تعداد بازدید: 2582

توصیه به دیگران 11

يکشنبه 30 تير 1392-0:17

لاک پشتی ترین پروژه های دنیا!

پروژه ای که کندتر از لاک پشت پیش می رود/دلایل متعددی در نیمه کاره رها شدن پروژه جاده جوادالائمه عنوان شد،از جمله: اختلافات مسولان فرودگاه بین المللی دشت ناز با اداره راه و شهر سازی بر سر این که مسولان فرودگاه معتقدند این جاده هم راستا با باند اصلی فرودگاه است و خلبان را در شب برای فرود دچار اشتباه می کند...


مازندنومه،فاطمه عربی:این که گفته می شود برخی پروژه های مازندران از زمان شروع به کار تا افتتاح عمری بالغ بر ربع قرن را سپری می کنند،قصه جدیدی نیست!شاید بتوان گفت لاک پشتی ترین پروژه های دنیا متعلق به ماست!گاه مدیری سال ها پس از کلنگ زنی، بازنشسته و حتی فوت می شود،اما پروژه مربوط هنوز اندر خم یک کوچه است!

 هر پروژه بزرگی که در استان کلنگش به زمین می خورد، آقایان اذعان می دارند که این پروژه، طرحش مربوط به سی و اندی سال پیش بود که تاکنون به علت مشکلات متعدد اجرایی نشد و پس از آغاز عملیات اجرایی عملا شاهد هستیم که به دلیل ضعف کارشناسی،تامین نشدن و تخصیص نیافتن اعتبار و بودجه مدت ها و شاید سال ها پروژه راکد می ماند و یا عملیات اجرایی آن با کندی پیش می رود.

پروژه جاده جوادالائمه در میاندورود یکی از این پروژه هایی است که کم کم دوران نوجوانی را طی کرده و به مرجله جوانی رسیده است!

 نگارنده زمانی که تازه دوران کودکی را سپری کرده و به مرحله نوجوانی رسیده بود، زمین های این پروژه از روستاییان منطقه خریداری شد و به خاطر دارم که یکباره زمین های منطقه ارزش دوچندان پیدا کرد. مخالفت های عده ای و رفت و آمد هر روز روستاییان را به فرمانداری هم کاملا به یاد دارم.

سال74-73 آزادسازی زمین ها در دستور کار فرمانداری ساری قرار گرفت و امروز نزدیک به 20 سال است که از آن روزها می گذرد.

این پروژه در دوره سوم مجلس شورای اسلامی مصوب شد و هدف از اجرای آن این بوده که مسیر فرودگاه تا جاده اصلی را به حداقل ممکن برساند و راه دسترسی به فرودگاه آسان تر شود .

* آغاز زیر سازی در دولت نهم

عملیات زیر سازی با مصوبه هیات دولت در دور اول سفر استانی در دولت نهم در حالی آغاز شد که مطالعه روی آن به طور تخصصی انجام نشده، در نهایت طرح مذکور با صرف هزینه های میلیاردی نیمه کاره رها شده بود.

مراحل زیرسازی و روسازی آن فارغ از هرگونه مشکلی پیش رفت که به ناگاه در نیمه راه پروژه جاده جوادالائمه متوقف شد.

دلایل متعددی در نیمه کاره رها شدن این پروژه عنوان شد از جمله: اختلافات مسولان فرودگاه بین المللی دشت ناز با اداره راه و شهر سازی بر سر این که مسولان فرودگاه معتقدند این جاده هم راستا با باند اصلی فرودگاه است و خلبان را در شب برای فرود دچار اشتباه می کند و ممکن است حادثه ای تلخ به وجود بیاید.

مورد دیگر حاشیه بزرگراه جوادالائمه مزارع شالیزاری شهر سورک و روستاهای اطراف است که در زمان آغاز فصل کشاورزی، کشاورزان را با مشکلات جدی روبه رو می کند که همین مساله اعتراض شدید کشاورزان را بارها به همراه داشت. یکی دیگر از این دلایل نبود اعتبار و تخصیص نیافتن اعتبار عنوان شده است.

* افتتاح به رسم دولتی ها

بر اساس مصوبه قرار شد که در برخی از مسیرهایی که به سمت زمین های زراعی منتهی می شود، روگذر احداث شود که مسولان پروژه بر خلاف وعده ،زیرگذری ایجاد کردند که مناسب با عبور و مرور کشاورزان و تردد وسایل و ادوات کشاورزی نظیر کمباین و تراکتور و ... نیست.

