب شده که کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی بیش از پیش نگران ساخت و سازهای رامسر باشند.

درحال‌حاضر شورای فنی استان مازندران با تهیه صورت‌جلسه و جمع‌آوری امضا از دو تن از کارشناسان کمیته شورای فنی استان تهران و اعضای کمیته فنی مازندران به‌دنبال صدور مجوز به سازندگان این مرکز تجاری است.

این درحالی است که ارتفاع ساخت این مرکز تجاری پیش از این مصوب شده و هر گونه تغییر و نقض حریم نیازمند مصوبه کمیته فنی میراث‌فرهنگی تهران است.

اما آن طور که شنیده می‌شود، کمیته‌فنی تهران هنوز به نتیجه‌ قطعی برای رای و نتیجه نهایی نرسیده است چراکه در جلساتی که روز چهارشنبه برگزار می‌کند رامسر تنها شهری است که شورای فنی تهران برای آن زمان کافی ندارد.

همین موضوع سبب شده که شورای فنی استان مازندران در اقدامی ناباورانه به تنظیم صورت‌جلسه‌ و جمع‌آوری امضا کارشناسان‌ بپردازد که در آن صدور مجوز و پروانه ساخت ارتفاع 15 متری مجتمع تجاری آرامش داده شده است.

«علی ماهفروزی»،یکی از اعضای شورای فنی استان مازندران است که امضایش پای صورت‌جلسه آمده است. با این‌حال این باستان‌شناس معتقد است، با ماهیت ساخت مرکز تجاری آرامش مخالف است و امضای او تنها به‌این دلیل بوده که نامه به‌ شورای فنی تهران ارسال شود نه اینکه رای و تصمیم‌گیری به شورای فنی استان واگذار شود.

این باستان‌شناس ضمن بیان این مطلب که منظر فرهنگی رامسر متعلق به دوره قاجار و اوایل پهلوی است نیازمند آنست که قوانین منظر در آن مترصد شود، تاکید کرد: دررابطه با منظر فرهنگی رامسر مخالفت خود را بارها اعلام کرده‌ام. با اینکه به‌اشتباه امضای من بر صورت‌جلسه آمده اما معتقدم که امضای من دلیل بر تایید ساخت و ساز با ارتفاع 15 متر نیست و صرفا به‌این دلیل بود که اقدامات کارشناسی در تهران با انسجام بیشتری دنبال شود.

مجتمع آرامش درمکان و حریم‌ بناهایی احداث شده که هتل بنیاد پهلوی در سال 1/5/1352 با شماره 1520 به ثبت رسیده، بلوار مقابل هتل‌های رامسر با شماره ثبتی 1521، مورخ 5/10/52 و باغ رامسر با شماره 2323 در تاریخ 19/2/1378 و ساختمان فرمانداری با شماره 3326 در تاریخ 25/12/79 درفهرست آثار ملی جای گرفته است.

این درحالی‌است که کارشناسان میراث‌فرهنگی در تاریخ 6/12/79 با بررسی حریم بناهای فوق طی نامه‌ای به شماره 1/1_ 1000876 مورخ 6/12/1380 به نهادهای مختلف ابلاغ می‌کنند. اما بحثی که درحال‌حاضر مطرح است به ضوابط حریم مشخص شده برمی‌گردد. در یکی از بندهای حریم بناهای رامسر آمده است، ارتفاع ساخت و ساز در بلوارها تنها، با ارتفاع 5/8 متر و 40 درصد سطح اشغال زمین مجاز است.

اما حالا، مجتمع آرامش با تخطی از ضوابط تعیین شده، آرامش منطقه را برهم زده است چراکه مالک درخواست دوطبقه اضافی با سطح اشغال 90 درصدی دارد. اتفاقی که در آینده‌ای نزدیک سبب برهم خوردن فضای رامسر و منظر طبیعی آن می‌شود.

تصویری از صورت‌جلسه‌ شورای فنی استان مازندران؛ در بندهای این صورت‌جلسه ارتفاع 15 متر و سطح تراکم 90 درصدی بلامانع عنوان شده است.


  • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 2 0
    يکشنبه 23 تير 1392-0:0

    امیدوارم که میراث فرهنگی و به طورکلی،

    " فرهنگ "هم در زندگی ،خودی نشان بدهد و.... اما خلاصه ی غزلی تقدیم همدیاران عزیزرامسری مان: // سری که رام کسان نیست،رام رامسر است / که دلنوازی شیرین،مرام رامسر است// ...//عقاب

    " سختسر " ذوق و ،شوق شهرشما/ سری که رام کسان نیست،رام رامسر است.//

    • شنبه 22 تير 1392-0:0

      میراث فرهنگی مازندران در سالهای اخیر تخلفات فراوانی داشته است. کسانی که خود را باستان شناس می دانند با چراغ درصدد تخریب میراث فرهنگی استان برآمده اند. آقای ... با اهدای مجوز به شرکت شبه دولتی سبزگستر هوتو در بهشهر محوطه ی تاریخی و حفاری شنده بالای غار هوتو و کمربند را نه تنها اثار باستانی پیش از تاریخ را به ویرانی کشانده است بلکه با مجوز ساخت بنایی دو طبقه در بالای غار حریم طبیعی و منظری این دو غار باارزش را از بین برده است. مسئولین استان هم بی تفاوت از این اقدام غیرقانونی سکوت کرده اند. گزارش

      (کافه هوتو، انسان‌های اولیه را از غار بیرون راند) را در سایت خبرگزاری میراث فرهنگی بخوانید تا ببینید این آقایان کارشناس!!! با تاریخ و میراث مازندران چه می کنند. http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News/?Id=105022Serv=3SGr=22

      • کیجا سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 22 تير 1392-0:0

        دست درازی به بیت المال ،دزدی تو روز روشن ،خیانت مسئولین مربوطه حتی به شکل سکوت ،قانون شکنی محض و بی برو برگرد ،دادن و گرفتن رشوه (عاشق چشم و ابروی اقای مالک که نیستن)،باز بی توجهی ارباب مابانه به خواست و میراث مردم ،تاختن پدرخوانده ها ،دور زدن قانون با توجیهات بچه گول زنک، تو همین ماه عزیز قسم به اشکهای وقت سحر و افطار نمیگذریم و از تمام کسانی که اموال و میراث اجدادی مارو به یغما میبرن و خودشون رو به خواب غفلت میزنن به پیشگاه یکتای بی همتا شکایت ، ایمان و یقین که تقاص پس میدن اونم چه تقاصی.... شهدای ما نرفتن تا خاک این وطن به دست زالوصفتانی بیوفته که ذره ذره خشت خشت قطره قطره برگ برگ این وطن عزیز رو بمکن، ما نمردیم مسئولین وجدان وجدان فریاد


        ©2013 APG.ir