این پروژه حداقل در دولت های نهم و دهم در سفر ریاست جمهوری به استان آماده افتتاح شد و هر دفعه هم قسمتی از این پروژه برای افتتاح تکمیل می شد.

در سفر چهارم رئیس جمهور، اداره راه و شهرسازی میاندرود شبانه مشغول آسفالت این جاده شد و تا صبح روز مقرر پروژه به ظاهر آماده افتتاح شد البته بدون روشنایی!

 اگر طی این سال ها، سالی یک کیلومتر از این جاده احداث می شد، انتظار می رفت در شش سال پروژه افتتاح شود حال بعد از سال ها از شروع به کار پروژه با این اوضاع نامرتب اقتصادی، اکنون دیگر هزینه های قیر، روشنایی وتجهیزات ایمنی چند برابر شده است.

* فرماندار پاسخگو !

برای پیگیری چرایی این موضوع که این پروژه پس از آن که اعلام شد آماده افتتاح است اما افتتاح نشد،با فرماندار شهرستان میاندورود تماس گرفتیم که پس از تماس های مکرر و این که از سوی روابط عمومی اعلام می شد ایشان به دلیل حضور در جلسات قادر به پاسخ گویی نیستند(!) عملا این پیگیری ها یک هفته به طول انجامید.

 پس از پیگیری های مختلف آقای فرماندار به تلفن همراه خود پاسخ دادند و گفتند که اول با ریاست راه و شهرساری شهرستان گفتگویی داشته باشم و پس از آن ایشان آماده مصاحبه می شود و البته انتقادهایی را هم پیرامون موضوع دارد.

به طبع رئیس هم در جلسات شهرستان حضور داشت و جالب تر این بود که رئیس شهرستان انجام مصاحبه را با با تایید روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی ممکن می دانست و این بدان معنا است که اختیارات رئیس شهرستان محدود است، بسیار محدودتر از آن چه فکر می کردم.

 پس از مصاحبه با آقای شاکری به سراغ فرماندار رفتم. از آن جا که موفق به برقراری ارتباط تلفنی با فرماندار نشدم و نتوانستم وقت مصاحبه را تنظیم کنم به فرمانداری میاندرود رفته،اما فرماندار در مراسم ختم یکی از شهروندان سورکی حضور داشت.

انتظار یک ساعته در فرمانداری میاندورود بی نتیجه ماند و پس از آن تا موقع تنظیم نهایی این گزارش موفق به انجام مصاحبه با آقای فرماندار نشدیم.


*تعهدات اداره راه به پیمانکاران محقق نشد

رئیس اداره راه و شهرسازی میاندورود با بیان این که پروژه جوادالائمه از سال87 تحت نظربه اداره کل راه و ترابری، عملیات اجرایی آن برعهده شرکت جهاد نصر واگذار شد، اظهارداشت: این پروژه در دو لاین رفت و برگشت به طول
6 کیلومتر(12کیلومتر) در دست احداث قرار گرفت.

علی شاکری افزود: 5/5 میلیارد تومان صرف هزینه اجرایی پروژه شد که اداره راه نتوانست تعهدات خود را به پیمانکار عملی کند.

وی با اظهار این که از سال 73 عملیات آزاد سازی زمین ها در دستور کار قرار گرفت و این آزادسازی ها تا سال87 ادامه داشت، تصریح کرد:چند قطعه زمین دیگر نیز باید آزادسازی شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی میاندورود افزود: در پروژه تقاطع هم تعریف شده اما به علت تخصیص نیافتن اعتبار این کار عملا محقق نشد،ضمن این که برای آزادسازی زمین ها مردم منطقه همکاری لازم را نداشتند.

وی ادامه داد:400 متر قبل از باند فرودگاه باید تغییر مسیر داده شود حال وقتی این مهم در پروژه لحاظ نشد، عملا تردد وسایل نقلیه عبوری از داخل بافت مسکونی غیر استاندارد است.

 شاکری متذکرشد: پیمانکار جهاد نصر تا مرحله قرارداد، پروژه را انجام و آن را تحویل داد و بعد از آن پروژه به شرکت پل کارون واگذارشد، عملیات روسازی، یک لایه آسفالت و نیوجرسی توسط پیمانکار انجام شد اما بازهم به دلیل تخصیص نیافتن منابع مالی پیمانکار از ادامه همکاری صرف نظر کرد و پروژه به شرکت تندیس سازان واگذارشد.

 این مسئول افزود:قرار بود آسفالت در دو لایه انجام شود که در لایه دوم عملیات آسفالت تنها در 3 کیلومتر انجام شد.

شاکری بیان داشت: در سفر چهارم ریاست جمهوری به استان، قسمت های باقی مانده آسفالت و تجهیزات ایمنی نصب و قرارشد پروژه افتتاح شود که قابلیت افتتاح را نداشت.

وی با بیان این که برای نصب چراغ درهر یک کیلومتربالغ بر یک میلیارد تومان نیاز است، گفت:در هر40متر باید یک چراغ برق نصب شود که حدود 150 عدد چراغ برق نیاز است و برای این تعداد چیزی حدود3میلیارد تومان نیاز است.

شاکری افزود: قرار بود پروژه در سه فاز افتتاح شود که این کار هم انجام نشد.

وی با اشاره به گذشت یک سال ازمسولیت وی به عنوان رئیس اداره راه و شهرسازی در این شهرستان،گفت: جاده جوادالائمه با تمام مشکلاتی که داشت به بنده تحویل داده شد، اگر اتفاق ناگواری رخ دهد بنده به عنوان مسئول باید پاسخ گو باشم.

رئیس اداره راه و شهرسازی میاندورود افزود: برای بحث ایمن سازی جاده حدود 5 میلیون تومان هزینه شده است.

وی با بیان این که در صورت تخصیص به موقع اعتبار، این پروژه ظرف مدت دوسال می توانست افتتاح شود، بیان داشت: صرف نظر از کارهای اداری پروژه از زمان مصوب تا انعقاد قرارداد و مناقصه اگر پیمانکار هرماه فیکس کار کند در عرض کمتر از دوسال پروژه قابلیت افتتاح را خواهد داشت.

شاکری در بخش دیگری از صحبت هایش به تصادفاتی که در این جاده رخ می داد اشاره کرد و یادآورشد:برای این که تردد در این مسیر انجام نشود مجبور شدیم در ورودی و خروجی جاده خاک دپو کنیم اما کشاورزان برای رفتن به مزارع خود نیاز به تردد از این مسیر دارند و طبیعی است که خاک ها را به کناری زده و از آن جا عبور کنند.

 این مسول در پایان با بیان این که بزرگترین دغدغه ما تخصیص نیافتن اعتبار است،تصریح کرد: برای اتمام پروژه با احتساب احداث تقاطع به15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

*این گزارش پیش تر در روزنامه محلی "حرف مازندران" منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


  • جمال الدين موسويپاسخ به این دیدگاه 3 0
    سه شنبه 1 مرداد 1392-0:0

    متاسفانه عدم دسترسي به مديران فرا جناحي وفرا منطقه اي ودر عين حال بومي ميبايد همه ساله ودر تک تک روزها شاهد اينگونه بي برنامگيها واينگونه بازيهاي کثيف در سياستهاي مالي و رانت باشيم.مقصر خودمانيم.فقط خودمان

    • دوشنبه 31 تير 1392-0:0

      تابلوهای تبلیغاتی شهر را چرا اداره راه جمع میکند

      • کیجا قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 31 تير 1392-0:0

        برار وه که چیزی نیه اما قایم شهره دله اتا پروژه درمبی سازمبی که 30 ماهه خاسه تموم باوه 60 ماه بکشیه تازه ساق نفار بیه تابستونا شومبی ونه بالا خسم بی؟!!...

        • يکشنبه 30 تير 1392-0:0

          خا خیابون که نوونه فرودگاه ره د بانده هاکنین هم هواپیما بیشترراس وونه ونیشته هم مسافر زیادتر اینجه انه یعنی الکی الکی به خودکفایی توریستی برسیمی شماره خنابدون

          • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 30 تير 1392-0:0

            به نظر می رسد در این پروژه مطالعه اولیه همه جانبه صورت نگرفته و با ایرادات مطرح شده بخش قابل توجهی از انرژی نیروهای متخصص استان بی جهت صرف آن شده است. حال یاید متخصصان فکر کنند راه برون رفت از این مشکل چیست؟ باید محل و جهت اجرای پروژه را تغییر داد؟ آیا با درخت کاری در اطراف جاده و تفکیک نمای آن از باند لدون پوشش گیاهی دشت ناز می تواند به عنوان یک راه حل محسوب شود؟ یا مثلاً در مسیر باند با نصب چراغ های مخصوص خلبان ها را برای شناسایی و تمیز دادن باند از جاده مذکور کمک کنند. در دنیای دیجیتال این مسائل نمی تواند به عنوان مشکل تلقی شود.


            ©2013 APG.ir